2023-06-05, 21:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Hur du kommer fram till den analysen är underligt.
Maja tycks må bra i ”kvinnofängelset” (som hon googlade på).
Hon har fått sina önskemål uppfyllda och får prata med sin psykolog

” 29 maj. Maja Hellman får ringa obevakade samtal till sin psykolog. Kontakten har tidigare skötts utan anmärkning, enligt Kriminalvården”

Att du inte förstår hur jag kommer fram till den analysen finner jag å andra sidan inte ett skvatt underligt.

Maja sitter inte i något kvinnofängelse. Hon sitter på häktet i Växjö. Och ja, Expressen rapporterade att hon har fått några av sina önskemål om tillhörigheter uppfyllda samt att få ha obevakade samtal med sin psykolog.

Ja, Maja googlade på kvinnofängelse. Det har jag också gjort. Är jag en mördare då?
Citera
2023-06-05, 21:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så, nu har jag läst om ditt inlägg lite noggrannare.
Har inget att invända, tror det kan ha gått till på det sätt du beskriver, även om et kan finnas fler varianter som passar.

Jag reagerade på din kommentar om Johannas påpekande om ryggen, så det är något som jag tar med i kalkylen, att detär kanske en av dunsarna där. Men jag håller för osannolikt att Johanna skulle vilja erkänna att hon dunkat i Toves huvud ett par gånger till där, så llite varningssignal där när hon betonar något på det sätt hon gör.

Och som sagt, skadorna i huvudet, det är fler än en. Det är lite märkligt att Majas försvar inte frågade lite mer om medvetandet där likt han gjorde om armbågsskadorna och ögonskadan.

På tal om den, undrar jag egentligen vad han hade i åtanke där, Svegfors? Menade han att Tove blev inkapaciterad av den också? Han följde dock inte upp det.
Precis, finns nog ett flertal varianter på hur det kan ha gått till. Ordningsföljden med kraftiga huvuddunkningar i golvet efter det stora fallet, håller jag för trolig i och med grannens vittnesmål om fyra dunsar sekunderna efter. Något var det som slog i golvet och orsakade likartade dunsar som den första, fast mindre våldsamt.
När han är på väg upp till J - efter c: a två minuter - hör han mera oväsen.
Vad som är anmärkningsvärt är ändå att det tystnar när han står utanför dörren. Efter slagen i golvet/väggen står han kvar och lyssnar en stund. Inga ljud. Inga röster. Då har tre-fyra minuter förflutit.

- Hur kunde J veta att T slog i ryggen, eller kanske man ska formulera om frågan; varför nämner hon ryggen? För att förklara ryggskadorna är givet, men hur pass brutal har hon varit för att åsamka T dessa skador; lyckades T vrida på sig med J stående ovanför sig till en början? Efter att ha återfått andan efter fallet.

Går aldrig att lita på att J är sanningsenlig utan att ha en baktanke i syfte att "förklara" huvud- och ryggskadorna på ett naturligt sätt, dvs att T ådrog sig dessa vid fallet. Hon nämner ju också att T:s fötter lättade från golvet - vad hon försöker få fram mellan raderna, är att T aldrig utsattes för misshandel.
Citera
2023-06-05, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Återigen ser vi att Maja är den mer normala av dessa två.

MH vill kolla på Hey Baberiba, JJ prata med sin pappa. Vi har nog olika syn på vad som är normalt för en ung tjej.
Citera
2023-06-05, 21:39
Medlem
Citat:
Nej ett vittne och ett bevis är två olika saker.

Däremot är det som regel så att om två oberoende vittnen oberoende av varandra vittnar om samma sak, så anses det de då vittnar om som bevisat.

Sedan kan vi som i detta fallet notera att vissa mindre nogräknade tingsrätter tar precis vilka lögnare som helst för trovärdiga, bara det passar in i deras agenda. Men Johannas vittnesmål i detta fallet är väl ett alldeles utmärkt exempel på varför.

Du ska se att hovrätten inte kommer att sätta någon som helst tilltro till Johannas uttalande om att Maja var med på mordet. Notera dock att de sannolikt inte heller kommer att sätta någon tilltro till Maja när hon säger att hon inte var med vid mordet. De kommer istället att se till vilka bevis (och indicier) som finns i fallet, och vad de pekar på. Skulle sedan någon av de misstänkta medge något som är bevisat, så är det inte konstigt att tro på det. Exempelvis är Tomas Quick-fallet ett uppenbart exempel på varför man inte kan lita på en misstänkt gärningsman som erkänner ett mord, utan att det också stöds av teknisk bevisning.

Stegräknaren och avsaknad av avvärjnings skador på Tove ?
Citera
2023-06-05, 21:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
MH vill kolla på Hey Baberiba, JJ prata med sin pappa. Vi har nog olika syn på vad som är normalt för en ung tjej.

Hur vet du att Maja inte har kontakt med sina föräldrar genom Intik?

Sedan får du kanske ägna en stund åt att fundera över varför Maja sitter i Växjö medan Johanna sitter på Hinseberg.
Citera
2023-06-05, 21:54
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Maja måste vara efterbliven. Vem mer än denna mördare tittar på Hey Barberiba år 2023?
Citera
2023-06-05, 21:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Stegräknaren och avsaknad av avvärjnings skador på Tove ?

Lite oklart vad din fråga är här.

Stegräknaren bevisar ingenting annat än att telefonen registrerat rörelse vid några tidpunkter. Observera att en telefon kan registrera rörelse hos en sovande person som har telefonen i fickan.

På Tove har det nog inte gått att avgöra om det finns några avvärjningsskador eller inte, pga skadorna på hennes kropp till följd av Johannas eldande och tiden som kroppen legat i naturen innan den hittades.

Möjligen menade du avsaknaden av avvärjningsskador på Johanna. Men avsaknaden av sådana bevisar ingenting. Även rättsläkaren har vittnat om att det inte kan uteslutas att Johanna på egen hand har mördat Tove utan att ha ådragit sig avvärjningsskador. Toves skador i bakhuvudet är ett exempel på ett indicie som kan tala för att Johanna har oskadliggjort Tove innan hon började strypa henne.

Observera också att rättsläkaren noterat ytliga hudavskrap i Johannas ansikte och nyckelben. Man kan alltså inte rent objektivt säga att Johanna inte hade några avvärjningsskador, för vi vet inte hur dessa hudavskrapningar uppstått.
Citera
2023-06-05, 22:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

12:e april får Johanna avslag på sin förfrågan. kanske det hadlar om att anlita expertvittnet- pengar av föräldrarna inför en överklagan?
Citera
2023-06-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
När rättegången är över så kommer advokaterna fram till skranket och vill ha en signatur av domaren för sina kostnadsräkningar de själva har kommit fram till.

Åtskilliga gånger har jag med egna ögon sett domare/lagmän/ signera utan att ens läsa vad det står på pappret som läggs framför deras näsor.

...På den tiden jag var nämndeman.

Ja att det finns brister är det ingen tvekan om det skulle behövas rensas upp bland gamla vanor och tjänster
Det måste bli met koll vart våra skattepengar tar vägen
Citera
2023-06-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Hon kan vara både och
Det finns ingen psykopat som inte har narc drag
Men det finns oftast stora skillnader mellan en psykopat och narc
Citera
2023-06-05, 22:18
Medlem
BeppoYapps avatar
Din analys glädjer mig mycket 😊
Citat:
Det finns nog inte en enda rättsmedicinsk utredning i hela världen utan luckor. Ingen är perfekt.

Men jag måste ändå säga att det utlåtande professor emeritus fått ur sig förefaller betydligt mer köpt än jag hade förväntat mig. Det gäller från nästan första stycket där han ägnar sig mer åt att ha åsikter om det rättsmedicinska protokollet istället för att göra sin egen bedömning av fallet till slutet där han mycket ensidigt skriver att frånvaron av petekier inte kan förklaras av ett hårt selektivt tryck på halspulsådrorna. Men det är precis vad det kan förklaras av. Vad han menar är att det inte går att åstadkomma ett selektivt tryck på halspulsådrorna, vilket må vara sant, men vilket inte heller påverkar bedömningen av avsaknad av petekier eftersom det inte behövs ett "selektivt" tryck som han försöker insinuera.

Det är ett par grejer som visar att han har gjort en allt annat än objektiv bedömning av dödsorsaken och istället fokuserat på att kritisera det rättsmedicinska utlåtandet, och där emellan går för mig skillnaden i en köpt professor emeritus och en som gör en egen objektiv bedömning.
Citera
2023-06-05, 22:18
Medlem
colis avatar
Med hänsyn till Js och Ms beskriva och omvittnade personligheter tror jag att M kommer ha betydligt lättare att följa en fängelseanstalts regelsystem och föreskrifter.
M är van att följa och har enligt tidigare vittnesmål inte så stor intellektuell kapacitet att tänka ut intriger, motstånd och rymningsplaner.

J däremot är fritänkare, går emot strömmen, tänker i egna banor och har hitintills under de senaste åren i frihet inte följt normer och regler. J är sannolikt rätt intelligent med ett vaket sinne som snabbt tänker ut nya vägar. Hon kan nog tänkas skapa intriger, vägra sammarbeta och drömma om rymning.

M anpassningsförmåga till ett fängelsestraff är därför nog större än Js som har lättare att komma på kant med personal och omgivning.

Det är kanske det som Ms beställningslista symboliserar, hon har anpassat sig till rådande situation och önskat saker som förgyller tillvaron en aning.
J däremot mår nog mest skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in