2023-05-28, 17:45
Avslutad
Varje cyklist har ju självklart ansvar för sig själva och sin körning. En klunga är inte EN individ. Vissa längst in i klungan kör korrekt men inte de andra bakom som inte håller tresekundersregeln eller cyklar i bredd. Det är regelvidrig körning och borde bötfällas oavsett olyckor händer eller ej.
Citera
2023-05-28, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Varje cyklist har ju självklart ansvar för sig själva och sin körning. En klunga är inte EN individ. Vissa längst in i klungan kör korrekt men inte de andra bakom som inte håller tresekundersregeln eller cyklar i bredd. Det är regelvidrig körning och borde bötfällas oavsett olyckor händer eller ej.

Fullt lagligt så jag vet inte var du får en 3 sekunders regel från?
Citera
2023-05-28, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Du ska inte ha kortare avstånd mot framförliggande fordon än att du inte hinner reagera och bromsa om det händer nåt där. Samma regler borde rimligtvis gälla för alla fordon på allmän väg.

Aldrig hört att cykling i bredd på allmän väg skulle vara ok. Svårt att tro
Citera
2023-05-28, 18:06
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Ja nu har de ju erkänt att det var deras egna fel och att bilistern visade stor hänsyn men i nedförsbacken körde en av cyklisterna på en bula, tappade styret, drog med sig andra och körde in i den nästan stillastående bilen.

Det pratas om ett tjälskott på svt.se. Om det är så kan det bli kommunens ansvar då månne?
Citera
2023-05-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
Sluta cykla på bilvägen så är problemet löst?

Vägen ut med järle är väl rätta mig om jag har fel, RIKSVÄG 50! Hoppas alla inblandade mår bra, men är man så jävla dum att man cyklar i en stor klunga på en av landets största riksvägar där det både är enfiligt sträckvis och 100km/h som högsta tillåtna hastigheten så borde en lättare påkörning vara en rimlig hemläxa till att inte cykla på BILVÄGAR
Det finns inget som heter "bilväg" där cyklister får cykla.
Citera
2023-05-28, 19:11
Medlem
Någon som kan ge en exakt plats på var olyckan inträffade?
Citera
2023-05-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Får inte cykla i bredd?
Det får de säkert men har de ingen självbevarelsedrift? Cykla i en klunga på ”en mindre väg” verkar ju dumt, nästa gång kanske de vinglar ut framför en bil istället för in i sidan på den och då hade rubriken kanske blivit en helt annan.
Citera
2023-05-28, 19:44
Medlem
De bryter ju mot lagen när de cyklar så.
Samt att cyklarna inte har den utrustning som de skall ha.
Även detta är ett brott.
Så bötfäll hela bunten!!
Citera
2023-05-28, 19:45
Medlem
Herr-Skarprattares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Eh, ursäkta men det är en väg för mogna människor. Det är uppenbarligen du som bör hålla dig undan.
Jag ser inget direkt motargument från din sida, bara ett poänglöst personangrepp, så jag håller nog mer med MachineHeadXXX än dig. Mogna människor förstår att de utsätter sig för en viss risk när de åker omkring på små metallstänger på hjul på samma väg som bilar på 2 ton far fram i 70-80 km/h. Det finns ingen lag som säger att de inte får cyckla på vägen, men samtidigt krävs det ju lite rationellt tänkande och självbevarelsedrift om man vill leva ett långt liv. I kollisionen mellan bil och cyckel så är det inte bilisten som råkar illa ut, och trots att det krävs försiktighet från såväl cycklister som bilister ute på vägarna, så är det de facto cycklisterna som måste vara mest uppmärksamma, trots vad lagar och regler säger. Bilisten blir enligt lag ansvarig för olyckan, men vad fan gör det när cycklisten ligger mosad/paralyserad efter att olyckan redan skett?
Senast redigerad av Herr-Skarprattare 2023-05-28 kl. 19:47.
Citera
2023-05-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR

Nej, det är inte lagligt att cykla så.
Sen är även cyklarna olagliga att framföra i trafiken.
Citera
2023-05-28, 19:47
Medlem
Så här skriver cykelklubben själva på FB:

"Under dagens söndagscykling inträffade en allvarlig olycka med personskador. En av våra 30 grupper med 9 personer kraschade i samband med ett möte med bil och merparten av cyklisterna gick i backen med rejäla skrapsår och blåmärken som följd. Två av cyklisterna fördes med ambulans till sjukhus där man kunde konstatera handledsfraktur på en av dem och nyckelbensfrakturer på båda. Vi tänker på dem och önskar dem snabb återhämtning.
Allt tyder på att olyckan berodde på en bula i vägen i en nedförsbacke där hastigheten var hög, uppskattningsvis en bit över 40 km/h. Bulan orsakade förmodligen ett kast på en av cyklarna med en kedjereaktion som följd, där minst en av cyklisterna träffar sidan på den mötande bilen.
Den mötande bilen höll låg fart och låg nära högerkanten och vår cykelgrupp som bestod av erfarna cyklisterna uppträdde korrekt, så vi kan konstatera att ingen kan lastas för olyckan utan det berodde på ren otur eller slumpen om man så vill.
Ledare och övriga inblandade uppträdde professionellt och föredömligt på platsen.
Vi kommer inte sluta cykla pga det inträffade men det ger oss en påminnelse om vikten av säkerhet och fokus vid klungörning."
Citera
2023-05-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
20 cyklister i klunga. Då måste det handla om någon form av motionslopp och borde ha funnits varningsskyltar. Troligtvis något rattfyllo som var ute. Inte direkt ovanligt i de trakterna.

Det tror jag inte! Cyklisterna har uppenbara ett självtänk när de åker runt och tror de äger vägarna! Räcker med att snudda en så som ramlar in i en annan så ramlar fler...en dominoeffekt helt enkelt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in