2023-06-01, 09:56
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Väl sammanfattat!

Vill minnas att en av poliserna, IW, också gav sig av in i gränden men avbröt.

Men ja, om SE såg LJ måste han 40-70 sekunder efter skotten ha befunnit sig mitt i smeten av folk.

Är inte flera av Skandiamannens uttalanden direkt plockade från TV eller tidningsrubriker:

Att LP använde uttrycket "dom".

Holmér om pusslet.

AH att "det kom väldigt mycket blod ur munnen på" OP.

KJ att LP "sprang fram och tillbaka".

AH att det inte gick "att känna igen" OP.

SE är som en svamp som suger i sig allt. Även slemsugen.

Här, till exempel, njöt han nog högeligen inombords:

https://youtu.be/AkP7M5W-LqI?t=1212

https://youtu.be/e6MiEBUIXyM?t=282

Det i hovrätten är närmast surrealistiskt. Är det någon som skrattar till vid 5:25?

Hade varit intressant med en undersökning som jämför alla uttalanden visavi det som nämns i media.

Det är väl det där bryska som kan vara mer svårfunnet?

Ja, min uppfattning av hans utsagor till stor del är plockade ur media.
Det är ytligt. Det är diffust Det är återkommande direkt felaktigt/orimligt. Han läger det primära fokuset på sig själv och inte sin omgivning. Detta kan självklart också även bero på en narcissistisk ådra.

Men för mig är han så "off" hela tiden med detaljer att jag inte kan landa i någon annan slutsats än att det inte är självupplevt. Han känns desperat med en vilja att behöva övertyga sin omgivning med detaljer som känns helt onödiga och som inte styrks av övrigt material.

Det bryska?

Tänker du på uppgiften om att polisen ska ha varit brysk mot LP?
Citera
2023-06-01, 13:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Ja, min uppfattning av hans utsagor till stor del är plockade ur media.
Det är ytligt. Det är diffust Det är återkommande direkt felaktigt/orimligt. Han läger det primära fokuset på sig själv och inte sin omgivning. Detta kan självklart också även bero på en narcissistisk ådra.

Men för mig är han så "off" hela tiden med detaljer att jag inte kan landa i någon annan slutsats än att det inte är självupplevt. Han känns desperat med en vilja att behöva övertyga sin omgivning med detaljer som känns helt onödiga och som inte styrks av övrigt material.

Det bryska?

Tänker du på uppgiften om att polisen ska ha varit brysk mot LP?

Ja, man kan allt undra var den detaljen kommer ifrån.

Det är ju den gode MOPspanarens käpphäst.

Någon som har möjlighet att söka på "brysk", 1986, i KB:s tidningsarkiv? Slemsugen har jag för mig nämns i en bildtext ...

P.S. För egen del vet jag inte om det bryska var när LP viftades bort av poliserna inledningsvis, eller om det var när LP insisterade på att få åka med i ambulansen. Var inte LP förresten brysk mot AH?
Citera
2023-06-01, 13:22
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Någon som har möjlighet att söka på "brysk", 1986, i KB:s tidningsarkiv? Slemsugen har jag för mig nämns i en bildtext ...

P.S. För egen del vet jag inte om det bryska var när LP viftades bort av poliserna inledningsvis, eller om det var när LP insisterade på att få åka med i ambulansen. Var inte LP förresten brysk mot AH?

Jag ska undersöka saken lite närmare vid tillfälle.

TPs förklaring har ju alltid varit att uppgiften helt enkelt är fel.

Sedan säger han några saker som är fel. Han säger att Lisbet Palme bemöts bryskt av polisen. Men är det någon som är brysk så är det ju Lisbet som knuffar undan Anna Hage och är svår att kommunicera med.
https://magasinetfilter.se/filterbubblan/5-fakta-fran-filterpoddens-avsnitt-om-engstrom-och-palmemordet/

Även om uppgiften möjligtvis är fel och öppen för tolkning av situationen ifråga måste jag säga att det är en oerhört märklig uppgift att komma med. Framför allt när man jämför det med saker han inte säger.

Han nämner inget om sina övriga hjälteinsatser eller observationen av "mannen i gränden" som inledningsvis kan vara GM enligt honom. Men att LP ska ha behandlats "bryskt" är tydligen viktigt att förmedla.

Sedan får man ju ha i åtanke att väktarna förhördes 3 mån efter händelsen.

Eller har Engström gett den uppgiften vid andra tillfällen?
Citera
2023-06-01, 13:55
Avstängd
Citat:

Slemsugen syns väl även i ett teveinslag (från mordplatsen) som sändes i Rapport 04:00 på mordnatten?
Senast redigerad av HermanSerman 2023-06-01 kl. 14:07.
Citera
2023-06-01, 14:19
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Slemsugen syns väl även i ett teveinslag (från mordplatsen) som sändes i Rapport 04:00 på mordnatten?

Slemsugen har dykt upp vid flera tillfällen.....
Finns på diverse bilder från olika artiklar.
Citera
2023-06-01, 14:24
Avstängd
Citat:
Slemsugen har dykt upp vid flera tillfällen.....
Finns på diverse bilder från olika artiklar.

Ja, vill minnas det också.
Citera
2023-06-01, 14:53
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Någon som har möjlighet att söka på "brysk", 1986, i KB:s tidningsarkiv?

Kan inte hitta nån brysk/bryskt/bryska/bryskhet relaterad till MOP i pressen mars-juni 1986.

Har inte kollat noga.
Citera
2023-06-01, 19:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Ja, det är ju min käpphäst ja som jag tycker är en ytterst märklig uppgift.
Gällande "brysk" så kommer det först i väktarnas förhör(ALG) som utfördes i juni.
Dock är det något hon/ALG alltså skulle ha hört ca 20min efter mordet.
Vad är det för en lögn av en GM? Eller är det något vittnet skulle kunna ha uppfattat?
Det enda jag funnit är det som dels Söderström tar upp kring händelsen då han försöker få in Lisbeth i polisbilen och "hon bara slog ifrån sig" ("och någon svordom på det").
Den händelsen får också visst stöd av Leif L. som påstår sig ha hjälpt till. Han säger dock ingenting om "bryskt" behandlande.

Argumenten kring denna uppgift varierar från SE-anhängare i allt från att det aldrig ens sagts, till "någon" som med stor ihärdighet vet att "slå ifrån sig" aldrig kan uppfattas som brysk behandling av någon.
Jag är nog i.s.f. mer inne på det förstnämnda, då det samtidigt är en rätt konstig, riskfylld och kontrollerbar lögn.

Gällande slemsugen så har den förekommit i media och synts ligga kvar där på mordplatsen.
Den uppgiften säger varken bu eller bä här.
Men det är ju klart att tidningsuppgifter går ihop med vittnesuppgifter, då det är dessa som artiklarna bygger på.
Citera
2023-06-01, 20:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Kan inte hitta nån brysk/bryskt/bryska/bryskhet relaterad till MOP i pressen mars-juni 1986.

Har inte kollat noga.

Uppgiften kommer från SE 20 minuter efter mordet (men kom fram via ALG då i juni).
Det skulle i.s.f. vara ALG som läst media och fått något om bakfoten.
Citera
2023-06-01, 20:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

TPs förklaring har ju alltid varit att uppgiften helt enkelt är fel.

Sedan säger han några saker som är fel. Han säger att Lisbet Palme bemöts bryskt av polisen. Men är det någon som är brysk så är det ju Lisbet som knuffar undan Anna Hage och är svår att kommunicera med.
https://magasinetfilter.se/filterbubblan/5-fakta-fran-filterpoddens-avsnitt-om-engstrom-och-palmemordet/

Ytterst konstigt att TP tar upp att LP är brysk som ett argument i stycket där han påstår det är en felaktig uppgift polisen behandlade LP bryskt. Vad är tanken? Typ: Lee Oswald kan inte ha blivit skjuten av Jack Ruby, för Lee Oswald sköt själv personer
Citera
2023-06-01, 20:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ytterst konstigt att TP tar upp att LP är brysk som ett argument i stycket där han påstår det är en felaktig uppgift polisen behandlade LP bryskt. Vad är tanken? Typ: Lee Oswald kan inte ha blivit skjuten av Jack Ruby, för Lee Oswald sköt själv personer

Ja, det är lite tveksamt argumenterade.

Nu är jag inte TP och kan självklart inte (och vill inte) argumentera för vad han menar.
Men om jag inte minns fel stannar de där ett tag i Filterpodden. Texten är ju några meningar från det samtalet.

TPs poäng verkar mer vara att (enligt honom) finns det inte i stöd i "materialet" att polisen faktiskt var brysk mot LP. Att det snarare var tvärtom. Att då Engström är ensam med den uppgiften. Som mycket annat (enligt TP).

Men hela grejen blir ju knepig då det där handlar ju mycket också om subjektiv uppfattning av en situation. Om Engström nu stod där och bevittnade GS "tjafsa" med LP som inte ville på något sätt samarbeta är det ju mycket möjligt att det kan uppfattas som "bryskt". Jag kan mycket väl tänka mig att GS som var stressad höjde rösten osv.

Och precis som du säger. Även om LP betedde sig semi-aggressivt mot sin omgivning kring OP betyder det inte att polisen inte kan ha varit brysk mot henne.

Oavsett allt ovanstående är hela uppgiften om "bryskhet" oehört märklig.
Särskilt om man ställer det i relation till vad Engström då inte säger till väktarna.
Det känns så "random" och ryckt ur ett sammanhang på något sätt.....
Citera
2023-06-01, 21:13
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
ligger det inte en märklig och feltänkt begränsning i att SEs "hemliga liv" enbart skulle kunna vara att han var OPs mördare och vapeninnehevare?

Det som du föreslår med hemlig fru och hemlig herrgård med en hemlig funkisdotter och hemlig resa till Åland måste väl inte betyda att SE är GM ens om det är sant att han hade hemlig familj och hemlig bostad?

Polisen var ju inne på att SE var hemlig medlem i EAP och hemlig älskare till LJ på mordnatten, vilket inte heller gör SE till GM.

Det är konstigt att inte någonting tycks ha sipprat ut från dessa SEs förmenta hemliga sidor.

När man ser den aktuella HBO-serien om Palmemordet så blir det nästa overkligt att det finns en liten sekt som gått all in på att mördaren (utan vapen och motiv men med alibi) var en ostraffad och bitsk grafiker som gjorde allt för att synas i media.

Jag lutar mer och mer åt Borgnäs teori att Krister Petersson la ner utredningen som en demonstration mot att det svenska samhället tillåter SÄPO och MUST hålla inne på vad man vet om mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in