2023-05-30, 03:54
  #5905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du behöver antingen få hjälp för dina vanföreställningar eller gå om körskolan…. Om du inte är kapabel att hantera helt normala och lagliga företeelser i trafiken….

Tråden handlar inte om vad som är lagligt utan vad man hatar.

Punkt 1, 2 och 3 är direkta trafikfaror!
Citera
2023-05-30, 07:22
  #5906
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Tråden handlar inte om vad som är lagligt utan vad man hatar.

Punkt 1, 2 och 3 är direkta trafikfaror!

Om du menar att punkt 1 är en trafikfara så är det dig det är fel på, därför att VB i CP är fullt tillåtet och lärs ut av körskolor, så kan du inte förstå och hantera detta så är det ditt problem.

Punkt 2 är såklart inte bra om andra gör, men fortfarande är ligger det dig att tåla och hantera det.

Punkt 3 är givetvis inte bra och kan vara farligt ja, men sådant är extremt ovanligt att råka ut för. Jag kan t ex inte ens minnas när jag råkade ut för nåt sådant sist…

Punkt 4, det finns i princip extremt få tillfällen då man inte behöver, eller skall, blinka. Ditt exempel är inte ett sådant utan på sådana ställen skall man i princip alltid blinka oavsett vad du tycker. Det kan ju finnas andra i trafiken runt om som kan ha nytta av en tydlig signal om vad som är på gång.
Citera
2023-05-30, 12:13
  #5907
Medlem
Scaevolas avatar
Personer som parkerar som fucking keffun bara för att dom ska ha det bekvämt.
Bland annat den äldre herren som utan för min lokala matbutik som ALLTID ska stå i skuggan, där skuggan är går vägen. Han vägrar dessutom att flytta på sig, trots otaliga tillsägelser.
Citera
2023-05-30, 16:43
  #5908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om du menar att punkt 1 är en trafikfara så är det dig det är fel på, därför att VB i CP är fullt tillåtet och lärs ut av körskolor, så kan du inte förstå och hantera detta så är det ditt problem.

Punkt 2 är såklart inte bra om andra gör, men fortfarande är ligger det dig att tåla och hantera det.

Punkt 3 är givetvis inte bra och kan vara farligt ja, men sådant är extremt ovanligt att råka ut för. Jag kan t ex inte ens minnas när jag råkade ut för nåt sådant sist…

Punkt 4, det finns i princip extremt få tillfällen då man inte behöver, eller skall, blinka. Ditt exempel är inte ett sådant utan på sådana ställen skall man i princip alltid blinka oavsett vad du tycker. Det kan ju finnas andra i trafiken runt om som kan ha nytta av en tydlig signal om vad som är på gång.

Som sagt, finns en hel tråd om VB i rondell, vi är VÄLDIGT många som avskyr vänsterblinkare, inget konstigt med det. Må vara lagligt men jag anser fortfarande att det är totalt efterblivet.
Citera
2023-05-30, 21:40
  #5909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Som sagt, finns en hel tråd om VB i rondell, vi är VÄLDIGT många som avskyr vänsterblinkare, inget konstigt med det. Må vara lagligt men jag anser fortfarande att det är totalt efterblivet.

Det är inte ovanligt att VB-motståndare har svårt för enkla fakta, och att tolka och acceptera enkla tydliga signaler i trafiken, och verkar leva i sin egen ”verklighet”….

Du verkar t ex vilja göra poäng på att påstå att ni VB-motståndare är så ”VÄLDIGT” många… Men konkreta fakta är att vi som är för VB i CP är mer än dubbelt så många som ni VB-motståndare… Så det du försöker basunera ut som ”VÄLDIGT” många är alltså inte mer än en liten minoritet…. Tror du mig inte så kolla resultatet av omröstningen i den trådstarten….

Faktum är att jag ännu inte sett en enda omröstning om VB i CP där motståndarna en varit i närheten i antal, eller procent. Det är alltid mycket stor majoritet till de som är för VB i CP. Man kan ju kanske tycka att det borde ringa en liten klocka i din skalle och att du skulle kunna tänka tanken att du kanske har fel i din avoga inställning till VB i CP….
Citera
2023-05-30, 21:59
  #5910
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är inte ovanligt att VB-motståndare har svårt för enkla fakta, och att tolka och acceptera enkla tydliga signaler i trafiken, och verkar leva i sin egen ”verklighet”….

Du verkar t ex vilja göra poäng på att påstå att ni VB-motståndare är så ”VÄLDIGT” många… Men konkreta fakta är att vi som är för VB i CP är mer än dubbelt så många som ni VB-motståndare… Så det du försöker basunera ut som ”VÄLDIGT” många är alltså inte mer än en liten minoritet…. Tror du mig inte så kolla resultatet av omröstningen i den trådstarten….

Faktum är att jag ännu inte sett en enda omröstning om VB i CP där motståndarna en varit i närheten i antal, eller procent. Det är alltid mycket stor majoritet till de som är för VB i CP. Man kan ju kanske tycka att det borde ringa en liten klocka i din skalle och att du skulle kunna tänka tanken att du kanske har fel i din avoga inställning till VB i CP….

Lets agree to disagree. Jag kommer aldrig blinka vänster och kommer alltid hata de som blinkar vänster. Att blinka vänster ÄR förvirrande även om det är vad trafikläraren säger.

Blinka 1 gång är mindre förvirrande än 2, så enkelt är det.

Se rondellen som en kompass och du kommer från syd: Ska du öster, blinka höger när du är sydost. Ska du norr blinka höger när du är nordost. Ska du vänster blinka höger nordväst, ska du söder blinka höger sydväst.

Att blinka vänster någonstans förvirrar bara, jag har sett folk komma syd och blinka vänster man har ingen jävla aning om de ska väst eller syd, och när de plötsligt byter till höger blir allt bara hastigt och så. Hållt på att krocka i dessa jävla 100 gånger för att det svänger så fort i deras blinkningar...
Citera
2023-05-30, 23:08
  #5911
Medlem
Trakessons avatar
Att kravet på vänsterblink togs bort betyder inte att det är förbjudet. Många körskolor och i synnerhet de som håller på med högre behörigheter än simpla B-körkort rekommenderar vänsterblink. Jag har varit med om att en korkad bilist trängt sig in på vänster sida om min lastbil i en liten cirkulationsplats och när han insåg hur lite plats det fanns stannade han. Jag kunde varken köra framåt eller bakåt utan att mosa honom men det fattade han inte förrän jag klättrade ur hytten och förklarade att han fick flytta på sig om han inte ville ha skador på bilen.

Nu blir jag sällan irriterad i trafiken, vilket ju är tur eftersom jag spenderar hela arbetsdagen där, men det är jobbigt med folk som inte fattar att jag har ett överhäng som kan svepa allt inom en och en halv meter vid sidan om mig vid en tvär sväng, folk som inte fattar att framstammen på släpet kommer att sticka ut på motsatta sidan när jag svänger, folk som inte fattar att jag behöver ”låna” plats i tvära korsningar eller på trånga gator, folk som inte fattar att det tar tid att få upp hastigheten och att jag vill undvika att behöva tvärbromsa eller stanna med 30-40 tons last och därför kör sakta i stan eller där det är trångt, folk som kör om och trycker sig in så nära framför mig så bilens panikbroms varnar eller till och med slår till, folk som ligger så nära bakom mig så jag inte ser att de ligger där, folk som parkerar i lastzoner, folk som parkerar inom min arbetsyta, dvs närmare än 5 meter, folk som ligger och pendlar mellan 70 och 75 på 80-väg så jag inte kan använda farthållaren utan måste ligga och gasa och bromsa. Det är skitdåligt för miljön och sabbar mitt tidsschema.

Om jag inte var så jävla lugn skulle jag nog irritera mig på de flesta som skrivit i tråden för de flesta verkar bara kunna se saker från sitt eget håll och hålla stenhårt på sin rätt (eller vad de tror är deras rätt) när sanningen är att vi behöver kunna samspela och hjälpas åt i trafiken.
Citera
2023-05-31, 00:36
  #5912
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Lets agree to disagree. Jag kommer aldrig blinka vänster och kommer alltid hata de som blinkar vänster. Att blinka vänster ÄR förvirrande även om det är vad trafikläraren säger.

Blinka 1 gång är mindre förvirrande än 2, så enkelt är det.

Se rondellen som en kompass och du kommer från syd: Ska du öster, blinka höger när du är sydost. Ska du norr blinka höger när du är nordost. Ska du vänster blinka höger nordväst, ska du söder blinka höger sydväst.

Att blinka vänster någonstans förvirrar bara, jag har sett folk komma syd och blinka vänster man har ingen jävla aning om de ska väst eller syd, och när de plötsligt byter till höger blir allt bara hastigt och så. Hållt på att krocka i dessa jävla 100 gånger för att det svänger så fort i deras blinkningar...

Har du sådana problem med att tolka enkla tydliga signaler så är det inte ”de andra” du ska skylla på, utan problemet ser du i din spegel….

Ditt yrande om kompass visar bara att det är du själv som rör till det helt i onödan. Jag och många många andra har inga som helst problem att få nyttig info från andras VB utan att det ska behöva grunnas på kompasser eller var aktuell bil kom in i CP.
Citera
2023-05-31, 00:38
  #5913
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Att kravet på vänsterblink togs bort betyder inte att det är förbjudet. Många körskolor och i synnerhet de som håller på med högre behörigheter än simpla B-körkort rekommenderar vänsterblink. Jag har varit med om att en korkad bilist trängt sig in på vänster sida om min lastbil i en liten cirkulationsplats och när han insåg hur lite plats det fanns stannade han. Jag kunde varken köra framåt eller bakåt utan att mosa honom men det fattade han inte förrän jag klättrade ur hytten och förklarade att han fick flytta på sig om han inte ville ha skador på bilen.

Nu blir jag sällan irriterad i trafiken, vilket ju är tur eftersom jag spenderar hela arbetsdagen där, men det är jobbigt med folk som inte fattar att jag har ett överhäng som kan svepa allt inom en och en halv meter vid sidan om mig vid en tvär sväng, folk som inte fattar att framstammen på släpet kommer att sticka ut på motsatta sidan när jag svänger, folk som inte fattar att jag behöver ”låna” plats i tvära korsningar eller på trånga gator, folk som inte fattar att det tar tid att få upp hastigheten och att jag vill undvika att behöva tvärbromsa eller stanna med 30-40 tons last och därför kör sakta i stan eller där det är trångt, folk som kör om och trycker sig in så nära framför mig så bilens panikbroms varnar eller till och med slår till, folk som ligger så nära bakom mig så jag inte ser att de ligger där, folk som parkerar i lastzoner, folk som parkerar inom min arbetsyta, dvs närmare än 5 meter, folk som ligger och pendlar mellan 70 och 75 på 80-väg så jag inte kan använda farthållaren utan måste ligga och gasa och bromsa. Det är skitdåligt för miljön och sabbar mitt tidsschema.

Om jag inte var så jävla lugn skulle jag nog irritera mig på de flesta som skrivit i tråden för de flesta verkar bara kunna se saker från sitt eget håll och hålla stenhårt på sin rätt (eller vad de tror är deras rätt) när sanningen är att vi behöver kunna samspela och hjälpas åt i trafiken.

Ett av det absolut bästa och vettigaste inläggen jag läst i denna och liknande trådar….. Eloge
Citera
2023-05-31, 08:32
  #5914
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Folk som inte använder farthållare utan ligger och guppar mellan typ 75 och 85 på en enfilig 80-väg. Och dippar till 65 emellanåt när de blir distraherade av något. Detta gör att jag inte heller kan ha farthållare eftersom jag inte har automatisk avståndshållare på min bil.

Fattar liksom inte hur man tänker när man väljer att köra ”manuellt” på en såsig 80-väg och ändå bara försöker hålla sig till hastighetsbegräsningen (men misslyckas). Det är ju bara störigare och drar mer soppa för alla inblandade.
__________________
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2023-05-31 kl. 08:38.
Citera
2023-05-31, 08:40
  #5915
Medlem
När det yr snö i luften, alltså inte snöstorm, och alla jävla kvinnfolk ska ligga och krypa i 50 på 80 väg. Större trafikfara är svårt att leta reda på.

Fina sommardagar och folk ska även då ligga under hastighetsbegränsningen....

Alla stockholmare......
Citera
2023-05-31, 08:48
  #5916
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Folk som inte använder farthållare utan ligger och guppar mellan typ 75 och 85 på en enfilig 80-väg. Och dippar till 65 emellanåt när de blir distraherade av något. Detta gör att jag inte heller kan ha farthållare eftersom jag inte har automatisk avståndshållare på min bil.

Fattar liksom inte hur man tänker när man väljer att köra ”manuellt” på en såsig 80-väg och ändå bara försöker hålla sig till hastighetsbegräsningen (men misslyckas). Det är ju bara störigare och drar mer soppa för alla inblandade.

Farthållare är ett jävla otyg. Människor som kör med farthållare slutar i allmänhet helt samspela med andra trafikanter. Ibland måste man sakta ner och gasa lite för att det ska flyta.
Att köra omkring i 80 km/h och vägra släppa farthållaren är lika korkat som att springa i en folksamling, och bli förvånad när man skapar kaos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in