• 4
  • 5
2023-06-03, 17:24
Medlem
Har inget emot att villaägare har en välskött liten gräsplätt men hur försvarar man dessa enorma golfplaner som skall vattnas och klippas samtidigt som vi, vanligt folk beordras att spara vatten nu i sommar?
Bara för att några överviktiga överklassgubbar inte orkar leka sina löjliga lekar i skog och mark kanske?

Förbjud golf och sätt gubbarna i hemvärnet så dom gör nån nytta!💚
Citera
2023-06-03, 19:57
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
En villaträdgård (gräsmonokultur) blir inte en sommaräng bara för att man låter bli att klippa. Snarare övergår den i några decennier av ruderatmark (ogräsmonokultur) innan den nya biotopen äng stabiliserar sig. Det är bara att titta hur trädgården runt övergivna hus ser ut.

Och det är precis lika korkat att tro att gran- och tallplantager snabbt övergår i urskog om man låter bli att gallra och fälla.
Jo men om man bor på landet så blir det mer en äng om man struntar i att klippa. Det växer ängsgröe, ängsfryle, ängsyra, johannesört, gullvivor, röllika och olika fibblor etc på min tomt som jag inte klipper nu.

Sen är en oklippt villagräsmatta med diverse ogräs fortfarande mer värdefull än om man klipper kort. Röllika är ganska vanlig på villagräsmattor. Bland den mest värdefulla växten för insekter.
Citera
2023-06-03, 23:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sefuu
Varför klippa gräset
Mja, ärligt talat mest för grannarna inte ska klaga för mycket. Ett visst rudiment av social kompetens är bra.
Citera
2023-06-06, 22:52
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Bra med en gräsplätt för lek och som nu öldrickande, men torrt som fan nu så går kosta på lite vatten, torraste delen ska jag strunta i det får bli en hipster matta med småblommor och bin istället inte värt jobbet ser redan ut som en öken
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in