2023-05-31, 19:06
Medlem
proconsuls avatar
Om du vill ha en skog på tomten kan du sluta klippa gräset. Träd och buskar kommer att slå rot och efter ett par år blir det helt omöjligt att klippa.
Citera
2023-05-31, 19:09
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sefuu
Varför klippa gräset
Där jag har fritidshus finns huggorm och massor av fästingar (i ett illrött TBE område).

Kort gräs gillar inte huggorm. Kort gräs gör att alla rådjur inte kan dumpa fler fästingar på långa grässtrån.

Så kort gräs gäller för mig.
Citera
2023-05-31, 19:10
Medlem
Citat:
Varför klippa gräset

Varför måla huset?
Varför köpa en snygg bil?
Varför inte bara klä sig i särkar?

Vill du att jag fortsätter eller förstår du?
Citera
2023-05-31, 19:27
Medlem
Varför klippa gräs själv gör jag det för att kubbarna studsar snett och tar tvärstopp.
Större chans att vinna mot grannarna än om oklippt mindre tur och mer skicklighet.
Citera
2023-05-31, 19:32
Medlem
Citat:
Varför klippa gräset

Man håller ordning på sitt eget, eftersom att det är pundare och lodisar som inte har ordning eller bryr sig.

Så om du är lodis så passar det ju din image att låta bli att klippa...
Citera
2023-05-31, 19:45
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Man håller ordning på sitt eget, eftersom att det är pundare och lodisar som inte har ordning eller bryr sig.

Så om du är lodis så passar det ju din image att låta bli att klippa...
Fast det är vissa som inte klipper för att dom tänker på den biologiska mångfalden. Man behöver inte vara lodis eller pundare för det. Jag är tex en köttätare, äter typ bara kött samtidigt som jag värnar om biologisk mångfald så därför har jag sommaräng, sen ser det finare ut med högt gräs när solen ligger på och ängen är full av fjärilar. En kortklippt gräsmatta har lika mycket värde som betong har för bin och fjärilar, helt värdelöst. Man behöver heller inte vara miljöpartist och vegan bara för att man struntar i att klippa gräs för att gynna insekter och fåglar.
Citera
2023-05-31, 19:46
Medlem
Forevermores avatar
Men om du inte orkar klippa så odla en blomsteräng. Det är bättre för naturen och alla pollinerare.
När blommorna blommat färdigt så slår du ängen och transporterar bort det slagna annars gödslas marken och det kommer massa andra näringskrävande växter du inte vill ha. Så gör som man gjorde förr vid slåttern.
Du kan ursäkta din vildvuxna äng med att du tänker på naturen och slipper klippa gräs hela säsongen mot att du en gång om året slår allt med en trimmer och forslar bort. Har du tur kan din närmsta bonde eller hästgård fixa detta om du erbjuder dem gratis foder.
Citera
2023-05-31, 20:05
Medlem
Citat:
Varför klippa gräset

Fåfänga och grupptryck. Att klippa gräset är fult och onaturligt. Stå för biodiversitet istället.
Citera
2023-05-31, 20:07
Medlem
Sommarvikingens avatar
Att man inte klipper gräset och istället har en sommaräng tyder på att man har ett intresse för ekologi. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att folk som istället har en sommaräng har ett större trädgårdsintresse och bidrar väldigt mycket till naturen.

Folk med kortklippa gräsmattor utan några träd eller buskar, kanske nån tujahäck som alla har nu, är mer tecken på folk som hör hemma i lägenheter men som har flyttat till villa och helt enkelt inte orkar intressera sig. Dom tycker att kortklippta gräsmattor är fina eftersom deras granne har en kortklippt gräsmatta, precis som att deras granne har ett trädäck, en paviljong och grill etc, då måste dom också ha det. Det blir en tråkig kopia av någon annans trädgård. Det känns mer WT på nåt sätt, inget unikt alls. En tragisk utveckling. En trädgård har ett större syfte än att det ska se snyggt ut, det är en biotop för fåglar och insekter.
Citera
2023-06-01, 00:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Varför klippa gräset

För att det blir långt och ser för jävligt ut?
Citera
2023-06-01, 01:02
Medlem
zombie-nations avatar
När jag var barn var det en villafamilj som hade trädgårdsland, klippt gräs och äng. Det var jättefint. De hade massa vilda blommor på ängen. Samtidigt som de hade en yta som funkade att sitta eller leka på.

Man kan få allt.
Citera
2023-06-03, 16:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Att man inte klipper gräset och istället har en sommaräng tyder på att man har ett intresse för ekologi. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att folk som istället har en sommaräng har ett större trädgårdsintresse och bidrar väldigt mycket till naturen.

Folk med kortklippa gräsmattor utan några träd eller buskar, kanske nån tujahäck som alla har nu, är mer tecken på folk som hör hemma i lägenheter men som har flyttat till villa och helt enkelt inte orkar intressera sig. Dom tycker att kortklippta gräsmattor är fina eftersom deras granne har en kortklippt gräsmatta, precis som att deras granne har ett trädäck, en paviljong och grill etc, då måste dom också ha det. Det blir en tråkig kopia av någon annans trädgård. Det känns mer WT på nåt sätt, inget unikt alls. En tragisk utveckling. En trädgård har ett större syfte än att det ska se snyggt ut, det är en biotop för fåglar och insekter.

En villaträdgård (gräsmonokultur) blir inte en sommaräng bara för att man låter bli att klippa. Snarare övergår den i några decennier av ruderatmark (ogräsmonokultur) innan den nya biotopen äng stabiliserar sig. Det är bara att titta hur trädgården runt övergivna hus ser ut.

Och det är precis lika korkat att tro att gran- och tallplantager snabbt övergår i urskog om man låter bli att gallra och fälla.
Senast redigerad av Himmalajja 2023-06-03 kl. 16:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in