2023-05-31, 20:10
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Ja, men det blev majestätiskt roligt med jämförelsen.
Falla på eget grepp exemplifierat

Ja, det gjorde det. Många av dessa mobbares egna motsägelser i ärendet är smått komiska.

Särskilt märkligt är det att man skall tro på vad Johanna berättar men inte på vad Maja berättar, trots att Johanna är den som fortfarande ljuger. Till och med professorn gör en sådan motsägelse när han inledningsvis vill bortse från alla andra fakta i målet än de rättsmedicinska fynden, för att i slutet dra upp just vad lögnaren Johanna säger. Ja visst ja, han är ju köpt av Johanna.
Citera
2023-05-31, 20:19
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det gjorde det. Många av dessa mobbares egna motsägelser i ärendet är smått komiska.

Särskilt märkligt är det att man skall tro på vad Johanna berättar men inte på vad Maja berättar, trots att Johanna är den som fortfarande ljuger. Till och med professorn gör en sådan motsägelse när han inledningsvis vill bortse från alla andra fakta i målet än de rättsmedicinska fynden, för att i slutet dra upp just vad lögnaren Johanna säger. Ja visst ja, han är ju köpt av Johanna.

Hmm, undrar just hur mycket Eriksson kasserar in för sitt utlåtande- vem betalar? Vi?
Citera
2023-05-31, 20:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Rubriken åklagaren har satt är mord. Däremot har åklagaren specificerat gärningen med "kvävning". Domstolen kan döma Johanna för precis vilket brott den vill, så länge det brottet som Johanna döms för ryms inom gärningsbeskrivningen. Gärningsbeskrivningen säger att det är kvävning. Så rent teknisk kan då domstolen inte döma Johanna enligt åtalet för något annat brott än mord genom kvävning.

Här kan man då tycka att åklagaren borde ha vetat att använda ordet strypning istället för kvävning, då strypning är ett vidare begrepp.

Dock så påpekar jag då ännu en gång vad professorns skriver

Här råder alltså knappast något tvivel, professorn är överens med rättsläkarna om att dödsorsaken är någon form av kvävning, och vi bör därför inte oroa oss över denna snäva begränsning i gärningsbeskrivningen.

Dock ska jag lägga in en liten brasklapp här kring vilket tolkningsutrymme som kan finnas. Ex.vis. tycks den samlade expertisen vara överens om att det inom ramen för gärningsbeskrivningen finns utrymme att döma Maja för medhjälp till mord, om rätten skulle finna att så är fallet. Detta trots att det uttryckligen står i gärningsbeskrivningen att Maja har berövat Tove livet uppsåtligen, gemensamt och i samförstånd. Det finns alltså ett visst tolkningsutrymme och det framgår också att Johanna har tagit ett strypgrepp på Tove. Så jag tror att jag relaxar min tidigare kommentar till att det inte enbart är kvävning som skulle kunna fälla Johanna, rent tekniskt, utan alla dödsorsaker som faller inom ramen för den handling som åklagaren beskriver genom att Johanna tagit ett strypgrepp på Tove.
Citera
2023-05-31, 20:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Hmm, undrar just hur mycket Eriksson kasserar in för sitt utlåtande- vem betalar? Vi?

Eftersom rätten har förelagt professorn direkt att inkomma med denna handling, så hade jag tagit för givet att de (vi) då också får stå för hans omkostnader.

Hade rätten istället förelagt Clea att inkomma med denna handling, så tänker jag att läget kunde varit annorlunda.

Men jag vet inte hur det är i detta fallet. Jag är mest bara förvånad att rätten förelägger ett av försvarets vittnet på detta viset.

Clea uttryckte ju inledningsvis att hennes klient inte hade råd med ett sådant skriftligt utlåtande, vilket skulle antyda att rätten (vi) inte står för kostnaden.

Om det är vi som står för kostnaden, så kommer vi i alla fall i slutändan att få veta hur mycket det kostade oss.
Citera
2023-05-31, 20:51
Medlem
flashmaners avatar
Sveriges Radio gör återigen en bra sammanfattning.

Det säger att professorn kommer med två alternativa förklaringar.

1. Att Tove dog snabbt av att Johanna tryckte på en punkt på halsen.

Denna "teori" saknar dock helt stöd i vetenskapen, så den kan vi lägga därhän. Det är pinsamt att se en professor dra upp något sådant.

2. Att Tove dog av sitt eget kräks.

Professorn menar att det inte kan ha varit strypning därför att det saknas petekier, men han har ingen självkritik alls äver att det saknas maginnehåll i lungorna. Det intressanta med dessa två frågeställningar är att där professorn helt saknar svar, så har rättsläkaren klara och tydliga besked. Petekier saknas därför att artären har blockerats, varvid blodtycket i huvudet inte kan öka markant och petekier därför inte uppstå. Maginnehåll i lungorna saknas därför att Johanna har blockerat luftrören genom sin strypning. Hade Johanna inte gjort det, hade maginnehåll dragits ner i lungorna genom den andning som professorn menar orsakade luftkuddiga lungor.

Det skall bli intressant att se vad rättsläkaren har att säga om detta.
Rättsläkaren kommer helt säkert också att kommentera fynden kring skadorna i den djupa muskulaturen i halsen och längden på det tryck den utsatts för. Inte heller här ger professorn några ingeånde förklaringar till sin hållning.

Här är Sveriges Radios P4 Jönköpings inslag

https://sverigesradio.se/artikel/reportrarna-forklarar-darfor-ifragasatter-rattsexperten-toves-dod
Senast redigerad av flashmaner 2023-05-31 kl. 21:30.
Citera
2023-05-31, 20:56
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
.

Du är verkligen oerhört duktig med klokt förnuftigt resonemang. Om vi inte trodde olika kring Ms morddeltagande skulle jag köpa ditt resonemang rakt av.
Det är logiskt, initierat och välformulerat.

Jag har dock lite svårt att kombinera tanken att Ms utsagor kan anses vara sanningsenliga, men absolut inte Js uppgifter, bl a relaterat till #Notknapparens# tidigare konstaterande här :
”Hemskt att en person ska anses trovärdig när det är uppenbart tt J ljuger om väldigt många saker”

Både J och M har visat sig inte tveka och backa för att ljuga.
I mitt tycke borde därför inte heller Ms uppgifter - framför allt inte de uppgifter som hon kan tänkas lämna för att mildra sin skuld och straffpåföljd - anses ha någon större trovärdighet utan andra bevis.
Det M uppger om hur oskyldig och ovillig hon varit bör tas med en stor skopa salt.

Samma sak om J hade sagt något sådan. Vilket J, kanske lite förvånande, inte har gjort med undantag av tidsangivelsen på endast 10 sekunders strypgrepp.
Istället J har självmant tagit på sig väldigt mycket skuld kring det som hänt både praktiskt och indirekt.

M verkar dock vara mest inriktad på att så mycket som möjligt tona ner sin egen medverkan och istället berätta om allt vad J gjort. M berättar också hur ovillig i sina tankar hon varit - det hindrade henne dock inte från att delta.

M slänger verkligen J under bussen i sina försök att rädda sig själv - med rätt eller orätt.
Det känns därför fel att utgå från att det M påstår här är sant.

Citat:
Att fly platsen var inget alternativ, hon stängde av och gjorde som hon blev tillsagd. Inget eget initiativ syns här heller. Tvärtom säger hon att hon aldrig ville något av detta men kände sig rädd. [/b]
Citat:
Hon har från första början sagt att hon stiger upp efter c: a 20 min för att gå till toaletten…. Efter toaletten går hon förbi tjejerna som enligt M, fortfarande sitter i köket. Det rör sig sålunda om ett tillfälle, innan hon stiger upp och får se J påklädd i hallen.
Citat:
M:s reaktioner återges i FUP och under rättegången. Hon fryser till inuti och stänger av
Citat:
Vad som också talar emot detta är att hon nekar till att följa med till dumpningsplatsen men blir ombedd av J att sätta sig i bilen.
Citera
2023-05-31, 20:57
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Det som JJ är åtalad för i TR. är Mord, Grovt gravfridsbrott samt Skadegörelse.
Om specificeringen inte har någon betydelse förstår jag inte varför Eriksson tar upp en kontroversiell dödsorsak.
Citera
2023-05-31, 21:15
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om specificeringen inte har någon betydelse förstår jag inte varför Eriksson tar upp en kontroversiell dödsorsak.
Jag skrev vilka tre punkter som stämningsansökan innehåller.
Ingenting annat.
Citera
2023-05-31, 21:29
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Grundidén med professorns utlåtande är att sänka gärningen som Johanna anses ha begått från mord till vållande. Tanken är alltså att domstolen med professorns utlåtande skall tro att Johanna bara höll runt halsen en kort stund och det därmed skall kunna anses att hon inte hade för avsikt att döda Tove och att hon dog genom en olyckshändelse orsakad av hennes egen uppkastning.

Problemet som Clea blundar för här, är alla bevisen för Johannas uppsåt och avsikt.
Citera
2023-05-31, 21:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Då har jag läst igenom professorns utlåtande. Att det är biaserat råder det ingen tvekan om. Och allt som han skriver däri kommer helt säkert att vändas ut och in på om och om igen här i tråden de närmaste dagarna, så låt mig bara citera första meningen i hans sammanfattning.

Och det är precis det jag har sagt hela tiden kommer att vara det HR lutar sig emot tillsammans med uppsåt. Johanna hade uppsåt att döda Tove och det var våldet mot Toves hals som orsakade döden, där dödorsaken är kvävning.

Därtill vill jag påvisa just en sådan där detalj när en professor sätter sig på alldeles för höga hästar och missar en helt trivial sak, som kan vara helt avgörande.

Professorn skriver

Och missar då det faktum att om man har blockerat artärerna så spelar det ingen roll om venerna är blockerade eller inte, blodtrycket i huvudet kan inte öka på ett sådant sätt att petekier uppstår, oavsett om venerna är blockerade eller inte, så länge artärerna är blockerade.

Avslutningsvis så lägger professorn vikt vid vad den misstänkta säger, precis omvänt hur han själv inledningsvis uteslöt "inkomna handlingar" i bedömningen där. Detta är ett exempel på hur professorn agerar biaserat. I ett fall skall "extern information" inte räknas in i bedömningen, men i ett annat fall skall den det.

Här är professorns utlåtande, aktbilaga 60

https://gofile.io/d/v6Yj0l

Tack för länk!
Hoppas den blir lagd till inlägg #1.
Citera
2023-05-31, 21:40
Medlem
flashmaners avatar
Och så har vi då den sista lilla detaljen som professorn så påpassligt glömde bort.
Och jag höll också på att göra det. Men så är jag ju inte professor i rättsmedicin, och ändå kom jag till sist ihåg den

Jo, vi har ju den här lilla detaljen, att om Tove låg där på golvet, kämpandes emot Johanna och kanske Maja, med armarna fasthållna och Toves händer runt halsen i bara tio sekunder, varpå Tove kräks.

Sen då. Då ligger Tove bara kvar där. Hon som nyss var vid medvetande och kämpade för sitt liv, nu helt plötsligt så har hon inte ens en kräkreflex kvar. Om man skall tro Johanna så väste Tove lite, skickade ut tungan, och dog.

Men snälla nån. Tror professorn att det var vad som hände? På riktigt? För det är vad som måste ha hänt om den version han vill göra gällande skall ha kunnat inträffa.

Jag sa det från början och jag säger det igen. Professorn är rejält biaserad och det märks på många olika sätt i hans utlåtande. Inte minst märks det i de delar han helt har utelämnat.

Vad hände med Toves kräkreflex?

Eller var Tove redan medvetslös av ett hårt slag i huvudet?
Citera
2023-05-31, 21:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Grundidén med professorns utlåtande är att sänka gärningen som Johanna anses ha begått från mord till vållande. Tanken är alltså att domstolen med professorns utlåtande skall tro att Johanna bara höll runt halsen en kort stund och det därmed skall kunna anses att hon inte hade för avsikt att döda Tove och att hon dog genom en olyckshändelse orsakad av hennes egen uppkastning.

Problemet som Clea blundar för här, är alla bevisen för Johannas uppsåt och avsikt.
Ok. Då är jag med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in