2023-05-28, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är inte jag, utan du, som inte förstår, eller möjligen låtsas inte förstå.

Jag litar på rättsläkaren.
Jag litar inte på dig.

Det du säger förtar inte det rättsläkaren säger.
Och det rättsläkaren säger är som jag, och många med mig, har sagt.

Du behöver inte förstå, du kan låtsas inte förstå, du kan blunda och du kan hitta på vad som helst.
Det förändrar inte det faktum att rättsläkaren är tydlig på den här punkten.

Vill du förkasta det rättsläkaren säger, då får du komma med något mer än dina egna åsikter, påhitt och lögner. DU får komma med FAKTA och REFERENSER.

Lycka till!

Du debatterar på ett väldigt ohederligt sätt. Du fick ett tydligt och enkelt svar, plus en jämförelse för att säkerställa att du verkligen skulle förstå. Men ändå duckar du och bortser helt från inläggets innehåll och anklagar skribenten för att ljuga. Fortsätter du så här här så har du snart bara ryggdunkarna kvar att skriva med.
Citera
2023-05-28, 00:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Min personliga uppfattning är att det inte finns något som pekar åt det ena eller det andra hållet, och att man därför inte kan säga någonting om att det ena eller det andra är mer eller mindre sannolikt. Det kan vara både och, och vi vet helt enkelt inte.

Att Tove har fått minst ett hårt slag i huvudet vet vi. Det skulle alltså kunna vara flera, men det vet vi inte.

Det föreslogs väl tidigare i tråden att Toves huvud skulle ha bankats i golvet eller en vägg, och att detta skulle kunna vara de ljud som Lahanj hört. Jag tror dock inte på den teorin pga tidslinjen.
Just ja, bra du påminde mig; grannen vittnade om 2-3 ytterligare dunsar, 5-10 sek efter den första. Borde ha hörts när J hoppade på T och att hon då eventuellt dunkade T:s skalle i golvet. Och att hon därigenom skadar ena ögat. Vad som är anmärkningsvärt är ju att inga skrik eller andra läten har uppfattats. Skrik är trots allt ljud som är genomträngande.

Har också tänkt på den vakna grannen mittemot som snackar med sin flickvän på Skype 02:30. Det pågår ett mord några m från hans ytterdörr, det öppnas och stängs dörrar, det släpas nerför trappan, J står nedanför och samtalar med grannen.

Att ingen, förutom dessa yoghurtlagande män, har hört ljud i trappuppgången eller i lgh för den delen, förefaller ganska osannolikt. Ändå har det hänt.

Låter som att fler än M befinner sig i dvala denna olycksaliga och mörka höstnatt...
Citera
2023-05-28, 00:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är naturligtvis inte fysiska reflexer som testas med en hammare vi talar om. Utan ett ”reflexmässig reaktion” - som att ducka när något kommer flygande.
En icke vaken person reagerar varken med att sparka i väggen eller ducka.

När det kommer något flygande och man duckar är det inte en övervägd, genomtänkt planlagd handling. Det sker ”reflexmässigt”.
På samma sätt som att försöka få bort någon som håller ett strypgrepp - för att få luft. Kanske hinner man tänka trots adrenalinpåslag och allt större panik, kanske försöker man kalla på hjälp när man hör en dörrklocka, jag vet inte vad som skedde i Toves hjärna just då.

Men man fäktas och sparkar rimligen med precis allt man har för att försöka komma loss och få bort strypgreppet och personen som håller det.
Ditt svar gjorde mig inte ett dugg klokare.
Menar du att det krävs att man är fullt vaken för att kunna reagera reflexmässigt?

Edit: Ser du rejält omtöcknad som fullt vaken och medveten?
Senast redigerad av sybel 2023-05-28 kl. 00:28. Anledning: Edit:
Citera
2023-05-28, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ditt svar gjorde mig inte ett dugg klokare.
Menar du att det krävs att man är fullt vaken för att kunna reagera reflexmässigt?

Jag kan svara åt coli. Skillnaden mellan "reflexmässig" och "medveten" är att den ena kommer automatiskt och den andra är genomtänkt i någon mån. Man kan alltså reagera reflexmässigt när man är fullt vaken, och man kan reagera medvetet. Och man kan reagera reflexmässigt när man är medvetandesänkt men, som ordet indikerar, är det svårare att agera medvetet. Vad coli menar är att TT bör ha reagerat reflexmässigt vilken medvetandegrad hon är hade vid valt tillfälle.
Citera
2023-05-28, 00:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Just ja, bra du påminde mig; grannen vittnade om 2-3 ytterligare dunsar, 5-10 sek efter den första. Borde ha hörts när J hoppade på T och att hon då eventuellt dunkade T:s skalle i golvet. Och att hon därigenom skadar ena ögat. Vad som är anmärkningsvärt är ju att inga skrik eller andra läten har uppfattats. Skrik är trots allt ljud som är genomträngande.

Har också tänkt på den vakna grannen mittemot som snackar med sin flickvän på Skype 02:30. Det pågår ett mord några m från hans ytterdörr, det öppnas och stängs dörrar, det släpas nerför trappan, J står nedanför och samtalar med grannen.

Att ingen, förutom dessa yoghurtlagande män, har hört ljud i trappuppgången eller i lgh för den delen, förefaller ganska osannolikt. Ändå har det hänt.

Låter som att fler än M befinner sig i dvala denna olycksaliga och mörka höstnatt...

Ja, jag måste säga ännu en gång, att när det gäller ljuden så är jag inte ett skvatt förvånad. Ljud i golv färdas in i lägenheten under. Lägenheten under blir som en resonanslåda på en gitarr. Intilliggande rum och angränsande lägenheter hör väldigt lite av det.

Vad det gäller tal är det annorlunda. Tal går rakt ut i luften, inte in i byggnadens struktur och stomme, och hörs därför inte alls lika tydligt i intilliggande eller underliggande bostäder. Skrik hörs så klart tydligare. Men frågan är om Tove hunnit skrika. Hon kanske fick ur sig ett "Vad fan gör du", innan hon var för groggy för att fatta något mer av vad som sedan hände.

För det är ju precis som du säger, ingen annan i huset har vaknat eller reagerat, inte heller när de bär Tove igenom trapphuset och allra minst när både Maja och Johanna trillar med Tove i trapphuset.

Jag tycker nog det är mer anmärkningsvärt att "alla" förväntar sig att allting skulle låtit så mycket, men också samtidigt att just Maja men ingen annan måste ha vaknat.
Citera
2023-05-28, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Grannen mitt emot kom väl dock inte ihåg om det var den natten han skypade. Han verkade ha lite problem med att minnas saker...
Dock berättade han att det var lyhört nedåt. Och att han tidigare blivit störd av grannen under som var missbrukare Kanske de som bodde i huset var vana vid att det var lite ljud på nätterna och därför inte reageradee. Eller sov de alla djupt förutom yoghurttillverkarna.
Citera
2023-05-28, 00:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Jag kan svara åt coli. Skillnaden mellan "reflexmässig" och "medveten" är att den ena kommer automatiskt och den andra är genomtänkt i någon mån. Man kan alltså reagera reflexmässigt när man är fullt vaken, och man kan reagera medvetet. Och man kan reagera reflexmässigt när man är medvetandesänkt men, som ordet indikerar, är det svårare att agera medvetet. Vad coli menar är att TT bör ha reagerat reflexmässigt vilken medvetandegrad hon är hade vid valt tillfälle.
Coli skrev att T var fullt vaken eftersom hon sparkade I väggen. Därför undrade jag vad den slutsatsen byggde på.

"...man kan reagera reflexmässigt när man är medvetandesänkt..."
"...TT bör ha reagerat reflexmässigt vilken medvetandegrad hon är hade..."

Kan och bör låter mer som möjlighet och tro än som något medicinskt fastslaget.

Enligt RL kan medvetandesänkning vara inkapaciterande. Har RL då fel?
Citera
2023-05-28, 01:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Man kan alltså ducka för ett flygande tefat när man är medvetslös, eftersom det enligt Coli är en reflexmässig reaktion.

Du förstod kanske inte Sybels retoriska fråga där, men gå tillbaka till vad Coli skrev så får du själv se att något som kommer flygande var det som exemplifierades. Och något sådant duckar man inte "reflexmässigt" för om man inte är vid sina sinnens bruk.
Citera
2023-05-28, 01:24
Medlem
Citat:
Varför låtsas du att du inte förstår?
Rättsläkaren ser enbart till sitt lilla expertområde - obduktionsfynd.
Inte till hela mordutredningen.

Det är som om teknikerna i badrummet av Ts funna DNA på tre ställen skulle uttala sig om att mordet ensamt kunde begåtts av J.

Varken rättsläkaren eller teknikerna har uttalat sig om HELA UTREDNINGSBILDEN. De har inte ens blivit tillfrågade om den, de har inte uppdraget att sammanfatta alla olika fynd. Det är mordutredarnas jobb.

Av enbart obduktionsfynden efter strypning och misshandel kan ha J gjort det själv, enligt rättsläkaren.

Men om man konstaterar att Tove varit vaken eftersom det var sparkljud från Tove som grannen hörde - borde den som satt ovanpå en kämpande Tove och framåtlutad hade sina händer runt Toves hals också fått en hel del skador av Toves motståndskamp.
Dessa omständigheter med sparkljud tar rättsläkaren inte hänsyn till när hon uppger att J ensam kan ha dödat T. Hon uttalar sig endast om sina obduktionsfynd.

Saknas dessa skador har någon annan med största sannolikhet samtidigt hållit fast Toves armar som hon då inte kunde fäktas, klösa, riva och slå den som hindrade henne från att få luft.
Kunde Tove sparka i väggen kämpade hon emot. Då borde den som ströp haft fullt med skador - om inte Tove också hölls fast.

De måste helt enkelt rimligen varit två för att övermanna och döda Tove för att kampen skulle blivit så ojämn där Tove har fullt med skador och är död - men ingen av de andra har några typiska motvärnskador.

En fråga till dig som gillar sannolikhet osv.

Om jag lägger mig i ett rum som är 210x255 cm och börjar veva och klösa med armar och händer respektive sparka med benen efter att ha blivit knuffad - är det störst sannolikhet att jag träffar någon om det är noll, eller en, eller två, eller tre, eller fyra personer förutom mig i rummet då?
Citera
2023-05-28, 01:31
Medlem
colis avatar
Citat:

Tack för bra formulering
Citera
2023-05-28, 01:44
Medlem
Citat:
Tänk om det skulle bli så….

I värsta scenariot skulle T då kunnat dött av ”egen kroppslig olyckshändelse” när hon satte maginnehåll i halsen efter 10sekunders självförsvars strypgrepp. Oaktsamt vållande!

”7 § brottsbalken döms den som av oaktsamhet orsakar annans död för vållande till annans död till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. Om brottet är grovt föreskrivs fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

Då kan gravfridsbrottet också bli av normalgraden eftersom det inte begicks för att dölja ett mord.

”Påföljden för brott av normalgraden är böter eller fängelse i högst två år. Grovt gravfridsbrott ger fängelse i mellan sex månader och fyra år. ”

I allra värsta fall skulle då både Johanna och Maja komma undan med oaktsamt vållande till Ts död och gravfridsbrott av normalgraden. Det blir högst fängelse i 2+2 år, möjligen endast böter.

Osannolikt - men en rätt obehaglig möjlighet.
Om man tänker på vad stackars T och Ts anhöriga utsatts för.

Det vore ju fruktansvärt om det skulle bli så låga straff 😥

Men det är precis det Clea jobbar för
Och även M advokat
Typ släpp fångarna fri

Nej det får inte ske

Tove har dött en plågsam död hennes kropp har blivit slöngd i skogen som en sopa
Sönderbränd och och djurangripen
Så fick föräldrarna hem sin Tove
för att begrava

Hoppas verkligen att tjejerna får ta koncekvenserna av vad de gjort med långa straff
Om det inte blir så hoppas jag att anhöriga kan överklaga
Myndigheter ska inte sparka på offer
Citera
2023-05-28, 01:47
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det vore ju fruktansvärt om det skulle bli så låga straff 😥

Men det är precis det Clea jobbar för
Och även M advokat
Typ släpp fångarna fri

Nej det får inte ske

Tove har dött en plågsam död hennes kropp har blivit slöngd i skogen som en sopa
Sönderbränd och och djurangripen
Så fick föräldrarna hem sin Tove
för att begrava

Hoppas verkligen att tjejerna får ta koncekvenserna av vad de gjort med långa straff
Om det inte blir så hoppas jag att anhöriga kan överklaga
Myndigheter ska inte sparka på offer

Lugn, ingen kommer gå fri, var så säker.
Det blir troligtvis vägs ände med Hovrättsdomen.
Högsta domstolen tar bara upp prejudicerande mål, vilket jag har svårt att tro detta kommer frambringa.
Johanna får livstid, Maja 8-11 år i HR är min gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in