2018-09-03, 22:09
  #15517
Medlem
sushitas avatar
Hörde via en kompis att ett taxibolag någonstans i Sverige snart börjar med en ny modell, där taxibolaget äger fordonen och förare är anställd av taxibolaget. Tidigare ägde åkerierna respektive bil/bilar och föraren är anställd i respektive åkeri. Ska röra sig om 50-60 bilar.

Hur vanligt är detta och varför gör dom så här? Vad vinner man som Taxiägare och förare?
Citera
2018-09-03, 23:11
  #15518
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Hörde via en kompis att ett taxibolag någonstans i Sverige snart börjar med en ny modell, där taxibolaget äger fordonen och förare är anställd av taxibolaget. Tidigare ägde åkerierna respektive bil/bilar och föraren är anställd i respektive åkeri. Ska röra sig om 50-60 bilar.

Hur vanligt är detta och varför gör dom så här? Vad vinner man som Taxiägare och förare?
Tänker du på T*xiraketen i F*lkenberg? Bolaget är ett stort åkeri med egen BC.
Det var en gång en liten åkare som som la bud i länstrafiken och fick det, så blir man stor. Inget nytt med det, om man sen väljer att ha underleverantörer eller anställda är upp till ägaren, finns för och nackdelar med varje.
Det finns olika konstellationer, jag vet en ytterligare med två ägare i BC med vardera flera bilar plus enstaka åkare med en till flera bilar och chaffisar som underleverantörer.
Citera
2018-09-03, 23:35
  #15519
Medlem
sushitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Tänker du på T*xiraketen i F*lkenberg? Bolaget är ett stort åkeri med egen BC.
Det var en gång en liten åkare som som la bud i länstrafiken och fick det, så blir man stor. Inget nytt med det, om man sen väljer att ha underleverantörer eller anställda är upp till ägaren, finns för och nackdelar med varje.
Det finns olika konstellationer, jag vet en ytterligare med två ägare i BC med vardera flera bilar plus enstaka åkare med en till flera bilar och chaffisar som underleverantörer.

Nej Sverige taxi Östersund
Citera
2018-09-04, 06:05
  #15520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Hörde via en kompis att ett taxibolag någonstans i Sverige snart börjar med en ny modell, där taxibolaget äger fordonen och förare är anställd av taxibolaget. Tidigare ägde åkerierna respektive bil/bilar och föraren är anställd i respektive åkeri. Ska röra sig om 50-60 bilar.

Hur vanligt är detta och varför gör dom så här? Vad vinner man som Taxiägare och förare?

Där jag kör har vårat bolag precis skrivit på en ny FTJ upphandling där det står att "Vinnande bolag måste äga 70% av fordonen själv, endast 30% på underleverantörer"
Så det är nog något som fler och fler färdtjänstupphandlare lägger in för att få ordning och reda i branschen.
Citera
2018-09-04, 17:45
  #15521
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enigma87
Där jag kör har vårat bolag precis skrivit på en ny FTJ upphandling där det står att "Vinnande bolag måste äga 70% av fordonen själv, endast 30% på underleverantörer"
Så det är nog något som fler och fler färdtjänstupphandlare lägger in för att få ordning och reda i branschen.
Undrar om det är juridiskt hållbart med ett sådant krav?
Citera
2018-09-04, 19:37
  #15522
Bannlyst
Akte TSAB i forrgar till Arlanda, blev en storbil (Merca Vito), bra komfort och schysst chauffor, rullat 500 mil, MEN! Kan det verkligen stamma att han kort in SEK 9,500 i Fredags, later det inte mycket?

Enda som storde mig var att han holl sig till hastighetsbegransningen och i hogerfil (jag var duktigt torstig)...
Citera
2018-09-04, 20:26
  #15523
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Akte TSAB i forrgar till Arlanda, blev en storbil (Merca Vito), bra komfort och schysst chauffor, rullat 500 mil, MEN! Kan det verkligen stamma att han kort in SEK 9,500 i Fredags, later det inte mycket?

Enda som storde mig var att han holl sig till hastighetsbegransningen och i hogerfil (jag var duktigt torstig)...
Det är inte omöjligt, storbil minst 5 personer är ca: 30% högre taxa. Och många sådana körningar, storbilar har oftast gruppkörningar beställda i rad, men kan om man har otur ha mycket obetalda mil.
Citera
2018-09-05, 11:32
  #15524
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Det är inte omöjligt, storbil minst 5 personer är ca: 30% högre taxa. Och många sådana körningar, storbilar har oftast gruppkörningar beställda i rad, men kan om man har otur ha mycket obetalda mil.

Glömt vad tanten på TSAB sa samt den fets gubben i grått hår som hade TSAB utbildning.
Men tyckte de sa att pengarna du tjänar på en storbil = 3 för en vanlig V70 / Merca som tar vanlig körning.

Men det säger egentligen inget för en storbil hamnar oftast lika mycket i kö eller blir sen eller tidig som en vanlig bil. Med det sagt tror jag ändå att fler snabba körningar ger mer pengar.

City + Silja line + Rosersberg har varit bra zoner senaste veckorna
Citera
2018-09-11, 16:23
  #15525
Medlem
Ironfleets avatar
Man kan ha väldigt bra dagar och köra in stora summor, med både storbilar och vanliga bilar. Det är inte omöjligt att köra in över 10 tusen på ett pass, men det är ovanligt.
Citera
2018-09-15, 10:57
  #15526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Akte TSAB i forrgar till Arlanda, blev en storbil (Merca Vito), bra komfort och schysst chauffor, rullat 500 mil, MEN! Kan det verkligen stamma att han kort in SEK 9,500 i Fredags, later det inte mycket?

Enda som storde mig var att han holl sig till hastighetsbegransningen och i hogerfil (jag var duktigt torstig)...

Har jobbat i växel +5 år. Sker inte jätte ofta att de snuddar på 10 k, såvida de inte fått någon lång budkörning eller liknande. Men ett par gånger om året har du en storbil som kryper upp över 10 k. Har även varit med om att ett par småbilar lyckats ha flyt i körningarna och kommit upp emot de summorna.
Citera
2018-09-15, 14:03
  #15527
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ironfleet
Man kan ha väldigt bra dagar och köra in stora summor, med både storbilar och vanliga bilar. Det är inte omöjligt att köra in över 10 tusen på ett pass, men det är ovanligt.

Att få in halva den summan är jävligt bra jobbat skulle jag säga. Jag körde taxi under mina studieår och det var sällan jag ens kom upp i summorna 5000 ens på helger. Vill minnas rekordet låg på strax över 6000 kr, på en nyårsafton.

Under en kort period körde jag heltid, det sämsta jag gjort. Att ens ligga +-0 i snitt för att köra in garantilönen var en kamp, då snackar vi att få in 2500 kr i snitt per pass.

Nej,enda fördelen med taxiyrket tycker jag var möjligheten att jobba extra, och dryga ut sitt studielån lite. Som heltidsjobb är det helt värdelöst.
Citera
2018-09-17, 00:08
  #15528
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Att få in halva den summan är jävligt bra jobbat skulle jag säga. Jag körde taxi under mina studieår och det var sällan jag ens kom upp i summorna 5000 ens på helger. Vill minnas rekordet låg på strax över 6000 kr, på en nyårsafton.

Under en kort period körde jag heltid, det sämsta jag gjort. Att ens ligga +-0 i snitt för att köra in garantilönen var en kamp, då snackar vi att få in 2500 kr i snitt per pass.

Nej,enda fördelen med taxiyrket tycker jag var möjligheten att jobba extra, och dryga ut sitt studielån lite. Som heltidsjobb är det helt värdelöst.

Fattar inte varför du tycker det?
Min åkare bryr sig inte jätte mycket av hur mycket jag kör in.

Han sade till mig du får jobba hur mycket du vill hur lite du vill.
Inte min lön som sätts på kontot.

Han var väl glad att ens ha förare för enligt honom är det vanligtvis TSAB förare som tar utbildningen o jobbar i genomsnitt 1.5 år. Sedan tycker de är tråkigt yrke. Med andra ord han var väl less på omsättningen av folk inom branschen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in