Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Jag finner sålunda att dina resonemang helt bygger på vilda spekulationer och egensnickrade teorier som saknar relevant täckning i verkligheten. /... /
Vad du "sålunda finner" har ingen betydelse utanför din egen värld, för det du påstår hänger helt enkelt inte samman logiskt. Du framställer de russin som du själv plockat ut ur kakan som "fakta" medan du håller tyst om de andra russinen som du lämnat kvar i kakan.
Att Lisbeth Palme inget nämner om att de stannat och pratat med någon längs vägen betyder inte med automatik att de inte gjort det. Tvärtom har jag visat att en lång rad omständigheter starkt pekar på att de gjorde det – så starkt, rentav, att det hålla streck som incidiebevisning i en domstol. Och som jag framhållit så kan det mycket väl vara så, att Lisbeth tiger om mannen ifråga därför att hon är tvungen till det enligt lag.
Ett känt fall i palmematerialet är Ulla Strömbäck-Larsson, som såg walkie-talkiemän i Gamla Stan och berättade om det. Då gaslightade man henne genom att påstå att hon inbillat sig alltihop, och framställde henne rentav som en "baglady" som saknade all trovärdighet. I själva verket hade hon en välordnat liv med anställning på en kvällstidning. Efter ett tag framkom det emellertid, att det visst kunde ha funnits walkie-talkiemän vid den plats och tid som USL gjort sina iakttagelser.
Exemplet är intressant just med avseende på frågan om Lisbeth Palme och hennes förtigande av den man som Anders Delsborn ser stå och prata med dem på hörnet vid Dekorima. Antingen finns den mannen och Delsborns iakttagelse är korrekt, eller så finns han inte och Delsborn ser i syne. Den som förnekar ett mötesscenario måste därför gaslighta Delsborn – till förmån för Lisbeth Palmes förtigande av det av Delsborn iakttagna samtalet dvs "mötet" i mötesscenariot.
Här står två vittnen mot varandra. Är det Delsborn som ser i syne eller är det Lisbeth som förtiger mötet? Då kan du ju inte påstå att Lisbeths förtigande av mötet är "fakta" medan Delsborns iakttagelser inte är "fakta". Om det ena vittnet räknas som "fakta" så måste nog det andra vittnet också räknas som det.
I det här fallet finns dessutom åtskillig stödbevisning för Delsborns iakttagelse, varav en sådan stödpunkt utgörs just av de "43 sekunderna". För om paret Palme försinkats med cirka 45 sekunder längs vägen och en oidentifierad man dessutom blivit sedd följa efter dem, så ligger det ju oerhört nära till hands att det är den mannen de stannar och samtalar med. De 43 sekunderna hakar alltså i Delsborns uppgifter och stödjer dem ungefär som om tiden själv utgjorde ett andra vittne.
Men som jag även framhållit så är mötesscenariot som sådant inte avhängigt de 43 sekunderna, utan även om man skulle lyckas med att vederlägga de 43 sekunderna (vilket enligt min uppfattning inte går) så har vi ändå Delsborns iakttagelse att gå på. Visserligen försvagas bevisningen för mötesscenariot något om de 43 sekunderna kan krossas, men den omintetgörs ju inte. Den hänger heller inte bara på Delsborns iakttagelse utan det finns andra "konstigheter" i Lisbeths redogörelser som också visar att en "osynlig gubbe" finns med i bilden. Det har jag dryftat i detalj här på forumet, men eftersom det inte passar dina förutfattade meningar har du kämpat med näbbar och klor för att förvanska och förtiga det.
Vidare har du försökt lägga rökridåer genom att sammanblanda den så kallade "timewarpen" – dvs att jag kunnat påvisa att den officiella mordtiden ligger fel med två och en halv minuter – med de tidsuppgifter som ligger till grund för problemet med att paret Palme "blir inklämda" mellan Fauzzi och Björkmans kamrater. Men inklämningen har inget att göra med timewarpen, utan det är två helt skilda saker.
Inklämningen beror på två tidsuppgifter, som kommer direkt från materialet utan någon korrigering. Den ena är bankomatcentralens tidsuppgifter för uttagen på Götabanken, som avslutas 23.16.49 "i bankomattid" räknat. Vi vet även att skotten avfyras vid 23.18.45 "i bankomattid", och då ser du att uttagen avslutas ganska precis två minuter före skotten. Det här har inget med någon timewarp att göra, utan det kommer direkt från bankomatcentralen utan justering.
Den andra tidsuppgiften är klockningen av Nicola Fauzzi respektive paret Palme vid vallningen av Fauzzi, och där Fauzzis gångtid från La Carterie till platsen där han hörde skotten uppgick till 95 sekunder medan gångtiden för paret Palme från La Carterie ner till mordplatsen uppmättes till 52 sekunder. Skillnaden mellan gångtiderna är förstås de berömda "43 sekunderna".
Utgår man från dessa tider så betyder det att Fauzzi möter paret Palme vid La Carterie ungefär samtidigt som Björkmans kamrater kommer ut från banken. Man får ju utgå från att det tar ytterligare 15-30 sekunder att stoppa pengarna i plånboken och gå ut från banken, och därför kommer de ut dryga 90 sekunder före skotten. Det är precis då som Fauzzi möter paret Palme enligt vallningen. Vad det betyder är alltså att paret Palme hamnar "inklämda" mellan Fauzzi och Björkmans kamrater längs vägen, och den slutsatsen följer direkt av de tider som jag åberopat och redogjort för här ovan.
För att rubba den här slutsatsen – vilket du tydligen inte klarar på egen hand utan som jag fått försöka hjälpa dig med – så måste man antingen angripa de 43 sekunderna eller så måste man angripa bankomatcentralens tider för uttagen (eller möjligen bägge två).
Då har du angripit de 43 sekunderna, men i det angreppet har du missat det enkla faktum, att om man drar ner Fauzzis gångtid mellan La Carterie och "skottpunkten" till samma 52 sekunder som paret Palme så hamnar Fauzzi alldeles bakom Björkmans kamrater. Det blir då problematiskt ur två synvinklar, för dels måste man då förklara hur paret Palme mött Björkmans kamrater alldeles innan Fauzzi, men likväl har ingen av de tre kamraterna känt igen Palme.
Däruppe i Skandiakvarteret, cirka 15 sekunders gångväg norr om La Carterie blir det, så finns ingen förklaring av det slag som jag föreslagit rörande ett "förmöte" för att få bukt med de 43 sekunderna. Det är heller inte tillräckligt långt upp för att man ska kunna förklara bort det hela med att paret Palme stod och tittade i Saris skyltfönster just när Björkman-gänget passerade norrut.
Märk även att Björkman-gänget, bestående av tre personer som bildligt talat "går i armkrok" norrut, varken sett paret Palme eller mannen som följer efter bakom. Allt detta måste du sopa under mattan om du ska få ihop ditt scenario utan de 43 sekunderna.
Men inte bara det. Utan som lök på laxen har vi även fru Schafer med döttrar som kommer gående söderut och möter Fauzzi längs vägen. De ser honom helt ensam, och på de tidsuppgifter som jag ovan hänvisat till så betyder det att de mött honom söder om Götabanken. Det kan man säga därför att Björkmans vänner ännu inte kommit ut från banken när Schaefers passerar.
Men om man skippar de 43 sekunderna så hamnar Fauzzi som sagt cirka 15 sekunder efter Björkmans kamrater, och då kan ju inte familjen Schaefer ha mött Fauzzi med mindre än att de först mött Björkmans kamrater, alldeles innan Fauzzi. Men det har de alltså inte, och därmed faller hela din grundlösa spekulation om att de 43 sekunderna skulle utgöra någon slags misstag eller förfalskning.
Det stoppar inte där heller. För om Fauzzi ligger efter Björkmans kamrater, vilket är nödvändigt och tvunget om man skippar de 43 sekunderna, så stämmer varken Fauzzis eller paret Palmes gångtider med bankomattiderna. För nu tar de ju bara 52 sekunder för Fauzzi att gå från La Carterie fram till "skottpunkten", och då strider det mot de dryga 90 sekunder som enligt bankomattiderna förlöper mellan det att Björkmans kamrater kommer ut från banken och det att skotten avfyras.
Vi får alltså "kognitiv dissonans" (inkonsistens) mellan bankomattiderna och gångtiderna om de 43 sekunderna inte tas med. Därför måste du även skrota bankomattiderna om du skrotar de 43 sekunderna. De två tidsuppgifterna hänger samman på ett sådant sätt att de verifierar varandra. Det här har du naturligtvis heller inte begripit, utan istället far du ut i otidigheter rörande min "timewarp" fastän det i själva verket är du själv som driver en tes som förutsätter att bankomattiderna är manipulerade.
Den ende användare här på forumet som jag sett driva en sådan hårresande konspirationsteori är PeoFallmo, som utan minsta bevis påstod att Götabankens bankomat gick rätt medan Postens bankomat gick nästan tre minuter efter. När polisen kollar bankomaternas klockor den 24/4 går emellertid bägge bankomater lika, och dessutom fjärrservas bägge maskinerna samtidigt direkt från bankomatcentralen. Hela idén om att de skulle gå olika är nyktert betraktad rent befängd. Ändå är det precis vad du förutsätter när du påstår att de 43 sekunderna inte finns och inte gäller. För att få förloppet att gå ihop måste du då låta Götabankens bankomat gå cirka 45 sekunder före Postens bankomat, för annars går förloppen inte ihop.
Hela den tes du driver vederläggs alltså att de tidsuppgifter som tagits direkt från materialet och som jag redogjort för här ovan. Alternativet till de 43 sekunderna är att bankomattiderna förfalskats på ett specifikt sätt, nämligen genom att Götabankens bankomat går 45 sekunder före Postens. Sedan kan du kanske gräla med den andre foliehatten om det är 45 sekunder eller 2 minuter och 45 sekunder som skiljer bankomaterna åt. Det senare antagandet är som du nu ser helt ologiskt och omöjligt att förena med något förloppsscenario överhuvudtaget. Ändå är det vad den andre sågspånsbehållaren påstått om saken, och med samma oförskämdhet som du själv.