2023-05-31, 17:27
Medlem
idiamindadas avatar
Det ser stökigt ut annars. Och brandskydd. Men vår gräsmatta har blivit mindre och mindre. Ställer in gräsklippningen när det myllrar av små grodor och paddor. Och när det är klöver med humlor i.
Citera
2023-05-31, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sefuu
Varför klippa gräset

För att få bort fästingarna.
Citera
2023-05-31, 17:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Inte för insekter

Man har inte gräsmatta för insekter, man planterar blommor.
Citera
2023-05-31, 17:29
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
För att få bort fästingarna.
Det är tvärtom.

https://www.natursidan.se/nyheter/fo...nna-fastingar/
Citera
2023-05-31, 17:32
Medlem
Sababas avatar
Biologisk mångfald. Okej.

Hur som helst så klipper jag mitt gräs då jag har barn och jag önskar inte fästingar (via sorkar och annat skit och större kontaktytor) på varken dem eller mig.

Sedan har jag en stark olust inför snokar och möss vid husknuten. Dessa kommer via högt gräs.

Sitter en massa proffstyckare och tror sig tycka högt gräs är fint och trevligt. Det är bara till elände. Massa insekter som förstör fallfrukten också. Nej hade gärna lagt mer plattor/stenar om inte det gröna var så fint att beskåda på sommaren. Fruktträd och bärbuskar i kombination med klippt gräs är helt rätt.

Högt gräs i kombination med några skrotbilar verkar vara drömmen för många här.
Senast redigerad av Sababa 2023-05-31 kl. 17:39.
Citera
2023-05-31, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Det är tvärtom.

https://www.natursidan.se/nyheter/fo...nna-fastingar/

Jag omformulerar mig. Man får färre fästingar på kroppen med kortklippt gräs.

Sedan misstolkar du den studien.
Citera
2023-05-31, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag har sommaräng och är ute varje dag i min trädgård, inte en enda fästing. Jag har även mycket rådjur i trakterna. Har heller inte vaccinerat mig mot TBE, plockat bort över 10st fästingar varje sommar under ett årtionde och har aldrig blivit sjuk.

TBE vaccinering är en agenda för att göra fler folk beroende av läkemedelsindustrin. Varje sommar ser man fake-news artiklar om "TBE-fall ökar" "Fler blir sjuka i TBE" Etc. Det är för att dom vill att folk ska vaccinera sig.

Jag har gjort ordning tomten hemma. Från att ha varit en tomt där jag fick 30-40 bett om året får jag numera på sin höjd 1-2. Så vill man ha mindre fästingbett ska man verkligen klippa ner gräset.

Sedan må vissa bo i områden med mindre fästingar och lägre förekomst av borrelia och TBE eller så går man inte runt i gräset och då behöver man inte klippa gräset ändå. Fast har man småbarn är de inte så lätt att styra.
Citera
2023-05-31, 17:47
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Jag har gjort ordning tomten hemma. Från att ha varit en tomt där jag fick 30-40 bett om året får jag numera på sin höjd 1-2. Så vill man ha mindre fästingbett ska man verkligen klippa ner gräset.

Sedan må vissa bo i områden med mindre fästingar och lägre förekomst av borrelia och TBE eller så går man inte runt i gräset och då behöver man inte klippa gräset ändå. Fast har man småbarn är de inte så lätt att styra.

Bara arbetslösa luffare som inte sköter om sin fastighet. Här kommer alla till tals vilket är flashbacks styrka. Emellertid måste man då inse att även Kent som inte dammsugit på 10 år och åker mopeden till Systembolaget varje månad när socialbidraget kommit även bidrar till debatten vilket gör att man kan tro att normalt folk tror på allvar detta.
Citera
2023-05-31, 17:53
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Bara arbetslösa luffare som inte sköter om sin fastighet. Här kommer alla till tals vilket är flashbacks styrka. Emellertid måste man då inse att även Kent som inte dammsugit på 10 år och åker mopeden till Systembolaget varje månad när socialbidraget kommit även bidrar till debatten vilket gör att man kan tro att normalt folk tror på allvar detta.
Vad är välskött tomt för dig då? Säg att jag hade anlagt en sommaräng med perenner och trimmat små gångar i den så man kan gå, är tomten fortfarande vanvårdad då? Det är ganska subjektivt vad som är välskött och inte när det kommer till trädgård. En vildvuxen trädgård med mycket träd och blommor kan se förjävlig ut i många ögon men för mig är de det vackraste som finns.

En kortklippt gräsmatta, thujahäck och trädäck är vackert för de flesta unga människorna eftersom det är trendigt just nu, men det betyder inte att alla gillar det.
Citera
2023-05-31, 18:10
Medlem
Citat:
Varför klippa gräset

Varför klippa håret? För att det blir fint såklart
Citera
2023-05-31, 18:34
Medlem
Svavelbryggas avatar
Räcker bra med att klippa upp en liten yta där man kan vara och gångar dit man behöver gå.
Citera
2023-05-31, 18:47
Medlem
Solklart klipper man gräset , det håller borta det övriga. Och ja gräsmattan skall vara som en golf green men får jobba lite för det men det går, nja men en fairway i alla fall.

Orka ha en häck never ever
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in