2023-04-12, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turtlesequence
Förlåt, det kanske såg efterblivet ut. Var mosig när jag skrev det. Jag är extremt försiktig med att dricka men försökte vara lite "som folk" och kunna vara med i sociala sammanhang. Blev överraskad av hur mycket mer full jag blev med Mirta i kroppen. Förra gången jag åt Mirta drack jag aldrig samtidigt.
Hur som helst, trots god allmän sömnhygien så har mirta denna gång inte löst mina sömnproblem. Tar ju pillret högst motvilligt med tanke på risken att bli seg hela tiden samt fet. Men om det nu inte ens ger mig lite bättre sömn känns det meningslöst.
VC erbjuder mig endast att gå på Mirta eller smaksa lergigan, och då föredrar jag ändå Mirta. Det som jag annars vet fungerar är zopiklon + propavan i måttliga doser men dessa piller har man kollektivt bestämt sig för är farliga. Lite komiskt att inse att det enda farliga jag har tillgång till rent praktiskt är Lergigan som vården låtsas är oproblematisk... nåja. Får väl se om jag har skäl till att återkomma i tråden. Sammanfattningsvis är min input:

1. Mirtazapin är inte hela världen att testa
2. Man behöver inte alls bli fet om man fortsätter att röra på sig och inte snaskar för mycket
3. Det kan hjälpa för sömn, men tyvärr är det inte speciellt potent för alla.
4. Man blir segare och dummare på dagen
5. Blanda inte med alkohol. En del blir mycket fullare/tappar kontrollen

Uppdatering: tar fortfarande mirta 15 eller 7.5 per kväll. Sover kanske i snitt lite bättre. 15 mg gör att jag blir lite seg dagen efter men inte ett stort problem. 7.5 mg däremot är mer eller mindre problemfritt. Har väldigt tydliga drömmar men som tur inte några mardrömmar som jag annars ofta har när jag mår dåligt. Har haft mer migrän än i vanliga fall men tror inte det har med mirta att göra (sökt mycket på nätet, verkar snarare användas MOT migrän). På det hela taget känns det ok att ta detta för tillfället. (och det säger jag alltså i egenskap av en person som är mycket skeptisk till all sorts medicin och som enligt en del även har hypokondri och GAD då och då haha)
Citera
2023-04-19, 17:21
Medlem
Citat:
Uppdatering: tar fortfarande mirta 15 eller 7.5 per kväll. Sover kanske i snitt lite bättre. 15 mg gör att jag blir lite seg dagen efter men inte ett stort problem. 7.5 mg däremot är mer eller mindre problemfritt. Har väldigt tydliga drömmar men som tur inte några mardrömmar som jag annars ofta har när jag mår dåligt. Har haft mer migrän än i vanliga fall men tror inte det har med mirta att göra (sökt mycket på nätet, verkar snarare användas MOT migrän). På det hela taget känns det ok att ta detta för tillfället. (och det säger jag alltså i egenskap av en person som är mycket skeptisk till all sorts medicin och som enligt en del även har hypokondri och GAD då och då haha)
Ny uppdatering (for the science hehe):
tog 3 dagars paus (lör, sön, mån) bara för att se vad som hände. Drack måttligt med alkohol (4 folköl) på lördagen och sov dåligt men ändå så det räckte. Söndagen sov medeldåligt (somnande 12, vaknade varannan timme tills jag gick upp kl 6:30).
Måndag: minns ej, men det var acceptabelt. ung som sön.
Under söndag och måndag hade jag ångest för första gången på ett tag. Dock hanterbart.
Tog 15mg i går (tis) kväll och somnande som en sten kl 2130. Vaknade bara två gånger kort och uppe ca 7. Superseg i skallen hela dagen. Känns nästan som att börja om. Skulle lätt kunna somna nu på em om jag inte kämpade....
Slutsats: Verkar ju funka för mig vid insättning (däckad) men att jag vänjer mig snabbt. Utsättning i denna begränsade omfattning hintar om ångestpåslag.
Just det, har visst gått upp i vikt ändå. 4 kg på 5 veckor. Hoppsan!
Jäkligt tveksam om det är värt det för mig. Jag har ju egentligen mest lite sömnproblem nu även om jag historiskt (förra året) även haft massor med stress, ångest och depp.
Ska snacka med läkare om helheten så får vi se vad hon säger.
Citera
2023-04-28, 01:43
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ny uppdatering (for the science hehe):
tog 3 dagars paus (lör, sön, mån) bara för att se vad som hände. Drack måttligt med alkohol (4 folköl) på lördagen och sov dåligt men ändå så det räckte. Söndagen sov medeldåligt (somnande 12, vaknade varannan timme tills jag gick upp kl 6:30).
Måndag: minns ej, men det var acceptabelt. ung som sön.
Under söndag och måndag hade jag ångest för första gången på ett tag. Dock hanterbart.
Tog 15mg i går (tis) kväll och somnande som en sten kl 2130. Vaknade bara två gånger kort och uppe ca 7. Superseg i skallen hela dagen. Känns nästan som att börja om. Skulle lätt kunna somna nu på em om jag inte kämpade....
Slutsats: Verkar ju funka för mig vid insättning (däckad) men att jag vänjer mig snabbt. Utsättning i denna begränsade omfattning hintar om ångestpåslag.
Just det, har visst gått upp i vikt ändå. 4 kg på 5 veckor. Hoppsan!
Jäkligt tveksam om det är värt det för mig. Jag har ju egentligen mest lite sömnproblem nu även om jag historiskt (förra året) även haft massor med stress, ångest och depp.
Ska snacka med läkare om helheten så får vi se vad hon säger.

Utsättning och ångestpåverkan är för tidigt för att sia om och dra en slutsats. Mirtazapin generar inte direkt utsättningssymptom, däremot kan det vara en frånvaro av H1-blockad. När histamin H1-receptorn blockeras ses en mild ångestdämpande effekt, den kan även beror på viss trötthet.

Det är absolut inte ovanligt att effekten avtar, hos vissa ganska fort. Detta beror på att H1-receptorn ganska enkelt desensibiliseras efter en tid, högst individuellt. Högre dos krävs då för samma effekt, eller att man avvaktar och "cyklar" preparatet, så att receptorn inte hinner vänja sig för stimuli.

När Mirtazapin tas i så pass låga doser som under 15 mg, ses egentligen enbart en kraftfull blockad av H1, vilket agerar sedativt - man blir trött.

Möjligen kan du prova låg dos av Atarax istället, många gillar skiten, många ogillar skiten. Atarax påverkar en specifik serotonerg sub-receptor (förutom att blockera H1-receptorn) vilket kan generera en mild ångestdämpande effekt.

Atarax är inte optimalt, är heller inte "förstahandsvalet" vid sömnproblematik, men det är värt att prova.
Senast redigerad av Zuzumba 2023-04-28 kl. 01:46.
Citera
2023-04-29, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Utsättning och ångestpåverkan är för tidigt för att sia om och dra en slutsats. Mirtazapin generar inte direkt utsättningssymptom, däremot kan det vara en frånvaro av H1-blockad. När histamin H1-receptorn blockeras ses en mild ångestdämpande effekt, den kan även beror på viss trötthet.

Det är absolut inte ovanligt att effekten avtar, hos vissa ganska fort. Detta beror på att H1-receptorn ganska enkelt desensibiliseras efter en tid, högst individuellt. Högre dos krävs då för samma effekt, eller att man avvaktar och "cyklar" preparatet, så att receptorn inte hinner vänja sig för stimuli.

När Mirtazapin tas i så pass låga doser som under 15 mg, ses egentligen enbart en kraftfull blockad av H1, vilket agerar sedativt - man blir trött.

Möjligen kan du prova låg dos av Atarax istället, många gillar skiten, många ogillar skiten. Atarax påverkar en specifik serotonerg sub-receptor (förutom att blockera H1-receptorn) vilket kan generera en mild ångestdämpande effekt.

Atarax är inte optimalt, är heller inte "förstahandsvalet" vid sömnproblematik, men det är värt att prova.
Jepp, tack för kommentaren, känner till detta. Använder den här gången Mirta för sömnproblem som jag själv ser som fristående från annan ångest och depp-problematik, kanske snarare del av min lätta ADD. (har alltid haft dålig sömn och legat "off" i rytmen jämfört med samhället)

En kommentar ang anithistaminer: Gillar inte atarax, i de doser jag testat upplever jag ingen effekt alls faktiskt. Men det är klart det är ett tag sen jag provade. Har även Lergigan och Tavegyl men gillar inte Lergigan heller även om den funkat för sömn och Tavgyl har jag inte provat ännu. Fick det som tips av en läkare som alternativ om kan inte ville vara groggy på morgonen. Har även en annan kontakt som tycker att zopiklon och propavan är helt ok att köra i längre perioder sålänge man inte ökar dosen.
Har som mål att fasa ut mirtan helt men är ok att använda den just för sömn under kortare perioder.
Men, har även funderat på att (pga av tidigare ångest + depp) öka till 30mg istället med förhopping om stabilt mående + bättre sömn. Står i valet och kvalet.
Har du egna erfarenheter?
Citera
2023-05-01, 01:23
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Jepp, tack för kommentaren, känner till detta. Använder den här gången Mirta för sömnproblem som jag själv ser som fristående från annan ångest och depp-problematik, kanske snarare del av min lätta ADD. (har alltid haft dålig sömn och legat "off" i rytmen jämfört med samhället)

En kommentar ang anithistaminer: Gillar inte atarax, i de doser jag testat upplever jag ingen effekt alls faktiskt. Men det är klart det är ett tag sen jag provade. Har även Lergigan och Tavegyl men gillar inte Lergigan heller även om den funkat för sömn och Tavgyl har jag inte provat ännu. Fick det som tips av en läkare som alternativ om kan inte ville vara groggy på morgonen. Har även en annan kontakt som tycker att zopiklon och propavan är helt ok att köra i längre perioder sålänge man inte ökar dosen.
Har som mål att fasa ut mirtan helt men är ok att använda den just för sömn under kortare perioder.
Men, har även funderat på att (pga av tidigare ångest + depp) öka till 30mg istället med förhopping om stabilt mående + bättre sömn. Står i valet och kvalet.
Har du egna erfarenheter?

Okej, förstår.

Problematiken med Mirtazapin, i lägre doser, är att halveringstiden är så pass lång (20-40h). Samtidigt ses en MYCKET kraftfull inhibering av H1-receptorn, vilket medför att dåsighet i regel ses när man vaknar, som håller i sig ett bra tag under dagen. Anledningen till att det möjligen blir bättre med tiden är just "desensibiliseringen" jag tog upp innan. Just H1-receptorn är känslig för stimuli, och anpassar sig enkelt genom homeostasis. Detta gäller alla H1-stimulerande preparat.

När vi pratar just lägre doser och varför det är "värre", beror på att Mirtazapin i doser under 15 mg, egentligen inte generar effekt i ökad signalering av noradrenalin, eller antidepressiv effekt ö.h.t. genom serotonerg aktion. Går man ned under 15 mg i dos, så sker i princip enbart kraftfull H1-blockad. Värt att ta upp är att Mirtazapin har den kraftfullaste hämningen av alla mediciner om man kikar på dess Ki-konstant för att blockera H1-receptorn.

När man klättrar upp i dos på Mirtazapin, låt säga 30-45 mg (eller mer) så ses i regel en ökad signalering av noradrenalin, det är dock inte en hämning av noradrenergt transportprotein, likt en NRI, utan serotonerga subreceptorer som inhibieras, vilket leder till en sekundär farmakodynamisk effekt i att öka signaleringen.

Jag såg en tidigare skribent som skrev om Mirtazapin, gällande viktökning, och att man kunde röra på sig o.s.v. för att kontra detta. Det stämmer inte alltid. Finns ett par forskningsstudier som menar på att Mirtazapin påverkar metabolismen i kroppen, men även påverkar på andra sätt, vilket leder till viktuppgång. Detta trots att man rör på sig, eller ligger på kcal +/- = NOLL.

Du kan helt klart gå upp till 30 mg och utvärdera. Nu minns jag inte vilka andra mediciner du står på, men Mirtazapin går att kombinera ihop med SSRI och ett flertal andra antidepressiva mediciner i andra klasser, så som Voxra. Det är i regel safe, eftersom att Mirtazapin inte hämmar återupptaget av serotonergt transportprotein (SERT). Man ser också ofta remission snabbt, 1-2 veckor, eftersom att uppreglering av receptorer inte behöver ske på samma sätt, likt hos SSRI/SRI:s.

Det finns flera patientfall, som medicinerar med Mirtazapin i högre doser (30 mg+) och doserar dessa på morgonen. Ofta kan man här se just det jag tog upp ovan, receptorn för H1 har trubbats av och den sedativa effekten påvisas inte lika starkt. Däremot ser man en potent ökad signalering av noradrenalin, vilket agerar aktiverande. Så med det sagt, det är en intressant medicin, som inte passar alla, och som fungerar rätt diffust beroende på dos. Därför krävs det ett proffs till läkare för att kunna forma fram en optimal behandling som passar ju en själv, på individuellt patientnivå.

Alla har ju olika förutsättningar och skiljer sig åt i symptombild.
Citera
2023-05-01, 10:26
Medlem
Nån mer som får röda utslag av 30mg och svårare att länka sår eller finnar och infektioner?
Citera
2023-05-05, 23:39
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyllez
Nån mer som får röda utslag av 30mg och svårare att länka sår eller finnar och infektioner?

Låter som en mild allergisk reaktion. Kan vara klokt att överväga att sätta ut medicinen och testa en annan.
Citera
2023-05-10, 13:14
Medlem
Bakaxels avatar
Står i diskussion med min läkare om att välja mellan att sätta in Sertralin och Mirtazapin, har generell hög stressnivå samt OCD men inte så mycket som kan likna depression, lätt till ilskeutbrott pga. långvarig stress dock. Har också insomningsstrul och har förstått att mirtazapin kan vara till hjälp där, vilket är grunden till diskussion.
Citera
2023-05-12, 00:33
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Står i diskussion med min läkare om att välja mellan att sätta in Sertralin och Mirtazapin, har generell hög stressnivå samt OCD men inte så mycket som kan likna depression, lätt till ilskeutbrott pga. långvarig stress dock. Har också insomningsstrul och har förstått att mirtazapin kan vara till hjälp där, vilket är grunden till diskussion.

Vilka doser rör det sig om? Börja med Mirtazapin á 15-30 mg i två veckor och utvärdera effekt. Antidepressiv/ångestdämpande effekt bör inträda inom 1-2 veckor. Dosera någon timma innan sänggående. Det är möjligt att Sertralin inte behövs om dina OCD-besvär är milda. I teorin kan Mirtazapin ha viss effekt här, men det finns inte direkta forskningsresultat som stödjer det i praktiken.

Är problematiken mer omfattande så kan man kombinera Sertralin ihop med Mirtazapin. Det är en ganska kraftfull kombo. Men som sagt, är det inte svårare symptom, kan det vara värt att prova Mirtazapin enbart.
Citera
2023-05-29, 19:04
Medlem
La ner med Mirtazapin efter att ha haft den ungefär ett år nu, kände att jag inte orkade med morgontröttheten samt att jag var helt väck på nätterna
Var så många gånger jag inte vaknat av väckarklockan och det är svårt att ta hand om barn på nätterna när man inte kan hålla ögonen öppna.

Så i vilket fall, jag slutade ta dem för ca 2 veckor sedan (på eget bevåg). Var såklart dumt, med min vårdcentral är helt kass, tappat all ork att ha med dem att göra.

Sömnen har funkat rätt OK utan, tror kroppen återställt sig och att jag fått en hyfsat normal sömnrytm igen. Men jag känner nu att jag kanske underskattade den antidepressiva verkan hos Mirta. Har väl känt mest hela tiden att den knappt hade någon verkan, men nu märker jag att emedan den inte gjorde mig speciellt "uppåt" så planade den framförallt ut mina "dalgångar". De är nu tillbaka igen, så man får lära sig hantera dessa på nytt (utan alkohol).

Får väl se hur det går, har nog en 20-30 st. kvar om det skulle krisa.
Citera
2023-05-30, 21:06
Medlem
snooper123s avatar
Hej!
Hur snabbt verkar mirtazapin?
Har tagit den i ett år för sömnen, men vill veta hur snabbt den verkar så jag vet när jag borde ta den?
Citera
2023-05-30, 21:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hej!
Hur snabbt verkar mirtazapin?
Har tagit den i ett år för sömnen, men vill veta hur snabbt den verkar så jag vet när jag borde ta den?

Min läkare sa att det tar tid, ta den 40 minuter innan sömnen eller mer. Efter 7 minuter efter intag då jag stod och lagade mat, segnade jag ner på golvet. Sedan fick jag krypa till sängen. Jag hade tallriken med mig för jag blev så hungrig, så låg jag på sidan och slevade i mig så allt blev kladdigt. Sedan tror jag jag somnade. Det kändes mer som att svimma. Otrevligt som fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in