2023-05-27, 13:22
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
JJ kanske får en halvgud iaf på sin sida i hovrätten?

Rättsmedicinprofessorn är vår tillflykt och vår styrka, en hjälp i nöden, som aldrig svikit.
Psaltaren 46:2

Bara hos rättsmedicinske professorn finner jag ro, från honom kommer min räddning.
Psaltaren 62:2

Visa mig, rättsmedicinskt sakkunnige, din väg, så att jag kan vandra i din sanning.
Psaltaren 86:11

Jag tvivlar på att rättsmedicinprofessorn kan göra något i HR. Skummet i lungorna är analyserat och det var inte maginnehåll.
Citera
2023-05-27, 13:23
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag har svårt att se hur det skulle ha gått till.

? De höll fast henne och tvingade in dem?
Citera
2023-05-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vem vet hur Johanna planerat och kanske till och med tänkt ut i förväg hur hon ska göra om hon ska övermanna någotn. Kanske har hon gått i någon kurs i självförsvar, kampsport eller liknande. Ganska populärt idag.

Johanna kan mycket väl ha haft i åtanke att för att lyckas övermanna någon använda fingrana i ögonen för att kunna få övertag, samtidigt som hon håller armen i ett muggningsgrepp över munnen, fäller personen. Kan vara ett misstag vid överfallet.

Tänker också på att huvudskadan är placerad något på isdan också, även om ryggskadan kan tyda på fall mestadels rakt på ryggen.

Vred Tove själv på huvudet, eller hölls hon i ett järngrepp?

Vi kommer nog inte få några svar, och som du säger är det inte som att mata in fem uppgifter i en dator och få ett exakt svar.

https://www.flashback.org/sp84560488

Eftersom J hade läst på om hur man dödar (googlat vet vi) så hade hon troligen fått en del teoretiska förkunskaper i åka fall. T ex var hon troligen medveten om hur man trycker tummarna och att man ska släppa efter tio sekunder för att inte skada hjärnan. Därav erkännandet om tio sekunder? Kanske J fick idén innan om att skada ögon eller uppstod den under överfallet. Fick J frågan om ögonskadan?
Citera
2023-05-27, 13:26
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag gör avbön.
Troligtvis har jag blandat ihop det med observationerna av larvangrepp.
Endast ETT öga var svårt skadat. Men det är tillräckligt för att tappa avstånds-och djupseende, vilket borde innebära att om T hade lyckats träffa J hade det varit mer av en tillfällighet.
Jag tror att du vet att jag ogillar skapande av sk. trådsanningar.

Det handlar inte om tjafs eller om något personangrepp (som vissa skribenter godtyckligt ägnar sig åt)
Citera
2023-05-27, 13:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Så var står det att även det andra ögat hade en "mindre skada"? Hur illa?
Även om nu båda ögonen var borta... som jag inte sett skrivet av RL... så behövde inte TT någon syn alls för att försöka försvara sig mot någon som satt över henne.

Vad gäller händerna så är det väl troligare att en av TT.s händer blev klämd om MGM stod utanför dörren och försökte hålla henne instängd i badrummet.
Fel av mig. ETT öga var illa skadat. Det andra ansatt av larver.

Angående en eller två klämda händer är det en tro-och tolkningsfråga.
Citera
2023-05-27, 13:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Kan det vara både och? Först ett slag med tillhygge bakifrån? T kryper ihop av slaget och tar sig för huvudet, J fäller/knuffar T. Eller om slaget var tillräckligt kraftigt så T föll handlöst direkt. Kan fällningen kommit först och sen slag med tillhygge? Det senare är kanske mindre troligt.
Visst kan det vara vilket som. Jag tolkade RL som att det mest troliga var slag med tillhygge och att det kunde skett före eller under tumult.
Citera
2023-05-27, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Sida 42-43 i det slutgiltiga dödsfallsutlåtandet, (sida 100-101 i rättsläkarens hela rapport, aktbil 149)

Dessa utlåtanden från rättsläkaren är något som de som inbillar sig att skadorna på Tove utesluter möjligheten att Johanna har mördat Tove på egen hand bör läsa och begrunda.

Egentligen finns inget mer att diskutera efter ett sådant utlåtande. Man kan för skojs skull lägga fram olika teorier om vad som exakt hände den där natten, vem som gjort vad, hur olika skador uppkommit etc, vilket det helt säkert kommer att fortsättas med i den här tråden. Men ur juridisk synpunkt är det ett ganska enkelt fall. Det är tydligt att det finns andra möjliga och tänkbara scenarion än att M hållit fast T:s händer under strypningen. Därmed är det inte ställt bortom rimligt tvivel att M är skyldig till mordanklagelsen. Alltså bör hon frias.
Citera
2023-05-27, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vem vet hur Johanna planerat och kanske till och med tänkt ut i förväg hur hon ska göra om hon ska övermanna någotn. Kanske har hon gått i någon kurs i självförsvar, kampsport eller liknande. Ganska populärt idag.

Johanna kan mycket väl ha haft i åtanke att för att lyckas övermanna någon använda fingrana i ögonen för att kunna få övertag, samtidigt som hon håller armen i ett muggningsgrepp över munnen, fäller personen. Kan vara ett misstag vid överfallet.

Tänker också på att huvudskadan är placerad något på isdan också, även om ryggskadan kan tyda på fall mestadels rakt på ryggen.

Vred Tove själv på huvudet, eller hölls hon i ett järngrepp?

Vi kommer nog inte få några svar, och som du säger är det inte som att mata in fem uppgifter i en dator och få ett exakt svar.

https://www.flashback.org/sp84560488

Man kan tänka så här - är det en olycklig omständighet som gör att Tove är död runt en halvtimme efter att JJ blir ”ensam”(?) med henne? Om inte så är JJ riktigt farlig.
Citera
2023-05-27, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag tvivlar på att rättsmedicinprofessorn kan göra något i HR. Skummet i lungorna är analyserat och det var inte maginnehåll.

Ja då undrar man vad denna superexpert med alla tusentals obduktioner bakom sig har där att göra egentligen?
1,5 timme har hovrätten schemalagt för hans förhör.
Citera
2023-05-27, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Egentligen finns inget mer att diskutera efter ett sådant utlåtande. Man kan för skojs skull lägga fram olika teorier om vad som exakt hände den där natten, vem som gjort vad, hur olika skador uppkommit etc, vilket det helt säkert kommer att fortsättas med i den här tråden. Men ur juridisk synpunkt är det ett ganska enkelt fall. Det är tydligt att det finns andra möjliga och tänkbara scenarion än att M hållit fast T:s händer under strypningen. Därmed är det inte ställt bortom rimligt tvivel att M är skyldig till mordanklagelsen. Alltså bör hon frias.

Det är mycket mer än bara obduktiondrapporten som ligger till grund för domen. Vittnesmål, tekniska undersökningar, förhör med åtalade som ex.
Citera
2023-05-27, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag gör avbön.
Troligtvis har jag blandat ihop det med observationerna av larvangrepp.
Endast ETT öga var svårt skadat. Men det är tillräckligt för att tappa avstånds-och djupseende, vilket borde innebära att om T hade lyckats träffa J hade det varit mer av en tillfällighet.

När man slår någon på nära håll behöver man inget djupseende. Jag har -6,25 på båda ögonen och om någon skulle attackera mig innan jag fått i linserna skulle jag inte ha några problem att dra till med knytnäven mitt i plytet på GM, även om jag blundade med ena ögat.
Citera
2023-05-27, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw

Kan man tänka sig att MH:s advokat löser detta rent ”retoriskt” i rätten? Kanske t o m utan ”förrådsteorin”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in