2023-05-19, 23:50
Medlem
glajarns avatar
När det gäller bostadsföreningar så finns det alltid någon jävla sur gubbe som ska hålla koll på allt och alla. Bodde för många år sedan i Radhus där bostaden var friköpt men vi hade en förening. Där hade vi en som alltid skulle hålla koll på allt. Var man ute på tomten så stod han bakom gardinerna och glodde för att se vad man gjorde. Vintertid gick han runt och kollade garagen för att se att ingen hade skruvat upp värmefläkten fär mycket som satt i garage längan.
Filmen Ove säger allt och det finns alltid en sådan person i just villa områden eller föreningar. Nu bor jag ut på landet långt ifrån sådana människor och det är jävligt skönt😁
Citera
2023-05-20, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det finns personer som Ove i varenda vägförening, varenda båtförening (har aldrig bott i bostadsrätt.

Jag är inte själv drabbad men har kompisar vars grannar spionerar på dom, kollar vad de köper, kollar om de har lån på nya bilen osv.

Och det här är ett storstadsfenomen (jag har hört att detta är värst i radhus men har ingen egen erfarenhet).
På landet är man beroende av sina grannar och man låter dom därför sköta sig mycket mer själva. Man ger dom större svängrum när man bara har en eller två grannar. Det här har jag erfarenhet av.

Det här lite som snatteri. Man vet inte vem som snattar i affärer. Man tror det är fattiga men i sj'lva verket alla möjliga. Lika gärna poliser och domare. Att spionera på grannar och snatta i butiker beror på psykisk ohälsa och det kan vem som helst ha.
Verkar inte normalt att sitta bakom ett fönster och glo på allt

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
När det gäller bostadsföreningar så finns det alltid någon jävla sur gubbe som ska hålla koll på allt och alla. Bodde för många år sedan i Radhus där bostaden var friköpt men vi hade en förening. Där hade vi en som alltid skulle hålla koll på allt. Var man ute på tomten så stod han bakom gardinerna och glodde för att se vad man gjorde. Vintertid gick han runt och kollade garagen för att se att ingen hade skruvat upp värmefläkten fär mycket som satt i garage längan.
Filmen Ove säger allt och det finns alltid en sådan person i just villa områden eller föreningar. Nu bor jag ut på landet långt ifrån sådana människor och det är jävligt skönt😁
Skönt att höra!
Citera
2023-05-27, 21:31
Medlem
Vad gör man åt puckot i villan intill?

Jag bor i ett lugnt villaområde. Lite trafikstört men riktigt städade typer, barnfamiljer o pensionärer. Just nu pågår 3 olika renoveringar i kvarteret, tomterna är små och det blir mycket oväsen, byggljud men det får man tåla.
MEN en av grannarna, som fixar sin tillbyggnad själv envisas med att ha radion på ute ca 12 timmar om dygnet. För att överrösta trafiken och alla byggljud skruvar han upp volymen.Tror gubben hör dåligt dessutom. Jag kan alltså höra varenda stavelse i väderleksrapporten från hans djävla radio.
Igår hörde jag att någon av de andra grannarna
hade synpunkter, så idag skruvade han upp ljudet ytterligare, den står ff på och gubbjäveln har inte synts till ute sedan i förmiddags.
Va fan gör man? Vill kunna vara ute i min trädgård i sommar utan p4 ringande i öronen.
Citera
2023-05-27, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A-barn
Jag bor i ett lugnt villaområde. Lite trafikstört men riktigt städade typer, barnfamiljer o pensionärer. Just nu pågår 3 olika renoveringar i kvarteret, tomterna är små och det blir mycket oväsen, byggljud men det får man tåla.
MEN en av grannarna, som fixar sin tillbyggnad själv envisas med att ha radion på ute ca 12 timmar om dygnet. För att överrösta trafiken och alla byggljud skruvar han upp volymen.Tror gubben hör dåligt dessutom. Jag kan alltså höra varenda stavelse i väderleksrapporten från hans djävla radio.
hade synpunkter, så idag skruvade han upp ljudet ytterligare, den står ff på och gubbjäveln har inte synts till ute sedan i förmiddags.
Va fan gör man? Vill kunna vara ute i min trädgård i sommar utan p4 ringande i öronen.

Skaffa ett luftgevär, med bra flås i. Och lägg dig utom synhåll, och sätt en kula i varje högtalare. Alternativt, ställer du upp en stereo med bra tryck i, och drar igång p3, så att det skär sig i öronen, och blir omöjligt att höra något av programmen. Då lär han fatta vinken.
Citera
2023-05-27, 21:34
Medlem
TackAPrioris avatar
Mitt förslag är att du går in med två biror och sätter dig ner med honom. Pratar tillsammans i en kvart. Sedan säger du tack för trevlig stund, och ber respektfullt om han vill skruva ner radion då du tycker det kan vara störande när du är ute i din trädgård.

Problemet löst. Varsågod.
Citera
2023-05-27, 21:41
Medlem
Personligen hade jag gått bärsärk!

Rusa över tomten med ett slagträ och ta ut varenda millimeter av aggression du besitter och gör minibitar av radion.

Ha en coronamask på dig så ser inte gubbfan att de ör du
Citera
2023-05-27, 21:41
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Har du provat prata med grannen?
Citera
2023-05-27, 21:42
Medlem
Kanske jag kan "prata förstånd" med gubben över några öl. Beror väl på hur irriterad jag är i morgon och om det blir så tyst så jag kan sova i natt.
Citera
2023-05-27, 21:43
Medlem
poirotmoss avatar
Citat:

Finns värre öden än P4. Pröva att överrösta grannen med att vråla: ”Åååh semsester, HA! Hur mår du?!”
Citera
2023-05-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg

Självklart har han inte det, så konflikträdd som Svensson är så gör man en tråd på flashback om råd
Citera
2023-05-27, 21:45
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Har du en snygg kärring? skicka över henne
Citera
2023-05-27, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Jag såg vad resultatet blev när en annan granne försökte snacka med honom, han blev ju triggade att föra ännu mer oväsen.
Kanske ska försöka få med mig några andra grannar o göra gemensam sak...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in