Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Just ja, bra du påminde mig; grannen vittnade om 2-3 ytterligare dunsar, 5-10 sek efter den första. Borde ha hörts när J hoppade på T och att hon då eventuellt dunkade T:s skalle i golvet. Och att hon därigenom skadar ena ögat. Vad som är anmärkningsvärt är ju att inga skrik eller andra läten har uppfattats. Skrik är trots allt ljud som är genomträngande.
Har också tänkt på den vakna grannen mittemot som snackar med sin flickvän på Skype 02:30. Det pågår ett mord några m från hans ytterdörr, det öppnas och stängs dörrar, det släpas nerför trappan, J står nedanför och samtalar med grannen.
Att ingen, förutom dessa yoghurtlagande män, har hört ljud i trappuppgången eller i lgh för den delen, förefaller ganska osannolikt. Ändå har det hänt.
Låter som att fler än M befinner sig i dvala denna olycksaliga och mörka höstnatt...
Ja, jag måste säga ännu en gång, att när det gäller ljuden så är jag inte ett skvatt förvånad. Ljud i golv färdas in i lägenheten under. Lägenheten under blir som en resonanslåda på en gitarr. Intilliggande rum och angränsande lägenheter hör väldigt lite av det.
Vad det gäller tal är det annorlunda. Tal går rakt ut i luften, inte in i byggnadens struktur och stomme, och hörs därför inte alls lika tydligt i intilliggande eller underliggande bostäder. Skrik hörs så klart tydligare. Men frågan är om Tove hunnit skrika. Hon kanske fick ur sig ett "Vad fan gör du", innan hon var för groggy för att fatta något mer av vad som sedan hände.
För det är ju precis som du säger, ingen annan i huset har vaknat eller reagerat, inte heller när de bär Tove igenom trapphuset och allra minst när både Maja och Johanna trillar med Tove i trapphuset.
Jag tycker nog det är mer anmärkningsvärt att "alla" förväntar sig att allting skulle låtit så mycket, men också samtidigt att just Maja men ingen annan måste ha vaknat.