2023-05-28, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Aftonbladet har en avdramatiserande artikel, med den här bilden (screenshot ur Aftonbladet).
Shit vad vägen är smal!! Hur fasiken vågar dom cykla i bredd när det inte ens finns nån mittlinje?? Heeelt vansinnigt!! Det hade lika gärna kunnat ligga en sten eller vadsomhelst på vägen och styret hade vinglat till i alla fall!! Fattar dom inte att det kan finnas bucklor i vägen ?? Hur korkade är dessa cyklisten egentligen ??
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WRdBGG/cykelolyckan-i-nora-det-hande-egentligen
Citera
2023-05-28, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killeisthlm
I detta fall, nej.
Mötande trafik och dålig väg.
Då får de inte ligga i bredd.
Jodå, det är ingen olägenhet för någon överhuvudtaget på denna väg.

Ja, förutom när cyklister inte kan cykla såklart, men det är en annan sak.

Du får gärna försöka driva ett fall att det inte är tillåtet att övningscykla i pelaton på aktuell väg och återkomma med resultatet.
Citera
2023-05-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av canterbury
Rövhål som cyklar mitt i vägen och vägrar gå in i väggrenen vs bil 0-1
1. Vägren heter det. Har du körkort?
2. Det finns ingen vägren här.
Citera
2023-05-28, 23:31
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
20 cyklister i klunga. Då måste det handla om någon form av motionslopp och borde ha funnits varningsskyltar. Troligtvis något rattfyllo som var ute. Inte direkt ovanligt i de trakterna.

Ånej, många motionärer möts upp och tränar i grupp, som Hells Angels i spandex.
Hoppas det går bra med alla inblandade.
Citera
2023-05-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
20 cyklister i klunga. Då måste det handla om någon form av motionslopp och borde ha funnits varningsskyltar. Troligtvis något rattfyllo som var ute. Inte direkt ovanligt i de trakterna.

Igår kom det ca 20 pers i klunga förbi mitt hus som vara var ute på träning....
Citera
2023-05-28, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Ånej, många motionärer möts upp och tränar i grupp, som Hells Angels i spandex.
Hoppas det går bra med alla inblandade.

Det där har jag också tänkt, de är ju faktiskt tuffare än HA och alla andra MC-gäng så sett att de faktiskt gynnar staten mindre då de inte åker runt på bensindrivna fordon som förbrukar bensin, inte betalar in skatt för sina fordon, osv. i stället trampar de för egen maskin. Där har MC-gängen mycket att lära, fast alla vet ju att MC-gängen är skapta av Hollywood för att enkelt kunna kategorisera och lokalisera dissidenter.

Dessa stora klungor med cyklister brukar sällan visa någon större respekt för bilister utan ligga ofta utanför sin väghalva, farligt på småvägar där det är skymt och hastigheterna de kommer upp är ofta höga. Vore väl bättre de hade någon som körde med vanlig bil en bit före med någon form av varningsskylt och likaså en bakom allihop.
Citera
2023-05-29, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b1619d
Det där har jag också tänkt, de är ju faktiskt tuffare än HA och alla andra MC-gäng så sett att de faktiskt gynnar staten mindre då de inte åker runt på bensindrivna fordon som förbrukar bensin, inte betalar in skatt för sina fordon, osv. i stället trampar de för egen maskin. Där har MC-gängen mycket att lära, fast alla vet ju att MC-gängen är skapta av Hollywood för att enkelt kunna kategorisera och lokalisera dissidenter.

Dessa stora klungor med cyklister brukar sällan visa någon större respekt för bilister utan ligga ofta utanför sin väghalva, farligt på småvägar där det är skymt och hastigheterna de kommer upp är ofta höga. Vore väl bättre de hade någon som körde med vanlig bil en bit före med någon form av varningsskylt och likaså en bakom allihop.
Infrastruktur betalas av allmän beskattning och kostar totalt mer pengar än vad trafik och bränskeskatt ger staten. Det är alltså cyklister som subventionerar bilister, om man strikt räknar skatteintäkter kontra utgifter.

Nu lönar sig infrastrukturen såklart eftersom effektiv rörlighet ger tillväxt, men de bilister som också cyklar är samtidigt mer vältränade än de fetton som inte cyklar, så även där kostar icke-cyklister mer.
Citera
2023-05-29, 01:11
Medlem
Kanske dags att ändra rubriken till "cyklistklunga cyklade in i bil pga ett litet gupp"
Citera
2023-05-29, 03:59
Medlem
Herr-Skarprattares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Jag såg inget argument i det jag bemötte heller.

Och du kanske hade haft en poäng om det inte vore för det faktum att köra bil är en av de allra farligaste aktiviteterna människor gör i sin vardag.

Enligt dig borde folk helt enkelt sluta med det alltså.

Farligt ju.
Jag säger att åka cyckel på bilväg är farligare än att åka bil på bilväg när en kollision mellan de två fordonstyperna inträffar. Det ena utesluter inte det andra. Visst fasen är det farligt att åka bil, men vi ska varken sluta åka bil eller cyckla. Det som däremot ständigt krävs är uppmärksamhet i trafiken, mer så av cycklisterna som alltid är de som råkar värst ut. Att utsätta sig för risker tillhör livet, men det gäller att vara medveten om riskerna och planera sitt agerande därefter.
Citera
2023-05-29, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesBach
De cyklar på en väg som inte är speciellt hårt trafikerad och tränar klungkörning inför Vättern.
Nej, jag anser att det bara handlar om otur.

Jag trodde att Vätternrundan är ett motionslopp, är alla vägar avspärrade där så det är lämpligt med klungkörning?

I detta fall tycker jag mest synd om bilföraren som vid möte råkar på en cyklist (som kört ner i ett potthål... vilket alla vet om att de finns på de flesta vägar) som kör in sidan på hen. Får dessutom se hur flertalet faller som käglor eftersom de ligger i bredd.
Vilka mardrömmar den stackaren förmodligen kommer att ha!
Citera
2023-05-29, 07:06
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mormorkvinnan
Vid olycksplatsen är en kurva och nedförsbacke, så lär ha varit skymd sikt i varje fall
Går inte att skylla ifrån sig.
Vägtrafikant ska anpassa hastighet efter väglag och siktsträcka…..
Citera
2023-05-29, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Går inte att skylla ifrån sig.
Vägtrafikant ska anpassa hastighet efter väglag och siktsträcka…..
Ja cyklisterna skulle ju hålla en hastighet på 30 men cyklade i 45 vid olyckstillfället.
Så några av cyklisterna körde in i sidan på bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in