• 1
  • 2
2023-06-03, 16:43
Moderator
T-80Us avatar
Den här tråden vänder sig, främst, till er som är äldre än jag. D.v.s. i 50-60 års åldern, eller äldre än så.

Detta med malajer... Det går mycket rykten, det florerar helt säkert en hel del felaktig information om företeelsen, dessutom. När jag själv var i Försvarsmakten var ordningen borta, men för er som var det före mig, hur var det egentligen?

Hur var organisationen av dem? Fördelades de på de olika kompanierna, eller ingick de alla i ett eget kompani? Om det sistnämnda var fallet, fanns även PB och KB för malajer?

Hur mycket stridsutbildning fick de? Bar ingen av dem vapen, eller bar de vapen i viss tjänstgöring? Fanns det malajer som aldrig bar vapen, medan andra gjorde det?

Vad var deras uppgifter på ditt regemente, eller din flottilj, när du gjorde lumpen eller arbetade där? Kan jag få lite exempel?

Slutligen: Anser någon här att ordningen borde återinföras?
Citera
2023-06-03, 17:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Den här tråden vänder sig, främst, till er som är äldre än jag. D.v.s. i 50-60 års åldern, eller äldre än så.

Detta med malajer... Det går mycket rykten, det florerar helt säkert en hel del felaktig information om företeelsen, dessutom. När jag själv var i Försvarsmakten var ordningen borta, men för er som var det före mig, hur var det egentligen?

Hur var organisationen av dem? Fördelades de på de olika kompanierna, eller ingick de alla i ett eget kompani? Om det sistnämnda var fallet, fanns även PB och KB för malajer?

Hur mycket stridsutbildning fick de? Bar ingen av dem vapen, eller bar de vapen i viss tjänstgöring? Fanns det malajer som aldrig bar vapen, medan andra gjorde det?

Vad var deras uppgifter på ditt regemente, eller din flottilj, när du gjorde lumpen eller arbetade där? Kan jag få lite exempel?

Slutligen: Anser någon här att ordningen borde återinföras?

Där jag gjorde lumpen:

Malajer hade eget kompani utan PB eller KB.
De bar aldrig vapen och fick aldrig någon stridsutbildning.
Deras uppgift var att sköta internpost och tryckeri, vara skrivbiträden, tillverka namnbrickor, gå vaktrundor (med batong), göra trädgårdsarbeten, sköta förråd och TPPlut osv.

Det fanns både de som ryckte in som malajer p.g.a. att de var halta och/eller lytta på något sätt men även helt vanliga egentligen stridsdugliga bassar som blev nedklassade t.ex. p.g.a. att de blivit långtidssjuka efter det att grundutbildningen startat.

Lite mer här:

(FB) Malajtjänst i försvaret - finns det kvar?
Citera
2023-06-03, 17:44
Medlem
Barney Calhouns avatar
Nog hade malajerna kpist på min tid.
Lumpen 1980.
Dom fick göra mer tid än en vanlig vpl som hade 227 dagar.
Minns ej vad dom hade men minns att det ej var värt att försöka bli malaj pga den extra tiden.
En del malajer hade dock bra tjänstgörning dom som hamnade på en flygflotilj eller helikopterskola.
Men på mitt infanteriregemente blev det bara extratid i onödan upplevde jag det som.
Citera
2023-06-03, 18:15
Medlem
På 90-talet fanns det ju folk som blev uttagna till att serva de andra förbanden och sen aldrig blev krigsplacerade.

Nån rastade och matade hundar åt mp.

Andra blev busschaufförer och körde förband när de skulle på olika utbildingar. Mitt förband åkte sån buss varje dag nån månad. Det fanns fler sysslor men kommer inte på dessa nu.

Har för mig att en del som skötte proven på mönstringen var malajer, men kan ha helt fel där.

De hade sin egna pluton och vad jag vet inga gb eller pb.

Vet att de fick agera b-styrka ibland. De hade k-pist och hade lärt sig skjuta med den och även p-skott. Det var inte fråga om att de skulle öva på nåt utan släpptes iväg med fria tyglar för att tramsa omkring och panga på de andra förbanden som de ville efter vad jag hört.

Tror att de fick någon eller några enkla veckor i fält.
Citera
2023-06-03, 19:10
Medlem
En fråga jag alltid haft är vad "malaj" betyder. Eftersom jag bara hört ordet i militära sammanhang så var det lätt hänt att man trodde det helt enkelt var en grad. Men t.ex. wikipedia och egentligen alla källor jag hittar säger att det bara var slang eller nedsättande benämning på just handräckningsvärnpliktiga. Jag har fått för mig att det är en försvenskning av något brittiskt. Men vad är/betyder ordet "malaj" egentligen?
Citera
2023-06-03, 19:24
Medlem
Jag var pionjär i Kungsängen till att börja med, men pga hälften av tiden i fält var det problem att få ihop det med hockeyn så jag blev malaj istället. Hamnade på militärhögskolan och delade ut post, ställde iordning rum för möten mm. Fick även åka Hurculesplan från Tullinge upp till Jokkmokk med alla majorerna skulle på utbildningsvecka i norra Sverige. Mitt jobb där var att elda upp en bastu, i övrigt var det som semester. När höjdarna (lärarna var överstelöjtnanter) skulle ut och åka helikopter fick jag åka med. De stackars majorerna fick ut och åka skidor :-)

Det hela avslutade med bilresa upp till Björkliden för några dagars skidåkning och allt betalt. Majorna var väldigt schyssta och behandlade mig mycket bra både på resan och under den vanliga veckan på skolan.

Jag hämtade inte ut något vapen på K1 och slapp alla övningar. Jag fick välja själv att göra två månader extra som malaj och slapp det militära efter värnplikten. Det är många hockeyspelare som varit malejer på militärhögskolan, vi hade rykte om oss att vara rätt lata. Detta utspelade sig under tidigt 80-tal samtidigt som ubåtsjakterna pågick i Hårsfjärden. En av de som var lärare på skolan uttalade sig ofta i media och han var också var en av kungens adjutanter. En av 12 militärer som varsin månad tillsammans med kungen och är med på diverse uppdrag. En klart intressant tid mitt liv och inget jag vill ha ogjort.
Citera
2023-06-03, 19:33
Medlem
pn222jws avatar
Dom var snälla - hade ett eget kompani, fixade lite med matlagning och underhåll-service-tjänster...jag såg inte ned på dom. Dom flesta regementen hade varsitt kompani. Om livkompaniet var 1 så var dom kanske nummer 7 rent organisatoriskt.
Citera
2023-06-03, 19:39
Medlem
pn222jws avatar
"Men vad är/betyder ordet "malaj" egentligen?"

Malaysiska kulier i brittiska imperiet - tror jag är etymologin. Ej helt säker.
Citera
2023-06-03, 22:28
Medlem
revodnebs avatar
Malajer behövs både i fredstid och krigstid, de fyller en viktig funktion för att organisationen ska fungera. När jag låg i lumpen hade malajerna ett eget kompani, snackade med många av dem, en del var halta o lytta, någon hade astma och så men de gjorde så att mycket fungerade. Alla behövs i en krigsorganisation på ett eller annat sätt, fronten är bara en liten del av kriget.
Citera
2023-06-03, 22:43
Medlem
Gjorde lumpen i flygvapnet på 90 talet. Vi malajer var i majoritet, alla var malajer utom två plutoner närskydd. Det var brandmän, chaffisar, mekar ytbärgare osv.

Alla hade gröntjänst 6 eller 10 veckor när vi lärde oss att skjuta k pist och lekte krig i skogen. Sen var det slut med det och resten av tiden var det som ett jobb typ.
Citera
2023-06-03, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
En fråga jag alltid haft är vad "malaj" betyder. Eftersom jag bara hört ordet i militära sammanhang så var det lätt hänt att man trodde det helt enkelt var en grad. Men t.ex. wikipedia och egentligen alla källor jag hittar säger att det bara var slang eller nedsättande benämning på just handräckningsvärnpliktiga. Jag har fått för mig att det är en försvenskning av något brittiskt. Men vad är/betyder ordet "malaj" egentligen?

Malaj är ett över hundra år gammalt slangutryck.
Första skrivna källan är från 1904, så det kom nog strax efter att den allmänna värmplikten infördes.
https://www.saob.se/artikel/?unik=M_0001-0228.8dFw&pz=3

Malaj syftar sannolikt på folkgruppen malajer och är tänkt nedsättande.
Citera
2023-06-04, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Gjorde lumpen i flygvapnet på 90 talet. Vi malajer var i majoritet, alla var malajer utom två plutoner närskydd. Det var brandmän, chaffisar, mekar ytbärgare osv.

Alla hade gröntjänst 6 eller 10 veckor när vi lärde oss att skjuta k pist och lekte krig i skogen. Sen var det slut med det och resten av tiden var det som ett jobb typ.
Det är nog inte vad som brukar avses med malaj?

Våra malajer var främmande för fysisk aktivitet, dock fanns det vanliga soldater i sämre skick. De vaktade området och gjorde vaktmästargrejer. Ordet malaj skulle härstamma från spanskans mal betydande dålig, sämre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in