2023-05-28, 11:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om man är medvetandesänkt är man fortfarande vaken.
Och känner smärta och kämpar emot ett strypgrepp.

Gör man det inte är man medvetslös.

Eftersom inte ens försvaret har motsatt sig att de 5-10 sparkljuden kom från Tove som sparkar i väggen får vi nog utgå från att det har gått till så.

Det är många sparkar och utesluter att Tove varit medvetslös just då.
Eftersom Tove har kämpat och sparkat med sina ben - varför har hon inte gjort det med sina armar?

Armarna och händerna ligger närmare till hands för att försöka få bort strypgreppet. Man klöser, river och slår mot angriparen. Som ofta beskrivs i litteraturen, tillfogar strypoffer också sig själva skador på hals och bröst i sin vilda kamp för att få bort förövarens händer och få luft.

Men inte här. Tove har varken gett sin strypare typiska motvärnsskador, inget främmande DNA hittades heller under Toves naglar och hon hade inga riv- och klösmärken på sin egen hals.

Då blir slutsatsen att Tove enbart kunde sparka med benen, men inte kämpa med sina armar och händer för att hennes armar hölls fast. Det kan inte Johanna lyckats med samtidigt som hon ströp, alltså måste ytterligare någon hållit fast Toves armar/händer.
Precis som Johanna uppger i sitt vittnesmål.

Det är inte konstigare än att en domstol konstaterar att en rånare som hoppar in i passagerarsätet på en bil som väntat utanför banken och med en rivstart kör därifrån - måste haft en medhjälpare.
I det här fallet finns enbart en möjlig medhjälpare.
Som dessutom erkänt att hon deltagit i att packa in, bära och köra iväg ”rånbytet” och gömma det samt kommit överens om hur de båda ska ljuga efteråt. Medhjälparen erkänner till slut att denne varit på plats - men uppger att hon sovit djupt i baksätet under hela rånet.

Det är nog inte så troligt att domstolen tror på det……
Du skriver att hon kunde bli medvetandesänkt några sekunder, vi ponerar fem, och en sekund innan/direkt när hon börjar röra sig och kvickna till får hon nästa skada. Då tillkommer fem sekunders sänkning och proceduren upprepas.

Klämd hand, överraskningsmomentet, slag i huvudet, skador på rygg och ben, skadat öga, ytterligare slag mot huvudet, press mot lungor och slutligen halsen skulle då sammanlagt ge ca 20 sekunders medvetandesänkning. Jag tänker att tiden nog inte är konstant, utan att den utökas lite för varje skada. Kanske linjärt?

Tiden för J att hitta rätt punkter att trycka på är kanske då 7-8 sekunder innan T kan göra motstånd.
Tiden för T att göra motvärn skulle alltså vara ca 7-8 sekunder från det att J tagit strypgreppet tills hon tappar medvetandet.

Om J sitter på T, så att hon "låser" Ts armar, utgår jag ifrån att T desperat försöker få loss dem. Då tickar tiden på och J pressar mot halsen. Det är mycket möjligt att T kan krångla armarna ur Js "låsning", men, som jag räknar är T endast stridsguglig under den korta tid då grannen hör knackningar/sparkar. Kanske får J överhudsavskrap då?

Något ynkligt lite främmande DNA finns under Ts naglar, så lite att det bortses från. Men om det skickats till England för analys, hade det kanske framkommit att det var Js.

Tänker och räknar jag helt fel?
Citera
2023-05-28, 11:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du skriver att hon kunde bli medvetandesänkt några sekunder, vi ponerar fem, och en sekund innan/direkt när hon börjar röra sig och kvickna till får hon nästa skada. Då tillkommer fem sekunders sänkning och proceduren upprepas.

Klämd hand, överraskningsmomentet, slag i huvudet, skador på rygg och ben, skadat öga, ytterligare slag mot huvudet, press mot lungor och slutligen halsen skulle då sammanlagt ge ca 20 sekunders medvetandesänkning. Jag tänker att tiden nog inte är konstant, utan att den utökas lite för varje skada. Kanske linjärt?

Tiden för J att hitta rätt punkter att trycka på är kanske då 7-8 sekunder innan T kan göra motstånd.
Tiden för T att göra motvärn skulle alltså vara ca 7-8 sekunder från det att J tagit strypgreppet tills hon tappar medvetandet.

Om J sitter på T, så att hon "låser" Ts armar, utgår jag ifrån att T desperat försöker få loss dem. Då tickar tiden på och J pressar mot halsen. Det är mycket möjligt att T kan krångla armarna ur Js "låsning", men, som jag räknar är T endast stridsguglig under den korta tid då grannen hör knackningar/sparkar. Kanske får J överhudsavskrap då?

Något ynkligt lite främmande DNA finns under Ts naglar, så lite att det bortses från. Men om det skickats till England för analys, hade det kanske framkommit att det var Js.

Du tänker som vanligt helt korrekt.

Även om det rent teoretiskt hade varit möjligt för Tove att krångla sig ur Johannas fasthållning, så är det också rent teoretiskt möjligt att hon inte lyckades med det.

Rättsläkaren har dessutom gett uttryck för att det är mer sannolikt att skadorna på Toves armbågar kom av att Johanna satt på dem, än att Maja höll fast dem.

Det finns helt enkelt inga bevis för att Maja ens var på toaletten när mordet skedde, än mindre för att hon deltog i det.

Det som finns är en liten skara här i tråden som ljuger ungefär lika mycket som Johanna om saker och ting.
Citera
2023-05-28, 12:43
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Jag tror inte man blir så framgångsrik när man försöker bena upp klockslag och sekunder för när varje sak kan ha skett. Vi kommer nog aldrig få svar på exakt allt.

Faktum kvarstår att Tove har sparkat och försökt värja sig med sina ben 5-10 gånger under kampen,.
men inte gjort samma sak med sina armar.

Det går inte ihop med att Toves armar var fria och att hon är så svårt misshandlad men hennes påstått ensamme motståndare inte har skador.
Det är mycket viktigare i mitt tycke att fokusera på än att approximera antal sekunder för olika delar av ett strypförlopp som vanligtvis tar några minuter och där vi aldrig kan få reda på exakt när Tove tappade medvetandet innan hon dog.

Vad talar egentligen mot att Maja var i badrummet och höll i?
Förutom Majas egen historia - som inte varit så pålitlig under förhören - faktiskt ingenting.

Det mest ”naturliga” och logiska är faktiskt att både Johanna och Maja var aktiva och vakna när Tove kom på besök och att båda två gick emot Tove. Det förklara alla de andra mer eller mindre svårförklarade omständigheterna i Majas uppgivna berättelse, vad de båda gjort tillsammans efteråt, telefonregistreringar, hur de resonerat, vad hon visste och skadebilden.

Det är jättesorgligt att tre unga ostraffade tjejer varit del av ett händelseförlopp där en blivit mördad och två fått sina liv förstörda - på grund av hat för struntsaker. Men de båda inblandade vuxna överlevande gärningsmännen måste dömas för vad de gjort Tove.

Man kan inte fria någon för att man vill, sympatiserar med hennes församling, känner igen sig själv som ung i henne eller tycker synd om henne.
Eller ur mediarapportering och FUP-text, utan att ha träffat henne, uppfattar henne som en personlighet som ”nog inte” skulle medverka vid misshandel och mord. Många har i decennier gått på pumpen just pga sådana slutsatser.
Senast redigerad av coli 2023-05-28 kl. 13:13.
Citera
2023-05-28, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om det tar minst 7 sekunder att strypa någon medvetslös, hur många av de sekunderna är du så pass medveten så du kan göra motvärn? Alltså hur stor medvetandegrad har du vid 2,3,4,5,6 sekunders strypning?

Kan du veva ”starkt” med händerna fortfarande vid 4,5,6 sekunder?

Vet du hur snabb JJ var att hoppa på Tove som låg på rygg efter fallet.

Låt säga att hon hoppar direkt när Tove hamnat i golvet och får fatt om Toves hals. Stryper alltså artär, ven osv.

Det går 1,2,3,4,5,6,7 sekunder. Hur många sekunder behöver Tove för att hämta sig efter fallet? 2?3?4? Alltså innan hon har sådana förutsättningar att göra motvärn?

Är du bekant med RLS 85-skalan för medvetslöshet?

Vid 4 gäller ”Lokaliserar smärta utan att avvärja.”

5. ”Medvetslös. Undandragande rörelser vid smärtstimuli”.

6. ”Medvetslös. Stereotypa böjrörelser vid smärtstimuli.”

”Stereotypa sträckrörelser vid smärtstimuli” sker vid 7 på skalan.

Så smärta kan man ”känna” mid medvetslöshet.

Hur snart kommer Toves medvetandegrad till 4 på skalan och kan sträckrörelserna ge upphov till dunsar i väggen?

Att det är faktiska sparkar i väggen kan nog inte grannen avgöra va?

Intressant. Som vanligt kollar du upp nogrannt.

Grannen använde inte ordet sparkar alls under rättegången utan nämnde slag/tramp. Han verkade osäker på hur han skulle beskriva det. Förståeligt. Inte lätt att minnas efteråt exakt hur ljudet lät och veta vad som orsakat det.
Citera
2023-05-28, 12:55
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag läser också tråden hela tiden (läser ikapp tidig morgon).

Kanske kan man kalla det för beroendeframkallande som du gör, men... det går att "kika in" och läsa utan att för den skull behöva skriva flertalet inlägg varje dygn. Du behöver väl inte hålla dig borta från tråden för den sakens skull?
Jag beklagar att du slösar din energi på att irritera dig över mitt skrivande. Använd energin till något roligare och mer givande!
Citera
2023-05-28, 13:03
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det mest troliga är att hovrätten tror på det rättsläkaren säger, samt överväger all övrig bevisning och dömer dom båda för mord i gemensamt samförstånd. Precis det som utredningen visar, det som åklagaren påstår och det som tingsrätten dömde dom för.

Precis så är det. Rätten plockar naturligtvis inte ut ett enskilt russin ur kakan med fynd utan gör en sammanvägd bedömning av fynd, vittnesmål och övriga omständigheter.

För att rättsläkaren eller teknikerna inte hittat bevis för att kunna uttala sig om det varit en eller två som deltog i strypmordet, men övriga omständigheter tveklöst talar för två - kommer domstolen döma på den sammanvägda händelsebilden.

TR gjorde det och HR kommer också göra det.
Förhoppningsvis utan att påverkas av tendentiösa journalister, GWs obegripliga försök att interferera med utredning och rättegång samt av egna personliga bias.
Senast redigerad av coli 2023-05-28 kl. 13:58.
Citera
2023-05-28, 13:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tror inte man blir så framgångsrik när man försöker bena upp klockslag och sekunder för när varje sak kan ha skett. Vi kommer nog aldrig få svar på exakt allt.

Faktum kvarstår att Tove har sparkat och försökt värja sig med sina ben 5-10 gånger under kampen,.
men inte gjort samma sak med sina armar.

Det går inte ihop med att Toves armar var fria och att hon är så svårt misshandlad men hennes påstått ensamme motståndare inte har skador.
Det är mycket viktigare i mitt tycke att fokusera på än att approximera antal sekunder för olika delar av ett strypförlopp som vanligtvis tar några minuter och där vi aldrig kan få reda på exakt när Tove tappade medvetandet innan hon dog.

Vad talar egentligen mot att Maja var i badrummet och höll i?
Förutom Majas egen historia - som inte varit så pålitlig under förhören - faktiskt ingenting.

Det mest ”naturliga” och logiska är faktiskt att både Johanna och Maja var aktiva och vakna när Tove kom på besök och att båda två gick emot Tove. Det förklara alla de andra mer eller mindre svårförklarade omständigheterna i Majas uppgivna berättelse, vad de båda gjort tillsammans efteråt, telefonregistreringar, hur de resonerat, vad hon visste och skadebilden.

Det är jättesorgligt att tre unga ostraffade tjejer varit del av ett händelseförlopp där en blivit mördad och två fått sina liv förstörda - på grund av hat för struntsaker. Men de båda inblandade vuxna överlevande gärningsmännen måste dömas för vad de gjort Tove.

Man kan inte fria någon för att man vill, sympatiserar med hennes församling, känner igen sig själv som ung i henne eller tycker synd om henne.

Nej, faktum kvarstår inte vad gäller din slutsats:

"Faktum kvarstår att Tove har sparkat och försökt värja sig med sina ben 5-10 gånger under kampen, men inte gjort samma sak med sina armar."
Citera
2023-05-28, 13:22
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, faktum kvarstår inte vad gäller din slutsats:

"Faktum kvarstår att Tove har sparkat och försökt värja sig med sina ben 5-10 gånger under kampen, men inte gjort samma sak med sina armar."

Vet inte om du ”skrivit bort dig” här??
Faktum kvarstår absolut när det gäller min slutsats.

Ja det är åklagarens, utredarnas, tingsrätten och min slutsats att grannens uppfattade ljud när han stod utanför ytterdörren kommer från Tove. Att hon sparkade i väggen just då i försök att freda sig och komma loss. Inte heller någon av försvararna har motsatt sig den slutsatsen.

Varför hon inte samtidigt slogs med sina armar och gav sin strypare en massa skador, är enbart begripligt om Tove inte hade armarna fria. Om Maja, precis som J uppgett i sitt vittnesmål, höll fast i Toves armar/händer.
Senast redigerad av coli 2023-05-28 kl. 14:06.
Citera
2023-05-28, 14:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om det tar minst 7 sekunder att strypa någon medvetslös, hur många av de sekunderna är du så pass medveten så du kan göra motvärn? Alltså hur stor medvetandegrad har du vid 2,3,4,5,6 sekunders strypning?

Kan du veva ”starkt” med händerna fortfarande vid 4,5,6 sekunder?

Vet du hur snabb JJ var att hoppa på Tove som låg på rygg efter fallet.

Låt säga att hon hoppar direkt när Tove hamnat i golvet och får fatt om Toves hals. Stryper alltså artär, ven osv.

Det går 1,2,3,4,5,6,7 sekunder. Hur många sekunder behöver Tove för att hämta sig efter fallet? 2?3?4? Alltså innan hon har sådana förutsättningar att göra motvärn?

Är du bekant med RLS 85-skalan för medvetslöshet?

Vid 4 gäller ”Lokaliserar smärta utan att avvärja.”

5. ”Medvetslös. Undandragande rörelser vid smärtstimuli”.

6. ”Medvetslös. Stereotypa böjrörelser vid smärtstimuli.”

”Stereotypa sträckrörelser vid smärtstimuli” sker vid 7 på skalan.

Så smärta kan man ”känna” mid medvetslöshet.

Hur snart kommer Toves medvetandegrad till 4 på skalan och kan sträckrörelserna ge upphov till dunsar i väggen?

Att det är faktiska sparkar i väggen kan nog inte grannen avgöra va?

Allt kan ha gått väldigt fort från den påstådda fällningen till att Johanna grensla och påbörjat strypningen.

Det kan ha gått så fort att med den smäll Tove fått i huvudet behövs det kanske inte ens en särskilt påtaglig medvetandegrumling för att man kan få svårt att fatta vad som händer och kunna försvara sig.

Nu har blödningen i det subarachnoidla rummet varit väldigt blysam, men den skvallrar ändå om en hård smäll av något slag.

Även om rättsläkaren uttryckligen skriver:

Ur det rättsmedicinska protokollet
A 149/101:
"Skadorna på huvudet i sig har inte varit dödliga. Det kan inte uteslutas att de gett upphov till viss medvetandepåverkan."
så menar vissa att det inte har skett, eller har det skett så är det inget att räkna med. Faktum är att ingen vet, om vi inte får besked från rättsläkaren vad hon kan säga om saken.

Blödningen har skett också längst bak i huvudet, och finns mellan de mjuka hjärnhinnorna på baksidan av hjärnbryggan och förlängda märgen.

Hjärnbryggan har för övrigt med bl a vakenhet/sömn att göra. Vet inget om hur Tove kan ha påverkats av slaget/n (två?) i huvudet, men jag ser det som att det är kan ha skett en påverkan av medvetandet, särskilt som att rättsläkaren ju säger att det är inte uteslutet att tove kan ha fått en hjärnskking och skriver i rättsintyget att det inte kan uteslutas.

Wikipedia:

"I likhet med förlängda märgen är hjärnbryggan en genomfart för nervimpulser som färdas mellan det centrala och det perifera nervsystemet.[3] Hjärnbryggan medverkar i regleringen av sömn och vakenhet, och bidrar liksom förlängda märgen till att vår andning fungerar som den ska. Skador på hjärnbryggan kan vara dödliga."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rnstammen

Undrar om det inkommit några kompletteringar till HR förhandlingarna?
Citera
2023-05-28, 14:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vet inte om du ”skrivit bort dig” här??
Faktum kvarstår absolut när det gäller min slutsats.

Ja det är åklagarens, utredarnas, tingsrätten och min slutsats att grannens uppfattade ljud när han stod utanför ytterdörren kommer från Tove. Att hon sparkade i väggen just då i försök att freda sig och komma loss. Inte heller någon av försvararna har motsatt sig den slutsatsen.

Varför hon inte samtidigt slogs med sina armar och gav sin strypare en massa skador, är enbart begripligt om Tove inte hade armarna fria. Om Maja, precis som J uppgett i sitt vittnesmål, höll fast i Toves armar/händer.

Bortgjord?

Ja, alltid risk att bli nedgraderad om man har invändningar.

Hur vet du att de "slag, eller tramp" som grannen benämnde ljuden mot väggen, inte är armar, kroppens konvusioner eller något annat? Hur vet du att Tove måste vara vaken, medveten?

Rättsläkaren har ju beskrivit processen som sker när man blir strypt.

Efter en minut, en minut och tjugo sekunder vid en strypning sa rättsläkaren, infaller konvusionsfasen.

Och:
"Å: Och alla de här faserna som du beskriver, det tar ett, om jag förstår dig rätt, ett antal minuter då?

AL: Ja.

Å Kan medvetslöshet inträda tidigare i det här förloppet?

AL: Ja det kan det ju göra, absolut. Redan under första fasen, med lufthunger och man kan förlora
medvetandet redan då, ja. Absolut."

https://www.youtube.com/watch?v=2ptVQ8W_qf4

https://www.flashback.org/sp84448789

Rättsläkaren nämner att man redan vid första fasen av de fem faserna vid strypning, den fas då man får lufthunger, kan medvetslöshet inträda.

AL, under den sista delen av förhöret då hon visar på en modell hur det ser ut anatomiskt under en strypning, och hur ett tryck på själva tungbenet gör att tungan skjuts bakåt och lite uppåt och även det täpper till luftvägarna:
"Och rent fysiologiskt, vad händer då, när man stryper och blockerar luftväg på två nivåer samtidigt som man stryper åt blodtillförseln till jhjärnan och trycker på sinus carotiscus som leder till blodtrycksfall och till nedsänkning av hjärtaktivitet?

Jo, man kan bli medvetslös på bara nån enstaka sekund.
"

Jag utesluter på inget sätt att Tove kan ha blivit medvetslös, kommit åt väggen genom kramper med sin kropp, någon kroppsdel, likaväl som det kan ha varit medvetn slag med hand eller ben.
Citera
2023-05-28, 14:39
Medlem
Citat:
Som det spontant ser ut så har polisen tömt MH:s mobil för sent för att kunna redovisa mer användardata som antingen kan fria henne eller fälla henne.

”För sent” här ska dock ses mot bakgrund att mobilen tömmer denna logg ganska snabbt.

IPhonen registrerarrunt 10 000 loggposter per minut. Även när den inte används.

Så i den här IT-forensiska världen så brukar man prata om att ett digitalt bevis behöver stödbevisning.

MH:s stegserier har redan en svaghet då det finns frågetecken kring tidsstämpeln samt att tingsrätten mfl inte vet hur dessa stegserier redovisas.

Vad jag menar är att det hade varit bra att haft den övriga loggen som stöd till att antingen fria eller fälla MH.

Bland sånt som iPhonen loggar flera tusen ggr per dygn finns sånt här.

Send gesture actions - hur man sveper på skärmen

Lock button down - låsknappen intryckt

Canceling volume button - tror det är när man släpper volymknappen.

Lock. Press count 1 - mobilen låses med en knapptryckning.

SOS button gesture. Presstype=104, press phade=0, recognizer state=1 -
här verkar iPhonen regga nåt särskilt läge man håller mobilen i som kan vara kopplat till nån funktion med SOS. Ska kika närmare på det.

SBSOSClawGestureObserver, Handling SOS claw gesture button press: 104, down:true -
Hänger ihop med en ovan. Nåt speciellt grepp som iphonen registrerar.

Button, first down 0s ago - nån knapptryckning

Button states:1 - mera knappar

Button, lock page, usage, downEvent:0 up - mera knappar

UIsystemgesturewindow - ingen aning

Lock button down state 3

Lock button single press recognized

Registrations for kind:lock

Interaction, eventMessage: wake/sleep, perform sleep - iphonen släcks

Banners, asked by system to dismiss all banners with animation flr reason, perform sleep - förbereder släckning

Interaction, perform sleep, locking the device with lock button source and animating fade-out

Interaction, performSleep: start sleep - mobilen i viloläge

Backlight, Animating backlight to factor 0.00 with duration 0.18 source 3 (lock button) - mobilen låses med låsknappen och det tar 0,18 sekunder.

Lock, performsinglepressaction result: sleep/wale interaction handled it - mera låsning.

BiomeCompute, focusModes.reading mode - nåt löge man håller mobilen tror jag.

Set backlight off - instruktion till mobilen att stänga av skärmens bakgrundsbelysning.

Screen state changed to Off

Display 1 power off.

LockUI from source: Now locking

Coversheet sliding view controller prepare for presentation transition - nåt med hur man svajpar runt på skärmen.

User presence monitor, evaluate face detection enablement, available :no,allowed :no, detection: yes -
här tror jag att kameran ser användarens ansikte men får inte använda funktionen då användaren själv inte satt igång kameran, intressante….

Notification long press gesture, wants face detect assertion,camera:no - nåt kopplat till den ovan.

Osv, osv, osv. Blir mer detaljerat desto fler grejer som är igång i mobilen.

Varför tömmer då iPhonen denna användardata och inte stegserierna från Hälsa-appen?

Jo, det beror på att de vet att användaren värderar historiken med stegen väldigt mycket högre än de värderar statistik kring hur många gånger de tryckt på volymknappen på mobilen.

Frågan återstår då vad stegserien är värd utan denna ”backup” av annan användardata?

Min stegräknare räknar upp stegen först när jag har stannat, har tänkt på det gällande MHs dito.
Citera
2023-05-28, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Allt kan ha gått väldigt fort från den påstådda fällningen till att Johanna grensla och påbörjat strypningen.

Det kan ha gått så fort att med den smäll Tove fått i huvudet behövs det kanske inte ens en särskilt påtaglig medvetandegrumling för att man kan få svårt att fatta vad som händer och kunna försvara sig.

Nu har blödningen i det subarachnoidla rummet varit väldigt blysam, men den skvallrar ändå om en hård smäll av något slag.

Även om rättsläkaren uttryckligen skriver:

Ur det rättsmedicinska protokollet
A 149/101:
"Skadorna på huvudet i sig har inte varit dödliga. Det kan inte uteslutas att de gett upphov till viss medvetandepåverkan."
så menar vissa att det inte har skett, eller har det skett så är det inget att räkna med. Faktum är att ingen vet, om vi inte får besked från rättsläkaren vad hon kan säga om saken.

Blödningen har skett också längst bak i huvudet, och finns mellan de mjuka hjärnhinnorna på baksidan av hjärnbryggan och förlängda märgen.

Hjärnbryggan har för övrigt med bl a vakenhet/sömn att göra. Vet inget om hur Tove kan ha påverkats av slaget/n (två?) i huvudet, men jag ser det som att det är kan ha skett en påverkan av medvetandet, särskilt som att rättsläkaren ju säger att det är inte uteslutet att tove kan ha fått en hjärnskking och skriver i rättsintyget att det inte kan uteslutas.

Wikipedia:

"I likhet med förlängda märgen är hjärnbryggan en genomfart för nervimpulser som färdas mellan det centrala och det perifera nervsystemet.[3] Hjärnbryggan medverkar i regleringen av sömn och vakenhet, och bidrar liksom förlängda märgen till att vår andning fungerar som den ska. Skador på hjärnbryggan kan vara dödliga."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hj%C3%A4rnstammen

Undrar om det inkommit några kompletteringar till HR förhandlingarna?

Enligt min erfarenhet så tappar man kollen även efter att man dunsar hårt i golvet på bröstryggen. Lätt att tappa andan då.

Ja värt att hålla koll på dagboksbladet för inte minst kommer väl professorns utlåtande in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in