2023-06-03, 19:27
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Jag är sugen på att köpa en lägenhet med ambition att amortera ned den helt på 20-30 år.
Men räknar man på det verkar det super svårt eftersom jag konkurrerar med typ alla andra som inte har ambitionen att göra det. Lägenheterna är ju dyrare för att ingen betalar amortering.

Vad fan gör man.

Hur kan bankerna tillåta detta och vad är konsekvensen för de att de tillåter detta pågå?

Vänta ett år och se om priserna gått ner.

Håller annars med om att det är tråkigt att svenskar inte har någon amorteringskultur längre. Det i kombination med sämre pensioner i framtiden gör att vi kommer få se många pensionärer rota i soptunnorna framöver. Har man betald bostad (tex en villa) kan man klara sig på låg pension så länge man eftersätter underhållet (vilken man ju kan göra de 20 år man har kvar i livet).
Citera
2023-06-03, 19:34
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Ja men att buffra skulder går inte. Slår bakut förr eller senare. Som i fastighetsbolagen tex.

Nej, inga räntebidrag eller subventioner. Snarare tvärtom, slopat ränteavdrag och strängare amorteringskrav. Vi har haft en helt sjuk bostadsmarknad i Sverige där man inte förväntats beta av sina bolån. Och där lån subventioneras. Och omvärlden garvar åt vår marknad och väljer att helt slakta kronan tex. Det vansinnet måste få ett slut.

Reformerna måste införas direkt och kommer leda till sidleds-nedåt rörelse på bostadsmarknaden i 10 års tid.

Det är vad som behövs.

Norska kronan har dock sjunkit ännu mer än svenska och Norges finanser är väl de stabilaste i världen?

I övrigt håller jag med
Citera
2023-06-03, 19:36
Medlem
Citat:
Tycker du det är en rimlig amorteringstakt. Att amortera på 170 år?

Även 100 år är galet. En amorteringstakt på 1-2% är absolut bare minimum. Eller tycker du lånen inte ska betas av?

Att avgiften är är satt på 2,8% ränta och 0,6% amortering har jag också svårt att tro. Det blir 3,4%. Med indirekt nettoskuld 1 640 tusen kr blir det 4650kr/mån. Hur ska pengarna räcka till övriga kostnaderna för föreningen?

Återigen. Även vid det glädjeexemplet 0,6% amortering och 2,8% ränta blir avgiften för låg.

Vad jag tycker kommer inte påverka deras årsavgift.
Huset jag bor i är 130 år och kommer säkert finnas minst lika länge till så att avskrivningarna är på många år är inget konstigt.
Dina frågor får svar i bilagan i den ekomiska planen.

Men jag håller med dig om att de räknar med för låg ränta.
Det är en gammal ekonomisk rapport som borde uppdaterats när räntor och inflationen steg.
Kan inte det juridiska där men det borde finnas en gräns för hur gammal en ekonomisk plan får vara.

Denna från Riksbyggen räknar med en snittpoängen på fyra procent plus minus 2% vilket känns mer rättvisande.

https://www.riksbyggen.se/globalassets/1-riksbyggen/bostad/1-bostadsratter/skane/brf-stella/ekonomisk-plan-brf-stella.pdf

Att nybyggda bostadsrätter är svårsålda idag är knappast någon hemlighet eller svårt att förstå därav minskningen i nybyggnationen.

Men finns ingen anledning att killgissa fram siffror
Citera
2023-06-03, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Vad jag tycker kommer inte påverka deras årsavgift.
Huset jag bor i är 130 år och kommer säkert finnas minst lika länge till så att avskrivningarna är på många år är inget konstigt.
Dina frågor får svar i bilagan i den ekomiska planen.

Men jag håller med dig om att de räknar med för låg ränta.
Det är en gammal ekonomisk rapport som borde uppdaterats när räntor och inflationen steg.
Kan inte det juridiska där men det borde finnas en gräns för hur gammal en ekonomisk plan får vara.

Denna från Riksbyggen räknar med en snittpoängen på fyra procent plus minus 2% vilket känns mer rättvisande.

https://www.riksbyggen.se/globalassets/1-riksbyggen/bostad/1-bostadsratter/skane/brf-stella/ekonomisk-plan-brf-stella.pdf

Att nybyggda bostadsrätter är svårsålda idag är knappast någon hemlighet eller svårt att förstå därav minskningen i nybyggnationen.

Men finns ingen anledning att killgissa fram siffror

Ingen här killgissar siffror. Är snarare du som inte kan räkna.

Varför räkna på annat än 4-5% ränta när styrräntan nu är 3,5 och planeras vara där minst ett år. Och läser du inte vad jag skriver. Öppna lite äldre BRFers årsredov. De som byggdes tex 2000-2015. De flesta har amorterat 1-2% årligen. Ofta kan belåningen ha varit 10 000kr per kvm år 2010. Idag är den 8 000kr per kvm.

Just nu buffrar man räntan med att sänka amorteringstakten. BRFer gör en YOLO för att pressa ner avgifterna således. 14 700kr per kvm i belåning. Och amorteringstakt 160 år. Dvs om 10 år är skulden fortsatt kring 14 000kr per kvm, strax under. Allt för att kunna hantera räntorna och pressa ner avgifterna.

Vad händer om 20 år då när underhåll också kommer in i bilden. Och skulden fortsatt är skyhög. Kommer belåningen i den föreningen någonsin under 10 000kr per kvm? Jag vågar gissa: Nej aldrig.

Sluta tro att det här är normalt. Det är onormalt att vara BLT och köpa in sig i 1,640 000 kr indirekt nettoskuld som knappt amorteras. Och tro att 4000-6000kr i avgift är rimligt. Den ska vara mkt mkt högre.

Du har ingen koll så håll dig till din bidragshåla Malmö.
Citera
2023-06-03, 20:04
Medlem
Citat:
Ingen här killgissar siffror. Är snarare du som inte kan räkna.

Varför räkna på annat än 4-5% ränta när styrräntan nu är 3,5 och planeras vara där minst ett år. Och läser du inte vad jag skriver. Öppna lite äldre BRFers årsredov. De som byggdes tex 2000-2015. De flesta har amorterat 1-2% årligen. Ofta kan belåningen ha varit 10 000kr per kvm år 2010. Idag är den 8 000kr per kvm.

Just nu buffrar man räntan med att sänka amorteringstakten. BRFer gör en YOLO för att pressa ner avgifterna således. 14 700kr per kvm i belåning. Och amorteringstakt 160 år. Dvs om 10 år är skulden fortsatt kring 14 000kr per kvm, strax under. Allt för att kunna hantera räntorna och pressa ner avgifterna.

Vad händer om 20 år då när underhåll också kommer in i bilden. Och skulden fortsatt är skyhög. Kommer belåningen i den föreningen någonsin under 10 000kr per kvm? Jag vågar gissa: Nej aldrig.

Sluta tro att det här är normalt. Det är onormalt att vara BLT och köpa in sig i 1,640 000 kr indirekt nettoskuld som knappt amorteras. Och tro att 4000-6000kr i avgift är rimligt. Den ska vara mkt mkt högre.

Du har ingen koll så håll dig till din bidragshåla Malmö.

Till att börja med så har jag bott i en rad större städer i Sverige och utomlands t.o.m. ditt fina Stockholm(helt utan ironi, det är en fin stad)
Jag trivs bra i Malmö/ Köpenhamn så absolut jag stannar där ett tag till.

Jag kan räkna och vet hur föreningar resonerar, det är du som tycks ha en del problem där.

I exemplet DU länkade till hade de gjort sin ekonomiska plan med en ränta på 2,8% du hävdade av oklar anledning 1%. De amorterar med 0,6% per år och du hävdade 1-2%.

Så dina räkneövningar är helt enkelt svåra att ta på allvar.

Nu har jag skrivit här ett par gånger redan att jag håller med dig om att när man säljer en lägenhet idag så borde den ekonomiska planen spegla dagen situation, så deras räntor borde vara högre framför allt i deras känslighetsanalys.

Jag håller också med om att med dagen produktionskostnader och räntor är det svårt att motivera byggandet av nya bostäder. Vilket byggbranschen kan intyga.

För visst inser du att även fastighetsbolag som bygger hyreslägenheter finansierar dessa med lån?
Så om du inte bor i ett lånefritt eget hus så betalar du någons räntor dina egna eller fastighetsbolagets/ föreningens.
Citera
2023-06-03, 20:15
Medlem
Citat:
Till att börja med så har jag bott i en rad större städer i Sverige och utomlands t.o.m. ditt fina Stockholm(helt utan ironi, det är en fin stad)

Jag kan räkna och vet hur föreningar resonerar, det är du som tycks ha en del problem där.

I exemplet DU länkade till hade de gjort sin ekonomiska plan med en ränta på 2,8% du hävdade av oklar anledning 1%. De amorterar med 0,6% per år och du hävdade 1-2%.

Nu har jag skrivit här ett par gånger redan att jag håller med dig om att när man säljer en lägenhet idag så borde den ekonomiska planen spegla dagen situation, så deras räntor borde vara högre framför allt i deras känslighetsanalys.

Jag håller också med om att med dagen produktionskostnader och räntor är det svårt att motivera byggandet av nya bostäder. Vilket byggbranschen kan intyga.

För visst inser du att även fastighetsbolag som bygger hyreslägenheter finansierar dessa med lån?
Så om du inte bor i ett lånefritt eget hus så betalar du någons räntor dina egna eller fastighetsbolagets/ föreningens.

Förklara nu.

1 640 000kr skuld. Amortering+ränta i kalkylen är totalt 3,4%. Det blir 4646kr per månad. Avgift satt till 6200.

Ska alla övriga utgifter för denna 111kvm bjässe täckas med 1500-1600kr per månad då? Eller är den ekonomiska planen med uppgifterna som anges (0,6 resp 2,8%) humbug och helknasig?

Du som har så stor erfarenhet borde veta att 6200 i avgift givet siffrorna ovan är orimligt.

Och då är ändå verkligheten mycket värre än den befintliga glädjekalkylen.
Citera
2023-06-03, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Jag är sugen på att köpa en lägenhet med ambition att amortera ned den helt på 20-30 år.
Men räknar man på det verkar det super svårt eftersom jag konkurrerar med typ alla andra som inte har ambitionen att göra det. Lägenheterna är ju dyrare för att ingen betalar amortering.

Vad fan gör man.

Hur kan bankerna tillåta detta och vad är konsekvensen för de att de tillåter detta pågå?

Alla som lånar mer 50% av bostaden värde måste amortera, mellan 1-3% minst.

Själv tog det drygt 20 år att bli lånefri, sjunkande räntor gav mig möjligheten att amortera mer och mer, förtjänst vid försäljning, lönen steg snabbare än vad jag räknat med(gör man någon typ av karriär ökar lönen mer än avtalen) plus en rätt sjuk ökning av bostadspriserna.

jag håller med om att även de med 50% borde ha amorteringskrav. Skall också säga att de bolån jag tagit alltid haft en återbetalningstid, 50 år brukade det vara men mycket kortare för topplånet.
Citera
2023-06-03, 20:17
Medlem
Citat:

Så för att sammanfatta det kort. Kan vi vara överens om att BRFer i panik utför mental gymnastik å det grövsta, allt för att pressa avgiften så lågt som möjligt trots att det egentligen inte går.

Till slut sitter nån med svatepetter. När avgifterna höjs till där de borde vara.
I detta fall mycket närmare 10 000kr än ynka 6000.
Citera
2023-06-03, 20:20
Medlem
Citat:
Alla som lånar mer 50% av bostaden värde måste amortera, mellan 1-3% minst.

Själv tog det drygt 20 år att bli lånefri, sjunkande räntor gav mig möjligheten att amortera mer och mer, förtjänst vid försäljning, lönen steg snabbare än vad jag räknat med(gör man någon typ av karriär ökar lönen mer än avtalen) plus en rätt sjuk ökning av bostadspriserna.

jag håller med om att även de med 50% borde ha amorteringskrav. Skall också säga att de bolån jag tagit alltid haft en återbetalningstid, 50 år brukade det vara men mycket kortare för topplånet.

Ok grattis att du curlats och haft vind i seglet hela livet.

Hur ska nyexade 27 åriga juristIda med 32 000kr i ingångslön och ingenjörPeter, 29 år med 35 000kr i ingång konkurrera. Obs de har 70 000kr var på sparkontot.

Tror du de kommer glida samma räkmacka kommande 10-15 åren som du gjort?
Allt pekar på nej.

Hade de varit exade 15-20 år tidigare skulle dom kunnat köpa ett hus problemfritt inom ett år. Och skapat extremt välstånd på kort tid.
Citera
2023-06-03, 20:25
Medlem
Citat:
Så för att sammanfatta det kort. Kan vi vara överens om att BRFer i panik utför mental gymnastik å det grövsta, allt för att pressa avgiften så lågt som möjligt trots att det egentligen inte går.

Till slut sitter nån med svatepetter. När avgifterna höjs till där de borde vara.
I detta fall mycket närmare 10 000kr än ynka 6000.

Ja, jag håller med om att många föreningar kommer behöva höja hyrorna rejält pga räntehöjningarna.
Jag är också kritisk till att man säljer bostäder idag med ekonomiska planer som är två tre år gamla.

Däremot är de ekonomiska planer jag sett vettiga, även den du länkade till.
de är även granskade av revisorer.
Problemet är att de inte tagit höjd för räntehöjningarna och inflationen eftersom de är gjorda innan inflationen tog fart.
Citera
2023-06-03, 20:31
Medlem
Citat:
Ok grattis att du curlats och haft vind i seglet hela livet.

Hur ska nyexade 27 åriga juristIda med 32 000kr i ingångslön och ingenjörPeter, 29 år med 35 000kr i ingång konkurrera. Obs de har 70 000kr var på sparkontot.

Tror du de kommer glida samma räkmacka kommande 10-15 åren som du gjort?
Allt pekar på nej.

Hade de varit exade 15-20 år tidigare skulle dom kunnat köpa ett hus problemfritt inom ett år. Och skapat extremt välstånd på kort tid.

Jag kom ut i arbetslivet i efterdyningarna av nittiotalskrisen, massarbetslöshet och höga räntor.
Men då vår generation inte var curlade så bet vi ihop och gjorde det bästa av situationen.

Mina föräldrar som gjort ännu bättre bostadskarriär tog sig igenom en rad ekonomiska kriser.

Nu är jag faktiskt rejält missnöjd med hur politikerna hanterat bostadsmarknaden senaste 20 åren så vi är nog rätt överens där. Varför skulle jag inte vilja att min familj skall ha goda förutsättningar i framtiden?
Citera
2023-06-03, 20:50
Medlem
Citat:
Jag kom ut i arbetslivet i efterdyningarna av nittiotalskrisen, massarbetslöshet och höga räntor.
Men då vår generation inte var curlade så bet vi ihop och gjorde det bästa av situationen.

Mina föräldrar som gjort ännu bättre bostadskarriär tog sig igenom en rad ekonomiska kriser.

Nu är jag faktiskt rejält missnöjd med hur politikerna hanterat bostadsmarknaden senaste 20 åren så vi är nog rätt överens där. Varför skulle jag inte vilja att min familj skall ha goda förutsättningar i framtiden?

Ja så om du inte lämnar efter ett par miljoner så kommer dina barn inte ha samma förutsättningar som du. Du levde genom historiens QE cykel och ränktesänkningar på 10 procentenheter. Och helt slappa krav på bostadsmarknaden där amortering inte fanns och räntebidrag var enorma. Och där värdeökning gjorde amortering åt dig - inte att du faktiskt amorterade. Såhär ser det ut för miljontals gubbar & gummor idag.

Dina barn kommer få det skit jämfört med dig. Även om de är högutbildade akademiker och drivna.

Det är ett enormt problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in