2023-06-05, 12:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
För er/oss som älskar kartor
Ligger bra mycket längre österut än vad jag trodde. Om det är här, mitt emellan två försvarsdistrikt som du tror är en bra taktik. Själv har jag gissat på mera västerut, vid Marfopil och sedan rakt ner mot Berdiansk.
https://deepstatemap.live/en#9/47.7495/37.1640

Melitopol vore bra att attackera. Kommer de dit har de skurit av de ryska trupperna för det är som en havsvik som går upp dit. Eller om det är en sjö/träskområden? De behöver bara avancera 7 mil för att skära av de ryska trupperna i 2 delar.
Citera
2023-06-05, 13:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Melitopol vore bra att attackera. Kommer de dit har de skurit av de ryska trupperna för det är som en havsvik som går upp dit. Eller om det är en sjö/träskområden? De behöver bara avancera 7 mil för att skära av de ryska trupperna i 2 delar.

De uppgifter som sipprat ut om nattens offensiv hur bedöms dessa på olika ställen. Fake news av ryssen?

https://www.nbcnews.com/news/world/russia-ukraine-launched-major-attack-donetsk-counteroffensive-rcna87666
Citera
2023-06-05, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Man kan bara spekulera. Men det enkla svaret är att Ryssland utgår ifrån att USA trappar upp konfliken och i slutändan involverar resten av nordeuropa i kriget mot Ryssland.

I den konflikten kommer de behöva betydligt fler och större volymer soldater än vad Ukrainakriget kräver.

Ifrån rysk synvinkel är det ganska enkelt:

Ryssland plus Kina är starkare än USA tillsammans. För att slippa den kombon så måste Ryssland krossas av USA och drivas tillbaka till nittiotalets misär då ryssar dog som flugor. Med ett USA-kontrollerat Ryssland så kan Kina indirekt kontrolleras då väldigt mycket av råvarorna Kina behöver då kontrolleras av USA. I detta syfte så utför man kupp i Ukraina och drar upp hetsen mot ryska ukrainare och rysk kultur i Ukraina kombinerat artilleribeskjutning av utbrytarprovinser etc samt vägrar vettiga avtal, vilket föga överraskande leder till krig.

Då USA skiter i om europeiska länder överlever eller inte så används sedan västeuropas NATO-stater som en aggressiv lätt cp-skadad pitbull som när det blir dags kommer sättas in mot Ryssland. Det är då som vi får veta på riktigt vilka militära resurser ryssarna har kvar.
Det enda område där ryssland och folkmordsrepubliken tillsammans är starkare än USA är väl när det gäller militär korruption, där ligger de båda diktaturerna i öster på toppositioner. I övrigt hade polackerna intagit Moskva (staden) om ryssarna hade fått för sig något, rostiga T55or räcker inte långt mot Nato-prylar.
Citera
2023-06-05, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Frågan är hur mycket ammunition de har till dem? Jag tänker på alla de gamla rysk/sovietiska vapnen de tagit från ryssarna. Ett anfall mot Transnistrien skulle kanske lösa det eventuella problemet? De lär ju ha enorma lager vad jag förstått.
ryska militären brukar inte vara så blyga när det gäller att sälja av egna militära resurser om betalningen hamnar i "rätt" ficka. Man kan anta att det är en bättre lösning för Ukraina att köpa ammon istället för att kriga sig till den, det hade heller inte varit bra för Ukrainas image att invadera grannländer, bara skurkstater gör sådant.
Citera
2023-06-05, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Frågan är hur mycket ammunition de har till dem? Jag tänker på alla de gamla rysk/sovietiska vapnen de tagit från ryssarna. Ett anfall mot Transnistrien skulle kanske lösa det eventuella problemet? De lär ju ha enorma lager vad jag förstått.

Menar du att Ukraina ska anfalla Moldavien? Det är nog snabbaste sätter att förlora det sista stödet i väst. Attackerna inne i Belgorod är illa nog för att de ambivalenta ska få kalla fötter.
Citera
2023-06-05, 13:12
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Menar du att Ukraina ska anfalla Moldavien? Det är nog snabbaste sätter att förlora det sista stödet i väst. Attackerna inne i Belgorod är illa nog för att de ambivalenta ska få kalla fötter.

Nej, alla är glada över att ni får smaka er egen medicin, Moldavien är tvi fan inte på er sida heller.

Däremot får man ju komma ihåg att det är Ryskt materiell i Transnistrien, så ingen vill egentligen ha skräpet.
Citera
2023-06-05, 13:17
Medlem
attogs avatar
Citat:

Problemet med min tänkta vektor, är att den är avsaknad av större vägar.
Men vägar är troligen kraftigt minerat.
Så att rusa fram över fälten med CV90, efter att man brutit igenom 1:a och 2:a försvarslinjen?

Det finns 3 orter att sikta på.
Mauripol tror jag är hårt försvarat. Också för nära till rysland/Donetsk och förstärkningar. Känns som att man kommer för nära i en inledning.
Melitopol har väl bara en enda vektor i princip? E105. Men det är kortaste avståndet!
Jag tror på mellanorten. Berdiansk. Flera vägar in mot staden. En bit bort från försvarande ryssar i Mauripol, som jag tror är den farligaste fronten för motanfall. Nu är de nedgrävda för försvar, så hotet är nog mera från luften.
Skulle man lyckas komma ner till Azovsjön, kan det bli en intressant sprint upp bakom frontlinjen, mot Mauripol och tvinga ryssarna att omgruppera på flanken söder om Donetsk.
Sedan rörelse ner mot Melitopol och förhoppningsvis en panikartad flykt ut på Krim för ryssarna, som kommer fortsätta över bron till Krasnodar, innan bron sprängs.
Citera
2023-06-05, 13:20
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja

Och du tror inte att Moldavien och Ukraina redan för samtal om hur man ska hantera Transnistrien?
Du tror också att Nato/EU inte redan för samtal med Moldavien kring bl a ryskstödd statskupp?
Moldavien som är kandidatland till både EU och Nato.

Hur tänkte du nu?
Citera
2023-06-05, 13:21
Avstängd
Hur lång tid borde det ta för UAF att komma till krimbron - hur är folket i området på väg dit
pos eller neg?
Citera
2023-06-05, 13:24
Avstängd
Citat:
Han kan nog jämföras med Saddam.

Mer med komiske Ali aka Bagdad Bob - har vi några ryska Bagdad Bob (s) vem skall vi utnämna
till vinnare?
Citera
2023-06-05, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Vi diskuterade om stödet från länderna runt om i världen och att Zelensky är välkommen överallt, detta är vad du skrev!

Jag informerade dig att USA som är Ukrainas största donator upphöra med att ge Ukraina när antigen Trump eller DeSantos kommer till makten. Då kommer media att göra en 180 graders sväng, då kommer man ställa frågor som:

Vad har Zelensky gjort med alla billioner!
Vart är alla vapen!

Tror du att när media börjar ställa dessa obehagliga frågor att omvärlden kommer vara lika positivt inställda mot Ukraina? Tror du han är lika välkommen och att folk kommer att ta Zelensky på allvar nästa gång han begär vapen för miljarder?!?

Kan inte du berätta för oss hur han lyckats bränna så mycket pengar på så kort tid.
Kanske för att Ukraina försvarar sig mot ett land som bränner 9 miljarder per dag på kriget, kan det vara en anledning tror du?
Citera
2023-06-05, 13:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Var en stund sedan någon rysk befälhavare fick sparken, kanske dags igen då ?

Sedan så, nej..jag tror inte att ryssarna skulle ha lyckats stoppa den ukrainska offensiven "på dag ett" närmast. Beskrivs ju lite som man skulle ha kört direkt i en mur. Om nu ens "detta" är offensiven ? Antar att man försöker lite gjuta mod hos de egna styrkorna, är ju si och så med den saken.

Nej det går inte - några måste man ha kvar inte bara för att bekämpa Ukraina men även Wagner som kommer att mopsa upp sig när ryssland blir för svagt och decimerat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in