Citat:
Eftersom tråden är full med troll som hävdar att det var Ukraina som sprängde dammen tills de blir blåa i ansiktet kan lugnt konstatera att det (såklart) var Ryssland som gjorde detta. De har ju vanan inne att förstöra ukrainsk infrastruktur, särskilt när de inser att de måste lämna ett område.
Varför skulle Ukraina vilja riskera att skada delar av en landets största städer och ett otal mindre samhällen längs floden utöver det? Det är bara ryssen som jobbar så.
Varför skulle Ukraina vilja riskera att skada delar av en landets största städer och ett otal mindre samhällen längs floden utöver det? Det är bara ryssen som jobbar så.
Jag kan se två+ett skäl
1 Förstöra för Krim
2 Markhöjden är mycket lägre på den ryska sidan. Så deras försvarslinjer förstörs. Staden Kherson ligger ganska högt upp.
3 Dåligt och bisarrt skäl - För att kunna skylla på ryssarna och visa vilka barbarer de är.
Jag säger INTE att Ukraina sprängde dammen. Ukraina har tömt dammar tidigare i kriget för att översvämma områden. Så de är nog mycket informerade vad som händer när dammar sprängs/töms.
Ryssarna kan ha gjort det. Lite konstigt i mina ögon, Men sist de gjorde det var också underligt. De splittrade upp sin egen front då. Det kan ju vara att man inser att det går inte försvara floden bra. Då marken och terrängen är relativt usel för det. Men jag hade väntat och sprängt dammen till senare om jag var ryss. När man kunde se Ukraina hade börjat ta sig över.
Sen har vi Olycksscenariot.
1 Sprängdes förtidigt av soldaterna där. Då det trodde att de skulle göra det.
2 Sprängladdningarna gick av en "slump" (felkonstruktion mm)
3 Ukraina eller Ryssland sköt där.
4 Annat