2023-06-05, 19:45
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Men det inkluderar inte civila sjukhus?
Jodå, men det finns fyra delar i GK. Den fjärde delen handlar om civila.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_Geneva_Convention
Citera
2023-06-05, 19:45
Medlem
Kaptagons avatar
Får hoppas partisanerna runt Melitopol aktiveras och börjar skapa oreda bakom findens linjer. Ska tydligen aktiveras när tiden är inne enligt den gammla borgmästare.

https://m.youtube.com/watch?v=ySYgWGLIapo&pp=ygUPbWVsaXRvcG9sIG1heW9y
Citera
2023-06-05, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
AMX-10RC är mer sannolikt givet silhuetten. Med tanke på att luckorna är öppna och besättningen frånvarande är det rimligt att anta att de är övergivna. Detta är också vad telegramkanalen (det sköts av ryska marininfanterister som deltar i striden) som spelade in och postade bilderna påstår.
Eller så är det bara soligt och de vill inte sätta sig i en varm plåtburk.
Citera
2023-06-05, 19:51
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Minst tre stycken AMX-10RC (donerade av Frankrike) ska ha övergetts av ukrainska trupper i ingenmansland under dagens strider. Bild på två av dem: https://twitter.com/snekotron/status/1665756598214729728
Ha ha!

Skämts du inte över att länka till sån skit?

Det där kan ju för fan vara vad som helst?
Citera
2023-06-05, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Är detta samma fordon som påstods vara en Leopard2 av någon av dina ryska desinformationskollegor. Undrar ju också vad som specifikt med denna bilden avgör att fordonen är övergivna ))
den yppersta ryska tekniken kräver att fordonet står stilla i minst en kvart för att det ens ska bli en bild
Citera
2023-06-05, 19:54
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredNu
Min åsikt om territorim i Ukraina:
Min tro är att Krim helt klart är lyckliga för att ryssarna "ockuperar" Krim.
Även sak gäller 2021 års DPR/LPR, men i mindre grad.
Status på resten är okänt, och borde idealt sett avgöras med folkomröstningar, samt access för vatten till Krim.

Min åsikt om Territorium i Moldavien
Det är omöjligt att göra folk nöjda där, tragiskt. Men status quo verkar vara föredraget.

Jag ser inte inkonsekvensen.

Hur ser din egen position ut? Är du konsekvent för att du är territorie-fetischist och alltid slåss för att gränser ska vara evigt oändrade? Du kan ju svara i DM om utmanande case för sådan position rörande t ex Taiwan, Kosovo, Danmark-tyskland gränsändringar efter WW1, nedbrytning av Ryssland i mindre stater (!) och andra intressanta case som är off-topic i tråden.
Det här är ingen religionstråd. Du tror mycket så de kanske ska vända dig till Gud i stället.
Gränser kan förstås ändras om folk är överens om det, vilket har skett i många fall. Däremot att göra det med våld och tvång som ryssarna eller separatisterna vill i Ukraina är förkastligt. Rätt enkel princip egentligen.

Men att hålla val under överinseende av ockuperande av soldater är förstås fel. Erkänner du såna, vilket du faktiskt verkar göra, måste du väl erkänna alla sådana och att de är utslag av folkviljan. Vilket du nu plötsligt inte verkar göra. Alltså är du en inkonsekvent hycklare. Vilket förstås är ganska tydligt
Citera
2023-06-05, 20:00
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Min åsikt om territorim i Ukraina:
Min tro är att Krim helt klart är lyckliga för att ryssarna "ockuperar" Krim.
Även sak gäller 2021 års DPR/LPR, men i mindre grad.
Status på resten är okänt, och borde idealt sett avgöras med folkomröstningar, samt access för vatten till Krim.

Min åsikt om Territorium i Moldavien
Det är omöjligt att göra folk nöjda där, tragiskt. Men status quo verkar vara föredraget.

Jag ser inte inkonsekvensen.

Hur ser din egen position ut? Är du konsekvent för att du är territorie-fetischist och alltid slåss för att gränser ska vara evigt oändrade? Du kan ju svara i DM om utmanande case för sådan position rörande t ex Taiwan, Kosovo, Danmark-tyskland gränsändringar efter WW1, nedbrytning av Ryssland i mindre stater (!) och andra intressanta case som är off-topic i tråden.

Det enda som är viktigt är att till vilket pris som helst krossa ryssarnas förmåga att hota sin omgivning, och här har vi nu en chans som vi inte haft på mycket länge. Inte ens vid tiden för murens fall var läget så här gynsamt, och förhoppningsvis kan vi en gång för alla förpassa Ryssland till en andra rangens makt underställda den västliga världsordningen.

Tid för Ukraina att göra oss stolta och krackelera den irrläriga fantasin om en multipolär värld. Det ser jag som den önskvärda utkomsten av detta för Ryssland katastrofala felgrepp.
Citera
2023-06-05, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
den yppersta ryska tekniken kräver att fordonet står stilla i minst en kvart för att det ens ska bli en bild
Det är märkligt att det är vad en rysk drönare presterar när USA samtidigt tar en sån här bild från en satellit (för flera år sedan, och det är ett foto av ett utskrivet foto). https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1167493371973255170/photo/1

Vi får dessutom sällan se rörliga bilder från pro-ryssarna för det skulle avslöja att situationen är en helt annan.
Citera
2023-06-05, 20:01
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Problemet är att ryssarna nu har förberett försvarslinjer i över ett halvår.
Det verkar mest vara ett problem för ryssarna. Ukraina har nog inga problem med att värdelösa ryska soldater försökt bygga försvarslinjer. Vi har ju sett dessa diken grävda av vodkastinna ryssar tidigare….
Citera
2023-06-05, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Jag tror mycket kommer lösa sig av sig självt när man klippt klorna på björnen och dragit ut hans tänder. Förstå vilken lättnadens suck alla dessa stater och områden kan dra när de slipper leva under ett ständigt hot om våld. De utplacerade ryska agenterna i dessa länder kan återvända till Moskva och försöka reparera den skada som hela den sovjetiska tanken ställt till med.
Om de nu återvänder frivilligt av sig själva ja,tvek på den.. Tatuera in ett Z i pannan på ALLA ryssar som befinner sig i Europa, då vet man vem man har att göra med OCH vart de ska skickas, hem till Rusland!
Citera
2023-06-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Fast är det inte det som har pågått i många år nu redan?
Inom Ukraina som är en del av det gamla Sovjet och Tsarryssland?
Enligt senator Rand Paul i US är detta i grund och botten en konflikt mellan fd panryska och slaviska republiker.
De har samma gener, historia, religion och kulturella värderingar.
Det var större skillnad mellan kroater och serber i Jugoslavien.

Vart vill du komma?
Ukraina vill ha frihet och demokrati bli en del av väst.
Ryssarna som vill ha frihet och demokrati bli en del av väst. De förföljs tystas eller fängslas av galna Ryzzar med anhang.

Bara för att du har samma gener som din syster så har du inte rätt att knulla henne. I vart fall inte i västvärlden. Kanske funkar i några brics-länder
Citera
2023-06-05, 20:15
Medlem
Citat:
1% av de som bor där idag identifierar sig som ukrainare. (https://en.wikipedia.org/wiki/Belgorod_Oblast)
Då är det väl bara att flytta dit ukrainare likt Ryssland gjort i Krim och låta de rösta under ukrainsk militär närvaro. Det vore väl mest humant för att slippa framtida hypotetiska folkmord av ukrainare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in