2023-06-06, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Eftersom tråden är full med troll som hävdar att det var Ukraina som sprängde dammen tills de blir blåa i ansiktet kan lugnt konstatera att det (såklart) var Ryssland som gjorde detta. De har ju vanan inne att förstöra ukrainsk infrastruktur, särskilt när de inser att de måste lämna ett område.

Varför skulle Ukraina vilja riskera att skada delar av en landets största städer och ett otal mindre samhällen längs floden utöver det? Det är bara ryssen som jobbar så.

Jag kan se två+ett skäl

1 Förstöra för Krim

2 Markhöjden är mycket lägre på den ryska sidan. Så deras försvarslinjer förstörs. Staden Kherson ligger ganska högt upp.

3 Dåligt och bisarrt skäl - För att kunna skylla på ryssarna och visa vilka barbarer de är.

Jag säger INTE att Ukraina sprängde dammen. Ukraina har tömt dammar tidigare i kriget för att översvämma områden. Så de är nog mycket informerade vad som händer när dammar sprängs/töms.

Ryssarna kan ha gjort det. Lite konstigt i mina ögon, Men sist de gjorde det var också underligt. De splittrade upp sin egen front då. Det kan ju vara att man inser att det går inte försvara floden bra. Då marken och terrängen är relativt usel för det. Men jag hade väntat och sprängt dammen till senare om jag var ryss. När man kunde se Ukraina hade börjat ta sig över.

Sen har vi Olycksscenariot.

1 Sprängdes förtidigt av soldaterna där. Då det trodde att de skulle göra det.

2 Sprängladdningarna gick av en "slump" (felkonstruktion mm)

3 Ukraina eller Ryssland sköt där.

4 Annat
Citera
2023-06-06, 08:46
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banjoduell
Men herregud, de avser ju att ta allt tillbaka. Det är helt uteslutet att Ukraina medvetet ska ha sprängt dammen. Det är osannolikt bara utifrån hur det praktiskt skulle ha gått till och det finns ingen som helst orsak för Ukraina att göra detta.

Vad de säger att de ska göra och vad de kan göra är 2 väldigt skilda saker.

Som den s.k "offensiven" som inte lyckats någonstans.

Då förstår man att man drar till plan B, för när lär Ryssen gå på en offensiv om inte efter att man krossat UAFs motoffensiv? Nu gör man det svårare för Ryssland.
Citera
2023-06-06, 08:47
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Ni kan lugna er med reaktorerna. De är inte i drift just nu och behöver bara vatten från en liten kylreservoar intill.

Stor skillnad på kylbehovet. Kommer inte att smälla.

Mark nelson på twitter förklarar

Så sluta sprida FUD era nötter.
Jag tror inte heller att det är någon större fara. Vad är den lilla kylreservoaren man pratar om hela tiden? Som jag förstått det, är det jättereservoaren som man just sprängt dammen till som man menar. Eller har man en reservoar som tar vatten från den gigantiska reservoaren av någon anledning.
Citera
2023-06-06, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag tror inte heller att det är någon större fara. Vad är den lilla kylreservoaren man pratar om hela tiden? Som jag förstått det, är det jättereservoaren som man just sprängt dammen till som man menar. Eller har man en reservoar som tar vatten från den gigantiska reservoaren av någon anledning.

Om du tar dig tid att titta på länken jag bifogade som du hatar så är där foto som visar anläggningen
Citera
2023-06-06, 08:49
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jo om det exploderar när det inte var meningen att göra det. Då kallas det en olycka.

Minerar man en damm har man för avsikt att skapa problem, en olycka baserat på att man monterar sprängmedel på dammen?

Håller inte med, en olycka är en outförsägbar händelse, detta har det varnats om sedan förra året, de har haft möjlighet att demontera de explosiva varorna.

Man måste bara bra korkad om man inte har för avsikt att skapa problem.

Det är inte omöjligt att ZNPP får en härdsmälta på grund av detta.

Det resulterande kan betraktas som en attack mot Europa inklusive angränsande NATO-medlemmar.
Senast redigerad av lyktstolpe 2023-06-06 kl. 08:53.
Citera
2023-06-06, 08:52
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag kan se två+ett skäl

1 Förstöra för Krim

2 Markhöjden är mycket lägre på den ryska sidan. Så deras försvarslinjer förstörs. Staden Kherson ligger ganska högt upp.

3 Dåligt och bisarrt skäl - För att kunna skylla på ryssarna och visa vilka barbarer de är.

Jag säger INTE att Ukraina sprängde dammen. Ukraina har tömt dammar tidigare i kriget för att översvämma områden. Så de är nog mycket informerade vad som händer när dammar sprängs/töms.

Ryssarna kan ha gjort det. Lite konstigt i mina ögon, Men sist de gjorde det var också underligt. De splittrade upp sin egen front då. Det kan ju vara att man inser att det går inte försvara floden bra. Då marken och terrängen är relativt usel för det. Men jag hade väntat och sprängt dammen till senare om jag var ryss. När man kunde se Ukraina hade börjat ta sig över.

Sen har vi Olycksscenariot.

1 Sprängdes förtidigt av soldaterna där. Då det trodde att de skulle göra det.

2 Sprängladdningarna gick av en "slump" (felkonstruktion mm)

3 Ukraina eller Ryssland sköt där.

4 Annat
Oj, en sund röst på andra sidan!

Lägger till mitt olycksscenario.

1. Dammen var full med extrema nivåer.
2. Dammluckor uppströms öppnades i början av maj.
3. Ingen verkar ha hört någon smäll och de fanns oklarheter även från officiellt håll i början över vad som hänt.
4. Inga direkta skador på omgivande struktur som tyder på något anfall.
5. Faktiskt inga direkta fördelar för någon sida egentligen med att spränga dammen.

Och sedan skulle det vara en lättnad om detta konstaterades för alla inblandade parter.
Citera
2023-06-06, 08:53
Medlem
brunnsangs avatar
Nu när Ukrainas motoffensiv snart är över så väntar ryssarnas motoffensiv. Tror därför det är ukraina som översvämmat området.

Blir svårare att kryssa skiten.

Mer info lär komma under dagen.

slava dammo
Citera
2023-06-06, 08:53
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88

Då förstår man att man drar till plan B, för när lär Ryssen gå på en offensiv om inte efter att man krossat UAFs motoffensiv? Nu gör man det svårare för Ryssland.

Nu pratar du tvärtomspråk igen och önsketänker. Ukraina har avancerat på flera håll under senaste dygnet. Du vet givetvis också att en offensiv är något som pågår längre än två dagar, så det blir också löjligt när du redan nu säger att ”Ukraina har misslyckats”, särskilt när fakta på marken visar att de INTE gjort det.

Och ja, du har rätt i att ryssen är desperat och därför tar till desperata åtgärder som att spränga/förstöra civil infrastruktur (vilket de förvisso har gjort kontinuerligt under hela kriget).
Citera
2023-06-06, 08:55
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Oj, en sund röst på andra sidan!

Lägger till mitt olycksscenario.

1. Dammen var full med extrema nivåer.
2. Dammluckor uppströms öppnades i början av maj.
3. Ingen verkar ha hört någon smäll och de fanns oklarheter även från officiellt håll i början över vad som hänt.
4. Inga direkta skador på omgivande struktur som tyder på något anfall.
5. Faktiskt inga direkta fördelar för någon sida egentligen med att spränga dammen.

Och sedan skulle det vara en lättnad om detta konstaterades för alla inblandade parter.

Det var ryska styrkor som hade kontroll över dammen. Varför har de låtit dammen fyllas upp till extrema nivåer? Låter väldigt riskabelt, särskilt i kombination med att de minerat dammen.
Citera
2023-06-06, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Nu när Ukrainas motoffensiv snart är över så väntar ryssarnas motoffensiv. Tror därför det är ukraina som översvämmat området.

Blir svårare att kryssa skiten.

Mer info lär komma under dagen.

slava dammo

Det är väl tvärtemot när dammen tömts så blir vattenståndet i floden lägre och enklare att korsa?
Citera
2023-06-06, 08:57
Medlem
banjoduells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88

Så din teori är att eftersom Ukrainas motoffensiv inte lyckats efter typ ett dygn (och varken du eller jag har säker info på om det går bra eller dåligt för dem) så ger de upp och lyckas istället med konststycket smuggla in ett ton sprängmedel och utan skottlossning lyckas aptera den på rätt sätt och sedan spränga dammen på några timmar???

Om du ska hålla på att trolla tycker jag att du ska sätta dig ner och fundera lite längre över hur du ska framställa dina teorier lite mer trovärdiga.
Citera
2023-06-06, 08:57
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Nu pratar du tvärtomspråk igen och önsketänker. Ukraina har avancerat på flera håll under senaste dygnet. Du vet givetvis också att en offensiv är något som pågår längre än två dagar, så det blir också löjligt när du redan nu säger att ”Ukraina har misslyckats”, särskilt när fakta på marken visar att de INTE gjort det.

Och ja, du har rätt i att ryssen är desperat och därför tar till desperata åtgärder som att spränga/förstöra civil infrastruktur (vilket de förvisso har gjort kontinuerligt under hela kriget).

Lmao, de har inte ens forcerat andra linjen (utav 5) någonstans. De har kört fast ordentligt.

Därför man nu vill göra det svårare för Ryssen att gå på anfall, genom att översvämma landytor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in