2023-03-12, 07:09
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanRepes
Det var lika när gasbilarna kom

Kan tänka mig att många chaufförer slösurfar vid lsddstolpen trots att de e fulladdat.

Möjligtvis leken "först till laddstolpen "
Citera
2023-03-12, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/eldrivna-taxibilar-prioriteras-pa-arlanda-slagsmal-om-laddstationerna

Vad lever vi i för samhälle

Arlanda är inget ställe att endast köra på om man vill ligga på 450kr + i genomsnitt i timmen när man kör taxi.

Själv har jag inte ens orkat bry mig om att kvittera ut en ny transponder efter det jag lämnade Taxi Kurir i dec 2022 & bytte till Bolt.

Lämna på Arlanda åk därifrån så fort som möjligt samt plocka upp en kund i Märsta, Upplands Väsby, Rotebro eller Sollentuna som ska ner till Stockholm = bättre kr / tim än att sitta & vänta i 1-2 timmar på Remoten som taxibilarna gör 22-23 timmar om dagen.

Kanske vardagar runt kl 07.30-->09.00 är enda tiden på dygnet som det är värt att stanna kvar på Arlanda för att taxibilarna på Remoten är färre än kunderna som landar.

https://taxi.swedavia.se/GSIDispatchdisplay/driver/3

Bara att titta på denna sida så ser man hur länge taxibilarna måste vänta på remoten innan de får köra fram till terminal 5 & vänta ca 30 min till där på att få en kund in i bilen.

Nu är klockan 15:31

Första bilen i:
Övriga kön = 13.44
Andra bilen i:
Små BC kön = 14.06

De kör Arlanda för 695-->750kr idag dela det på 2-4 timmar per väntetid, kund i bil & tomma upp till Arlanda så ser alla att Arlanda är helt värdelöst ställe att köra in bra pengar på.
Citera
2023-03-12, 16:23
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nackaborn
Arlanda är inget ställe att endast köra på om man vill ligga på 450kr + i genomsnitt i timmen när man kör taxi.

Själv har jag inte ens orkat bry mig om att kvittera ut en ny transponder efter det jag lämnade Taxi Kurir i dec 2022 & bytte till Bolt.

Lämna på Arlanda åk därifrån så fort som möjligt samt plocka upp en kund i Märsta, Upplands Väsby, Rotebro eller Sollentuna som ska ner till Stockholm = bättre kr / tim än att sitta & vänta i 1-2 timmar på Remoten som taxibilarna gör 22-23 timmar om dagen.

Kanske vardagar runt kl 07.30-->09.00 är enda tiden på dygnet som det är värt att stanna kvar på Arlanda för att taxibilarna på Remoten är färre än kunderna som landar.

https://taxi.swedavia.se/GSIDispatchdisplay/driver/3

Bara att titta på denna sida så ser man hur länge taxibilarna måste vänta på remoten innan de får köra fram till terminal 5 & vänta ca 30 min till där på att få en kund in i bilen.

Nu är klockan 15:31

Första bilen i:
Övriga kön = 13.44
Andra bilen i:
Små BC kön = 14.06

De kör Arlanda för 695-->750kr idag dela det på 2-4 timmar per väntetid, kund i bil & tomma upp till Arlanda så ser alla att Arlanda är helt värdelöst ställe att köra in bra pengar på.

Ändå ska folk dit 😂.
Igår var det kaos vid Friends Arena efter melodifestivalen. Men man kan nog säga att det ör kaos om det är ishockey på hovet eller match på tele2.

Men då alla bolag o alla bilar ska dit samtidigt tror jag gemene förare ej återvänder dit igen.

Alltså ex match Hammarby-AIK på Tele2.
Majoriteten av supportrar åker tunnelbanan.
Men jag vet inte X-antal taxibilar i snitt som anländer vid ett evenemang.
Men jag tror inte att ex En TSAB förare som hämtat en kund på Tele2 återvänder in i kö kaoset igen efter att den lämnat en kund.

Likaså som du säger varför skall man chilla på Arlanda 3h bättre åka dit o ut därifr
Citera
2023-03-16, 07:37
Medlem
Vad tjänar en taxiförare i Göteborg på ett ungefär, om man kör för taxi göteoborg eller uber eats/bolt? om man kör dag, heltid. Om man är helt ny förare.

Får man dricks av folk på helger och kvällar? eller var det bara förr i tiden, dessa dricks kan väl isåfall vara ganska fina?
Citera
2023-06-01, 15:40
Medlem
zebra121s avatar
Har en fundering gällande taxi och dess yrke :

Varför är det så många invandrare som börjar att köra taxi? Finns det någon gemensam nämnare till detta? Har ALLA intresse av att köra bil?
Citera
2023-06-01, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121

Varför är det så många invandrare som börjar att köra taxi? Finns det någon gemensam nämnare till detta? Har ALLA intresse av att köra bil?

För det är inte raketforskning att få det jobbet. Köra vettigt kan dom flesta knappt heller och ändå får dom jobben.
Förare behövs och knappt nå svenskar som vill köra taxi/buss. Dålig lön. Jaga körningar. Långa dagar/nätter.
Citera
2023-06-01, 16:24
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robelslip
För det är inte raketforskning att få det jobbet. Köra vettigt kan dom flesta knappt heller och ändå får dom jobben.
Förare behövs och knappt nå svenskar som vill köra taxi/buss. Dålig lön. Jaga körningar. Långa dagar/nätter.

Jag förstår. Låter rimligt. Men att de inte söker sig vidare och pluggar, varför tror du att det är så? Vill man ha en försörjning omgående?

Buss behöver ju knappast jaga körningar med tidtabell som de har. Finns en hel del svenskar som kör buss men färre som kör taxi tycker jag.
Citera
2023-06-01, 16:42
Medlem
Axel61s avatar
Citat:

Det var en arbetsmarknadsåtgärd för 10-15 år sedan där AF betalade lönen och åkerierna sänkte priset på anbuden som förstörde hela branschen. Det är först de sista åren krav på kollektivavtal kommit in.
Citera
2023-06-01, 16:44
Medlem
Citat:
Jag förstår. Låter rimligt. Men att de inte söker sig vidare och pluggar, varför tror du att det är så? Vill man ha en försörjning omgående?

Buss behöver ju knappast jaga körningar med tidtabell som de har. Finns en hel del svenskar som kör buss men färre som kör taxi tycker jag.

Nej visst buss jagar inte körningar så klart. Men dom har skeva scheman istället. Kan vara rast 3 timmar mitt på dagen sen ska du köra igen och liknande. Åtminstone vad man hört och läst.
Citera
2023-06-01, 16:48
Medlem
zebra121s avatar
Om vi vänder på frågan: Vad är det för typ av svenskar som kör taxi? Vad driver dem? Finns det någon generalisering där? Vilken typ av svenskar lockas att köra taxi? Lönen är dålig säger ni men det måste väl man se förbi isf? Låglönekneg?
Citera
2023-06-02, 10:40
Medlem
sne.chilenares avatar
Hej alla chaffisar och gamla rävar!

Tänkte köra lite under sommaren och jag skulle behöva tips på var någonstans som det är bra att fiska efter kunder vid olika tider på dygnet. Om någon vill dela med sig av sina fiskartips är jag oerhört tacksam!
Citera
2023-06-02, 20:29
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Om vi vänder på frågan: Vad är det för typ av svenskar som kör taxi? Vad driver dem? Finns det någon generalisering där? Vilken typ av svenskar lockas att köra taxi? Lönen är dålig säger ni men det måste väl man se förbi isf? Låglönekneg?

Nu kör jag HK-buss, men för mig är det "känslan av att hjälpa nån annan" som gör att jag älskar jobbet, plus att få vara ute hela dagarna och se alla fyra årstider...barnen inom omsorgen som bara skrattar varje gång vi ses

Lönen är väl kanske inte den bästa absolut, men jag har varit instängd i en fabrik och knappt fått se dagsljus förräns på lördag morgon.
Så i mina ögon tar dom ut varandra...jag trivs hellre på jobbet och tjänar mindre vs att så fort du kommer in genom dörren och stämplar in så kommer tankarna; "Skjut mig...NU"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in