2023-06-03, 07:22
Avslutad
Skrivit det föut, men fortsätter att irritera. Folk som vill ha min p-plats. Om jag handlat och går tillbaka till bilen, så ser man en sån där smygande
Idiot som tror att han läst av mina intentioner och planerar att ta platsen efter mig, men det kan den jäveln glömma. Jag segar mig med flit, väntar med att gå in i bilen. Eller vad som helst bara för att förstöra hans planer.

Folk ska ge fan i att tro så mycket.
Citera
2023-06-03, 09:48
Medlem
Säg mig enormt på folk som inte kan hålla hastigheten. Välj en hastighet istället för att pendla mellan 70 och 90! Det är fri väg för fan.
Citera
2023-06-03, 14:33
Medlem
53....so whats avatar
Vet inte om det nämnts tidigare, inget större fenomen men det blir allt vanligare.
INVANDRARE I TRAFIKEN...

Kvinnor med huckle som talar telefon med luren 10 cm. framför ansiktet. Uppmärksamhet noll på trafiken.
Äldre män med pizzaracer som skall fram överallt där man inte bör köra om o.s.v.
Invandrande ungdomar som sitter med ryggen mot förardörrsrutan och gestikulerar med passagerarna.
Invandrande ungdomar som tror deras pappor heter Emerson Fittipaldi och skall vara snabbare än han.
Sen har vi "svessoninvandrarna" som följer hastigheten slaviskt, även om trafikrytmen påbjuder annat, stannar vid "lämna företräde" även om det inte finns annan trafik, samt inte kan placera sig rätt i parkeringsrutor. Utöver det får ofta dörren "vila" mot en annan bil vid ur och i lastning.

Allt detta har irriterat mig under senaste veckan.
Citera
2023-06-03, 15:42
Medlem
OptimismPrimes avatar
Cyklister som inte stannar vid övergångsställen eller som cyklar alldeles för långt ifrån kanten. Taxichaufförer som inte heller stannar vid övergångsställen, brukar försöka sparka till deras bilar.
Citera
2023-06-03, 17:15
Medlem
Epa traktorer.

Helt otroligt att dom för köra 30 i stadsområdet där det är 50-70, men om jag tar min bil och ör lika långsamt som en epatraktor får jag väl böter för jag hindrar trafiken.

Att dom ligger i 30 på landsvägen bryr jag mig inte så mycket om då det är enkelt att köra om.
Citera
2023-06-04, 09:02
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Epa traktorer.

Helt otroligt att dom för köra 30 i stadsområdet där det är 50-70, men om jag tar min bil och ör lika långsamt som en epatraktor får jag väl böter för jag hindrar trafiken.

Att dom ligger i 30 på landsvägen bryr jag mig inte så mycket om då det är enkelt att köra om.
Nej, du kommer inte bli bötfälld för att du kör i 30 km/h med din bil på 50-70-väg, det finns ingen lägsta hastighetsgräns. Inte ens på motorväg, det kan väl bli tal om säkerhetsaspekten där förstås och man kan få böter för att man framkallar fara för andra och liknande saker.
Citera
2023-06-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, du kommer inte bli bötfälld för att du kör i 30 km/h med din bil på 50-70-väg, det finns ingen lägsta hastighetsgräns. Inte ens på motorväg, det kan väl bli tal om säkerhetsaspekten där förstås och man kan få böter för att man framkallar fara för andra och liknande saker.

Ett litet förtydligande till det du skriver.
På motorväg gäller att endast fordon konstruerade för en hastighet på minst 40kmh får färdas där. Alltså får en A-taktor, moped eller liknande som har en konstruktiv hastighet på max 30 kmh inte köra där, men man får köra saktare än 40 med t ex en vanlig bil även om det är starkt olämpligt
Citera
2023-06-04, 12:40
Medlem
Dessa jävla bromsklossar till epa-traktorer.
Citera
2023-06-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
På motorväg gäller att endast fordon konstruerade för en hastighet på minst 40kmh får färdas där. Alltså får en A-taktor, moped eller liknande som har en konstruktiv hastighet på max 30 kmh inte köra där, men man får köra saktare än 40 med t ex en vanlig bil även om det är starkt olämpligt

En eu moped får väl inte köra på motorväg?
Dom går ju 45kmh
Citera
2023-06-04, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Du får köra så sakta endast om du har giltigt skäl enligt trafikförordningen.
Citera
2023-06-04, 15:20
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbroe5
Du får köra så sakta endast om du har giltigt skäl enligt trafikförordningen.
Den relevanta paragrafen (3 kap. 16 §) lyder:
Citat:
En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
I praktiken verkar den endast tillämpas på raggare som kört för många varv runt korvkiosken och liknande.

Det som stör mig mest i dagens trafik är epatraktorer och liknande. De verkar ha satt i system att vänta in mig i utkanten av samhällen, precis där 70-vägen blir olämplig för omkörning.
Citera
2023-06-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
En eu moped får väl inte köra på motorväg?
Dom går ju 45kmh

Korrekt, jag kunde varit ännu tydligare….

Citat:
Ej tillåtna:

•Cyklister
•Gående
•Mopeder (även om de kan vara konstruerade att köra fortare än 40km/h)
•Traktorer
•Motorredskap. Undantag: Motorredskap klass I utformade som mobilkranar får framföras.
Tänk på att även påfarter räknas till motorvägen, vilket betyder att det inte är tillåtet att cykla eller gå på påfarter.

Källa: https://trafiko.se/faktabank/motorvag-motortrafikled
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in