Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Den här tråden vänder sig, främst, till er som är äldre än jag. D.v.s. i 50-60 års åldern, eller äldre än så.
Detta med malajer... Det går mycket rykten, det florerar helt säkert en hel del felaktig information om företeelsen, dessutom. När jag själv var i Försvarsmakten var ordningen borta, men för er som var det före mig, hur var det egentligen?
Hur var organisationen av dem? Fördelades de på de olika kompanierna, eller ingick de alla i ett eget kompani? Om det sistnämnda var fallet, fanns även PB och KB för malajer?
Hur mycket stridsutbildning fick de? Bar ingen av dem vapen, eller bar de vapen i viss tjänstgöring? Fanns det malajer som aldrig bar vapen, medan andra gjorde det?
Vad var deras uppgifter på ditt regemente, eller din flottilj, när du gjorde lumpen eller arbetade där? Kan jag få lite exempel?
Slutligen: Anser någon här att ordningen borde återinföras?
Där jag gjorde lumpen:
Malajer hade eget kompani utan PB eller KB.
De bar aldrig vapen och fick aldrig någon stridsutbildning.
Deras uppgift var att sköta internpost och tryckeri, vara skrivbiträden, tillverka namnbrickor, gå vaktrundor (med batong), göra trädgårdsarbeten, sköta förråd och TPPlut osv.
Det fanns både de som ryckte in som malajer p.g.a. att de var halta och/eller lytta på något sätt men även helt vanliga egentligen stridsdugliga bassar som blev nedklassade t.ex. p.g.a. att de blivit långtidssjuka efter det att grundutbildningen startat.
Lite mer här:
(FB) Malajtjänst i försvaret - finns det kvar?