2023-05-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Skarprattare
Jag ser inget direkt motargument från din sida, bara ett poänglöst personangrepp, så jag håller nog mer med MachineHeadXXX än dig. Mogna människor förstår att de utsätter sig för en viss risk när de åker omkring på små metallstänger på hjul på samma väg som bilar på 2 ton far fram i 70-80 km/h. Det finns ingen lag som säger att de inte får cyckla på vägen, men samtidigt krävs det ju lite rationellt tänkande och självbevarelsedrift om man vill leva ett långt liv. I kollisionen mellan bil och cyckel så är det inte bilisten som råkar illa ut, och trots att det krävs försiktighet från såväl cycklister som bilister ute på vägarna, så är det de facto cycklisterna som måste vara mest uppmärksamma, trots vad lagar och regler säger. Bilisten blir enligt lag ansvarig för olyckan, men vad fan gör det när cycklisten ligger mosad/paralyserad efter att olyckan redan skett?
Jag såg inget argument i det jag bemötte heller.

Och du kanske hade haft en poäng om det inte vore för det faktum att köra bil är en av de allra farligaste aktiviteterna människor gör i sin vardag.

Enligt dig borde folk helt enkelt sluta med det alltså.

Farligt ju.
Citera
2023-05-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killeisthlm
Nej.
De får inte cykla i bredd, när det är kurvigt och annan trafik.
Trafikförordning 1998:1276 6 kap 1 paragrafen.
Tillåtet alltså.
Citera
2023-05-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanakhte
Paragrafen säger faktiskt_
Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
Bilister anser att alla andra är olägenheter, alltid.
Citera
2023-05-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Cyklisterna har ju gjort fel ungefär sedan de satts sig på cykeln.
de ska färdas på led - så långt till höger som möjligt. Inte ligga i bredd och jävlas med alla andra trafikanter. Visst finns det ett undantag i lagen, men det lär inte inträffa på en svensk landsväg. Möjligtvis på en avstängd sådan - men normalt inte.
Ligger man 1 cm från kanten så passerar bilister med 1 cm marginal.

Ligger man 1 meter från kanten passerar de med 1 meter marginal.

Varför följer inte folk grundläggande lagar som "1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna“?
Citera
2023-05-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
De får väl åke i bredd om de håller sig på sin halva av vägen, gjorde de det i detta fall?
Nej, eftersom bilen som körde på sin halva, blev träffad av cyklisten i sidan. Det är ju väldigt små marginaler att cykla så nära en mötande bil. Räcker ju med att cyklisten vinglar till lite!
Citera
2023-05-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Det tror jag inte! Cyklisterna har uppenbara ett självtänk när de åker runt och tror de äger vägarna! Räcker med att snudda en så som ramlar in i en annan så ramlar fler...en dominoeffekt helt enkelt!
Prova att promenera runt lite på trafikerade vägar och sen återkommer du med rapport om vilka som tror att de äger vägen, ok?
Citera
2023-05-28, 22:16
Medlem
No-n-sences avatar
Vuxna i lycra som livar Tour de France på allmän väg.
Citera
2023-05-28, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Cyklisterna har ju gjort fel ungefär sedan de satts sig på cykeln.
de ska färdas på led - så långt till höger som möjligt. Inte ligga i bredd och jävlas med alla andra trafikanter. Visst finns det ett undantag i lagen, men det lär inte inträffa på en svensk landsväg. Möjligtvis på en avstängd sådan - men normalt inte.
De cyklar på en väg som inte är speciellt hårt trafikerad och tränar klungkörning inför Vättern.
Nej, jag anser att det bara handlar om otur.
Citera
2023-05-28, 22:37
Medlem
Jordgubbes avatar
Aftonbladet har en avdramatiserande artikel, med den här bilden (screenshot ur Aftonbladet).
Citera
2023-05-28, 22:52
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Aftonbladet har en avdramatiserande artikel, med den här bilden (screenshot ur Aftonbladet).
Man ser ju inte om det var spare eller strike?
Citera
2023-05-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Tillåtet alltså.
I detta fall, nej.
Mötande trafik och dålig väg.
Då får de inte ligga i bredd.
Citera
2023-05-28, 22:57
Medlem