2023-05-28, 17:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja den bakomliggande psykologi, kanska psykopatin och de inblandades uppbyggda relationer är väldigt intressant, tycker jag också. Det är där förklaringen till varför det hände ligger.
Det är där man också måste gräva om man vill försöka förstå och i tid stoppa något liknande.

Du brukar vara beundransvärt bra på sådana analyser.

Jag ser också fram mot att få mer info kring detta och även få höra om den rättsmedicinska fighten mellan en av våra större fortfarande aktiva rättsmedicinska elefanter och en/två mindre erfarna rättsmedicinare, men som har triumf att de själva genomfört och tolkat obduktionen, mikroskopierat och tagit alla prover för analys.

Jag hade ingen som helst kunskap om varken vårt rättssystem eller om psykopati/narcissim ( mer än i lite grova drag) när jag började på flashback. Mycket lärorikt att följa fall, där man får se lite av gärningspersonens personlighet. Säg inte att flashback inte är lärorikt. Första fallet var Birna på Island... sedan Billy/Tova.

Mycket har jag lärt mig av andra här på nätet. Så tvingas man att googla också...

Det finns slående likheter i det udda i deras beteende. Svårt för unga människor att förstå varningssignaler, och särskilt utsatta kanske människor såsom Lena, Hanna och Maja är, där de själva brottas med sin svårigheter som gör dom extra mottagliga för manipulation.
Senast redigerad av notknapparen 2023-05-28 kl. 17:55.
Citera
2023-05-28, 17:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Om offret kan sprattla lite med benen eller vifta lite med armarna så kommer offret att använda denna kraft till att skada den som stryper och få bort händerna som håller strypgreppet, det är prio ett! Om inte T var fullt medvetslös hade hon avsatt tydliga märken på J. Om nu inte hennes händer var fasthållna.

Överlevare efter strypförsök beskriver upplevelsen i 4 faser.
1 Förnekelse: Hur kan detta hända? Varför gör ni så här?
2 Förståelse: Ok, detta är på riktigt och jag kan inte andas.
3 Primal kamp:Här kämpar offret med allt den har för att få bort händerna som stryper lufttillförseln. Offret rivs bits, klöser, slår. Här får offret extra styrka eftersom kroppen kämpar för att överleva.
4: Kapitulation. Dom sista sekunderna tänker offret på nära och kära.
Med dessa punkter tänker jag att T kommer till P 1 vid varje skada, P 1-2 när J sätter sig på henne, tar strypgrepp och "låser" Ts armar, direkt därefter P 1-2-3 och Ts fight börjar.
Hur många sekunder behöver T strida för att få loss sina armar? Hur många sekunder återstår därefter till att skada J innan medvetslöshet inträder p g a halstrycket? Hur stor skada hinner hon tillfoga J samtidigt som grannen hör knackningar/stamp/sparkar? Möjligtvis det ynkligt lilla nagelskrapet som NFC inte ens tyckte att det var lönt att analysera.

Som jag ser det är detta ett lika tänkbart scenario som att M hållt fast Ts händer.
Citera
2023-05-28, 17:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Jag tror inte att T fått ett EP-anfall, hon hade inga hjärnskador efter trauma på obduktionen.

Sparkar mot en vägg låter inte heller som kramper, det är en helt annan kraft och långsammare frekvens i sparkljud än i kramper.

EP ger icke riktade ofrivilliga rörelser ofta av olika intensitet, faktiskt vanligen av både armar och ben - det rycker i extremiteterna pga att flexor- och extensormusklerna omväxlande drar sig samman, men det är inga målinriktade rörelser.
Konvulsionskramper är ofta beskrivna som ännu svagare i kraft än epilepsikramper, mer som skakningar i kroppen.

Konvultion-fasen är den andra av fyra faser som en människa genomgår vid strypning, innan döden inträder. Enligt RL är konvultion-fasen för en betraktare helt jämförbar med ett epileptiskt anfall.
Citera
2023-05-28, 18:01
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jag tror inte att T fått ett EP-anfall, hon hade inga hjärnskador efter trauma på obduktionen.

Sparkar mot en vägg låter inte heller som kramper, det är en helt annan kraft och långsammare frekvens i sparkljud än i kramper.

EP ger icke riktade ofrivilliga rörelser ofta av olika intensitet, faktiskt vanligen av både armar och ben - det rycker i extremiteterna pga att flexor- och extensormusklerna omväxlande drar sig samman, men det är inga målinriktade rörelser.
Konvulsionskramper är ofta beskrivna som ännu svagare i kraft än epilepsikramper, mer som skakningar i kroppen.
Lyssna gärna på grannens egen rekonstruktion av hur slagen, som han beskriver det, lät; åtta slag och två slag/sekund.

Innan jag lyssnade på ljuden första gången så antog jag detsamma, att ljuden kom från sparkar i väggen. Jag blandade också ihop de initiala dunsarna och trodde att det var flera sekunders mellanrum mellan slagljuden. Jag fick tänka om.
Grannens begränsade ordförråd kan spela in här; när han senare fick specificera och formulera sig bättre så vet han inte om det var sparkar, slag eller stamp med ben eller hand. Beskrivningarna har varit flera.

Genom att lyssna på grannen som är den enda som kan efterlikna ljuden, kan var och en bilda sig sin egen uppfattning.
De relativt lätta slagen kommer för tätt inpå för att kunna vara medvetna sparkar mot en vägg eller ett badrumsgolv. Att slå med en hand ex går snabbare.

Grannen står c: a 2 meter från T med två väggar emellan och hör ljuden på vänster sida.
Citera
2023-05-28, 18:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Konvultion-fasen är den andra av fyra faser som en människa genomgår vid strypning, innan döden inträder. Enligt RL är konvultion-fasen för en betraktare helt jämförbar med ett epileptiskt anfall.

Rättsläkaren nämnde, och även när man googlar får man samma information, att det tar flera minuter att strypa någon till döds genom kvävning. Det har tidigare i tråden talats om 5-7 minuter.

När ungefär under dessa minuter uppstår den här andra fasen av fyra, där konvultionerna inträder?
Citera
2023-05-28, 18:17
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Lyssna gärna på grannens egen rekonstruktion av hur slagen, som han beskriver det, lät; åtta slag och två slag/sekund.

Innan jag lyssnade på ljuden första gången så antog jag detsamma, att ljuden kom från sparkar i väggen. Jag blandade också ihop de initiala dunsarna och trodde att det var flera sekunders mellanrum mellan slagljuden. Jag fick tänka om.
Grannens begränsade ordförråd kan spela in här; när han senare fick specificera och formulera sig bättre så vet han inte om det var sparkar, slag eller stamp med ben eller hand. Beskrivningarna har varit flera.

Genom att lyssna på grannen som är den enda som kan efterlikna ljuden, kan var och en bilda sig sin egen uppfattning.
De relativt lätta slagen kommer för tätt inpå för att kunna vara medvetna sparkar mot en vägg eller ett badrumsgolv. Att slå med en hand ex går snabbare.

Grannen står c: a 2 meter från T med två väggar emellan och hör ljuden på vänster sida.

Ja, de ljud som grannen själv återger är typiskt vad jag skulle kalla försiktiga knackningar. Man skulle kunna tänka sig att ljuden han hört har kommit av att Toves ben har slagit emot vägen under en konvulsionsfas. Det skulle också kunna förklara varför pappan som stod ganska rakt under inte hörde dessa ljud. De var helt enkelt för vaga för att han skulle höra dem.

Några sparkljud med ben i väggen från en person som kämpar för sitt liv är de ljud grannen återger inte i närheten av IMO.

Man kan också notera att det rent tidsmässigt kan stämma relativt bra också. Grannarna hör en rejäl duns när Tove faller handlöst i golvet efter att ha fått ett hårt slag i huvudet av Johanna, därefter slänger sig Johanna över Tove och stryper henne. Grannarna, pappan och sonen växlar några ord om vad det kan ha varit som lät, och pappan ber sonen att gå upp och ringa på. Sonen går upp och ringer på dörren. Väntar en liten stund och ringer på igen, därefter hör han dessa knackingar i väggen. Det kan då ha gått ett par tre minuter (som mest IMO) från dunsen till knackningarna, men det kanske är tillräckligt för att Tove skall ha gått in i en konvulsionsfas.
Senast redigerad av flashmaner 2023-05-28 kl. 18:22.
Citera
2023-05-28, 18:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Finns ju inget stöd för detta öht. Din teori bygger inte på fakta utan på din övertygelse att MH är oskyldig.
Var menar du att jag tänkt fel?
Citera
2023-05-28, 18:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns många olika typer av anfall, men jag utgår från att rättsläkaren menar ett sådant anfall där kroppen krampar, därav namnet konvulsionsfas.

Här är exmpel på film (strax efer 1 minut), sk grand mal anfall.

https://www.google.com/search?q=youtube+epileptic+seizure&ei=lm1zZI7ZIoeN xc8PuOaE6AQ&oq=youtube+epileptic&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2 l6LXNlcnAQARgAMgUIABCABDIGCAAQFhAeMgYIABAWEB4yBggA EBYQHjIGCAAQFhAeMggIABCKBRCGA0oEC EEYAVCTBVicDWD7ImgBcAB4AIAB2QOIAZAEkgEFMS40LTGYAQC gAQHAAQE&sclient=gws-wiz-serp#fpstate=ive&vld=cid:0854c416,vid:CDccChHrgRA

Jag kan abslout tänka mig att om Tove låg som Johanna beskrivit det i position 2, kan armar och/eller ben, kropp slå emot väggen lite likt det grannen beskriver.

https://imgur.com/a/CsxODuY

Därefter ska grannen inte ha hört mer ljud, vilket kan få en att misstänka att detta var slutet på Toves liv. Men vi vet inte förstås.

Anfall kan se väldigt olika ut. Det finns personer som man kanske inte ens märker att de har haft ett anfall. De kan bli lite frånvarande en stund. En del kan få kortare, medan andra längre anfall.

Tack.. du har tydligen en betydligt bredare erfarenhet därvid lag än jag. Jag har vid ett tillfälle sett när en person drabbades av ett epileptisk anfall. Det såg inte ut som på filmen utan var riktigt ”våldsamt”.

Armarna mins jag inte specifikt då detta var många år sedan, men benen sparkade våldsamt och risken för att vederbörande skulle skada sig ordentligt var uppenbar. Även urinavgång skedde. Detta var vid ett kundbesök i vederbörandes hem.

Det är tydligt att ett epileptisk anfall kan te sig rätt olika.

Sett till tidsaxeln så tycker jag slag / sparkarna mest logiskt skulle härröra från den fasen. Detta va ju ingen vanlig luftstrypning, utan en ovanlig (artär) blod-strypning. Hur som, det skall bli intressant att ta del av vad den ”hyfsat” erfarne professorn har att bidra med.
Citera
2023-05-28, 18:31
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du tänker som vanligt helt korrekt.

Även om det rent teoretiskt hade varit möjligt för Tove att krångla sig ur Johannas fasthållning, så är det också rent teoretiskt möjligt att hon inte lyckades med det.

Rättsläkaren har dessutom gett uttryck för att det är mer sannolikt att skadorna på Toves armbågar kom av att Johanna satt på dem, än att Maja höll fast dem.

Det finns helt enkelt inga bevis för att Maja ens var på toaletten när mordet skedde, än mindre för att hon deltog i det.

Det som finns är en liten skara här i tråden som ljuger ungefär lika mycket som Johanna om saker och ting.
Allt förefaller gått i ett rasande tempo fram till strypningen eftersom J (och/eller M) inte fått några skador. Därför började jag fundera över tiderna.
Citera
2023-05-28, 18:36
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Det kan vara så att när Maja har berättat om detta för samsittaren, så har själva strypningen omtalats som misshandel. Samsättaren nämnde också någonting i stil med att det hade börjat gå upp för Maja att Johanna verkligen hade gjort det här. Det antyder att Maja även hyfsat lång tid efter händelsen och häktningen haft svårt att ta in vad Johanna verkligen utsatte Tove för den där natten.

Maja och samsittaren har ju dels suttit tillsammans under en tid, och därefter även bott tillsammans under ett par veckor. Det var väl om jag minns rätt totalt ca en månad de suttit och bott tillsammans, när Josefin hördes om detta. Så det är klart att Maja har under den tiden kunnat berätta om händelserna vid många tillfällen och såväl Majas uppfattning om vad som hände som information Maja har fått under tiden som utredningen fortgår kan ha påverkat och utvecklat vad hon har berättat för Josefin.

Så vem trodde hon först hade mördat TT?
Citera
2023-05-28, 18:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Allt förefaller gått i ett rasande tempo fram till strypningen eftersom J (och/eller M) inte fått några skador. Därför började jag fundera över tiderna.

Ja, jag är helt övertygad om att från det ögonblick då Johanna inleder sin attack, så går det i en rasande fart. Jag tror hon klipper till hårt i Toves bakhuvud med något tillhygge, eller att hon tar ett grepp om Toves huvud och dunkar det hårt i emot något. Tove faller handlöst i golvet, och Johanna slänger sig över henne och stryper henne. Så från det att Johanna inleder attacken till det att Tove ligger på golvet med Johannas händer om sin hals är det bara ett fåtal sekunder.

Johanna tog ett rejält grepp om Toves hals och om detta då har kommit åt vagusnerven så kan Tove dessutom helt ha förlorat medvetandet så fort som efter 10 sekunder. Rejält omtumlad av slaget och fallet kanske hon aldrig ens riktigt uppfattade vad det var som hände innan hon blev medvetslös.
Citera
2023-05-28, 18:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Rättsläkaren nämnde, och även när man googlar får man samma information, att det tar flera minuter att strypa någon till döds genom kvävning. Det har tidigare i tråden talats om 5-7 minuter.

När ungefär under dessa minuter uppstår den här andra fasen av fyra, där konvultionerna inträder?

Inträder tydligen vanligtvis efter ca 60-80 sekunder.

Du kan lyssna här: (9:13 -->)
https://youtu.be/2ptVQ8W_qf4?t=553
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in