2023-06-06, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Tack! Jag mår illa. Folk verkar inte bry sig längre om att Tove blev mördad och slängd i skogen. Och att dessa monster försökte elda upp henne. De är vidriga och de som försvarar dem är också vidriga.

Ja den känslan får man här
Det finns typ 3 som har T och hennes anhöriga i fokus
Resten är fokuserade på M och.hur normal hon är som begär in lypsyl och filmer
Tydligen så kan ingen ljuga om de ser humorfilm

Jag gissar att även J är sysselsatt om de som sitter i häktet får delta i vissa av alla aktiviteter som finns på hennes fängelse
finns även tv biblotek gym m. m
hon sitter troligtvis inte och glor in i väggarna hela dagarna
Senast redigerad av Anedin 2023-06-06 kl. 04:04.
Citera
2023-06-06, 04:17
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så inte heller du har fattat att Maja redan får ha kontakt med sina föräldrar, och att hon i Växjö sitter betydligt närmre Vetlanda än Johanna i Hinseberg, vilket innebär att det är mycket lättare för hennes föräldrar m.fl att besöka henne.

Nej, det är nog ingen som kommer "gå för öga för öga tand för tand när det gäller Maja" när hon blir släppt. Det är bara en massa fegskitar som du som sitter och sprider sånt trams på internet.

Var inte så säker på det. Det finns många med diagnoser i samhället och ni håller ju på med.en kampanj här för att människor med diagnoser ska slippa straff för de brott de begår.
Citera
2023-06-06, 07:14
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det kan vara Clea som bett J säga typ så
Inte ovanligt att försvarare skriver typ manus
Majas försvarsadvokat fyllde i väldigt många svar under förhören och hjälpte henne att minnas när hon ”sov”.
Är det ens lagligt att göra på det viset?
Det är väl meningen att den åtalade ska berätta själv och inte få en massa förslag på vad denne gjort och inte gjort.
Citera
2023-06-06, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Maja måste vara efterbliven. Vem mer än denna mördare tittar på Hey Barberiba år 2023?

Kriminalvården har ju inte Netflix och Wi-Fi, jag drar slutsstsen att hon ska titta på DVD på sitt playstation, Kriminalvården får heller inte bidra till olagligheter genom att tillåta brända skivor.
Jag drar slutsatsen att hon vill titta på något uppiggande för humöret, som hennes föräldrar skickat henne… inte att hon är efterbliven…
Citera
2023-06-06, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Som, en i grunden inåtvänd natur med diagnoser, fungerar spel överlag i avledande syfte och minskar oroligheterna i kroppen, det är riktigt.

Till skillnad mot J har hon kontinuerlig kontakt med en psykolog.

Är J psykopat vilket inte låter alltför långsökt, så lider hon inte av att vistats på anstalt vilket förutsätter förmåga till känslomässig smärta och positiva känslor. Däremot - med eventuell låg dopaminhalt - så kommer hon att bli uttråkad och full i fan gällande att spela ut sina medsystrar mot varandra; nåt kul måste hon ju få ägna sig åt på det här trista stället. Hon reder sig nog.

Om M är orolig och behöver avledas är ett antagande vilket kan stämma såklart. Att hon har långtråkigt likt dom flesta som är inlåsta och vill nu ha något att göra på dagarna är vi nog vara överens om.

Är det nån tröst, så tror jag M kommer finna sig till rätta och trivas rätt bra så småningom. Hon verkar inte tänka och analysera särskilt mycket alls, och dåligt samvete verkar hon inte lida av. Så efter all medicinering, dagliga rutiner och låga profil kommer dagarna bara rulla på.

J behöver däremot kontrollerar sin omgivning med inslag av spänning och kickar för att må bra. Kan bli problematiskt med dom övriga mer rutinerade intagna som inte låter sig hunsas.

Nu vet vi inte om J är psykopat. Men visst kan dom ha positiva känslor och känna psykisk smärta.
Citera
2023-06-06, 10:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om M är orolig och behöver avledas är ett antagande vilket kan stämma såklart. Att hon har långtråkigt likt dom flesta som är inlåsta och vill nu ha något att göra på dagarna är vi nog vara överens om.

Är det nån tröst, så tror jag M kommer finna sig till rätta och trivas rätt bra så småningom. Hon verkar inte tänka och analysera särskilt mycket alls, och dåligt samvete verkar hon inte lida av. Så efter all medicinering, dagliga rutiner och låga profil kommer dagarna bara rulla på.

J behöver däremot kontrollerar sin omgivning med inslag av spänning och kickar för att må bra. Kan bli problematiskt med dom övriga mer rutinerade intagna som inte låter sig hunsas.

Nu vet vi inte om J är psykopat. Men visst kan dom ha positiva känslor och känna psykisk smärta.
Tove-mördarnas liv bakom galler – bråkat om pussel

En låst artikel så jag vet inte om där finns något nytt, men deras helt olika personligheter speglas nog ganska bra i hur de hanterar att sitta inlåsta.

https://www.aftonbladet6.se/a/l3LwVo
Citera
2023-06-06, 10:41
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

En låst artikel så jag vet inte om där finns något nytt, men deras helt olika personligheter speglas nog ganska bra i hur de hanterar att sitta inlåsta.

Tack! Kanske finns det någon med plus som kan skriva fram godbitarna? När du skriver att det kanske inte finns något nytt; har du möjligtvis någon annan (öppen) artikel där deras liv bakom lås och bom framläggs, som jag kan ha missat?

/AI
Citera
2023-06-06, 10:55
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Tack! Kanske finns det någon med plus som kan skriva fram godbitarna? När du skriver att det kanske inte finns något nytt; har du möjligtvis någon annan (öppen) artikel där deras liv bakom lås och bom framläggs, som jag kan ha missat?

/AI
”Under de senaste månaderna har Kriminalvården fattat beslut om en rad ansökningar från Maja Hellman” Expressen

https://www.expressen.se/nyheter/toves-mordares-krav-i-haktet/
Citera
2023-06-06, 10:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

"M*ja H*llman ska främst hålla sig för sig själv på sitt rum, där hon ofta målar. För att komma ut mer ska hon nyligen ha tilldelats städuppgifter på häktet i Växjö.
Vid ett flertal tillfällen ska hon också ha uttryckt att hon mår dåligt och att hon inte vill dela rum med någon annan.
Samtidigt ska hon ha uttryckt att hennes mående blivit bättre med tiden, då hon börjat landa i sin tillvaro."

//
"J*hanna L*shem J*nsson uppges däremot ha ett socialt liv där hon tränar regelbundet och umgås mycket med de andra intagna på häktet på Hinseberg.
Samtidigt ska hon tidigare i vår ha hamnat i en konflikt med personal i pysselrummet på häktet.
Bland annat ska hon ha lämnat en lapp med en text, där hon uppmanat personalen att låta bli de intagnas pussel, enligt uppgifter."
Citera
2023-06-06, 11:30
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, till mord kan Maja vara helt oskyldig, men det är väl i så fall egentligen inte "det värsta", utan egentligen "det bästa". För om hon är oskyldig så har vi bara en mördare, och det måste ändå vara bättre än att vi har två, tänker jag. Rent objektivt.

Däremot så är Maja onekligen skyldig till gravfridsbrott, så "helt" oskyldig är hon ju inte.

Men du har helt rätt i att man aldrig skall underskatta vad en psykopat kan ställa till med, för där finns det verkligen ingen ände på eländet som de kan orsaka. Och här är det tveklöst så att det är Johanna som är psykopaten.

Tack för förtydligandet.
Det finns ingen, jag upprepar, ingen här i tråden som ens antytt att Maja är helt oskyldig. Maja har dessutom erkänt viss delaktighet. Förstår inte den sidan av debatten riktigt.
Citera
2023-06-06, 11:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen

/AI
Nej, jag vet ingen öppen.
Citera
2023-06-06, 12:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
"M*ja H*llman ska främst hålla sig för sig själv på sitt rum, där hon ofta målar. För att komma ut mer ska hon nyligen ha tilldelats städuppgifter på häktet i Växjö.
Vid ett flertal tillfällen ska hon också ha uttryckt att hon mår dåligt och att hon inte vill dela rum med någon annan.
Samtidigt ska hon ha uttryckt att hennes mående blivit bättre med tiden, då hon börjat landa i sin tillvaro."

//
"J*hanna L*shem J*nsson uppges däremot ha ett socialt liv där hon tränar regelbundet och umgås mycket med de andra intagna på häktet på Hinseberg.
Samtidigt ska hon tidigare i vår ha hamnat i en konflikt med personal i pysselrummet på häktet.
Bland annat ska hon ha lämnat en lapp med en text, där hon uppmanat personalen att låta bli de intagnas pussel, enligt uppgifter."
Buissnes as usual för J och M kämpar med att hantera förändringen. Häktespersonalen har ersatt J som "uppdragsgivare".

För J är inte avsaknaden av M något större bekymmer, men M är I behov av en "ersättare" för J, någon som står för aktivitetsinitiativ och motverkar musselbeteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in