Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Så, nu har jag läst om ditt inlägg lite noggrannare.
Har inget att invända, tror det kan ha gått till på det sätt du beskriver, även om et kan finnas fler varianter som passar.
Jag reagerade på din kommentar om Johannas påpekande om ryggen, så det är något som jag tar med i kalkylen, att detär kanske en av dunsarna där. Men jag håller för osannolikt att Johanna skulle vilja erkänna att hon dunkat i Toves huvud ett par gånger till där, så llite varningssignal där när hon betonar något på det sätt hon gör.
Och som sagt, skadorna i huvudet, det är fler än en. Det är lite märkligt att Majas försvar inte frågade lite mer om medvetandet där likt han gjorde om armbågsskadorna och ögonskadan.
På tal om den, undrar jag egentligen vad han hade i åtanke där, Svegfors? Menade han att Tove blev inkapaciterad av den också? Han följde dock inte upp det.
Precis, finns nog ett flertal varianter på hur det kan ha gått till. Ordningsföljden med kraftiga huvuddunkningar i golvet efter det stora fallet, håller jag för trolig i och med grannens vittnesmål om fyra dunsar sekunderna efter. Något var det som slog i golvet och orsakade likartade dunsar som den första, fast mindre våldsamt.
När han är på väg upp till J - efter c: a två minuter - hör han mera oväsen.
Vad som är anmärkningsvärt är ändå att det tystnar när han står utanför dörren. Efter slagen i golvet/väggen står han kvar och lyssnar en stund. Inga ljud. Inga röster. Då har tre-fyra minuter förflutit.
- Hur kunde J veta att T slog i ryggen, eller kanske man ska formulera om frågan; varför nämner hon ryggen? För att förklara ryggskadorna är givet, men hur pass brutal har hon varit för att åsamka T dessa skador; lyckades T vrida på sig med J stående ovanför sig till en början? Efter att ha återfått andan efter fallet.
Går aldrig att lita på att J är sanningsenlig utan att ha en baktanke i syfte att "förklara" huvud- och ryggskadorna på ett naturligt sätt, dvs att T ådrog sig dessa vid fallet. Hon nämner ju också att T:s fötter lättade från golvet - vad hon försöker få fram mellan raderna, är att T aldrig utsattes för misshandel.