2023-06-05, 20:16
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Det där är Majas version, Johannas version är att hon hellre dör än hamnar i fängelse.

Vet inte hur stor tyngd och trovärdighet man ska lägga på det där uttalandet, egentligen.

Tjejer i 20-årsåldern kan ju plötsligt hellre dööö än gå ut med fula kläder, hellre dööö än träffa den där idioten från i helgen eller hellre dööö än behöva sälja sin hamster.(har en sån 20 åring hemma själv)

Ibland säger den årgångens ungdomar såna fraser för att visa omgivning hur viktigt något är för dem och hur viktigt det är att omgivningen verkligen förstår det och ställer upp. Proportionerna blir då fel.
Det kanske egentligen är så Js uttalande till M ska tolkas?

J har ju faktiskt redan idag suttit ett 1/2 år i fängelsehäktet utan suicidattempts och dessutom erkänt i stort sett allt utom det exakta antalet sekunder hon höll strypgreppet om Ts hals.
Citera
2023-06-05, 20:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Det där är Majas version, Johannas version är att hon hellre dör än hamnar i fängelse.

I mina ögon bekräftar Johannas "version" Majas påstående. Jag tvivlar inte på att Johanna uttryckt sig så, och uppenbarligen tog det skruv eftersom Maja minns det.
Citera
2023-06-05, 20:32
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Vet inte hur stor tyngd och trovärdighet man ska lägga på det där uttalandet, egentligen.

Tjejer i 20-årsåldern kan ju plötsligt hellre dööö än gå ut med fula kläder, hellre dööö än träffa den där idioten från i helgen eller hellre dööö än behöva sälja sin hamster.(har en sån 20 åring hemma själv)

Ibland säger den årgångens ungdomar såna fraser för att visa omgivning hur viktigt något är för dem och hur viktigt det är att omgivningen verkligen förstår det och ställer upp. Proportionerna blir då fel.
Det kanske egentligen är så Js uttalande till M ska tolkas?

J har ju faktiskt redan idag suttit ett 1/2 år i fängelsehäktet utan suicidattempts och dessutom erkänt i stort sett allt utom det exakta antalet sekunder hon höll strypgreppet om Ts hals.
Nej precis, vi vet inte vem av dem som säger sanningen. Några i tråden verkar dock säkra, hur var det nu: Objektivitet.

Unga kvinnor uttalar sig ofta med att de ”hellre dör” än att något de skäms över kommer fram.

Ser att Maja krävt flertalet ting och fått sina önskemål uppfyllda av Kriminalvården, Johanna kräver endast samtal med sin pappa.
Nej, här ligger flera hundar begravna.
Citera
2023-06-05, 20:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueenOfKidsAndCats
https://www.expressen.se/nyheter/toves-mordares-krav-i-haktet/

Maja med en massa önskemål (spel, läppbalsam, filmer), Johanna vill bara prata med sin pappa.

Återigen ser vi att Maja är den mer normala av dessa två.
Citera
2023-06-05, 20:48
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
I mina ögon bekräftar Johannas "version" Majas påstående. Jag tvivlar inte på att Johanna uttryckt sig så, och uppenbarligen tog det skruv eftersom Maja minns det.
Objektivitet som sagt.
Du väljer att tro på den ena framför den andra, du tvivlar inte ens och det säger ju rätt mycket om ditt ställningstagande i fallet.
Maja var inte trovärdig i tingsrätten, det säger väl en del..
Citera
2023-06-05, 21:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Objektivitet som sagt.
Du väljer att tro på den ena framför den andra, du tvivlar inte ens och det säger ju rätt mycket om ditt ställningstagande i fallet.
Maja var inte trovärdig i tingsrätten, det säger väl en del..

Först anklagar du mig för att inte vara objektiv och sedan säger du direkt att Maja inte var trovärdig i tingsrätten Hade du varit objektiv hade du istället konstaterat att det inte finns några bevis som säger emot det Maja sa i tingsrätten.

Om det är någon som inte är objektiv och som dessutom är väldigt full av fördomar, så är det du, eftersom du dessutom går så löjligt långt att du drar slutsatser om mitt "ställningstagande i fallet" enbart på det faktum att jag gjort en notis om hur Johanna manipulerar Maja genom sina uttalanden.

Du får gärna tro att varje ord Maja yppar är en lögn om du vill, men objektivitet är inte det. Märkligt nog verkar du dock tro på allt Johanna säger, som att hon sagt att hon hellre skulle dö än hamna i fängelse, men samtidigt vill du tydligen inte tro på att hon sagt till Maja att hon skulle ta livet av sig om hon hamnade i fängelse.

Det förefaller också som du inte vill kännas vid att Johanna manipulerat Maja och haft ett psykologiskt övertag i relationen, och det är, måste jag säga, enormt naivt av dig att inte inse detta rätt uppenbara faktum. Något som förhörsledarna insåg direkt och började jobba med direkt, och som till sist gav resultat, när de till sist lyckades börja koppla loss Maja från det grepp Johanna hade om henne.
Citera
2023-06-05, 21:05
Medlem
Citat:
Först anklagar du mig för att inte vara objektiv och sedan säger du direkt att Maja inte var trovärdig i tingsrätten Hade du varit objektiv hade du istället konstaterat att det inte finns några bevis som säger emot det Maja sa i tingsrätten.

Om det är någon som inte är objektiv och som dessutom är väldigt full av fördomar, så är det du, eftersom du dessutom går så löjligt långt att du drar slutsatser om mitt "ställningstagande i fallet" enbart på det faktum att jag gjort en notis om hur Johanna manipulerar Maja genom sina uttalanden.

Du får gärna tro att varje ord Maja yppar är en lögn om du vill, men objektivitet är inte det. Märkligt nog verkar du dock tro på allt Johanna säger, som att hon sagt att hon hellre skulle dö än hamna i fängelse, men samtidigt vill du tydligen inte tro på att hon sagt till Maja att hon skulle ta livet av sig om hon hamnade i fängelse.

Det förefaller också som du inte vill kännas vid att Johanna manipulerat Maja och haft ett psykologiskt övertag i relationen, och det är, måste jag säga, enormt naivt av dig att inte inse detta rätt uppenbara faktum. Något som förhörsledarna insåg direkt och började jobba med direkt, och som till sist gav resultat, när de till sist lyckades börja koppla loss Maja från det grepp Johanna hade om henne.

Tycker du inte att vittne är ett bevis?
Citera
2023-06-05, 21:05
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Återigen ser vi att Maja är den mer normala av dessa två.
Hur du kommer fram till den analysen är underligt.
Maja tycks må bra i ”kvinnofängelset” (som hon googlade på).
Hon har fått sina önskemål uppfyllda och får prata med sin psykolog

” 29 maj. Maja Hellman får ringa obevakade samtal till sin psykolog. Kontakten har tidigare skötts utan anmärkning, enligt Kriminalvården”
Citera
2023-06-05, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Även om vi inte har hört att Johanna direkt psykiskt misshandlat Maja, kan detta ha skett på ett sätt som är mindre tydligt än med hennes ex F.

Några incididenter har vi hört om, men inte sällan är narcissisten fenor på att testa och se vilka som de kan manipulera och styra. Andra sticker.

Ofta blir den som blir bunden till narcisssiten väldigt lojal och ser sig själv som den som skapar problem, inte förstår, klantat sig, varit dum.

Jag ser Maja som ett exempel på en person som Johanna lätt kunnat styra, både genom siitt mentala övertag på flera plan, men också genom sin naricissistiska sida.

Maja visar upp tydliga tecken på att hon är just styrd och kontrollerad, och även om Maja inte brutit med sina föräldrar helt, så har Johanna försökt få henne att ta avstånd. Johanna har ju sagt till Maja att det inte är klokt att föräldrarna vill ha platsdelning med Maja, vilket vi nu kan förstå varfrö Johanna inte vill, men helt klart förstå varför föräldrarna vill. Fanna all anledning.

Här är ex på vilka tecken en person som är "fast" med en naricissist kan uppvisa:

"Here are some of the common signs that a person is experiencing trauma bonding with a narcissist:

Feeling obliged or indebted – narcissists are good at making someone feel as though they are always indebted to them. For example, if you made a mistake early in the relationship that hurt them, they will hold that grudge and keep reminding you about it. They do it intentionally to make you feel bad so you make it up to them. They can make you feel guilty and terrible about the smallest of things, and condition you to feel ashamed for past behaviors.

Protecting the narcissist – you feel like you need to protect your partner especially if someone makes them feel awkward in social situations as you know their ego is fragile. You might also justify their behavior and try to protect their reputation when they engage in erratic behavior.

Unwilling to leave the narcissist – despite being unhappy in the relationship, you resist taking the necessary steps to break the trauma bond and leave the abusive relationship.

Isolate yourself – you might be arguing with your friends and family as they advise you to leave your abuser. So you end up avoiding them or distancing yourself from people trying to help you
."

https://grace-being.com/love-relationships/trauma-bonding-with-narcissists-what-is-it/

Jag tycker att just det faktum att Maja var så ung när hon träffade Johanna, gör henne särskilt utsatt, förutom all hennes diagnoser.

Jag ser inte att det handlar om val på samma villkor som fullt fungerande, välmående vuxna har möjlighet att göra.

Jag anser att du återigen köper Majas berättelse utan kritiskt tänkande. Vad M säger i efterhand bör ses i ljuset av att hon vill göra sig till ett offer i J s våld. Alla incidenter där J behandlat M illa kommer från M själv.

Läser vi övriga vittnesmål framgår det visserligen att M var J s följeslagare och J var den drivande vilket troligen passade M alldeles utmärkt. Men det vittnas också från 4-5 olika personer att relationen var jämbördig och byggde på respekt. Ingen vittnar om att J behandlat M illa. Eller har jag missat nåt?

Tycker det har blivit lite snedvridet pga att det bara är M s ord som vägs in. T.o.m M s relationsproblem med exet, hennes bror och hennes föräldrar lastas J för. Det är bara M som sagt att J vill dom illa. Hade J kastat M under bussen istället hade förmodligen historian låtit lite annorlunda.
Citera
2023-06-05, 21:11
Medlem
Citat:

Jag instämmer där. Det gör Ms uttalande mer trovärdigt.
Citera
2023-06-05, 21:12
Medlem
Jansson är utsatt för ett antisemitiskt rättsövergrepp av internationella proportioner. Jag utgår ifrån att hon blir frisläppt efter sin överklagan! Det skulle vara en skandal om hon mot all praxis skulle bli dömd till maxstraff för denna olyckshändelse. Ett maxstraff i Johannas fall skulle innebära en kort (men plågsam och onödig) vistelse på rättspsyk eftersom hon redan är skör och självmordsbenägen tack vare en tuff uppväxt i ett nazistiskt och mycket antisemitiskt samhälle. Tvi vale för det svenska rättssystemet
Senast redigerad av BenjaminGuldsten 2023-06-05 kl. 21:14.
Citera
2023-06-05, 21:19
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Tycker du inte att vittne är ett bevis?

Nej ett vittne och ett bevis är två olika saker.

Däremot är det som regel så att om två oberoende vittnen oberoende av varandra vittnar om samma sak, så anses det de då vittnar om som bevisat.

Sedan kan vi som i detta fallet notera att vissa mindre nogräknade tingsrätter tar precis vilka lögnare som helst för trovärdiga, bara det passar in i deras agenda. Men Johannas vittnesmål i detta fallet är väl ett alldeles utmärkt exempel på varför.

Du ska se att hovrätten inte kommer att sätta någon som helst tilltro till Johannas uttalande om att Maja var med på mordet. Notera dock att de sannolikt inte heller kommer att sätta någon tilltro till Maja när hon säger att hon inte var med vid mordet. De kommer istället att se till vilka bevis (och indicier) som finns i fallet, och vad de pekar på. Skulle sedan någon av de misstänkta medge något som är bevisat, så är det inte konstigt att tro på det. Exempelvis är Tomas Quick-fallet ett uppenbart exempel på varför man inte kan lita på en misstänkt gärningsman som erkänner ett mord, utan att det också stöds av teknisk bevisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in