Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Jag har aldrig beskrivit dig som ”bortgjord”!
Jag skrev en fråga om du kanske skrivit fel, ”skrivit bort dig” i en konstig och för mig obegriplig dubbel negation. Det var aldrig min avsikt att vara spydig eller kalla dig bortgjord.
Ber om ursäkt om du uppfattade det så.
Vi tycker olika i detta fall, det är inte konstigt eller borde skapa några större motsättningar.
Ok, ingen fra!
Men bollen rullade vidare... tyvärr.
Ja, min uppfattning är att man kan ha olika åsikter (naturligtvis till en viss grad, där vissa saker inte är ok att tycka, t ex när det kommer till mäsnkliga rättigheter och rasism, men där är vi inte). Det är inte farligt att tycka eller tro olika och ändå ha respekt för varandra.
Jag kan också ha en förståelse i det här fallet för att man kan tro att Maja har varit delaktig. Det är flera saker som sticker ut, som kan tolkas olika.
På det finns det också Majas tvivelaktiga beteende runt hur hon hanterat kännedom om mordbränningarna.
Nu har jag en tro att Johanna har haft ett väldigt osunt grepp om Maja, som är jagsvag, har låg självkänsla, dåligt självförtroende och negativ självbild.
Johanna påminner mycket om den hemska personlighet som Stefan D hade och som fick människor runt om honom att bete sig väldigt osunt och rent av omoraliskt.
Det är kanske en av de mest intressanta delarna i de här morden, att inte bar hur en person med (förmodligen) personlighetsstörning kan begå ett mord, men även hur de fungerar i övrigt och kan både "smälta in" och påverka många människor runt om dom på ett mycket negativt och farligt sätt.
Jag tror att både Johanna och Stefan har under en längre tid haft mycket mörka tankar, tankar om mord, hat och hämndkänslor som vida överstiger det de flesta människor kan förstå. Det är som jag tror, en mycket stark känsla, något som de inte kan bemästra.
Därför blir morden kanske inte riktigt som ett välplanerat mord skulle gå till. Inte ens säkert att de egentligen vill döda, men de har svårt att stå emot allt det hat och all den ångest som denna känsla av vanmakt, förlorad kontroll (offret sätter sig emot, vägrar ge med sig på det som krävs. Kan vara väldigt för oss obegripliga krav)
Stefan dödade Lena mitt i bostadsområdet, Johanna i sin egen lgh, där många redanvisste om konflikten och visste att de gått hem gemensamt.
Stefans fru ljög så mycket och så orimligt att hon till sist själv belv häktad en vecka för mord, medan Maja också hamnat i klistret.
Precis som med Stefans fru, fanns det många som trodde att hon varit med och dödat Lena, eller minst varit anstiftare, precis som här, Maja kan misstänkas också ha blivit manipulerad av Johanna att vara delaktig.
Vi får se vilka kompletteringar man kommer att göra, om vi kommer närmare en sanning.
Jag funderar också på hur det kommer att se ut under rättegången vad gäller rättsläkarna. Kommer Cleas professor att fråga ut AL, eller kommer hon inte ens att delta? Hur ska åklagaren annars kunna "försvara" att det är mord?
Väntar med sppänning på vad de olika aktörerna kommer att "klämma" fram.