2023-05-27, 23:13
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Vi säger så, men då borde väl Maja vid det här laget vara släppt ur häkte om det nu är bara JJ som bär skuld till Ts död, Straffet för griftefridsbrott har M suttit av till dags dato med råge till och med.

Nu när du nämnder det. Det skulle faktiskt inte förvåna mig om hovrätten beslutar att Maja skall släppas ur häktet i väntan på dom, så snart rättegången i HR är avklarad. Jag medger samtidigt att jag inte riktigt tror att det ser, men jag skulle inte bli så förvånad om det skedde.

Och med all respekt för Tove och hennes anhöriga och vänner, så tänker jag att Tove får rättvisa när den, eller de, som mördade henne döms för det, och den eller de som inte gjorde det, frias.

För jag tror inte att Tove skulle vilja att Maja döms för mord, om Maja inte mördade Tove.
Citera
2023-05-27, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är så typiskt dig. Du gör en massa hejvilda påståenden alltid utan referenser, och sedan skall någon annan ta fram fakta istället. Lägg du fram bevis för dina påståenden, eller håll käften, rent ut sagt.

Rättsläkaren har klart och tydligt sagt att det är möjligt att mordet skett utan Majas medverkan.

Att du hittar på att något inte kan vara möjligt bara för att rättsläkaren inte har fått exakt en fråga du hittar på i efterhand visar bara en enda sak, hur desperat du är att med egna påhitt bevisa helt befängda saker. Skärp dig!

Ja det står väl tydligast i det skriftliga utlåtandet av RL. Nötknäpparen har skrivit om det flera gånger.
Citera
2023-05-27, 23:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ta och ta fram ETT fall där en ensam manuell strypmördare iklädd kortärmat och kort kjol lyckats göra det som hände med en inte medvetslös Tove utan att få en enda typisk motvärnskada.

Hitta ett fall som bevisar att det verkligen ensam går att strypa en frisk vaken vuxen framifrån utan att bli sönderklöst, riven, full med blåmärken med efterlämnat DNA under offrets naglar.

Rättsläkaren har INTE uttalat sig om det går att undkomma motvärnsskador för en ensam mördare om offret samtidigt är vaket och sparkar i väggen . För den frågan fick aldrig rättsläkaren.
Du har vid tidigare tillfälle poängterat att T stridit av reflex och inte medvetet. Menar du nu att T ändå fullt medvetet sparkat i väggen?
Jag får inte ihop hur du tänker. Har T stridit fullt vaken och medveten opåverkad av alla sina skador eller har hon kämpat av reflex och adrenalin?
Citera
2023-05-27, 23:14
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ja och hon bör bli fri nu eller dom närmaste dagarna. Den som lever får se.

Hon kommer knappast att bli fri innan rättegången i hovrätten.
Citera
2023-05-27, 23:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Ja det står väl tydligast i det skriftliga utlåtandet av RL. Nötknäpparen har skrivit om det flera gånger.

Ja, vi är många som påtalat detta upprepade gånger, men nötknäpparen är nog som du säger den som allra mest enträget och föredömligt på ett sakligt sätt har lyft fram dessa fakta. All heder till nötknäpparen för detta ihärdiga arbete!
Citera
2023-05-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ja, att Maja skulle dömas till ett hårdare straff än Johanna förefaller extremt osannolikt.

Personligen tror jag dock inte att Johannas straffutmätning påverkar hur hårt Maja straffas.

Men visst, om Cleas professor får domstolen att döma för vållande istället för mord exempelvis, då kan ju inte heller Maja dömas för en allvarligare gärning än vållande.

Det är alltså viktigt här att skilja på gärning och straff, alltså vilken gärning det döms för, exvis vållande till annans död eller mord, samt vilket straff domstolen utdömer för den gärning som man dömts till, exvis 4 års fängelse eller livstids fängelse.

Det slutar med att bägge går fri och jag ensam får skipa rättvisa åt Tove, Tand för tand och öga för öga.
Citera
2023-05-27, 23:21
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Informativt inlägg om sannolikhetsbedömningar!

Nu till ett par frågor som jag har funderat på idag; om T fick en lätt hjärnskakning, är det denna som bedöms ha resulterat i en subaraknoidalblödning, eller kan det röra sig om två separata skalltrauman?

en lätt hjärnskakning och en subaraknoidalblödning är båda två effekten/resultatet av våld mot huvudet. De kan båda två vara effekten av ett och samma våld, eller effekterna av två av varande oberoende våldshandlingar mot huvudet. Jag vill minnas att det i rättsläkarens rapport nämns att den subaraknoidala blödningen och den yttre skadan kan vara orsakade båda två av en och samma våldshandling, eller av varsin våldshandling.

Citat:
Nästa fråga: om SAB, finns det risk för att denna sparsamma blödning har gett upphov till ett neurogent lungödem? Alltså inte lungödem till följd av kvävningen. Tokig fråga kanske då det inte var frågan om en aneurysm i T:s fall, men tänker att kroppen också har legat ute under lång tid.

Anledningen till min undran är dels utlåtandet om lungorna i obduktionsrapporten, dels det J beskriver som hostningar och väsande ljud kort efter strypgreppet. Visserligen är det uteslutet att hon släppte därefter, om jag har förstått det rätt i och med att skadorna bara kan ha uppkommit genom långvarigt och hårt tryck.[/quote]

Att SAB skulle ha något med lungödem i detta fallet att göra håller jag för osannolikt, givet Toves korta tid i livet. Däremot så är ju strypningen med blockaden av halsartären en direkt orsak. Detta framgår väl också av rättsläkarens rapport vill jag minnas.
Citera
2023-05-27, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Som jag har förstått det så har inte själva skallskadans sår orsakat blödningen utan kraften med vilken skadan tillfogats. Gissningsvis när T föll baklänges mot golvet och huvudet skakades om så att små, små kärl ovanpå Pia mater revs sönder och blödde. Men Pia mater ligger ovanpå själva hjärnan och skyddar den, så blödning ovanpå Pia mater är inte en blödning inne i hjärnvävnaden.

Subarach-blödning under arachnoidala ”spindelvävshjärnhinnan, kan visserligen ge neurogen kroppsfunktionspåverkan av trycket nedåt, som lungödem. Men det tar tid, det borde sannolikt inte gå så här fort.
När kroppen ligger ute i skogen bildas inga nya kliniska lungödem, endast postmortal påverkan på lungorna som visserligen kan bli ödematösa, men på ett annat sätt. Allt har ju stoppat upp och avslutats.

——- ——-

Jag kan inte släppa tanken på att den välrenommerade professorn i rättsmedicin från Umeå kan skapa tvivel angående rättsläkarens slutsats om icke existerande aspirerat maginnehåll.
Då kommer rätten kanske att tro på hostningar, väsande ljud och att J kan ha släppt efter 10 sekunder. Då faller kanske mord som dödsorsak och det blir inga livstidsdomar….

Det är ändå så jäkla dumt, hon är ändå död pga två personers gärningar. Som att misshandla någon och slänga den medvetslös i en sjö och hävda det var drunkning som dödade människan.
Citera
2023-05-27, 23:25
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ja, att Maja skulle dömas till ett hårdare straff än Johanna förefaller extremt osannolikt.

Personligen tror jag dock inte att Johannas straffutmätning påverkar hur hårt Maja straffas.

Men visst, om Cleas professor får domstolen att döma för vållande istället för mord exempelvis, då kan ju inte heller Maja dömas för en allvarligare gärning än vållande.

Det är alltså viktigt här att skilja på gärning och straff, alltså vilken gärning det döms för, exvis vållande till annans död eller mord, samt vilket straff domstolen utdömer för den gärning som man dömts till, exvis 4 års fängelse eller livstids fängelse.

Maja är hur som, fri som fågeln innan vi firar in 2027.
Det är åtminstone jag övertygad om. Medhjälp och gravfrid tror jag hon döms för till syvende sist.
Livstid? Inte en chans.
Citera
2023-05-27, 23:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Det slutar med att bägge går fri och jag ensam får skipa rättvisa åt Tove, Tand för tand och öga för öga.

Knappast. Inte ens en professor vad han än säger kommer kunna få Johanna friad från minst grovt vållande där straffet lär bli max.

Dock, givet Johannas bevisade motiv och intentioner kommer domstolen dessutom med all säkerhet att döma Johanna för mord även om professorn skulle kunna så tvivel kring den exakta fysiska dödsorsaken. För oavsett vad inne i Toves kropp som gjorde att hon dog, kommer till och med hovrätten att inse att det var Johannas avsikt att Tove skulle dö, och att detta, givet just bevisen kring motiv och intention, innebär att oavsett hur Tove dog, så var det Johanna som avsiktligen dödade henne. Därom är jag övertygad.
Citera
2023-05-27, 23:27
Medlem
Citat:
Diskussionsforumet Quora. A 153, s 52. Står bland relaterade frågor. Frågan hon hade ställt var: "Hur gör man för att komma undan med ett mord."

Det är så svårt att förstå. En ung intelligent människa med livet framför sig som fylls av sånt hat.
Citera
2023-05-27, 23:31
Medlem
colis avatar
Citat:
Rättsläkaren har klart och tydligt sagt att det är möjligt att mordet skett utan Majas medverkan.
!

Varför låtsas du att du inte förstår?
Rättsläkaren ser enbart till sitt lilla expertområde - obduktionsfynd.
Inte till hela mordutredningen.

Det är som om teknikerna i badrummet av Ts funna DNA på tre ställen skulle uttala sig om att mordet ensamt kunde begåtts av J.

Varken rättsläkaren eller teknikerna har uttalat sig om HELA UTREDNINGSBILDEN. De har inte ens blivit tillfrågade om den, de har inte uppdraget att sammanfatta alla olika fynd. Det är mordutredarnas jobb.

Av enbart obduktionsfynden efter strypning och misshandel kan ha J gjort det själv, enligt rättsläkaren.

Men om man konstaterar att Tove varit vaken eftersom det var sparkljud från Tove som grannen hörde - borde den som satt ovanpå en kämpande Tove och framåtlutad hade sina händer runt Toves hals också fått en hel del skador av Toves motståndskamp.
Dessa omständigheter med sparkljud tar rättsläkaren inte hänsyn till när hon uppger att J ensam kan ha dödat T. Hon uttalar sig endast om sina obduktionsfynd.

Saknas dessa skador har någon annan med största sannolikhet samtidigt hållit fast Toves armar som hon då inte kunde fäktas, klösa, riva och slå den som hindrade henne från att få luft.
Kunde Tove sparka i väggen kämpade hon emot. Då borde den som ströp haft fullt med skador - om inte Tove också hölls fast.

De måste helt enkelt rimligen varit två för att övermanna och döda Tove för att kampen skulle blivit så ojämn där Tove har fullt med skador och är död - men ingen av de andra har några typiska motvärnskador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in