2023-06-02, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Tillägg:
Under efternatten, mellan 00.00-02.00 dyker det upp en tjej hemma hos U.A,
(i villan)! Hon har bråkat med pojkvän eller f.d pojkvän tidigare på kvällen! Pojkvännen är B.W och han vill träffa tjejen som är där, i villan, Helena hamnar mitt i detta drama och något hemskt händer😳
Säger de det någonstans i dokumentären eller är det uppgifter från anonym skribent på FB?
Citera
2023-06-02, 10:34
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
På lördagen hade Ulrika jobbat på klädbutiken JC i Mariestad.

Tack för svaret! Bra att någon har koll

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tror inte att vi ska märka ord alltför mycket. Det är nog inte lätt att sitta i direktsänd radiochatt och svara "exakt samma" varje gång. Mats kan omöjligen ha den insynen i förundersökningen trots samtal med tidigare utredare och poliser i utredningen som Pernilla har bekräftat föregick radiodokumentären att han kan veta detta. Jag skulle tro att Mats menade "samma" på båda frågorna.

Däremot lämnar Mats svar inga svar på huruvida Ulrikas pojkvän fanns med i "händelsernas centrum" eller inte, men det känns ändå utifrån Mats svar som att Ulrikas pojkvän bör ha funnits med. Det lutar så att säga mer åt att Ulrikas pojkvän var "där" än att han inte var det. I annat fall hade Mats lätt kunnat svara något i stil med att "han befann sig på annan ort".

Det är ju trots allt två helt skilda svar. Om Mats inte hade den insynen i utredningen så han kunde veta detta så är ju svaret självklart, "Det vet vi inte". Nu valde han istället att svara "nej" när frågan kom första gången. Mycket möjligt att han menade samma på båda frågorna, men vilket är då det rätta, "vi vet inte" eller "nej"? Om Mats hade fått en följdfråga när han svarade "nej", så kunde han eventuellt svarat typ "han befann sig på annan ort", men nu kom ju ingen fråga om varför pojkvännen inte blivit hörd/förhörd.

När du skriver "i händelsernas centrum" tänker du då att pojkvännen var hos Ulrika i villan men att han inte följde med på festen, eller tror du att han var med på festen och eventuellt även följde med till Stadt?

Jag tänker såhär: Ulrika och TP hade varit tillsammans ca 3 månader och man får väl anta att de var ganska nykära. Då tycker jag det är rimligt att han skulle åka till Mariestad för att umgås med Ulrika. Skulle han då välja att åka till henne en helg när hon först jobbade och därefter skulle hem och förbereda sig för inflyttningsfesten i Töreboda och därefter åka till festen utan honom? Nej detta tycker jag gör att det lutar åt att han inte var där, men om han var där så tror jag att han även var med på festen. Annars skulle det bli väldigt lite umgänge med sin flickvän.
Citera
2023-06-02, 14:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset

Det är ju trots allt två helt skilda svar. Om Mats inte hade den insynen i utredningen så han kunde veta detta så är ju svaret självklart, "Det vet vi inte". Nu valde han istället att svara "nej" när frågan kom första gången. Mycket möjligt att han menade samma på båda frågorna, men vilket är då det rätta, "vi vet inte" eller "nej"? Om Mats hade fått en följdfråga när han svarade "nej", så kunde han eventuellt svarat typ "han befann sig på annan ort", men nu kom ju ingen fråga om varför pojkvännen inte blivit hörd/förhörd.

När du skriver "i händelsernas centrum" tänker du då att pojkvännen var hos Ulrika i villan men att han inte följde med på festen, eller tror du att han var med på festen och eventuellt även följde med till Stadt?

Jag tänker såhär: Ulrika och TP hade varit tillsammans ca 3 månader och man får väl anta att de var ganska nykära. Då tycker jag det är rimligt att han skulle åka till Mariestad för att umgås med Ulrika. Skulle han då välja att åka till henne en helg när hon först jobbade och därefter skulle hem och förbereda sig för inflyttningsfesten i Töreboda och därefter åka till festen utan honom? Nej detta tycker jag gör att det lutar åt att han inte var där, men om han var där så tror jag att han även var med på festen. Annars skulle det bli väldigt lite umgänge med sin flickvän.

Med "i händelsernas centrum" menade jag bara att pojkvännen "var där på något sätt". Lite luddigt uttryckt, jag vet.

Angående pojkvännen är det som jag ser det omöjligt att veta om han var med alls, lite här och där eller hela tiden. Det känns inte som att någon i tråden med full säkerhet kan bedyra varken eller. Eller har jag missat något? Det som talar för att pojkvännen var där, är att det var föräldrafritt och att det vankades fest på kvällen. Det skulle ha varit konstigt om pojkvännen var hos Ulrika, men inte skulle ha följt med på festen. Om han var med på festen, vart tog han vägen sen? Om Ulrika ville åka hem för att hon inte mådde helt bra, följde han då med Ulrika hem eller gick han med in på Stadt? Det enda som vi vet är att Ulrika har pratat endast i jag-form angående att åka hem i stället för att gå med de andra in på Stadt? Någon pojkvän har hon väl aldrig nämnt? Och om pojkvännen skulle ha gått med in på Stadt, hade Helena aldrig behövt fråga om det var någon som skulle gå åt hennes håll. Då hade hon ju haft sällskap per automatik! Vi kan nog dra slutsatsen att Ulrikas pojkvän inte var på Stadt. Var han ens på förfesten i Töreboda? Om ja, bör han ju ha följt med Ulrika hem. Om han nu ens var på besök hos Ulrika överhuvudtaget?

Är det någon som med full säkerhet VET att Ulrikas pojkvän hade åkt till Mariestad för att besöka Ulrika den där helgen?
Senast redigerad av Ugglan. 2023-06-02 kl. 14:28.
Citera
2023-06-02, 14:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Tillägg:
Under efternatten, mellan 00.00-02.00 dyker det upp en tjej hemma hos U.A,
(i villan)! Hon har bråkat med pojkvän eller f.d pojkvän tidigare på kvällen! Pojkvännen är B.W och han vill träffa tjejen som är där, i villan, Helena hamnar mitt i detta drama och något hemskt händer😳

Hur vet vi att en av Ulrikas tjejkompisar verkligen kom på besök hos Ulrika? Vi vet ju inte ens säkert vem det var. Ändå basunerar du ut att pojkvännen var BW. Du har inga belägg för det som du fantiserar om. Det är varningsflagg á la Skvagg och Pudelfrillan lång väg.

Och även om det nu skulle ha varit J*ulia som drog hem till Ulrika, måste vi komma ihåg att klockan i så fall var närmare 02:00, eftersom Motown skriver att BW lämnade förfesten i Radbyn i vredesmod efter tjafset så sent att ingen förstod hur han skulle hinna in på Stadt innan de stängde. Det påstås ju i tråden att den ledsna tjejkompisen skulle ha varit hos Ulrika när Helena ringde, vilket verkar ha varit runt 01:30. Alltså måste "vem det nu än var" ha lämnat festen i Radbyn långt tidigare. Så ... ?

Intressant också att du så tvärsäkert basunerar ut att den där tjejen skulle ha bråkat med sin pojkvän eller före detta pojkvän tidigare på kvällen, och att pojkvännen eller den före detta pojkvännen skulle ha varit BW. Detta går nämligen tvärt emot Skvaggs och Pudelfrillans fantasier om att BW inte alls var i Radbyn, utan i stället var någon annanstans med MK ...

Dessutom vet vi nu att det vittne som du påstod skulle ha sett BW paniktvätta kläder sent på natten/tidigt på morgonen - RoEk - enligt egen utsago i en tidningsartikel gick till badhuset med kompisar för att umgås efter det att Stadt hade stängt. Därifrån hade han inte långt till sin bostad. Och eftersom Skvagg och Pudelfrillan helt sonika "flyttade" BW och MK som boende på Dillö när deras rövarhistoria började rämna, förstår ju vem som helst att RoEk inte kan ha varit vittnet till tvätten. Alltså kan vi dra slutsatsen att hela den storyn är bluff, vilket jag visste redan när du först tog upp den.
Citera
2023-06-02, 14:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Om man inte ska märka ord och tolka Mats svar, men ta din tolkning och slutsats så blir det lite konstigt.

Du glömde när du uppgav Mats källor att ange att han själv och Pernilla var med på festen och därmed säkerligen har pratat med festdelatagare och Ulrika efter detta. De stod mitt i "händelsernas centrum" OCH Pernilla klargör innan varje avsnitt vilken nära vän hon är till Helena OCH att det var hennes fest hon var på. Skulle hon inte veta med säkerhet vilka som var där den kvällen? Vore väldigt konstigt om hon inte visste det.
Både Mats och Pernilla hör ju till dem som skulle kunnat prata mer men valt att inte göra det. Det spelar roll.

Min fetning: Men frågan handlar inte om huruvida Pernilla och Mats inte skulle veta vilka som var på inflyttningsfesten. Frågan handlar om huruvida Pernilla och Mats visste om Ulrikas pojkvän hade varit förhörd i någon form eller inte. De måste faktiskt inte veta det. Dessutom var kanske inte minnet på topp för dem heller efter 25 år.
Citera
2023-06-02, 15:50
Medlem
Citat:
Hur vet vi att en av Ulrikas tjejkompisar verkligen kom på besök hos Ulrika? Vi vet ju inte ens säkert vem det var. Ändå basunerar du ut att pojkvännen var BW. Du har inga belägg för det som du fantiserar om. Det är varningsflagg á la Skvagg och Pudelfrillan lång väg.

Och även om det nu skulle ha varit J*ulia som drog hem till Ulrika, måste vi komma ihåg att klockan i så fall var närmare 02:00, eftersom Motown skriver att BW lämnade förfesten i Radbyn i vredesmod efter tjafset så sent att ingen förstod hur han skulle hinna in på Stadt innan de stängde. Det påstås ju i tråden att den ledsna tjejkompisen skulle ha varit hos Ulrika när Helena ringde, vilket verkar ha varit runt 01:30. Alltså måste "vem det nu än var" ha lämnat festen i Radbyn långt tidigare. Så ... ?

Intressant också att du så tvärsäkert basunerar ut att den där tjejen skulle ha bråkat med sin pojkvän eller före detta pojkvän tidigare på kvällen, och att pojkvännen eller den före detta pojkvännen skulle ha varit BW. Detta går nämligen tvärt emot Skvaggs och Pudelfrillans fantasier om att BW inte alls var i Radbyn, utan i stället var någon annanstans med MK ...

Dessutom vet vi nu att det vittne som du påstod skulle ha sett BW paniktvätta kläder sent på natten/tidigt på morgonen - RoEk - enligt egen utsago i en tidningsartikel gick till badhuset med kompisar för att umgås efter det att Stadt hade stängt. Därifrån hade han inte långt till sin bostad. Och eftersom Skvagg och Pudelfrillan helt sonika "flyttade" BW och MK som boende på Dillö när deras rövarhistoria började rämna, förstår ju vem som helst att RoEk inte kan ha varit vittnet till tvätten. Alltså kan vi dra slutsatsen att hela den storyn är bluff, vilket jag visste redan när du först tog upp den.
Som vanligt drar du förhastade slutsatser!
Lite svårt att luska ut vad som hände den där tidiga söndagsmorgonen med ditt halsstarriga resonemang. Olika medlemmars inlägg i tråden är just hypoteser av spekulativt slag. Att R.E var vid badhuset efter stadt behöver ju inte betyda att han stannat där hela natten…eller hur?
B.W tvättade kläder tidigt på söndagsmorgonen…det är i princip fastslaget…finns vittnen här du vet uggla!
Om du attackerar användare och påstår att dessa medvetet ljuger är ju detta att sabotera för tråden. Den som inte har förmåga att kunna förstå det borde fundera över sitt eget bidrag till tråden!
Vad bidrar du med egentligen?!
Citera
2023-06-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset

Jag undrar vad som hände där i villan med omnejd efter stadt…samt vilka som var där.
Vilka var redan där..hade någon ytterligare kommit dit under kvällen..kom det fler efter 02.00🤔
Att U.A, under söndag förmiddag åker till Töreboda är lite märkligt.
Var det bara för att hämta Helenas plånbok eller hade hon andra avsikter?
Att köra pojkvän till tågstationen tex.
Detta borde väl P.W känna till tänker jag.
Citera
2023-06-02, 23:10
Medlem
Jag, samt en del andra här i tråden försöker ju föra framåt, i fallet.
Hur tänker du egentligen Ugglish?
Du kommer med motstridiga antaganden kring användares åsikter om Dillö tex.
Litar du så mkt på pudel o skvagg att du tar deras ord för sanning kring B.W o M.Ks
boende där?
Låter så!
Citera
2023-06-02, 23:11
Medlem
Tillägg:
Hur ska du ha det?
Citera
2023-06-02, 23:14
Medlem
Tillägg 2:
Ta en promenad mellan Stadt och Ekudden… klocka promenaden!
Sen gör du det igen, fast denna gång spelar du jätteberusad…ock klockar igen naturligtvis 🤗
Citera
2023-06-03, 00:40
Medlem
Inte mitt fel att ugglans tes om mmpg gick i stöpet och hen blev en surtant…dessutom måste jag få försvara mig o mina tips!
Tillskillnad från vissa försöker jag bidra till samtalet med meningsfulla tankegångar…betänk detta🥸
Citera
2023-06-03, 01:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Som vanligt drar du förhastade slutsatser!
Lite svårt att luska ut vad som hände den där tidiga söndagsmorgonen med ditt halsstarriga resonemang. Olika medlemmars inlägg i tråden är just hypoteser av spekulativt slag. Att R.E var vid badhuset efter stadt behöver ju inte betyda att han stannat där hela natten…eller hur?
B.W tvättade kläder tidigt på söndagsmorgonen…det är i princip fastslaget…finns vittnen här du vet uggla!
---
Om du attackerar användare och påstår att dessa medvetet ljuger är ju detta att sabotera för tråden. Den som inte har förmåga att kunna förstå det borde fundera över sitt eget bidrag till tråden!
Vad bidrar du med egentligen?!

Min första fetning: Nu var det ju du själv som hävdade att vittnet till "paniktvätten" var RoEk ... Samme RoEk har i en tidningsartikel som Prinzezzan har återgett sagt att han gick till badhuset för att umgås med kompisar efter det att Stadt hade stängt. RoEk bodde dessutom alldeles nära badhuset. Varför skulle han ha tagit vägen någon annanstans än hem när umgänget var slut? Säg att umgänget var slut vid kanske 04:00. Skulle RoEk då ha begett sig till Dillö för se hur BW skulle ha paniktvättat sina kläder i Skvaggs och Pudelfrillans nöduppfunna sommarbostad? Varför skulle RoEk ens ha begett sig till någon annan adress än sin egen?

Min andra fetning: Ja, du ljuger medvetet. Och saboterar därmed tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in