2023-06-05, 22:25
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
MH vill kolla på Hey Baberiba, JJ prata med sin pappa. Vi har nog olika syn på vad som är normalt för en ung tjej.
Maja tycks ha anpassat sig väl i häktet och kräver saker hon mår bra av.
Johanna vill prata med sin far.

Vet inte, men gissar att Maja, som den ensamvarg hon är, klarar sig bättre så där isolerad från omvärlden.
Johanna lär få det svårare med tiden.
Citera
2023-06-05, 22:29
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hur vet du att Maja inte har kontakt med sina föräldrar genom Intik?

Sedan får du kanske ägna en stund åt att fundera över varför Maja sitter i Växjö medan Johanna sitter på Hinseberg.
Johanna ville förflyttas till Hinseberg.
Citera
2023-06-05, 22:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Du är verkligen oerhört duktig med klokt förnuftigt resonemang. Om vi inte trodde olika kring Ms morddeltagande skulle jag köpa ditt resonemang rakt av.
Det är logiskt, initierat och välformulerat.
Tack för dessa uppmuntrande ord, de värmer! Och du är suverän på att se huvuddrag och ställa upp en sammanfattning på ett begriplig sätt, även om vi är av olika uppfattning om skuldfrågan.
Citat:
Jag har dock lite svårt att kombinera tanken att Ms utsagor kan anses vara sanningsenliga, men absolut inte Js uppgifter, bl a relaterat till #Notknapparens# tidigare konstaterande här :
”Hemskt att en person ska anses trovärdig när det är uppenbart tt J ljuger om väldigt många saker”
J:s avvikande personlighet och specifika karaktärsgrad är vi nog överens om; hennes känsloliv är annorlunda motför de flesta andra unga kvinnors. Nu finns ingen diagnos att hänvisa till då ingen utredning har gjorts, men av allt att döma så uppvisar hon psykopatiska drag för hon har onekligen ett rymligt samvete med reaktioner som ter sig totalt bisarra. Oavsett vilken form av personlighetsstörning hon har så används lögner som ett medel för att nå målen med avsaknad av skuld- och skamkänslor.

I motsats till M, används inte lögner främst som ett sätt att undvika konflikter och slippa göra anhöriga besvikna - känslor av skuld och skam syns vara drivkrafterna i M:s fall.
I sin redogörelse är hon fattig på ord och svarar endast på de frågor som ställs till henne; inga utsvävningar, ingen dramatik; när hon inte minns så minns hon inte. Och varför T inte syntes till har hon inget svar på förutom när hon blir pressad och söker hitta en förklaring.
M håller sig till ursprungsberättelsen, förutom i de avsnitt som hon har matats med ute på Illharjen vilket är dramatiskt värre med kräk överallt och sparkande mot toastolen med en hjälpsam vän som tar fram hushållsrullen för att torka spyor. När hon väl släpper det detaljerade dramat a la dramaqueen J, så framträder en bild av natten som hon kan redogöra för i någorlunda kronologisk ordning; hon är i mina ögon med andra ord, trovärdig.

J vänder på tidslinjen; till en början säger hon att klockan var efter halv tre när grannen plingar på dörren - hur kunde hon veta? Kan det ha varit T som nämnde tiden och meddelade att hon skulle bege sig hemåt?
Efter mordet följer lögn på lögn på lögn; försöka hitta puls, sitta i flera minuter och höra T andas konstigt, gå ut till vardagsrummet, irra omkring med kaos i huvudet, planera tillsammans med M som svävar som en skuggfigur genom hela redogörelsen; det är J själv som är i fokus - drottningen - precis som hon vill ha det.
Citat:
Både J och M har visat sig inte tveka och backa för att ljuga.
I mitt tycke borde därför inte heller Ms uppgifter - framför allt inte de uppgifter som hon kan tänkas lämna för att mildra sin skuld och straffpåföljd - anses ha någon större trovärdighet utan andra bevis.
Det M uppger om hur oskyldig och ovillig hon varit bör tas med en stor skopa salt.
Såklart att man får ta i beaktande att det finns osanningar även i M:s berättelse, som jag ser det. Men i de huvudsakliga delarna så får jag ihop hennes version, när hon väl bestämde sig för att försöka samla ihop sig och minnas fullt ut. Efter att ha studerat FUP så är jag av den uppfattningen att minnen har trängt sig på alltmer och att de till en början var av mer fragmentarisk sort.
Citat:
Samma sak om J hade sagt något sådan. Vilket J, kanske lite förvånande, inte har gjort med undantag av tidsangivelsen på endast 10 sekunders strypgrepp.
Istället J har självmant tagit på sig väldigt mycket skuld kring det som hänt både praktiskt och indirekt.
Hon har varit smart och slug skulle jag istället vilja säga. Innan dess hade hon försökt sig på att slänga granne, fd pojkvän och även M under bussen. Det dröjde tre v efter M:s erkännande om dumpning innan J var redo att leverera en trovärdig historia; först och främst är hon sanningsenlig i fråga om själva dumpningen. Vilket M också är. Men för att framställa M som icke trovärdig måste hon framhålla att M var med på att slå T; hon värmer upp sin publik här via manipulation.

Nästa steg är att vända på tidsaxeln så att M:s redogörelse faller omkull; inget samtal i köket ägde rum som M hävdade, istället full närvaro av M från första början då J stolt visar upp sin lägenhet; alla tre går in till vardagsrummet för att efteråt hamna i badrummet. Märk väl; utan att passera köket för uppvisning.
Alltså; inget kök, inget vardagsrum för M, ingen sovklocka för M. Man kan låta sig luras av att hon ger M rollen som den som sitter bredvid medan hon själv stryper lite. Rollen som M tilldelas är dock fullt tillräckligt; de samarbetar och J är medveten om att ingen kommer att köpa att den passiva M utan dokumenterat hat gentemot T, har strypt T. På köpet får hon en vän som aldrig kan invända mot de tio sekunderna.

Här bedömer jag J som ytterst manipulativ då hon först krossar M:s trovärdighet; se ovan. För att sedan låta henne hålla T:s händer.

Jag ser ingen rim och reson här; dels sitter M helt fel i förhållande till både J och T för att ta två ordentliga grepp om handlederna. Dels borde T ha lyckats frigöra någon av sina armar; ben är starkare än armar, särskilt som den som ska hålla händer sitter i en besvärlig vinkel. - Och varför fick J inga motvärnsskador av att hoppa omkring på T runt halva badrummet först? Därför att hon förmodligen ljuger lika lätt som hennes häst därhemma travar.
Citat:
M verkar dock vara mest inriktad på att så mycket som möjligt tona ner sin egen medverkan och istället berätta om allt vad J gjort. M berättar också hur ovillig i sina tankar hon varit - det hindrade henne dock inte från att delta.
Håller jag med om. Å andra sidan; om det är sant att hon kände sig rädd och oförmögen att slå larm etc, så är det också naturligt om hon vill förmedla sin skräck inför byltet på golvet och sin ovilja att ta i kroppen och följa med. Skuldkänslorna är ett led i bearbetningsprocessen, som jag ser det.
Citat:
M slänger verkligen J under bussen i sina försök att rädda sig själv - med rätt eller orätt.
Det känns därför fel att utgå från att det M påstår här är sant.
Hon talar sanning om dumpningen.
Hon talar också sanning om J:s eskapader och sjuka tankevärld, som hon tills nu inte har vågat yppa till en enda själ.
Med rädsla för repressalier; hon har fruktat både sitt eget och familjens liv. Förståeligt.
Citera
2023-06-05, 22:58
Medlem
Citat:
Återigen ser vi att Maja är den mer normala av dessa två.

Så du tycker att önskan om läppbalsam, spel, filmer är mer normalt än att vilja ringa sin far från häktet bevisar ännu än gång att du gör allt i din makt för att få Maja att se ut som en oskyldig här i tråden.

Jaja om nu Maja blir frikänd så lovar jag dej att hon kommer strax att önska att hon satt inlåst på häktet igen.

Det finns många som kommer att gå för öga för öga tand för tand när det gäller Maja om hon blir släppt.
Citera
2023-06-05, 23:01
Medlem
Citat:
Återigen ser vi att Maja är den mer normala av dessa två.

HAHAHAHA Dagens bästa, Ja du fick mej att skratta i alla fall, En spade är mer normal än vad Maja någonsin kommer att bli.
Citera
2023-06-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Maja måste vara efterbliven. Vem mer än denna mördare tittar på Hey Barberiba år 2023?

Självklart är Maja efterbliven.
Citera
2023-06-05, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
12:e april får Johanna avslag på sin förfrågan. kanske det hadlar om att anlita expertvittnet- pengar av föräldrarna inför en överklagan?

Eller så handlar det om att Johanna saknar sin familj medans Maja retard saknar läppglans och spel och filmer.

Men lugn Notknapparen frikänns Maja så bör staten ge henne skyddad identitet och polis beskydd dygnet runt, om inte så lever hon max 1 timme efter frikännandet.
Citera
2023-06-05, 23:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
I mina ögon bekräftar Johannas "version" Majas påstående. Jag tvivlar inte på att Johanna uttryckt sig så, och uppenbarligen tog det skruv eftersom Maja minns det.

Observant av dig.
Johanna säger också (om jag minns rätt) att hon säger typ "hellre dör jag än hamnar i fängelse" och det minns hon ordagrant. Just det påståendet, att hon säger så, gör att jag tvivlar i allra högsta grad.

Maja är inte lika sofistikerad som Johanna när det komer till lögner,och jag jag har svårt att se att Maja vid en lögn, skulle avända sig att en så "mild" lögn, när hon då skulle kunna bre på med att hon blivit dödshotad om hon avslöjar något.

Jag tror på Majas version helt och fullt. Det tog skruv, som du sa. Johann vet exakt var hon ska "skruva till " när det gäller Maja.

Johanna är otroligt manipultativ och rätten känner inte till detta. Man märker det inte när man hör det välvårdade språket, den tunna lite darriga rösten. Och så drar hon "ärlighetskortet" tillsammans med "kärliekskortet" som gör allt så mycket mer trovärdigt. Rätten köper det, liksom många trådanvändare.

Clea: "Det var så att i förhöret med Maja sa också Maja att hon trodde att du ville hämnas på henne, att det är därför du har sagt som du har gjort angående hennes medverkan och så där..."

Johanna: "Mm."

Clea: "Vill du säga något om det också?"

Johanna: "Ja, det vill jag ju också, försvara mig att det absolut inte stämmer på något vis att jag vill hämnas, utan jag måste ju säga som det är, och sanningen är ju att Maja var med i badrummet och det finns absolut ingen anledning för mig att ljuga om det, eftersom att jag och Maja var, ja hon var i alla fall min absolut bästa vän och tycker om henne väldigt mycket."

Här känns det ju som en väldigt onödig kommentar från Johanna om att hon måste försvara sig om det.

Tvärtom, här reser sig mina röda flaggor. Det är något lurt här. Vinsten med att försvara sig på den punkte blir noll, och väldigt blurrigtdär återigen, med att inte nämna själva händelsen, vad Maja gjorde, utan "att Maja var med i badrummet".
Citera
2023-06-05, 23:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Eller så handlar det om att Johanna saknar sin familj medans Maja retard saknar läppglans och spel och filmer.

Men lugn Notknapparen frikänns Maja så bör staten ge henne skyddad identitet och polis beskydd dygnet runt, om inte så lever hon max 1 timme efter frikännandet.

Jag tycker att man här kan se att Maja verkligen inte är vuxen, och behöver annat som kan avleda. Tror inte att hon blir friad, då hon ju har begått gravfridbrott.

Vsd gäller mordet, så finns det inget som binder henne till det brottet som jag ser det. Rätten har blandat ihop mordtiden och stegräkandren säger inget om vad Maja pysslade med vid 02:30- tiden såvitt vi vet i nuläget.
Citera
2023-06-05, 23:17
Medlem
Det är skrämmande hur vissa försöker med alla medel att försöka få Maja att framstå som oskyldig skäms på er.

Maja är lika skyldig som Johanna, men på något snedvridet sätt så försöker ni ( förgäves) att få Johanna att framstå som värsta psykopaten medans Maja är den lättlurade svagbegåvade helt utan vilja som dessutom lyckades med bedriften att sova genom ett helt mord och gör allt Johanna ber om.

Ja det är tydligt att det finns folk till allting, Den sista idioten är inte född än.
Citera
2023-06-05, 23:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack för dessa uppmuntrande ord, de värmer! Och du är suverän på att se huvuddrag och ställa upp en sammanfattning på ett begriplig sätt, även om vi är av olika uppfattning om skuldfrågan.
J:s avvikande personlighet och specifika karaktärsgrad är vi nog överens om; hennes känsloliv är annorlunda motför de flesta andra unga kvinnors. Nu finns ingen diagnos att hänvisa till då ingen utredning har gjorts, men av allt att döma så uppvisar hon psykopatiska drag för hon har onekligen ett rymligt samvete med reaktioner som ter sig totalt bisarra. Oavsett vilken form av personlighetsstörning hon har så används lögner som ett medel för att nå målen med avsaknad av skuld- och skamkänslor.

I motsats till M, används inte lögner främst som ett sätt att undvika konflikter och slippa göra anhöriga besvikna - känslor av skuld och skam syns vara drivkrafterna i M:s fall.
I sin redogörelse är hon fattig på ord och svarar endast på de frågor som ställs till henne; inga utsvävningar, ingen dramatik; när hon inte minns så minns hon inte. Och varför T inte syntes till har hon inget svar på förutom när hon blir pressad och söker hitta en förklaring.
M håller sig till ursprungsberättelsen, förutom i de avsnitt som hon har matats med ute på Illharjen vilket är dramatiskt värre med kräk överallt och sparkande mot toastolen med en hjälpsam vän som tar fram hushållsrullen för att torka spyor. När hon väl släpper det detaljerade dramat a la dramaqueen J, så framträder en bild av natten som hon kan redogöra för i någorlunda kronologisk ordning; hon är i mina ögon med andra ord, trovärdig.

J vänder på tidslinjen; till en början säger hon att klockan var efter halv tre när grannen plingar på dörren - hur kunde hon veta? Kan det ha varit T som nämnde tiden och meddelade att hon skulle bege sig hemåt?
Efter mordet följer lögn på lögn på lögn; försöka hitta puls, sitta i flera minuter och höra T andas konstigt, gå ut till vardagsrummet, irra omkring med kaos i huvudet, planera tillsammans med M som svävar som en skuggfigur genom hela redogörelsen; det är J själv som är i fokus - drottningen - precis som hon vill ha det. Såklart att man får ta i beaktande att det finns osanningar även i M:s berättelse, som jag ser det. Men i de huvudsakliga delarna så får jag ihop hennes version, när hon väl bestämde sig för att försöka samla ihop sig och minnas fullt ut. Efter att ha studerat FUP så är jag av den uppfattningen att minnen har trängt sig på alltmer och att de till en början var av mer fragmentarisk sort.
Hon har varit smart och slug skulle jag istället vilja säga. Innan dess hade hon försökt sig på att slänga granne, fd pojkvän och även M under bussen. Det dröjde tre v efter M:s erkännande om dumpning innan J var redo att leverera en trovärdig historia; först och främst är hon sanningsenlig i fråga om själva dumpningen. Vilket M också är. Men för att framställa M som icke trovärdig måste hon framhålla att M var med på att slå T; hon värmer upp sin publik här via manipulation.

Nästa steg är att vända på tidsaxeln så att M:s redogörelse faller omkull; inget samtal i köket ägde rum som M hävdade, istället full närvaro av M från första början då J stolt visar upp sin lägenhet; alla tre går in till vardagsrummet för att efteråt hamna i badrummet. Märk väl; utan att passera köket för uppvisning.
Alltså; inget kök, inget vardagsrum för M, ingen sovklocka för M. Man kan låta sig luras av att hon ger M rollen som den som sitter bredvid medan hon själv stryper lite. Rollen som M tilldelas är dock fullt tillräckligt; de samarbetar och J är medveten om att ingen kommer att köpa att den passiva M utan dokumenterat hat gentemot T, har strypt T. På köpet får hon en vän som aldrig kan invända mot de tio sekunderna.

Här bedömer jag J som ytterst manipulativ då hon först krossar M:s trovärdighet; se ovan. För att sedan låta henne hålla T:s händer.

Jag ser ingen rim och reson här; dels sitter M helt fel i förhållande till både J och T för att ta två ordentliga grepp om handlederna. Dels borde T ha lyckats frigöra någon av sina armar; ben är starkare än armar, särskilt som den som ska hålla händer sitter i en besvärlig vinkel. - Och varför fick J inga motvärnsskador av att hoppa omkring på T runt halva badrummet först? Därför att hon förmodligen ljuger lika lätt som hennes häst därhemma travar.
Håller jag med om. Å andra sidan; om det är sant att hon kände sig rädd och oförmögen att slå larm etc, så är det också naturligt om hon vill förmedla sin skräck inför byltet på golvet och sin ovilja att ta i kroppen och följa med. Skuldkänslorna är ett led i bearbetningsprocessen, som jag ser det.
Hon talar sanning om dumpningen.
Hon talar också sanning om J:s eskapader och sjuka tankevärld, som hon tills nu inte har vågat yppa till en enda själ.
Med rädsla för repressalier; hon har fruktat både sitt eget och familjens liv. Förståeligt.
Du är otroligt okritisk till allt som Maja berättar, trots att det sker under hotet av en mordrättegång. Du köper allt hon säger helt okritiskt. Faktiskt rätt obehagligt att se måste jag säga. Är det så lätt att manipulera människor?

Det finns t ex inte ett enda bevis för att Maja inte skulle ha vågat yppa något om tidigare händelser som Johanna varit inblandad i. Maja har aldrig på minsta sätt visat att hon varit rädd för Johanna. Aldrig sagt nåt till nån, skrivit nån dagboksanteckning - inget. Men du köper det med hull och hår bara för att hon säger det.

Obehagligt när någon blir så okritiskt tänkande. Man tänker på hur lätt det tydligen är att lura och bedra människor. Hur människor kan tro på saker utan minsta bevis.
Edit: Ta och läs informationen på den här länken. Grundligt. Fundera sen över om källan (Maja) till alla uppgifter som du tar för sanna kan ha någon egen vinning av att förmedla dem.
https://www.krisinformation.se/detta-gor-samhallet/kallkritik
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-06-05 kl. 23:26.
Citera
2023-06-05, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tycker att man här kan se att Maja verkligen inte är vuxen, och behöver annat som kan avleda. Tror inte att hon blir friad, då hon ju har begått gravfridbrott.

Vsd gäller mordet, så finns det inget som binder henne till det brottet som jag ser det. Rätten har blandat ihop mordtiden och stegräkandren säger inget om vad Maja pysslade med vid 02:30- tiden såvitt vi vet i nuläget.

Hon var på nöjet, hon följde med hem till Johanna, hon var i lägenheten när Tove mördades, hon hjälpte till att dumpa Toves kropp, hon hjälpte till att röja undan bevis, hon pratade ihop sej med Johanna dagen efter mordet, hon nekade sten i ett par månader.

För mej så räcker det och blir över, även för TR tydligen.

Det är denna kedja som jag nämner som TR dömde på och denna kedja utan ens ett hack i kedjan kommer även HR att se och döma efter.
Senast redigerad av Hans66 2023-06-05 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in