2023-06-02, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Fler attacker mot moskva på g hoppas Ukraina bombar hela moskva till grus 👍 f16 borde stå redo om någon månad och då kan ryska separatister bomba moskva med dom 👍

Var väl en drönarattack mot Kursk nyss med?

Verkar ryka efter bombningar och brinna kraftigt på flera ställen inne i ryssland och i ukrainska områden som ockuperas av ryssland.. undrar hur många vatniks som kommer slaktas iom den ukrainska offensiven?

Wallace förutspår nu att Ukraina kan komma att återta Krym redan i år.. ryssen är fucked?
Citera
2023-06-02, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Berdjansk angrips mitt på blanka eftermiddagen av ukrainska Storm Shadow/SCALP-RE - dvs de brittisk-franska kryssningsrobotar som nyligen levererats. Det är framför allt hamnanläggningen som fått ta emot stryk.

Det här torde vara ett viktigt element i förbekämpningen inför motoffensiven. För att kunna bedriva ett framgångsrikt försvar av Zaporizjzja måste ryssarna kunna hålla logistikkedjorna igång. Män och materiel kan bara tillföras relevanta frontavsnitt via järnväg eller sjötransporter, såsom rysk doktrin föreskriver. Eftersom ukrainarna så framgångsrikt kunnat försvara Vuhledar - i närheten av en plats där den enda järnvägslinjen gör en krök - så hamnar de ryska transporterna inom det ukrainska artilleriets porté. Återstår sjötransporterna. Om Berdjansk inte längre kan fungera som angöringspunkt blir det mycket stora problem för ryssarna om en ukrainsk offensiv skulle stöta längs axeln Polohy-Tjernihivka (och alltså kringgå Tokmak och Melitopol på östsidan). Kolla kartan, så förstår ni vad jag menar.

I övrigt kan man konstatera att det ryska luftförvaret verkar helt lamslaget gentemot subsoniska Storm Shadow-robotar, vilka tämligen enkelt borde kunna plockas ned av existerande system; samtidigt som de tidigare ohejdbara hypersoniska ryska Iskanderrobotarna numera regelmässigt skjuts ned av ukrainska Patriotbatterier. Det där var det få som trodde för ett år sedan.

Ukrainarna ger verkligen ryssarna fler dilemman att lösa. De kommer vara tvungna att sprida ut sina resurser.
Citera
2023-06-02, 17:40
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Det är ju inte ens en sågning utan bara helt vanlig fakta baserad på verkligheten. Sedan att Anthony säger det rakt ut är ju såklart bara en serverad roast på silverfat. Alla vet det, vissa visste det under åren som gått sedan 1950, men nu vet alla det, utom det ryska folket som fortfarande sitter fast in 1972 år dröm om att toaletten en dag skall komma på posten....eftersom att den store ledaren sade så....för 50 år sedan. Bara fem år till, bara fem år till.......

Jag hittade en dokumentär som tar upp detta fenomen på ett mycket bra sätt.
Matnyttig för de som fortfarande sitter och väntar på sitt skithus i Novosibirsk..
...

Jag läste en artikel om en som hade snott ett skithus från en vårdcentral som hade utedass.

https://www.youtube.com/watch?v=GBHLqwv3sLU

Snacka om att något är fel i ett land när t.o.m vårdpersonal måste bajsa i en grop, och någon snor skithuset i en desperat jakt på ved.
Citera
2023-06-02, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ja, vi väntar alla på offensiven. Men den kommer ju inte. Zelensky måste ju visa resultat. Verkar som han inte vågar. Rädd för att misslyckas? Han har det inte lätt.
Jo jag har sett Girkin och Prigozhin. Dom verkar lite knäppa. Eller hur?

Måste han visa resultat? Enligt vem? Är detta något som påvisats utanför de dinas försjunkna foliehattsdiskussioner?

Tror du det hela hänger på om Zelensky vågar eller inte? 1400- talets vinna eller försvinna? Du tror inte det har lite mer att göra med utvecklat förstånd från DE ANDRA som verkligen hanterar fronten att göra?

Strelkov och Prigo verkar närma sig vettigheten och sanningen mer och mer ja. Lite mindre "knäppa" för varja dag som går. Snart kommer de säga det rakt ut - Vi sålde oss för ingenting.....förlåt oss
Citera
2023-06-02, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Berdjansk angrips mitt på blanka eftermiddagen av ukrainska Storm Shadow/SCALP-RE - dvs de brittisk-franska kryssningsrobotar som nyligen levererats. Det är framför allt hamnanläggningen som fått ta emot stryk.

Det här torde vara ett viktigt element i förbekämpningen inför motoffensiven. För att kunna bedriva ett framgångsrikt försvar av Zaporizjzja måste ryssarna kunna hålla logistikkedjorna igång. Män och materiel kan bara tillföras relevanta frontavsnitt via järnväg eller sjötransporter, såsom rysk doktrin föreskriver. Eftersom ukrainarna så framgångsrikt kunnat försvara Vuhledar - i närheten av en plats där den enda järnvägslinjen gör en krök - så hamnar de ryska transporterna inom det ukrainska artilleriets porté. Återstår sjötransporterna. Om Berdjansk inte längre kan fungera som angöringspunkt blir det mycket stora problem för ryssarna om en ukrainsk offensiv skulle stöta längs axeln Polohy-Tjernihivka (och alltså kringgå Tokmak och Melitopol på östsidan). Kolla kartan, så förstår ni vad jag menar.

I övrigt kan man konstatera att det ryska luftförvaret verkar helt lamslaget gentemot subsoniska Storm Shadow-robotar, vilka tämligen enkelt borde kunna plockas ned av existerande system; samtidigt som de tidigare ohejdbara hypersoniska ryska Iskanderrobotarna numera regelmässigt skjuts ned av ukrainska Patriotbatterier. Det där var det få som trodde för ett år sedan.

Ukraina har ju en längre tid fokuserat på att förstöra rysk radar och EW. Samtidigt har ryska operatörer det sannolikt väldigt tufft och saknar troligen både det mest basala men även moral och vilja.

Kanske har något med den uppvisade ryska underlägsenheten att göra?

Undrar hur det egentligen ser ut på Krym för tillfället..
Citera
2023-06-02, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
För att säga som Putin, det finns en röd linje inrikespolitiskt i ryssland. När medelivan inte längre tror att dom är en supermakt så kommer stödet för SMO att rasa direkt. Om nu Ukriana lyckas slå så pass mycket inne i ryssland att ryssarna själva börjar inse att dom inte kan vinna kriget på Ukrainsk mark och kriget börjar föras på deras eget territorium så kanske dom ifrågasätter meningen med att kriga ö.h.t.
Tvärtom blir dom attackerade blir dom mer taggade att slå ut fienden. Det är ryssar vi pratar om inte fega svenskar.
Citera
2023-06-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag läste en artikel om en som hade snott ett skithus från en vårdcentral som hade utedass.

https://www.youtube.com/watch?v=GBHLqwv3sLU

Snacka om att något är fel i ett land när t.o.m vårdpersonal måste bajsa i en grop, och någon snor skithuset i en desperat jakt på ved.

Veden har dem, men eftersom att man ägnat för mycket utav vintern till att supa så missade man möjligheten att få den torr inför nästa år.....om och om och om igen. Så ja, inget nytt att man tar till lite desperation för vardagliga nödvändigheter i slutändan. Har sett det live, så inte det minsta förvånad. Men det lämnar vi nu eftersom att det blir OT om vi skall konstatera saker utanför konflikten som alla rysstroll konstant gör här.
Citera
2023-06-02, 17:50
Medlem
KillPus avatar
Ha ha detta var kul! Och sant!

Blinken Says Russian Military 2nd Strongest in Ukraine

https://www.military.com/video/blinken-says-russian-military-2nd-strongest-ukraine
Citera
2023-06-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ja, vi väntar alla på offensiven. Men den kommer ju inte. Zelensky måste ju visa resultat. Verkar som han inte vågar. Rädd för att misslyckas? Han har det inte lätt.
Jo jag har sett Girkin och Prigozhin. Dom verkar lite knäppa. Eller hur?

Ryssarna har varit livrädda för den ukrainska offensiven i flera månader nu.. dom kan nog vänta ytterligare lite längre sålänge det finns sprit och unga nyrekryterade ryska pojkar att våldta.

Under tiden rysslan varit livrädda har Ukraina rustat upp medan ryssen grävt ner sig på WW1-manér i väntan på att putler ska hittta nyckeln till de enorma förråden i Ural-bergen där tusentals moderna tanks och nån miljon spetsnaz och VDV-elit befinner sig.

Samtidigt knaprar Ukraina på, mosar ryskt artilleri, spanings-uav, EW, radar, vapenförråd, hamnar och ryska gränskontroller..

Ryssen verkar inte riktigt veta vilken fot dom ska stå på.. och kommer putler hitta den förbannade nyckeln snart?!
Senast redigerad av EnoughisEnough 2023-06-02 kl. 17:59.
Citera
2023-06-02, 17:56
Medlem
attogs avatar
Citat:
Finns det nån sån?
Det var som jag har hört.
Jag vågar inte säga att det var en bra källa.
Därför behåller jag den för mig själv.

Jag förstod det.
Du ljuger och hittar på.

Det är ju kanon, om rysland mår bra av sanktionerna, enligt de själva.
Samtidigt som väst höjer nivån på sanktionerna.
Win-win läge. Ingen som behöver klaga.
Citera
2023-06-02, 17:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Trådens ämne är inte pressfrihet i Ukraina, Gonzalo Lira, WWII eller Churchill. Många inlägg raderade.

/Mod
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-06-02 kl. 18:14.
Citera
2023-06-02, 18:00
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Du är ingen demokrat du va?
Du talar som ett "diktaturens kreatur", ett uttryck som Olof Palme använde om de fasansfulla diktatorfasonerna på andra sidan järnridån.
Du är väl du som försvarar de antidemokratiska krafterna på andra sidan dagens järnridå och är därmed ett av kreaturen. Så varför drar du upp det? Vill du fördöma ditt eget agerande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in