2023-06-04, 09:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Där jag gjorde lumpen:

Malajer hade eget kompani utan PB eller KB.
De bar aldrig vapen och fick aldrig någon stridsutbildning.
Deras uppgift var att sköta internpost och tryckeri, vara skrivbiträden, tillverka namnbrickor, gå vaktrundor (med batong), göra trädgårdsarbeten, sköta förråd och TPPlut osv.

Det fanns både de som ryckte in som malajer p.g.a. att de var halta och/eller lytta på något sätt men även helt vanliga egentligen stridsdugliga bassar som blev nedklassade t.ex. p.g.a. att de blivit långtidssjuka efter det att grundutbildningen startat.

Lite mer här:

(FB) Malajtjänst i försvaret - finns det kvar?
De fick grundläggande soldatutbildning och genomförde även skytteövningar.
Citera
2023-06-04, 11:12
Medlem
Bergakungens avatar
Två anledningar till "malajer" eller mer korrekt, handräckningsvärnpliktiga:

Den ena är rättviseskälet, alla, utom de totalt olämpliga, skulle göra värnplikt. Den andra anledningen var att det var praktiskt att ha tillgång till arbetskraft, som avlastade/förbilligade administrationen.

På mitt regemente varierade det stort, från elitidrottare (som kunde träna MER där än på idrottsplutonen, lustigt nog) till de som knappast kunde tänkas vara möjliga att krigsplacera, någonsin.

Arbetsuppgifter beroende på lämplighet: Kompaniadjutantens hjälpreda, kartförrådet, målboden (tejpa japaner och duka skjutbanan), förrådet, transportcentralen etc. De rimligt pålitliga hade ofta V&B, alla genomförde en enklare soldatutbildning. Handräckningskompaniet var extra uppiffade vid vår enda stora larmövning, med packade stridsselar och mausergevär...

Bara så man inte tror att precis alla var tröga, en LTH-kemiingenjör hjälpte skyddsutbildaren "Gas-Jesus" i tårgasrummet och regementets bibliotek sköttes av en fil kand i litteraturvetenskap. De flesta hade inte så meriterande bakgrund, dock...

Villkoren för "malajer" var att eftersom de inte skulle krigsplaceras fick de göra sin tjänstgöringstid i ett sträck. De flesta tror jag tog detta med fattning, även om det på slutet kunde vara en rätt dålig affär - det blev ju som bekant inte så många repövningar som planerat över tid.

I vanlig ordning diskuterades också "handräckning" som ett angrepp på hederliga arbetares rätt att vara de som gjorde underhåll och allmänt arbete på regementena. Då "malajer" inte finns att tillgå uppstår rätt avsevärda kostnader för allt sådant arbete.
Citera
2023-06-04, 11:45
Medlem
Reklamnegers avatar
P10, Strängnäs, 1986.

Jag umgicks inte med många malajer men en av dem var bekant sedan tidigare. Uppgifterna han hade var liknande en vaktmästares. Jag vet inte om han hade någon vapenträning, men jag antar så eftersom han började som KB på pansarkompani innan han blev malaj. Malajkompaniet han låg på var rätt soft och kaptenen var jävligt trevlig.
Citera
2023-06-04, 14:10
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De fick grundläggande soldatutbildning och genomförde även skytteövningar.

Det var alltså kutym att de fick det? Eller var det baserat på individförmåga?

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I vanlig ordning diskuterades också "handräckning" som ett angrepp på hederliga arbetares rätt att vara de som gjorde underhåll och allmänt arbete på regementena. Då "malajer" inte finns att tillgå uppstår rätt avsevärda kostnader för allt sådant arbete.

Det här har jag också funderat på. Det finns nog människor som kunde ha passat till handräckningstjänst, och som hade velat göra det. Om man höjer statusen lite på de här killarna, så hade FM kunnat spara in en hel del pengar att lägga på annat.

För, som du säger, att ha externa leverantörer av allt från byggnadsunderhåll och gräsklippning, till skötsel av skjutbanor eller internpostleveranser, är knappast gratis.
Citera
2023-06-04, 14:24
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag tycker att alla 18 till 20 åriga män ska göra värnplikt eller någon form av civilplikt och då lär det vara rätt många som inte är kvalificerade att göra så mycket annat än gamla malajjobb. Inte så noga, det viktiga är att jag tror samhället mår bra om alla unga män hålls under kontroll utanför samhället ett tag i den åldern.
Citera
2023-06-04, 14:25
Medlem
Varifrån kommer uttycket - hittepåord som fastnat

eller

var mailajer (från malaysia) bevisligen dåliga eller fega soldater?
Citera
2023-06-04, 14:31
Medlem
pn222jws avatar
HemV, Lottakåren, frivilligorganisationerna kunde måhända göra hälften av uppgifterna om dom fick rätt uppskattning. Jag tror tyvärr malajkompaniernas tid (som vpl.) är förbi, vi har lite för elitistiska attityder 2023. Jag menar absolut inte att vara oförskämd mot trängtrupperna - men dom kunde möjligen ha en extra kort 4-5 månaders tjänstgöring med liknande uppgifter.
Citera
2023-06-04, 15:00
Medlem
Regementet där jag gjorde lumpen - mellansverige, mest infanteri och pansar - där såg jag nästan aldrig av malajer alls. Tror knappt dom fanns där.

Däremot fanns dom i överflöd på länets test-center när man mönstrade. Det var tydligt att flera av dom gillade väldigt mycket att 'vara personal' som dirigerade runt 'färskingarna' nästan som poliser, med lite sarkastiska tonfall då och då.
Blir väl så när man är på gräsrotsnivå och bara får ta order av överordnade.
Senast redigerad av Robbinist 2023-06-04 kl. 15:02.
Citera
2023-06-04, 20:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det var alltså kutym att de fick det? Eller var det baserat på individförmåga?

Det här har jag också funderat på. Det finns nog människor som kunde ha passat till handräckningstjänst, och som hade velat göra det. Om man höjer statusen lite på de här killarna, så hade FM kunnat spara in en hel del pengar att lägga på annat.

För, som du säger, att ha externa leverantörer av allt från byggnadsunderhåll och gräsklippning, till skötsel av skjutbanor eller internpostleveranser, är knappast gratis.
De fick lära sig att skjuta och grundläggande soldatutbildning, men med låg ambition. Sen fanns det vaktsoldater som kallades malajer men inte var det och bemannade vakten samt skötte ronderingar och hjälpte till att upprätthålla ordningen på regementet.
Citera
2023-06-04, 23:52
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
En fråga jag alltid haft är vad "malaj" betyder. Eftersom jag bara hört ordet i militära sammanhang så var det lätt hänt att man trodde det helt enkelt var en grad. Men t.ex. wikipedia och egentligen alla källor jag hittar säger att det bara var slang eller nedsättande benämning på just handräckningsvärnpliktiga. Jag har fått för mig att det är en försvenskning av något brittiskt. Men vad är/betyder ordet "malaj" egentligen?

Det är nog en anglicism. De brittiska och amerikanska flottorna anställde förr nämligen malaysier som handräckningspersonal. Det blev väl så att a malayan blev liktydigt med handräckning. Jfr 'kuli' = asiatisk daglönare.

Benämningen är starkt nedsättande, bara snäppet över 'kronvrak'.
Citera
2023-06-05, 15:35
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
De fick lära sig att skjuta och grundläggande soldatutbildning, men med låg ambition. Sen fanns det vaktsoldater som kallades malajer men inte var det och bemannade vakten samt skötte ronderingar och hjälpte till att upprätthålla ordningen på regementet.

Ok ok, vaktsoldaterna, var de någon del av MP då, eller det var en helt egen kategori?
Citera
2023-06-06, 07:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ok ok, vaktsoldaterna, var de någon del av MP då, eller det var en helt egen kategori?
Det var inte MP, utan skötte vakten, bevakning av kaserner, förråd mm.
Även hjälpa till att hålla ordning i matsalen, sköta arresten som användes som fyllcell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in