Citat:
Ursprungligen postat av
horochhapna
Ingen här killgissar siffror. Är snarare du som inte kan räkna.
Varför räkna på annat än 4-5% ränta när styrräntan nu är 3,5 och planeras vara där minst ett år. Och läser du inte vad jag skriver. Öppna lite äldre BRFers årsredov. De som byggdes tex 2000-2015. De flesta har amorterat 1-2% årligen. Ofta kan belåningen ha varit 10 000kr per kvm år 2010. Idag är den 8 000kr per kvm.
Just nu buffrar man räntan med att sänka amorteringstakten. BRFer gör en YOLO för att pressa ner avgifterna således. 14 700kr per kvm i belåning. Och amorteringstakt 160 år. Dvs om 10 år är skulden fortsatt kring 14 000kr per kvm, strax under. Allt för att kunna hantera räntorna och pressa ner avgifterna.
Vad händer om 20 år då när underhåll också kommer in i bilden. Och skulden fortsatt är skyhög. Kommer belåningen i den föreningen någonsin under 10 000kr per kvm? Jag vågar gissa: Nej aldrig.
Sluta tro att det här är normalt. Det är onormalt att vara BLT och köpa in sig i 1,640 000 kr indirekt nettoskuld som knappt amorteras. Och tro att 4000-6000kr i avgift är rimligt. Den ska vara mkt mkt högre.
Du har ingen koll så håll dig till din bidragshåla Malmö.
Till att börja med så har jag bott i en rad större städer i Sverige och utomlands t.o.m. ditt fina Stockholm(helt utan ironi, det är en fin stad)
Jag trivs bra i Malmö/ Köpenhamn så absolut jag stannar där ett tag till.
Jag kan räkna och vet hur föreningar resonerar, det är du som tycks ha en del problem där.
I exemplet DU länkade till hade de gjort sin ekonomiska plan med en ränta på 2,8% du hävdade av oklar anledning 1%. De amorterar med 0,6% per år och du hävdade 1-2%.
Så dina räkneövningar är helt enkelt svåra att ta på allvar.
Nu har jag skrivit här ett par gånger redan att jag håller med dig om att när man säljer en lägenhet idag så borde den ekonomiska planen spegla dagen situation, så deras räntor borde vara högre framför allt i deras känslighetsanalys.
Jag håller också med om att med dagen produktionskostnader och räntor är det svårt att motivera byggandet av nya bostäder. Vilket byggbranschen kan intyga.
För visst inser du att även fastighetsbolag som bygger hyreslägenheter finansierar dessa med lån?
Så om du inte bor i ett lånefritt eget hus så betalar du någons räntor dina egna eller fastighetsbolagets/ föreningens.