Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Jag tror inte att T fått ett EP-anfall, hon hade inga hjärnskador efter trauma på obduktionen.
Sparkar mot en vägg låter inte heller som kramper, det är en helt annan kraft och långsammare frekvens i sparkljud än i kramper.
EP ger icke riktade ofrivilliga rörelser ofta av olika intensitet, faktiskt vanligen av både armar och ben - det rycker i extremiteterna pga att flexor- och extensormusklerna omväxlande drar sig samman, men det är inga målinriktade rörelser.
Konvulsionskramper är ofta beskrivna som ännu svagare i kraft än epilepsikramper, mer som skakningar i kroppen.
Lyssna gärna på grannens egen rekonstruktion av hur slagen, som han beskriver det, lät; åtta slag och två slag/sekund.
Innan jag lyssnade på ljuden första gången så antog jag detsamma, att ljuden kom från sparkar i väggen. Jag blandade också ihop de initiala dunsarna och trodde att det var flera sekunders mellanrum mellan slagljuden. Jag fick tänka om.
Grannens begränsade ordförråd kan spela in här; när han senare fick specificera och formulera sig bättre så vet han inte om det var sparkar, slag eller stamp med ben eller hand. Beskrivningarna har varit flera.
Genom att lyssna på grannen som är den enda som kan efterlikna ljuden, kan var och en bilda sig sin egen uppfattning.
De relativt lätta slagen kommer för tätt inpå för att kunna vara medvetna sparkar mot en vägg eller ett badrumsgolv. Att slå med en hand ex går snabbare.
Grannen står c: a 2 meter från T med två väggar emellan och hör ljuden på vänster sida.