Citat:
Ursprungligen postat av
Sunset
Tack för svaret! Bra att någon har koll
Det är ju trots allt två helt skilda svar. Om Mats inte hade den insynen i utredningen så han kunde veta detta så är ju svaret självklart, "Det vet vi inte". Nu valde han istället att svara "nej" när frågan kom första gången. Mycket möjligt att han menade samma på båda frågorna, men vilket är då det rätta, "vi vet inte" eller "nej"? Om Mats hade fått en följdfråga när han svarade "nej", så kunde han eventuellt svarat typ "han befann sig på annan ort", men nu kom ju ingen fråga om varför pojkvännen inte blivit hörd/förhörd.
När du skriver "i händelsernas centrum" tänker du då att pojkvännen var hos Ulrika i villan men att han inte följde med på festen, eller tror du att han var med på festen och eventuellt även följde med till Stadt?
Jag tänker såhär: Ulrika och TP hade varit tillsammans ca 3 månader och man får väl anta att de var ganska nykära. Då tycker jag det är rimligt att han skulle åka till Mariestad för att umgås med Ulrika. Skulle han då välja att åka till henne en helg när hon först jobbade och därefter skulle hem och förbereda sig för inflyttningsfesten i Töreboda och därefter åka till festen utan honom? Nej detta tycker jag gör att det lutar åt att han inte var där, men om han var där så tror jag att han även var med på festen. Annars skulle det bli väldigt lite umgänge med sin flickvän.
Med "i händelsernas centrum" menade jag bara att pojkvännen "var där på något sätt". Lite luddigt uttryckt, jag vet.
Angående pojkvännen är det som jag ser det omöjligt att veta om han var med alls, lite här och där eller hela tiden. Det känns inte som att någon i tråden med full säkerhet kan bedyra varken eller. Eller har jag missat något? Det som talar för att pojkvännen var där, är att det var föräldrafritt och att det vankades fest på kvällen. Det skulle ha varit konstigt om pojkvännen var hos Ulrika, men inte skulle ha följt med på festen.
Om han var med på festen, vart tog han vägen sen? Om Ulrika ville åka hem för att hon inte mådde helt bra, följde han då med Ulrika hem eller gick han med in på Stadt? Det enda som vi vet är att Ulrika har pratat endast i jag-form angående att åka hem i stället för att gå med de andra in på Stadt? Någon pojkvän har hon väl aldrig nämnt? Och
om pojkvännen skulle ha gått med in på Stadt, hade Helena aldrig behövt fråga om det var någon som skulle gå åt hennes håll. Då hade hon ju haft sällskap per automatik! Vi kan nog dra slutsatsen att Ulrikas pojkvän inte var på Stadt. Var han ens på förfesten i Töreboda? Om ja, bör han ju ha följt med Ulrika hem. Om han nu ens var på besök hos Ulrika överhuvudtaget?
Är det någon som med full säkerhet VET att Ulrikas pojkvän hade åkt till Mariestad för att besöka Ulrika den där helgen?