2023-06-05, 21:16
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssar säger att Ukraina har tagit vissa byar. Men ganska klena resultat, offensiven kommer att ta månader om man skall ta en by om dagen. Ukraina behöver ett genombrott av fronten inte dessa nålstick mot enskilda ryska skyttegravar.
https://twitter.com/RALee85/status/1665763143795224577

Låt oss vänta, låt oss se..

I ett schackparti så börjar man ju med att flytta fram bonden, innan drottningen kan börja visa sig fram. Ukraina idag är ett helt annat Ukraina än för ett år sedan. Man har nog genomgått en våldsam förändring i militärtänk, likaså är man beroende utav stöd ifrån väst. Man behöver göra detta rätt, och ha tålamod. Trots att frestelsen finns för en "quick fix" !

Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ha inte för stora förhoppningar på att USA skulle ändra kurs om en republikan väljs in i vita huset 2024. För republikanerna är ju verkligen antiryska och har så alltid varit.
Så Ukrainas president lär inte ligga sömnlös för vad valet i USA 2024 skulle innebära för Ukraina. Stödet ökar ju dessutom konstant och i dessa sammanhang är därför ett år framåt en evighet.

Jag vill dock inlägga i detta, att det är utav vikt ifrån Nato`s medlemmar i Eu.., att de inte försöker åka snålskjuts på jänkarnas bekostnad. Det är Eu länder och britter som har gnällt på Biden att släppa på F16 export. Ytterst viktigt att dessa länder faktiskt även levererar mer än bara träning. Utan att de är även villiga att skeppa själva flygen. Och att göra det först.

Det underlättar väldigt för framtiden, vilken än administration det blir i Washington. Sist men inte minst : Ukraina är Europas bakgård, inte jänkarnas. Det förpliktar.
Citera
2023-06-05, 21:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Har ryssarna dödat sin egen - eller är den döde en ukrainare, om inte är inte motståndsrörelsen som dödat
PS utnämner här Sergey Russian Bagdad Bob Lavrov

Motståndsrörelsen har dödat Kremlmilitärens ledare i området.
Citera
2023-06-05, 21:22
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Hur lång tid borde det ta för UAF att komma till krimbron - hur är folket i området på väg dit
pos eller neg?

Det blir svårt för det är mer än 30 mil mellan Cherson och Kertj.

Man kan också fråga sig om det är en smart idé för Ukraina att göra det, eftersom en öppen förbindelse österut kan få ryssar att fly självmant, med resultat att bron blir överfull av folk som sticker, så att det blir svårare för Ryssland att förstärka.

Om du tittar på kartan ser du att det på södra Krim finns bra terräng för försvar, därför tror jag att det är viktigare för Ukraina att försöka ta den och nå Sevastopol.

Vad gäller befolkningen är det svårt att veta.
Citera
2023-06-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Om de nu återvänder frivilligt av sig själva ja,tvek på den.. Tatuera in ett Z i pannan på ALLA ryssar som befinner sig i Europa, då vet man vem man har att göra med OCH vart de ska skickas, hem till Rusland!

Ryssar kommer få extremt svårt att röra sig i Europa. Vi kommer nog se en hel del otrevligheter mot ryssar och ryska bolag och bestickningar. Just nu nöjer sig alla med vad som händer på slagfältet i Ukraina och inväntar resultatet av det. När det är över så kommer det gå över i att göra livet surt för allt som är ryskt och som är på fel ställe.
Citera
2023-06-05, 21:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

Man kan också fråga sig om det är en smart idé för Ukraina att göra det, eftersom en öppen förbindelse österut kan få ryssar att fly självmant, med resultat att bron blir överfull av folk som sticker, så att det blir svårare för Ryssland att förstärka.

Om du tittar på kartan ser du att det på södra Krim finns bra terräng för försvar, därför tror jag att det är viktigare för Ukraina att försöka ta den och nå Sevastopol.

Bättre att spränga bron döda ryssarna alt skicka hem som som invalider
Citera
2023-06-05, 21:34
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:

Ukraina kommer skära av landvägen till Krim och lämna bron som en reträttväg för ryzzarna under en period innan bron förstörs och man svälter ut de sista ryzzarna på Krim.
Citera
2023-06-05, 21:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Tungt för ryssarna i Belgorod nu. Sprängda av artilleri och övergivna av sina generaler. 80 %-iga förluster. De ryska judenazist-rebellerna krossar dem.
https://twitter.com/RALee85/status/1665763143795224577
Citera
2023-06-05, 21:41
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Ukraina kommer skära av landvägen till Krim och lämna bron som en reträttväg för ryzzarna under en period innan bron förstörs och man svälter ut de sista ryzzarna på Krim.

Ja, det är mitt förslag också. Det är bättre än att försöka stänga in alla på Krim med en gång, dessutom är det en mycket mer realistisk plan.

Vad Ukraina inte vill är att storma städer och berg där motståndaren inte har en chans att retirera.
Citera
2023-06-05, 21:44
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det var det du sa...

..men ok.

Givetvis är Usa`s stöd till Ukraina "Alfa och Omega". Tror ingen i denna tråd bestrider detta. Likaså är det bara på de yttersta kanterna i bägge partier som gnäller.., om du vet annat..presentera det då ! Kom inte med några bs-källor..

Visa mig tunga, tongivande namn hos republikanerna som vill skära ner på stödet ? Det är en retorisk fråga för de existerar inte ! De existerar enbart i Putins våta drömmar. Hans vardag har blivit till mardrömmen.., och den är högst reell. Självförvållat.

Tills nu, och tills vidare är jänkarnas stöd bergfast. Det är verkligheten. Inte "rykten", eller "kanske" som du presenterade som nyckelord i ditt tidigare inlägg.

Notera även under denna resas gång, hur Eu och Nato har växt och stödet ökat till Ukraina. Putins förtjänst, ingen annans skuld.
Så här: jag spekulerar i vad som kommer att hända framöver. Det bygger jag på vad jag har för erfarenheter hur amerikansk politik fungerar. Så länge Biden-administrationen kan hålla skenet uppe så naturligtvis så finns det bi-partisanskt stöd att hämta in. Men det kan förändras snabbt om det börjar gå dåligt. Jag vill påstå att den ukrainska offensiven som nu uppenbarligen dragit igång är helt nödvändig att åtminstone delvis lyckas inte bara för Kiev naturligtvis utan även för Biden/Nuland/Blinken/Sullivan-gänget. Man behöver visa resultat ganska så snart att allt går enl. planerna. Händer inte detta kommer Biden-administration snabbt dra på sig tveksamma röster framförallt bland republikaner. Dessutom drar presidentvalskampanjen igång och redan nu som sagt lär Ukraina-frågan bli central och inte till fördel för Biden om inga resultat kan visas upp.

Kortfattat, jag tror vi befinner oss i ett avgörande läge där Ukraina-operationen knappast går at driva vidare i Washington om inte resultat nås. Särskilt inte med en konflikt med Kina under uppsegling.
Citera
2023-06-05, 21:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Belgorods guvernör erkänner att orten Novaya Tavolzhanka är förlorad för Moskva. Rebellerna har tagit staden. https://twitter.com/Tendar/status/1665789957418393604
Citera
2023-06-05, 21:45
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Till och med de ryska TV komikerna driver med ”de röda linjerna” 😄

https://t.me/ctrs2018/19123

Kombinera detta med de numera usla tittarsiffrorna för de två stora propagandisterna på rysk TV så är ju känslan mer och mer att den officiella linjen börjar tappa greppet om den inhemska ryska publiken.
Sjukt kul! Mesiga Ryssland får sina "röda linjer" systematiskt kränkta av jätte buffeln USA som stöds av en fjollig Västeuropa. Till slut tar Ryssland in sitt hemliga vapen: stödet från ett efterblivet Belarus...
Citera
2023-06-05, 21:49
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ja, det är mitt förslag också. Det är bättre än att försöka stänga in alla på Krim med en gång, dessutom är det en mycket mer realistisk plan.

Vad Ukraina inte vill är att storma städer och berg där motståndaren inte har en chans att retirera.

Sen när man klippt bron så kan erbjuda - låt oss säga Turkiet - att evakuera de sista som vill vara ryzzar hem till morodor. Får turken lite goodwill points.

Fullständigt onödigt att slåss för att ta tillbaka Krim, skär av reträttvägarna och erbjud ryzzarna en väg ut via evakuering till tredje land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in