Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Nej, nej.
Inte meningen att lägga mig i.
Ville bara poängtera att det är flera som pratar om AEs tidigare omdiskuterade utlåtande och befarara att han kan omkullkasta allt. Även att vissa rikskändisar kan påverka fallet negativt via media genom att påverka rätten osv.
Jag tror faktiskt inte att professorn är köpt på det sätt som vissa tror, utan att det faktiskt kan finnas vissa luckor i väldigt många utredningar, oavsett det gäller FUP, vittensmål, rättsmedicinska utredningar osv.
Det finns nog inte en enda rättsmedicinsk utredning i hela världen utan luckor. Ingen är perfekt.
Men jag måste ändå säga att det utlåtande professor emeritus fått ur sig förefaller betydligt mer köpt än jag hade förväntat mig. Det gäller från nästan första stycket där han ägnar sig mer åt att ha åsikter om det rättsmedicinska protokollet istället för att göra sin egen bedömning av fallet till slutet där han mycket ensidigt skriver att frånvaron av petekier inte kan förklaras av ett hårt selektivt tryck på halspulsådrorna. Men det är precis vad det kan förklaras av. Vad han menar är att det inte går att åstadkomma ett selektivt tryck på halspulsådrorna, vilket må vara sant, men vilket inte heller påverkar bedömningen av avsaknad av petekier eftersom det inte behövs ett "selektivt" tryck som han försöker insinuera.
Det är ett par grejer som visar att han har gjort en allt annat än objektiv bedömning av dödsorsaken och istället fokuserat på att kritisera det rättsmedicinska utlåtandet, och där emellan går för mig skillnaden i en köpt professor emeritus och en som gör en egen objektiv bedömning.