2023-05-27, 17:27
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Jag tror att du vet att jag ogillar skapande av sk. trådsanningar.

Det handlar inte om tjafs eller om något personangrepp (som vissa skribenter godtyckligt ägnar sig åt)
Det är många mer än du som ogillar trådsanningar. Jag ber så mycket om ursäkt att jag blandade ihop det.

Dessvärre kan jag inte lova att det inte kommer att hända igen, då mitt minne inte alltid är vad det borde vara. Jag tror mig minnas och finner då ingen anledning att dubbelkolla, men som denna gång händer det att jag rör till det.
Om jag vore bättre på att söka, vore det lättare att kolla. Men det är jag heller inte särskilt bra på, tyvärr.
Citera
2023-05-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det ska bli jäkligt intressant att höra vad han har att säga. Är helt sjukt om han lyckas så tvivel hos hr, men med tanke på hur många fall man trott var glasklara där hr ändrat domen så har konstigare saker hänt.

Vi påminner oss lite om vem han är:

”Jobbet har fört honom runt i världen. Han har varit gästprofessor i Detroit, utbytesprofessor i Bangalore i Indien och Pretoria i Sydafrika, han har utrett krigsförbrytelser i Kosovo, kvalitetsutvecklat rättsmedicinen i Estland och identifierat tsunami-offer i Thailand och Sri Lanka. För att bara nämna en del.”

” Redan från tredje terminen på utbildningen började han själv att undervisa, disputerade i anatomi 1979, blev docent och överläkare i rättsmedicin före 30 års ålder – ”aldrig fått vara ung” – blev 1992 adjungerad professor, fick 1998 en fakultetsprofessur med två tredjedelar vid Medicinska fakulteten och en tredjedel kliniskt arbete åt Rättsmedicinalverket. ”

” Han har för egen hand obducerat cirka 6 000 avlidna och ansvarat för obduktionen av ytterligare 10 000. ”

Källa:
https://www.umu.se/reportage/hundra-terminer-med-doden-som-ledsagare/

Vi kan prata om MH:s deltagande i evigheter här men vad i den här sakkunniges utlåtande kan fria JJ för mord? Han verkar ju komma dit för att göra bort sig som jag varit inne på tidigare?

Döden: Ja, jag är verkligen en ganska skicklig schackspelare.
Anders E: Du kan ändå inte vara skickligare än jag.
Citera
2023-05-27, 17:33
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Självklart kan jag inte säga att man kan strypa någon på egen hand med 100% säkerhet.
Precis som alla som gissar o säger att man inte kan strypa någon på egen hand.

Jag tror på teorin att man kan strypa någon på egen hand.
Teorin stärktes när vi testade.

Absolut kan man strypa någon på egenhand!

Men i princip inte utan av själv få massvis med klös- och rivmärken, blåmärken, nypskador etc om det sker med dina händer när du sitter på det friska, unga, vuxna, vakna offret och du stryper framifrån ända tills offret har kvävts och dött. .
Citera
2023-05-27, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Absolut kan man strypa någon på egenhand!

Men i princip inte utan av själv få massvis med klös- och rivmärken, blåmärken, nypskador etc om det sker med dina händer när du sitter på det friska, unga, vuxna, vakna offret och du stryper ända tills offret har kvävts och dött. .
Jag menar att man visst kan strypa någon man sitter på utan att få märken.
Citera
2023-05-27, 17:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det finns nog utrymme för hovrätten stt tänka annorlunda med tidslinjen rent tidsmässigt. Med vilken bevisning skulle de trots allt kunna döma MH då? Handlar mkt om att de isf måste ”köpa” förrådsteorin då?

Eller räcker det med att ”MH ljuger för att hon bevittnat mordet”?

Jag ska senare idag visa på ännu mer detaljerad användardata som skulle kunna redovisas från MH:s mobil. Eller JJ:s.

Det är ju det som är grejen, jag kan inte se hur en domstol skulle kunna döma Maja för mord, givet att domstolen följer de lagar och regler och den praxis vi har baserat på prejudicerande domar om beviskravsnivå.

Även om domstolen säger att "Nej, vi tror inte på det Maja säger, vi tror att hon var med vid mordet", så räcker inte det för en fällande dom. Det räcker inte att tro att hon var med, det måste vara bevisat utom rimligt tvivel.

Det kan vara intressant här att dra en parallell mellan Johanna och Maja. Varför är alla överens om att det är ställt utom rimligt tvivel att Johanna mördade Tove? Här råder uppenbarligen inget rimligt tvivel, men när det gäller Maja så är vi många som anser att det gör det.

Jo. Givet den fakta som finns om Tove och Toves kropp, så är det ställt utom rimligt tvivel att Tove dog i Johannas lägenhet, och att de enda två som fanns där utöver Tove var Johanna och Maja, samt att Tove bragts om livet av annan. Det är alltså ställt utom rimligt tvivel att det är Johanna eller Maja eller båda två som gemensamt och i samförstånd mördat Tove.

Det som då skiljer de två åt, och som gör att det är ställt utom rimligt tvivel att det Johanna mördade Tove, det är motivet och bevisen kring motivet. Johanna hade motiv att mörda Tove, och hade uttryckt såväl att hon ville att Tove skulle dö som att hon skulle döda Tove.
Maja har inget sådant motiv, och har inte uttryckt några sådana önskemål om Toves död eller att hon skulle döda Tove.
I tillägg till dessa bevis så har Johanna erkänt att Tove dog i samband med att Johanna tagit stryptag på Tove.

Sammantaget gör detta att, som någon uttryckte det hela, detta är en av de starkaste indiciekedjorna vi har för ett mord. Att Johanna mördade Tove är ställt långt bortom allt rimligt tvivel, i dagsläget.

För Majas del finns endast ett fåtal svaga indicier. Hon befann sig i lägenheten. Hennes telefon har registrerat rörelse mycket kortvarigt vid två tillfällen under den timme under natten när Tove avled.

Intressant nog finns istället indicier som pekar på att det Maja säger faktiskt är sant. Hennes telefon är helt orörd under övrig tid under den timme då mordet begicks, ingen användaraktivitet loggad, inga andra rörelser loggade. Maja säger att hon sovit i sängen, och i sängen finns granbarr. Nu lär de granbarren ha kommit dit efter mordet, men det styrker Majas uttalande om att hon har legat och sovit i sängen. Det ifrågasattes hur Maja skulle kunna ha sovit under och efter mordet, men granbarren ligger där i sängen. Kunde hon sova så snart efter mordet och dumpningen, kunde hon lika gärna också sovit under mordet, särskilt eftersom hon då var helt ovetandes om vad som pågick.

Kan det vara så att Maja var med och mördade Tove? Absolut!
Är det bevisat bortom rimligt tvivel att hon var med och mördade Tove? Absolut inte!
Citera
2023-05-27, 17:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Ja, och den åsikten är du inte ensam om. Framförallt så delar rättsläkaren din åsikt, och det väger rätt tungt.
Citera
2023-05-27, 17:42
Medlem
l
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Egentligen finns inget mer att diskutera efter ett sådant utlåtande. Man kan för skojs skull lägga fram olika teorier om vad som exakt hände den där natten, vem som gjort vad, hur olika skador uppkommit etc, vilket det helt säkert kommer att fortsättas med i den här tråden. Men ur juridisk synpunkt är det ett ganska enkelt fall. Det är tydligt att det finns andra möjliga och tänkbara scenarion än att M hållit fast T:s händer under strypningen. Därmed är det inte ställt bortom rimligt tvivel att M är skyldig till mordanklagelsen. Alltså bör hon frias.

TR menade väl att J inte hade något att tjäna på att säga att M höll Ts händer och därför ansågs hon trovärdig. De läser inte FUP så därför kanske de inte fått hela bilden av Js tankar på hämnd Å andra sidan handlar mordet om just hat och hämnd. Det kan inte uteslutas att J ville hämnas på M som erkände gravfridsbrott och därmed också pekade ut J. M bröt överenskommelsen och det hon blivit tillsagd att hålla tyst om. Efter att J blev delgiven Ms erkännande hade hon tre veckor på sig att 'lista ut' (citat J från förhör) vad hon skulle tycka om det. Och att planera sitt eget -'erkännande'.
När J berättar för sitt ex F att hon anlagt en brand utanför sitt tidigare ex H blir F illa till mods för egen del. Men han får då veta att han inte behöver oroa sig då han varit snäll mot henne. Hur hämnas J bäst på M?
Jag håller med dig om att det inte är ställt bortom rimligt tvivel att M är skyldig till mordet.
Citera
2023-05-27, 17:42
Medlem
colis avatar
Citat:

Det är en intressant tanke om det funnits något sådant fall som man skulle kunna hänvisa till.

Jag har letat mycket utan att hitta ett enda sådan fall där en vuxen vaken frisk person blivit ihjälstrypt framifrån av en kvinna i samma ålder, utan skyddsutrustning, utan att GM fått egna skador av kampen. Flera andra verkar också ha sökt utan resultat.

Om du kan ta fram ett sådant fall vore det jätteintressant.
Citera
2023-05-27, 17:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
När man slår någon på nära håll behöver man inget djupseende. Jag har -6,25 på båda ögonen och om någon skulle attackera mig innan jag fått i linserna skulle jag inte ha några problem att dra till med knytnäven mitt i plytet på GM, även om jag blundade med ena ögat.
Jag tror det är viss skillnad att blunda med ett friskt öga mot att orientera sig med ett illa skadat, men det är möjligt att panik och adrenalin kan uppväga det.
Min referens är efter smärtsamma injektioner i ögongloben då det dröjt ungefär ett dygn för att kunna göra någorlunda bedömningar.
Citera
2023-05-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det bör räcka ganska långt. Dock ska man ha i åtanke att det rättsläkaren säger ärr att båda scenariorna kan ha skett. Det kan ha varit med Maja, det kan ha varit utan Maja.

Om det finns andra bevis som ställer det bortom rimligt tvivel att Maja deltog, skall hon naturligtvis dömas. Därför tror jag att hennes advokat utöver att påtala detta också kommer att lägga fokus på tidslinjen, att det tingsrätten hittat på inte rimligen kan stämma samt att det inte finns några bevis som bortom rimligt tvivel visar att Maja deltog i mordet. Man kan ju tycka att Majas försvar borde kalla en eller flera av de utredare som tror att mordet skedde innan 0230, så att de kan redogöra för de fynd i utredningen som leder till deras tro om tidpunkt. Saken är ju den att för Majas del behöver det inte vara solida bevis, det räcker att väcka rimligt tvivel.

Som det spontant ser ut så har polisen tömt MH:s mobil för sent för att kunna redovisa mer användardata som antingen kan fria henne eller fälla henne.

”För sent” här ska dock ses mot bakgrund att mobilen tömmer denna logg ganska snabbt.

IPhonen registrerarrunt 10 000 loggposter per minut. Även när den inte används.

Så i den här IT-forensiska världen så brukar man prata om att ett digitalt bevis behöver stödbevisning.

MH:s stegserier har redan en svaghet då det finns frågetecken kring tidsstämpeln samt att tingsrätten mfl inte vet hur dessa stegserier redovisas.

Vad jag menar är att det hade varit bra att haft den övriga loggen som stöd till att antingen fria eller fälla MH.

Bland sånt som iPhonen loggar flera tusen ggr per dygn finns sånt här.

Send gesture actions - hur man sveper på skärmen

Lock button down - låsknappen intryckt

Canceling volume button - tror det är när man släpper volymknappen.

Lock. Press count 1 - mobilen låses med en knapptryckning.

SOS button gesture. Presstype=104, press phade=0, recognizer state=1 -
här verkar iPhonen regga nåt särskilt läge man håller mobilen i som kan vara kopplat till nån funktion med SOS. Ska kika närmare på det.

SBSOSClawGestureObserver, Handling SOS claw gesture button press: 104, down:true -
Hänger ihop med en ovan. Nåt speciellt grepp som iphonen registrerar.

Button, first down 0s ago - nån knapptryckning

Button states:1 - mera knappar

Button, lock page, usage, downEvent:0 up - mera knappar

UIsystemgesturewindow - ingen aning

Lock button down state 3

Lock button single press recognized

Registrations for kind:lock

Interaction, eventMessage: wake/sleep, perform sleep - iphonen släcks

Banners, asked by system to dismiss all banners with animation flr reason, perform sleep - förbereder släckning

Interaction, perform sleep, locking the device with lock button source and animating fade-out

Interaction, performSleep: start sleep - mobilen i viloläge

Backlight, Animating backlight to factor 0.00 with duration 0.18 source 3 (lock button) - mobilen låses med låsknappen och det tar 0,18 sekunder.

Lock, performsinglepressaction result: sleep/wale interaction handled it - mera låsning.

BiomeCompute, focusModes.reading mode - nåt löge man håller mobilen tror jag.

Set backlight off - instruktion till mobilen att stänga av skärmens bakgrundsbelysning.

Screen state changed to Off

Display 1 power off.

LockUI from source: Now locking

Coversheet sliding view controller prepare for presentation transition - nåt med hur man svajpar runt på skärmen.

User presence monitor, evaluate face detection enablement, available :no,allowed :no, detection: yes -
här tror jag att kameran ser användarens ansikte men får inte använda funktionen då användaren själv inte satt igång kameran, intressante….

Notification long press gesture, wants face detect assertion,camera:no - nåt kopplat till den ovan.

Osv, osv, osv. Blir mer detaljerat desto fler grejer som är igång i mobilen.

Varför tömmer då iPhonen denna användardata och inte stegserierna från Hälsa-appen?

Jo, det beror på att de vet att användaren värderar historiken med stegen väldigt mycket högre än de värderar statistik kring hur många gånger de tryckt på volymknappen på mobilen.

Frågan återstår då vad stegserien är värd utan denna ”backup” av annan användardata?
Citera
2023-05-27, 17:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Återigen - det är inte strypoffrets hjärna som gör planerade attacker mot angriparen.
Motvärnskador lika lite som avvärjningsskador uppstår inte genom tankemässiga överväganden.
De fungerar i princip som en reflexmässig handling.
Ett offer slåss också lika mycket i ett kolmörkt rum.
Offret river, sliter, klöser slår och fäktas åt det håll dit stryparens armar har sitt ursprung.
För att primärt få luft angriper offret mest stryparen underarmar och händer.

Att T inte såg med ett öga eller hade klämskador på en hand, blåmärken på ryggen eller en sårskada i huvudet, kan möjligen ökat hennes adrenalinpåslag. Men knappast minskat hennes försök att slåss för sitt liv.
Jag har aldrig ifrågasatt Ts kamp, däremot förmågan att göra skada.

Att alla Ts skador inte på något vis skulle påverka hennes förmåga att tillfoga J skador har jag svårt att tro, oavsett hur reflexmässigt och adrenalinstint hon reagerat.
Citera
2023-05-27, 18:01
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack, men tror inte det.

Jag ser det som osannolikt att det skulle kommit ut någon som helst muntlig rapport som rättsläkaren gjort, särskilt inte långt innan rättegången.

Jag tror att en rättsläkare inte ger intervjuer, eller på något annat sätt yppar något innan FUP eller ens rättegången. Själva rapporten är ju mycket noggrant dokumenterad och min absoluta tro är att Anedin minns fel på något sätt.

Jag har inte följt tråden så noga, så jag kan ha missat något, men rent logiskt tror jag inte på detta.

Obduktionsrapporten är en journalhandlingar och omfattas av sjukvårdens patientsekretess.
Sekretessen bryts på polisens efterfrågan vid utredning av brott som har mer än ett års fängelse i straffskalan (tidigare var det två år).

Dock brukar polisutredarna inte alltid efterfråga hela obduktionsrapporten eller inkludera den i FUP. Den är många sidor lång och går igenom varje del av kroppen, organ för organ, den innehåller vid rättsmedicinsk obduktion också ofta röntgen, datortomografi och mängder av mikroskopiska analyser och laboratoriefynd. Den innehåller ofta många medicinska termer.

Polisen begär istället oftast in en sammanställning med slutrapport om viktiga fynd och dödsorsak. Möjligen kompletterat med vittnesmål från ansvarig rättsläkare under rättegång.

En obduktionsrapport är en känslig väldigt patientutlämnade indiskret handling. Inget som ens anhöriga utan vidare får del av
Palmes obduktionsrapport brev inte ens den offentlig under första 25 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in