Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Det är ju faktiskt inte helt omöjligt att missa någon som står och trycker i en port när man går förbi. Särskilt inte om det stämmer att SE inte hade fokus på annat än klockan då.
Helt riktigt. Det är inte helt omöjligt.
Dock försöker jag undvika absoluter och istället ställer jag frågan: Är det rimligt?
Flera andra vittnen kommenterar "mannen i porten" (och AB stod självklart inte hela tiden och tryckte där), men inte Engström.
Klocktittandet känns totalt orimligt för mig.
Har någon någonsin betett sig så innan?

Vem går och tittar på klockan samtidigt och missar allt som händer omkring sig?
2 skott av en Magnum. En skrikande LP. Bilar som svänger in och folk som strömmar mot platsen.
Engström snubblar ju nästan över LOP innan han märker något.
I min värld känns det bara inte trovärdigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Sedan anser jag att många här gör misstaget att anta att det som står i förhören är en absolut sanning och att om det inte nämns i förhören så har det inte hänt.
Vem gör det misstaget? Jag kan ju bara titta på det underlag jag har tillgängligt. Och i det underlaget finns jag inte Engströms utsagor trovärdiga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Det är fullt möjligt att SE noterade AB när han gick förbi. Men likt han inte nämner de andra i periferin så nämner han inte AB. Kanske för att den observationen snabbt försvann ur minnet, eller för att det inte har någon som helst relevans i hans huvud.
Men han får ju direkta frågor i förhör gällande vad han ser innan "smällen". Borde inte "mannen i porten" vara av relevans?
Självklart kan jag inte kommentera på vad han har "glömt bort".
Slemsugen kommer han ihåg i flera år dock....men inte mannen i porten.....
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Man får inte heller glömma att SE verkar vara lite av en karaktär. Han har sitt säregna sätt att prata och verkar inte direkt vara världens bästa vittne. Han blandar ihop saker och verkar göra överdrifter och skarvanden. Tex att LP stoppade "minst 20 bilar", det låter ju som när en lågstadieelev skryter om sin farsa.
Enig. Och jag tror det är exakt sak med övrigt. Han vill framstå i bättre dagar kryddar på ordentligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Men i den röra som är SE så nämns trots det en lång rad specifika saker som vi kan bekräfta faktiskt hände på brottsplatsen. Och att han läst det i media är ju en ganska dålig förklaring till hur det kan ha gått till. Vissa saker säger han redan efter 20 min, andra dagen efter i SVD och förhör.
Då är vi tillbaka till att du behöver rada upp exakt vilka uppgifter Engström har sagt som är omöjliga att hitta i media. Och när han sa det. Och till vem han sa det. Och när den personen(er) återberättade det. I min värld har vi då enbart väktarnas uppgifter (3 mån efter mordet), ME och möjligtvis grannar att titta på. Redan vid första samtalet med RB kan Engström teoretiskt tagit del av en hel det uppgifter via media.
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Jag anser det vara helt befängt att han ska lyckas snappa upp en så lång rad detaljer som visar sig stämma på så kort tid. Tex att LP stoppade bilar eller att polisen var brysk mot LP. Den infon fanns inte någonstans.
Jag har inte satt mig in i bilstoppandet om det finns angivet någonstans. Har du?!
Gällande bryskheten har jag aldrig riktigt förstått den uppgiften och allmänt anser jag att Engström beskriver LP på ett sätt som inte korrelerar med övriga uppgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Sedan får man ju heller aldrig glömma bort vilka vilda antaganden man måste göra för att misstänka honom som gm. Man måste vara anta att han råkade vara beväpnad, man måste anta att flertalet förhör är fullständigt fel, man måste anta ett helt bisarrt scenario där han direkt efter att ha undkommit vänder om och med god fart återvänder, man måste anta att de som känner honom har en helt felaktigt bild av honom osv. Det är en massa saker man bara måste anta trots att inget pekar mot det. Bara för att man inte får ihop hans förhör.
Jag har inte (de senaste inläggen) över huvudtaget pratat om Engström som GM.
Men visst...I'll give it a try!
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Man måste vara anta att han råkade vara beväpnad.
Självklart. Annars blir mordet svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Man måste anta att flertalet förhör är fullständigt fel
Oklart vad du syftar på här.
Att Engström ljuger i förhör?
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Man måste anta ett helt bisarrt scenario där han direkt efter att ha undkommit vänder om och med god fart återvänder
Jag personligen ser faktiskt inget jättekonstigt med det.
Ponera att han såg LJ och YN+AZ. Han kanske ville ge upp till och med?
Och när han anlände till mordplatsen mötte han kaos och möjligtvis en förlamning och ointresse hos polisen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Man måste anta att de som känner honom har en helt felaktigt bild av honom
Fast den är väl iaf minst konstig?
Varje dag läser man ju om mördare där familen säger: "Det trodde jag aldrig om honom".
Hur ofta har du läst där någon närstående säger: "Det känns helt självklart. Jag har alltid trott det om honom?"