2023-05-27, 23:34
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Maja är hur som, fri som fågeln innan vi firar in 2027.
Det är åtminstone jag övertygad om. Medhjälp och gravfrid tror jag hon döms för till syvende sist.
Livstid? Inte en chans.

Gravfrid kommer hon tveklöst att dömas för.

Medhjälp är jag helt övertygad om att hon inte kommer att dömas för, helt enkelt för att hon inte har begått några sådana gärningar. Till och med den inkompetenta tingsrätten konstaterade att Maja inte visste att Tove skulle komma att dö denna natt. I alla fall inte innan Johanna hade tagit ett strypgrepp på Tove. Och då finns bara två alternativ för Maja, antingen deltog hon i mordet, eller så gjorde hon det inte.

Man ja, jag tror som du, att Maja kommer vara fri innan 2027. Jag gissar på att hon kommer vara fri innan vi firar in 2025, och om hon har tur är hon fri innan hösten lägger sitt mörker över oss. Har hon riktigt tur är hon fri innan semestern börjar. Men då får hon ha bra jäkla tur, det måste jag säga.
Citera
2023-05-27, 23:34
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Som jag har förstått det så har inte själva skallskadans sår orsakat blödningen utan kraften med vilken skadan tillfogats. Gissningsvis när T föll baklänges mot golvet och huvudet skakades om så att små, små kärl ovanpå Pia mater revs sönder och blödde. Men Pia mater ligger ovanpå själva hjärnan och skyddar den, så blödning ovanpå Pia mater är inte en blödning inne i hjärnvävnaden.
Tack för svar! Ja, det var själva omskakningen av hjärnan orsakad av fallet jag syftade på. Inte det ytliga såret.
Citat:
Subarach-blödning under arachnoidala ”spindelvävshjärnhinnan, kan visserligen ge neurogen kroppsfunktionspåverkan av trycket nedåt, som lungödem. Men det tar tid, det borde sannolikt inte gå så här fort.
Då fick jag klarhet i det, tack.
Citat:
När kroppen ligger ute i skogen bildas inga nya kliniska lungödem, endast postmortal påverkan på lungorna som visserligen kan bli ödematösa, men på ett annat sätt. Allt har ju stoppat upp och avslutats.
Var inne på blödningen mellan hjärnhinnorna och om nedbrytningen har haft någon inverkan på SAB. Men det var långsökt.

——- ——-

Citat:
Jag kan inte släppa tanken på att den välrenommerade professorn i rättsmedicin från Umeå kan skapa tvivel angående rättsläkarens slutsats om icke existerande aspirerat maginnehåll.
Då kommer rätten kanske att tro på hostningar, väsande ljud och att J kan ha släppt efter 10 sekunder. Då faller kanske mord som dödsorsak och det blir inga livstidsdomar….
Tror åklagaren också är förberedd på just detta och kan framlägga material som motsäger 10 sekunder.
Citera
2023-05-27, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nu när du nämnder det. Det skulle faktiskt inte förvåna mig om hovrätten beslutar att Maja skall släppas ur häktet i väntan på dom, så snart rättegången i HR är avklarad. Jag medger samtidigt att jag inte riktigt tror att det ser, men jag skulle inte bli så förvånad om det skedde.

Och med all respekt för Tove och hennes anhöriga och vänner, så tänker jag att Tove får rättvisa när den, eller de, som mördade henne döms för det, och den eller de som inte gjorde det, frias.

För jag tror inte att Tove skulle vilja att Maja döms för mord, om Maja inte mördade Tove.

Och jag tror ännu mindre att Tove skulle vilja se Maja komma undan ett mord bara för att hon ”sovit”
Citera
2023-05-27, 23:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Varför låtsas du att du inte förstår?

Det är inte jag, utan du, som inte förstår, eller möjligen låtsas inte förstå.

Jag litar på rättsläkaren.
Jag litar inte på dig.

Det du säger förtar inte det rättsläkaren säger.
Och det rättsläkaren säger är som jag, och många med mig, har sagt.

Du behöver inte förstå, du kan låtsas inte förstå, du kan blunda och du kan hitta på vad som helst.
Det förändrar inte det faktum att rättsläkaren är tydlig på den här punkten.

Vill du förkasta det rättsläkaren säger, då får du komma med något mer än dina egna åsikter, påhitt och lögner. DU får komma med FAKTA och REFERENSER.

Lycka till!
Citera
2023-05-27, 23:41
Medlem
Citat:
Gravfrid kommer hon tveklöst att dömas för.

Medhjälp är jag helt övertygad om att hon inte kommer att dömas för, helt enkelt för att hon inte har begått några sådana gärningar. Till och med den inkompetenta tingsrätten konstaterade att Maja inte visste att Tove skulle komma att dö denna natt. I alla fall inte innan Johanna hade tagit ett strypgrepp på Tove. Och då finns bara två alternativ för Maja, antingen deltog hon i mordet, eller så gjorde hon det inte.

Man ja, jag tror som du, att Maja kommer vara fri innan 2027. Jag gissar på att hon kommer vara fri innan vi firar in 2025, och om hon har tur är hon fri innan hösten lägger sitt mörker över oss. Har hon riktigt tur är hon fri innan semestern börjar. Men då får hon ha bra jäkla tur, det måste jag säga.

Ja oj vilken tur om hon blir fri innan semestern. Undrar vad för roligt hon ska planera in då? Hänga med vännerna i Vetlanda? Nej just det tror inte någon ens vill se åt hennes håll. Mysa hemma hos föräldrarna? Ja det blir nog bra stämning när alla pingstvännerna tar helt avstånd. Kanske ta upp pluggningen efter sommaren? Ja hon har nog psyket att vistas i en miljö där alla tittar snett på henne. Ja hon har nog sannerligen ett underbart liv att vänta på utsidan.
Citera
2023-05-27, 23:42
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
en lätt hjärnskakning och en subaraknoidalblödning är båda två effekten/resultatet av våld mot huvudet. De kan båda två vara effekten av ett och samma våld, eller effekterna av två av varande oberoende våldshandlingar mot huvudet. Jag vill minnas att det i rättsläkarens rapport nämns att den subaraknoidala blödningen och den yttre skadan kan vara orsakade båda två av en och samma våldshandling, eller av varsin våldshandling.
Precis, jag funderade på det mest sannolika i T:s fall.
Citat:
Att SAB skulle ha något med lungödem i detta fallet att göra håller jag för osannolikt, givet Toves korta tid i livet. Däremot så är ju strypningen med blockaden av halsartären en direkt orsak. Detta framgår väl också av rättsläkarens rapport vill jag minnas.
Det rör sig om minutrar så tiden är kort och blödningen minimal. Blev ändå fundersam.

Ja, hon tog upp det.
Citera
2023-05-27, 23:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Och jag tror ännu mindre att Tove skulle vilja se Maja komma undan ett mord bara för att hon ”sovit”

Möjligen menar du att du inte tror att Tove skulle vilja att den eller någon av de som mördade henne kom undan. Det tror inte jag heller, men det låg ju redan i vad jag skrev.
Citera
2023-05-27, 23:43
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du har vid tidigare tillfälle poängterat att T stridit av reflex och inte medvetet. Menar du nu att T ändå fullt medvetet sparkat i väggen?
Jag får inte ihop hur du tänker. Har T stridit fullt vaken och medveten opåverkad av alla sina skador eller har hon kämpat av reflex och adrenalin?

Det är naturligtvis inte fysiska reflexer som testas med en hammare vi talar om. Utan en ”reflexmässig reaktion” - som att ducka när något kommer flygande.
En icke vaken person reagerar varken med att sparka i väggen eller ducka.

När det kommer något flygande och man duckar är det inte en övervägd, genomtänkt planlagd handling. Det sker ”reflexmässigt”.
På samma sätt som att försöka få bort någon som håller ett strypgrepp - för att få luft. Kanske hinner man tänka trots adrenalinpåslag och allt större panik, kanske försöker man kalla på hjälp när man hör en dörrklocka, jag vet inte vad som skedde i Toves hjärna just då.

Men man fäktas och sparkar rimligen med precis allt man har för att försöka komma loss och få bort strypgreppet och personen som håller det.
Senast redigerad av coli 2023-05-27 kl. 23:55.
Citera
2023-05-27, 23:50
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Ja oj vilken tur om hon blir fri innan semestern. Undrar vad för roligt hon ska planera in då? Hänga med vännerna i Vetlanda? Nej just det tror inte någon ens vill se åt hennes håll. Mysa hemma hos föräldrarna? Ja det blir nog bra stämning när alla pingstvännerna tar helt avstånd. Kanske ta upp pluggningen efter sommaren? Ja hon har nog psyket att vistas i en miljö där alla tittar snett på henne. Ja hon har nog sannerligen ett underbart liv att vänta på utsidan.

Förstår att du är skadeglad över Majas öde även om hon är oskyldig till mord. Det säger allt om dig och inget om Maja. Bara så du vet.

Pingstvännerna kanske är just det, vänner, och kanske gör som de i kyrkan säger att de gör, förlåter, värnar om de svaga, tar hand om de sina.

Men just det där med att hänga med vännerna är ju en märklig kommentar. Vad jag förstått hade Maja inga direkta vänner. Hon var väl redan sen innan den utstötta, och det var väl därför som Johanna blev hennes "vän". Så det finns väl inga "vänner" för henne att hänga med ändå. Nej, Maja gör nog klokast i att söka sig till någon storstad, eller kanske utomlands, och försöka bygga sig ett nytt liv där. Men hon får det nog inte lätt, det tror jag verkligen inte. Men jag kan ju hoppas att det går bra för henne i alla fall. Det är väl kanske det som skiljer mig från dig. Jag vill tro gott om människor och vill dem gott. Sedan finns så klart undantag som psykopater som Johanna. Men om Maja är oskyldig till mord, så finns ingen anledning att önska henne allt ont i livet som du tycks vilja göra. Återigen så säger det allt om dig och inget om någon annan. Kanske något för dig att fundera över.
Citera
2023-05-27, 23:54
Medlem
flashmaners avatar
[quote=Reviews|84595354]Precis, jag funderade på det mest sannolika i T:s fall. [/qoute]

Min personliga uppfattning är att det inte finns något som pekar åt det ena eller det andra hållet, och att man därför inte kan säga någonting om att det ena eller det andra är mer eller mindre sannolikt. Det kan vara både och, och vi vet helt enkelt inte.

Att Tove har fått minst ett hårt slag i huvudet vet vi. Det skulle alltså kunna vara flera, men det vet vi inte.

Det föreslogs väl tidigare i tråden att Toves huvud skulle ha bankats i golvet eller en vägg, och att detta skulle kunna vara de ljud som Lahanj hört. Jag tror dock inte på den teorin pga tidslinjen.
Citera
2023-05-28, 00:00
Medlem
Citat:
Knappast. Inte ens en professor vad han än säger kommer kunna få Johanna friad från minst grovt vållande där straffet lär bli max.

Dock, givet Johannas bevisade motiv och intentioner kommer domstolen dessutom med all säkerhet att döma Johanna för mord även om professorn skulle kunna så tvivel kring den exakta fysiska dödsorsaken. För oavsett vad inne i Toves kropp som gjorde att hon dog, kommer till och med hovrätten att inse att det var Johannas avsikt att Tove skulle dö, och att detta, givet just bevisen kring motiv och intention, innebär att oavsett hur Tove dog, så var det Johanna som avsiktligen dödade henne. Därom är jag övertygad.

Tack för svar, ja då då blir det enklare för mej att skipa rättvisa för Tove, Jag ska introducera Maja till en värld hon aldrig har besökt och jag längtar.
Citera
2023-05-28, 00:00
Medlem
Citat:
Förstår att du är skadeglad över Majas öde även om hon är oskyldig till mord. Det säger allt om dig och inget om Maja. Bara så du vet.

Pingstvännerna kanske är just det, vänner, och kanske gör som de i kyrkan säger att de gör, förlåter, värnar om de svaga, tar hand om de sina.

Men just det där med att hänga med vännerna är ju en märklig kommentar. Vad jag förstått hade Maja inga direkta vänner. Hon var väl redan sen innan den utstötta, och det var väl därför som Johanna blev hennes "vän". Så det finns väl inga "vänner" för henne att hänga med ändå. Nej, Maja gör nog klokast i att söka sig till någon storstad, eller kanske utomlands, och försöka bygga sig ett nytt liv där. Men hon får det nog inte lätt, det tror jag verkligen inte. Men jag kan ju hoppas att det går bra för henne i alla fall. Det är väl kanske det som skiljer mig från dig. Jag vill tro gott om människor och vill dem gott. Sedan finns så klart undantag som psykopater som Johanna. Men om Maja är oskyldig till mord, så finns ingen anledning att önska henne allt ont i livet som du tycks vilja göra. Återigen så säger det allt om dig och inget om någon annan. Kanske något för dig att fundera över.

Jag är övertygad om att hon är skyldig till mord så nej jag önskar ingen något illa som inte förtjänar det. Hon skulle få det bättre i fängelset vågar jag t.o.m. påstå. Min gissning är att hon slutar ensam i en soclägenhet med flaskan i ena handen och pillerburken i andra annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in