2023-05-28, 16:14
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.Leader
Jag hänger inte med i svängarna, så jag måste fråga. Är misshandeln en separat händelse eller är det fällningen av T som är "den svåra misshandeln" Maja snackar om?

Vet ej. Toves kropp hade flera skador förenliga med grov misshandel som skett före döden. Bl a var Ts ena öga skadat, kanske av en intryckt tumme.
Vet ej hur man bäst formulerar det, men T har varit i någon form av slagsmål kort före döden.

Trots att T var stark enligt pojkvännen och tränade fotboll har hon inte lyckats tillfogande någon motståndare några skador, men fått många själv.
Dessutom har hon manuellt blivit strypt framifrån ”man mot man” medan hon sparkade i väggen, men inte lyckats ge sin strypare typiska motvärnsskador med sina armar eller händer.

Sammantaget talar detta, enligt mig, för att kampen varit mycket ojämn - två mot en - och att Toves armar hållits fast under strypningen. Enbart Ts ben har varit fria så att hon kunnat sparka, men hennes armar har hållits fast av Maja.
Senast redigerad av coli 2023-05-28 kl. 16:33.
Citera
2023-05-28, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Undrar om man skulle kunna hitta något enda rättsfall där ett offer fått ett enda slag i huvudet, för att därefter inte kunnat försvara sig själv

Jag tror att det är fallet Micke från Karlskrona som du letar efter, han blev attackerad med nån skiftnyckel av sin adoptivson, han föll till golvet och på knä, försvarade sig inte.
Citera
2023-05-28, 16:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli

Eftersom inte ens försvaret har motsatt sig att de 5-10 sparkljuden kom från Tove som sparkar i väggen får vi nog utgå från att det har gått till så.

Det är många sparkar och utesluter att Tove varit medvetslös just då.
Eftersom Tove har kämpat och sparkat med sina ben - varför har hon inte gjort det med sina armar?

Rättsläkaren beskriver konvultion-fasen som att det ser ut som ett epileptiskt anfall. Har du sett en människa drabbas av ett epileptiskt anfall?

Du får gärna beskriva vad du såg då. Samt när inträder den och hur länge kan den pågå?
Citera
2023-05-28, 16:40
Medlem
The.Leaders avatar
Citat:
Vet ej. Toves kropp hade flera skador förenliga med grov misshandel som skett före döden. Bl a var Ts ena öga skadat, kanske av en intryckt tumme.
Vet ej hur man bäst formulerar det, men T har varit i någon form av slagsmål kort före döden.

Trots att T var stark enligt pojkvännen och tränade fotboll har hon inte lyckats tillfogande någon motståndare några skador, men fått många själv.
Dessutom har hon manuellt blivit strypt framifrån ”man mot man” medan hon sparkade i väggen, men inte lyckats ge sin strypare typiska motvärnsskador med sina armar.

Sammantaget talar detta, enligt mig, för att kampen varit mycket ojämn - två mot en - och att Toves armar hållits fast under strypningen. Enbart Ts ben har varit fria så att hon kunnat sparka, men hennes armar har hållits fast av Maja.
Nej, det är minst sagt knivigt det här. Men samsittaren nämner fällningen och misshandeln som två separata händelser enligt information från Maja. Så det är därför jag frågade.

Det känns inte logiskt att T skulle bli misshandlad utan att ge ifrån sig något skrik eller höja rösten om det bara var J som bankade på henne utan hjälp.
Citera
2023-05-28, 16:52
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Rättsläkaren beskriver konvultion-fasen som att det ser ut som ett epileptiskt anfall. Har du sett en människa drabbas av ett epileptiskt anfall?

Du får gärna beskriva vad du såg då. Samt när inträder den och hur länge kan den pågå?

Jag tror inte att T fått ett EP-anfall, hon hade inga hjärnskador efter trauma på obduktionen.

Sparkar mot en vägg låter inte heller som kramper, det är en helt annan kraft och långsammare frekvens i sparkljud än i kramper.

EP ger icke riktade ofrivilliga rörelser ofta av olika intensitet, faktiskt vanligen av både armar och ben - det rycker i extremiteterna pga att flexor- och extensormusklerna omväxlande drar sig samman, men det är inga målinriktade rörelser.
Konvulsionskramper är ofta beskrivna som ännu svagare i kraft än epilepsikramper, mer som skakningar i kroppen.
Citera
2023-05-28, 16:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag har aldrig beskrivit dig som ”bortgjord”!
Jag skrev en fråga om du kanske skrivit fel, ”skrivit bort dig” i en konstig och för mig obegriplig dubbel negation. Det var aldrig min avsikt att vara spydig eller kalla dig bortgjord.
Ber om ursäkt om du uppfattade det så.

Vi tycker olika i detta fall, det är inte konstigt eller borde skapa några större motsättningar.

Ok, ingen fra!
Men bollen rullade vidare... tyvärr.

Ja, min uppfattning är att man kan ha olika åsikter (naturligtvis till en viss grad, där vissa saker inte är ok att tycka, t ex när det kommer till mäsnkliga rättigheter och rasism, men där är vi inte). Det är inte farligt att tycka eller tro olika och ändå ha respekt för varandra.

Jag kan också ha en förståelse i det här fallet för att man kan tro att Maja har varit delaktig. Det är flera saker som sticker ut, som kan tolkas olika.

På det finns det också Majas tvivelaktiga beteende runt hur hon hanterat kännedom om mordbränningarna.

Nu har jag en tro att Johanna har haft ett väldigt osunt grepp om Maja, som är jagsvag, har låg självkänsla, dåligt självförtroende och negativ självbild.

Johanna påminner mycket om den hemska personlighet som Stefan D hade och som fick människor runt om honom att bete sig väldigt osunt och rent av omoraliskt.

Det är kanske en av de mest intressanta delarna i de här morden, att inte bar hur en person med (förmodligen) personlighetsstörning kan begå ett mord, men även hur de fungerar i övrigt och kan både "smälta in" och påverka många människor runt om dom på ett mycket negativt och farligt sätt.

Jag tror att både Johanna och Stefan har under en längre tid haft mycket mörka tankar, tankar om mord, hat och hämndkänslor som vida överstiger det de flesta människor kan förstå. Det är som jag tror, en mycket stark känsla, något som de inte kan bemästra.

Därför blir morden kanske inte riktigt som ett välplanerat mord skulle gå till. Inte ens säkert att de egentligen vill döda, men de har svårt att stå emot allt det hat och all den ångest som denna känsla av vanmakt, förlorad kontroll (offret sätter sig emot, vägrar ge med sig på det som krävs. Kan vara väldigt för oss obegripliga krav)

Stefan dödade Lena mitt i bostadsområdet, Johanna i sin egen lgh, där många redanvisste om konflikten och visste att de gått hem gemensamt.

Stefans fru ljög så mycket och så orimligt att hon till sist själv belv häktad en vecka för mord, medan Maja också hamnat i klistret.

Precis som med Stefans fru, fanns det många som trodde att hon varit med och dödat Lena, eller minst varit anstiftare, precis som här, Maja kan misstänkas också ha blivit manipulerad av Johanna att vara delaktig.

Vi får se vilka kompletteringar man kommer att göra, om vi kommer närmare en sanning.

Jag funderar också på hur det kommer att se ut under rättegången vad gäller rättsläkarna. Kommer Cleas professor att fråga ut AL, eller kommer hon inte ens att delta? Hur ska åklagaren annars kunna "försvara" att det är mord?

Väntar med sppänning på vad de olika aktörerna kommer att "klämma" fram.
Citera
2023-05-28, 16:58
Medlem
colis avatar
Citat:
Nej, det är minst sagt knivigt det här. Men samsittaren nämner fällningen och misshandeln som två separata händelser enligt information från Maja. Så det är därför jag frågade.

Det känns inte logiskt att T skulle bli misshandlad utan att ge ifrån sig något skrik eller höja rösten om det bara var J som bankade på henne utan hjälp.

Det är min slutsats också. T skulle nog inte tvekat att slå tillbaka och slåss för att komma därifrån om hon kunnat. Precis som en T i dödskamp skulle tillfogat sin strypare många skador med sina armar och händer med 2-3 mm långa naglar. Om hon inte haft två motståndare som höll fast.
Citera
2023-05-28, 16:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Det kan vara så att när Maja har berättat om detta för samsittaren, så har själva strypningen omtalats som misshandel. Samsättaren nämnde också någonting i stil med att det hade börjat gå upp för Maja att Johanna verkligen hade gjort det här. Det antyder att Maja även hyfsat lång tid efter händelsen och häktningen haft svårt att ta in vad Johanna verkligen utsatte Tove för den där natten.

Maja och samsittaren har ju dels suttit tillsammans under en tid, och därefter även bott tillsammans under ett par veckor. Det var väl om jag minns rätt totalt ca en månad de suttit och bott tillsammans, när Josefin hördes om detta. Så det är klart att Maja har under den tiden kunnat berätta om händelserna vid många tillfällen och såväl Majas uppfattning om vad som hände som information Maja har fått under tiden som utredningen fortgår kan ha påverkat och utvecklat vad hon har berättat för Josefin.
Citera
2023-05-28, 17:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Det rör sig i grund och botten om ett fåtal skador på Tove som vittnar om misshandel, det är en eller två i bakhuvudet, och den i ögat. Om Tove inledningsvis överraskades med ett hårt slag i bakhuvudet, kan det vara så att hon därefter inte haft förmåga att skrika eller försvara sig. Ett sådant scenario går inte att utesluta. Och om det nu är så märkligt att hon inte skrikit eller försvarat sig i annat fall, då talar ju just det för att hon fick ett hårt slag i huvudet inledningsvis, och tänka sig, rättsläkaren berättar om att Tove har fått ett hårt slag i bakhuvudet.

Så svårt är det inte att lägga ihop ett och ett, tänker jag.
Citera
2023-05-28, 17:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Jag tror att det är fallet Micke från Karlskrona som du letar efter, han blev attackerad med nån skiftnyckel av sin adoptivson, han föll till golvet och på knä, försvarade sig inte.

Ja, det är säkert ett bra exempel. Jag tänkte inte på något särskilt fall, jag vet bara att det inte är något direkt ovanligt utan att det finns många sådana fall. Och nu finns nog tyvärr ytterligare ett. Tove-fallet.

Det är för mig högst sannolikt att Johanna klippte till Tove hårt i bakhuvudet med något tillhygge, varpå Tove stöp i golvet och Johanna strypte henne. Än troligare kan vara att Johanna tog ett grepp över Toves huvud och dunkade det hårt emot någonting, det skulle då också förkara ögonskadan, som rättsläkaren förklarade skulle kunna ha uppstått just av att någon tagit ett grepp om Toves huvud.
Citera
2023-05-28, 17:12
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, ingen fra!
Men bollen rullade vidare... tyvärr.

Ja, min uppfattning är att man kan ha olika åsikter (naturligtvis till en viss grad, där vissa saker inte är ok att tycka, t ex när det kommer till mäsnkliga rättigheter och rasism, men där är vi inte). Det är inte farligt att tycka eller tro olika och ändå ha respekt för varandra.

Jag kan också ha en förståelse i det här fallet för att man kan tro att Maja har varit delaktig. Det är flera saker som sticker ut, som kan tolkas olika.

På det finns det också Majas tvivelaktiga beteende runt hur hon hanterat kännedom om mordbränningarna.

Nu har jag en tro att Johanna har haft ett väldigt osunt grepp om Maja, som är jagsvag, har låg självkänsla, dåligt självförtroende och negativ självbild.

Johanna påminner mycket om den hemska personlighet som Stefan D hade och som fick människor runt om honom att bete sig väldigt osunt och rent av omoraliskt.

Det är kanske en av de mest intressanta delarna i de här morden, att inte bar hur en person med (förmodligen) personlighetsstörning kan begå ett mord, men även hur de fungerar i övrigt och kan både "smälta in" och påverka många människor runt om dom på ett mycket negativt och farligt sätt.

Jag tror att både Johanna och Stefan har under en längre tid haft mycket mörka tankar, tankar om mord, hat och hämndkänslor som vida överstiger det de flesta människor kan förstå. Det är som jag tror, en mycket stark känsla, något som de inte kan bemästra.

Därför blir morden kanske inte riktigt som ett välplanerat mord skulle gå till. Inte ens säkert att de egentligen vill döda, men de har svårt att stå emot allt det hat och all den ångest som denna känsla av vanmakt, förlorad kontroll (offret sätter sig emot, vägrar ge med sig på det som krävs. Kan vara väldigt för oss obegripliga krav)

Stefan dödade Lena mitt i bostadsområdet, Johanna i sin egen lgh, där många redanvisste om konflikten och visste att de gått hem gemensamt.

Stefans fru ljög så mycket och så orimligt att hon till sist själv belv häktad en vecka för mord, medan Maja också hamnat i klistret.

Precis som med Stefans fru, fanns det många som trodde att hon varit med och dödat Lena, eller minst varit anstiftare, precis som här, Maja kan misstänkas också ha blivit manipulerad av Johanna att vara delaktig.

Vi får se vilka kompletteringar man kommer att göra, om vi kommer närmare en sanning.

Jag funderar också på hur det kommer att se ut under rättegången vad gäller rättsläkarna. Kommer Cleas professor att fråga ut AL, eller kommer hon inte ens att delta? Hur ska åklagaren annars kunna "försvara" att det är mord?

Väntar med sppänning på vad de olika aktörerna kommer att "klämma" fram.

Ja den bakomliggande psykologi, kanska psykopatin och de inblandades uppbyggda relationer är väldigt intressant, tycker jag också. Det är där förklaringen till varför det hände ligger.
Det är där man också måste gräva om man vill försöka förstå och i tid stoppa något liknande.

Du brukar vara beundransvärt bra på sådana analyser.

Jag ser också fram mot att få mer info kring detta och även få höra om den rättsmedicinska fighten mellan en av våra större fortfarande aktiva rättsmedicinska elefanter och en/två mindre erfarna rättsmedicinare, men som har triumf att de själva genomfört och tolkat obduktionen, mikroskopierat och tagit alla prover för analys.
Senast redigerad av coli 2023-05-28 kl. 17:18.
Citera
2023-05-28, 17:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Det finns många olika typer av anfall, men jag utgår från att rättsläkaren menar ett sådant anfall där kroppen krampar, därav namnet konvulsionsfas.

Här är exmpel på film (strax efer 1 minut), sk grand mal anfall.

https://www.google.com/search?q=youtube+epileptic+seizure&ei=lm1zZI7ZIoeN xc8PuOaE6AQ&oq=youtube+epileptic&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2 l6LXNlcnAQARgAMgUIABCABDIGCAAQFhAeMgYIABAWEB4yBggA EBYQHjIGCAAQFhAeMggIABCKBRCGA0oEC EEYAVCTBVicDWD7ImgBcAB4AIAB2QOIAZAEkgEFMS40LTGYAQC gAQHAAQE&sclient=gws-wiz-serp#fpstate=ive&vld=cid:0854c416,vid:CDccChHrgRA

Jag kan abslout tänka mig att om Tove låg som Johanna beskrivit det i position 2, kan armar och/eller ben, kropp slå emot väggen lite likt det grannen beskriver.

https://imgur.com/a/CsxODuY

Därefter ska grannen inte ha hört mer ljud, vilket kan få en att misstänka att detta var slutet på Toves liv. Men vi vet inte förstås.

Anfall kan se väldigt olika ut. Det finns personer som man kanske inte ens märker att de har haft ett anfall. De kan bli lite frånvarande en stund. En del kan få kortare, medan andra längre anfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in