Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Melitopol vore bra att attackera. Kommer de dit har de skurit av de ryska trupperna för det är som en havsvik som går upp dit. Eller om det är en sjö/träskområden? De behöver bara avancera 7 mil för att skära av de ryska trupperna i 2 delar.
Problemet med min tänkta vektor, är att den är avsaknad av större vägar.
Men vägar är troligen kraftigt minerat.
Så att rusa fram över fälten med CV90, efter att man brutit igenom 1:a och 2:a försvarslinjen?
Det finns 3 orter att sikta på.
Mauripol tror jag är hårt försvarat. Också för nära till rysland/Donetsk och förstärkningar. Känns som att man kommer för nära i en inledning.
Melitopol har väl bara en enda vektor i princip? E105. Men det är kortaste avståndet!
Jag tror på mellanorten. Berdiansk. Flera vägar in mot staden. En bit bort från försvarande ryssar i Mauripol, som jag tror är den farligaste fronten för motanfall. Nu är de nedgrävda för försvar, så hotet är nog mera från luften.
Skulle man lyckas komma ner till Azovsjön, kan det bli en intressant sprint upp bakom frontlinjen, mot Mauripol och tvinga ryssarna att omgruppera på flanken söder om Donetsk.
Sedan rörelse ner mot Melitopol och förhoppningsvis en panikartad flykt ut på Krim för ryssarna, som kommer fortsätta över bron till Krasnodar, innan bron sprängs.