2023-05-27, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är en möjlighet.
Men det är inte enbart den möjligheten som finns till buds.

Man kan ju fråga sig om det var enbart det alternativ som finns, varför har inte åklagaren tagit upp det?
Har man i domen taagit upp det som ett bevis på att det måste varit två?
Jag sa inte att de måste ha varit två. Jag sa att det är lätt att tänka sig att de varit två med tanke på att ingen noterat något skrik. Jag har svårt att se hur någon får ett öga intryck utan att ge ett ljud ifrån sig om denne har möjlighet. Har du någon teori?
Citera
2023-05-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
I TR låter hon starkt påverkad av minnesbilderna. Det hörs äkta, som något självupplevt.

Ingen förställning av röstläget där som hos J vars stämma låter falsk, rakt igenom.

Det var någon i tråden, tror det var du, som för ett tag sedan skrev att J å sökt på ett forum, minns ej namnet på det tyvärr, men där det bland annat diskuterades en fråga som 'hur hanterar man begäret etter att skada'..
Jag funderar på om J på något sätt var medveten om sitt 'avvikande' beteende .
Citera
2023-05-27, 16:53
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Det har du rätt i, MH kanske hade mobilen i fickan medans de tog livet av Tove och därav rörelser i mobilen.
Betänk att lägenheten är en liten 1:a med kök.

Om det förhåller sig så så talar ”bevisen” snarare till Majas fördel.

”Majas telefon rörelser genom Hälsa applikationen vid kl. 01:52 och därefter vid kl. 02:19 och 02:43, men ingenting däremellan. A 153 / 24

Kl. 02:19:39 rörelse 23,62 meter genom 33 steg.
Kl. 02:43:33 rörelse 28,75 meter genom 48 steg.”

Ovanstående ”rörelser” är inte kompatibla med TR:s domskäl.

Komplettering:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQqlEP/overklagar-domen-i-tove-fallet
Senast redigerad av LeeVan 2023-05-27 kl. 16:59.
Citera
2023-05-27, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
M är också manipulativ. Hon ljuger för och manipulerar sina föräldrar.

Hon teg om vad JJ gjort tidigare och skyddade henne. Det gör henne delaktig i ondskan. Hon var antagligen den som visste mest om hur JJ mådde men hon gjorde inget för att hennes vän skulle få hjälp. Utan istället blåste hon på elden genom att bekräfta JJs anledningar att hata så många. Hon bekräftade att JJ hade rätt att hata dem. Att de själva var felfria och att alla andra hade fel.

I hattexterna stod det väl mycket om Gud och dj*vulen? De trodde att Gud var på deras sida medan deras hatobjekt var utsända av dj*vulen för att förstöra för dem. Det är en inställning som jag sett hos en del som tillhör pingstkyrkan. De vill inte ta eget ansvar för vad de gör utan skyller allt på dj*vulen. Och om någon inte håller med dem om allt så är de utsända av dj*vulen, tror de. Jag känner inga judar så jag vet inte om de har liknande tankar.

Detta kan ha bidragit till att de trott att de hade rätt att döda sin fiende TT. Och trott att Gud skulle hjälpa dem att komma undan med det.

Är tjejerna onda? Det vi vet är att de har begått mycket onda gärningar. Inte minst mord. Ibland måste man skilja på ren ondska och onda gärningar. MH har säkert blivit fullproppad med snack om att hon kommer att hamna hos Djävulen när hennes tid är ute. Om hon inte sköter sig. Både från kyrkan och familjen. Inte konstigt att hon i stället beblandade sig med en farlig person såsom JJ. Har själv uppfostrats av en sån familj.

MH gjorde precis tvärtom. Hon som aldrig haft en bästis, föll som en fura för JJs manipulationer. Inte förvånande.
Citera
2023-05-27, 17:03
Medlem
Brukar det dröja 2 veckor efter rättegång i HR tills slutlig dom ges?
Citera
2023-05-27, 17:04
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu blev det väldigt mycket "bektande" här, så vet inte om jag fattar dig här.

Rättsläkare precis som DNA experter, hundförare, telefonanalytikerna etc tittar på en del av utredningen. Den del där deras expertis efterfrågas.

Rättsläkaren och de andra experterna sammanställer inte utredningens fynd. De gör ingen övergripande analys av allas fynd.
Det gör de ansvariga för utredning och åklagaren/förundersökningsledaren.

När rättsläkaren uppger att hennes fynd kan visa att en ensam person kan ha genomfört strypning om T , av någon orsak ,varit gravt metvetandesänkt - är det just rättläkarens slutsats av sina obduktionsfynd.

När det dock också framkommer att T med största sannolikhet sparkat 5-10 ggr i väggen när grannsonen ringde på - har T bevisligen inte varit gravt medvetslös under hela förloppet.
Då faller den möjligheten som rättsläkaren omtalade bort pga av vittnesuppgifter.

Med beaktande av att T tydligen inte varit medvetslös under hela förloppet borde hon slagits och kämpat för sitt liv. En kamp som skulle gett många tydliga skador på GM om denne varit ensam i kampen med T.
Det finns inga sådana skador. Då blir slutsatsen - trots att rättsläkaren inte uteslöt en ensam GM - att övriga utredningsfynd, som vittnesmål om sparkljud och avsaknad av motvärnskador, utesluter möjligheten att J ensam skulle slagits med och sedan strypt T i badrummet.
Citera
2023-05-27, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Man kan tänka så här - är det en olycklig omständighet som gör att Tove är död runt en halvtimme efter att JJ blir ”ensam”(?) med henne? Om inte så är JJ riktigt farlig.

Helt klart är JJ en mycket farlig person. Vem vet vad som hade kunnat hänt om hon inte åkte fast? Hon hade visst en lista på personer hon ville straffa, enligt sitt eget sätt att se på upplevda kränkningar, som kanske är såna som vi andra bara lämnar därhän.

Vore intressant att se vad som händer i hennes hjärna. Kliva in där för en stund och rota.
Citera
2023-05-27, 17:08
Medlem
Jag har testat för att se om man kan strypa någon utan att få skador eller rivsår själv och det konstaterar både jag o min sambo att man kan.

Man sitter långt fram över lungorna så den får ett jobbigt tryck där och armarna fast under benen.
Även om armarna kommer lösa så kan man strypa någon på egen hand.

M behöver inte varit med.
Citera
2023-05-27, 17:14
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Repris av tidigare postat inlägg:

"Jag tänker att chocken av den plötsliga attacken kan leda både till tystnad och handlingsförlamning, i a f de första sekunderna. Ett ytterligare slag mot huvudet innan T riktigt fattat vad som hänt skulle kunna fördröja handlingsförmågan. Och direkt därefter den svåra skadan i ena ögat och en mindre i det andra torde försatt T i ett traumatisk chocktillstånd.

Att utan att kunna se och med svårt klämda händer, som troligtvis inte kan greppa, tillfoga en angripare skador synes mig inte självklart"

Återigen - det är inte strypoffrets hjärna som gör planerade attacker mot angriparen.
Motvärnskador lika lite som avvärjningsskador uppstår inte genom tankemässiga överväganden.
De fungerar i princip som en reflexmässig handling.
Ett offer slåss också lika mycket i ett kolmörkt rum.
Offret river, sliter, klöser slår och fäktas åt det håll dit stryparens armar har sitt ursprung.
För att primärt få luft angriper offret mest stryparen underarmar och händer.

Att T inte såg med ett öga eller hade klämskador på en hand, blåmärken på ryggen eller en sårskada i huvudet, kan möjligen ökat hennes adrenalinpåslag. Men knappast minskat hennes försök att slåss för sitt liv.
Citera
2023-05-27, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Eftersom dom "tänkbara scenarier" som ni hänvisar till är helt orimliga kommer försvaret behöva mer än retorik. Man behöver förklara det oförklarliga.

Även om MH är med på detta mord så är det intressant hur JJ ”vågar” lämna MH själv med kroppen. Hon måste vara väldigt säker på att MH inte ringer SOS osv.
Citera
2023-05-27, 17:21
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jag har testat för att se om man kan strypa någon utan att få skador eller rivsår själv och det konstaterar både jag o min sambo att man kan.

Man sitter långt fram över lungorna så den får ett jobbigt tryck där och armarna fast under benen.
Även om armarna kommer lösa så kan man strypa någon på egen hand.

M behöver inte varit med.

Det kan du i princip inte testa eftersom de flesta motvärnsskador uppstår när offret håller på att dö och i panik kämpar.

Om din sambo inte behövt åka in till sjukhus för behandling av sitt krossade struphuvudsbrosk, brutna tungben, matreflux ner i luftrören och efterföljande svullnad i halsens mjukdelar - har ni inte kunnat testa detta fullt ut.

Förhoppningsvis avbröt ni innan sambon fick dessa skador och du själv fick fullt med motvärnsskador.
Citera
2023-05-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det kan du i princip inte testa eftersom de flesta motvärnsskador uppstår när offret håller på att dö och i panik kämpar.

Om din sambo inte behövt åka in till sjukhus för behandling av sitt krossade struphuvudsbrosk, brutna tungben, matreflux ner i luftrören och efterföljande svullnad i halsens mjukdelar - har ni inte kunnat testa detta fullt ut.

Förhoppningsvis avbröt ni innan sambon fick dessa skador och du själv fick fullt med motvärnsskador.
Självklart kan jag inte säga att man kan strypa någon på egen hand med 100% säkerhet.
Precis som alla som gissar o säger att man inte kan strypa någon på egen hand.

Jag tror på teorin att man kan strypa någon på egen hand.
Teorin stärktes när vi testade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in