Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Jag var en av dem som avfärdade attacker över ryska gränsen som militärt sett helt irrelevanta. Jag var också för att man skulle släppa Bachmut redan i februari, eftersom det nog skulle kosta mer än vad det skulle smaka. Men krig är inte bara rent militära överväganden. Jag glömmer ofta bort Clausewitz ord om att krig är ett annat sätt att bedriva politik. Angreppen över gränsen och försvaret av Bachmut var politiska beslut som får politiska konsekvenser och därigenom skapar nya militära möjligheter. Man lär sig hela tiden.
Som åskådare från sidan utan kopplingar till konflikten förutom ett självklart hat mot ondska så är det lätt att fastna i teoretiska tankar om vilka positioner som skulle kunna tänkas ge en minimal fördel på slagfältet. Man glömmer lätt att om inte striderna sker i Bakhmut så kommer de att ske i en annan stad där det bor människor som måste försvaras mot den ryska horden.
Bakhmut är för Ukraina vad Ukraina är för oss, en buffert där människor dör för att vi ska slippa göra det just nu. När Bakhmut förlorats kommer kriget några meter närmare resten av Ukraina, om Ukraina skulle förlora så är oundvikligt kriget mycket närmare oss.