2023-05-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är mycket mer än bara obduktiondrapporten som ligger till grund för domen. Vittnesmål, tekniska undersökningar, förhör med åtalade som ex.

Utöver TR:s helt egna slutsats att bristen på avvärjningsskador innebär att J inte kan ha dödat T ensam, som alltså motsägs av RL:s utlåtande, så består bevisningen mot M i princip bara av förflyttningen av hennes mobil som vi numera vet inte skedde i samband med mordet samt ljuden grannen hörde när han ringde på dörren, som TR återigen gjort en högst godtycklig tolkning av, och bestämt sig för att de måste ha kommit från en medveten T som kämpade för sitt liv fastän man medger att det finns andra tänkbara förklaringar.
Citera
2023-05-27, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om den uppkom innan situationen i badrummet så borde väl Tove ha skrikit? Du menade ju själv att skadan borde ha förorsakat Tove hemsk smärta. Grannarna har inte hört något skrik.

Om den uppkom i tumultet i badrummet, efter att Tove blivit, fälld så borde hon likafullt ha skrikit. Då kan ju inte Johanna ha haft händerna runt hennes hals.

Menar du att grannarna inte har hört ett skrik mitt i natten?

Det här med att grannarna inte hört nåt skrikande har jag funderat en del på. Jag landar i att TT ändå med viss sannolikhet har skrikit, men att grannarna inte uppfattat det. Om det beror på att dunsen är så hög att man sorterar bort skriket, att skriket döljs i resten av oljudet eller att skriket helt enkelt inte fortplantar sig tillräckligt i huset vet jag såklart inte, men om jag får gissa är ett ett ganska kort skrik som är lätt att missa genom en massa andra oljud.
Citera
2023-05-27, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvolModsiw
Utöver TR:s helt egna slutsats att bristen på avvärjningsskador innebär att J inte kan ha dödat T ensam, som alltså motsägs av RL:s utlåtande, så består bevisningen mot M i princip bara av förflyttningen av hennes mobil som vi numera vet inte skedde i samband med mordet samt ljuden grannen hörde när han ringde på dörren, som TR återigen gjort en högst godtycklig tolkning av, och bestämt sig för att de måste ha kommit från en medveten T som kämpade för sitt liv fastän man medger att det finns andra tänkbara förklaringar.

Det här är en förvanskning av domen, vill bara påpeka för alla nytillkomna trådläsare att domen finns att tillgå och att det är bättre att läsa den än såna här vilseledande inlägg.
Citera
2023-05-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Kan man tänka sig att MH:s advokat löser detta rent ”retoriskt” i rätten? Kanske t o m utan ”förrådsteorin”?

Eftersom dom "tänkbara scenarier" som ni hänvisar till är helt orimliga kommer försvaret behöva mer än retorik. Man behöver förklara det oförklarliga.
Citera
2023-05-27, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
? De höll fast henne och tvingade in dem?
Absolut, då kan jag se det. Men jag har svårt att se en ensam person göra det. Två, då är det lätt att övermanna.
Citera
2023-05-27, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det här med att grannarna inte hört nåt skrikande har jag funderat en del på. Jag landar i att TT ändå med viss sannolikhet har skrikit, men att grannarna inte uppfattat det. Om det beror på att dunsen är så hög att man sorterar bort skriket, att skriket döljs i resten av oljudet eller att skriket helt enkelt inte fortplantar sig tillräckligt i huset vet jag såklart inte, men om jag får gissa är ett ett ganska kort skrik som är lätt att missa genom en massa andra oljud.
Det måste i så fall ha varit före den stora dunsen, för efter så var grannarna på helspänn och då hade de hört ett skrik. Före dunsen kan jag tänka mig att ljudet från grannarnas TV kan ha distraherat och ”svalt” en del ljud ovanifrån. Dock har jag svårt att se att en sån ögonskada inte skulle ge upphov till ett gallskrik, och det är svårt att tro att grannarna inte hört. Då är det troligare att Maja på nåt sätt tillfogat Tove ögonskadan när Johanna stryper Tove, och Tove inte har möjlighet att skrika.
Citera
2023-05-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Och nästa fm kom hennes pappa hem och hade hört på byn att TT var försvunnen. Och MH spelade oskyldig och ovetande. Stackars föräldrar. De trodde att de betalade för att få en dotter men de fick ett troll?

Ja inte klokt! Enligt vissa här är MH ett viljelöst offer, jag skulle snarare säga en kontrollerad mördarmaskin.
Citera
2023-05-27, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja då undrar man vad denna superexpert med alla tusentals obduktioner bakom sig har där att göra egentligen?
1,5 timme har hovrätten schemalagt för hans förhör.

Det ska bli jäkligt intressant att höra vad han har att säga. Är helt sjukt om han lyckas så tvivel hos hr, men med tanke på hur många fall man trott var glasklara där hr ändrat domen så har konstigare saker hänt.
Citera
2023-05-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eftersom T hade två liknande skador i huvudet, som av slag med föremål med liten anslagsyta, tror jag att det var de slagen som fällde T, inte fällningen som J berättar om.
Det vore dock svårt för J att hävda olycka om hon inleder med slag mot huvudet.

Ja det skulle inte heller förvåna mig om hon slagit Tove i huvudet med något, läste också det där med liten slagyta inte klokt hon är iskall JJ.
Citera
2023-05-27, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det måste i så fall ha varit före den stora dunsen, för efter så var grannarna på helspänn och då hade de hört ett skrik. Före dunsen kan jag tänka mig att ljudet från grannarnas TV kan ha distraherat och ”svalt” en del ljud ovanifrån. Dock har jag svårt att se att en sån ögonskada inte skulle ge upphov till ett gallskrik, och det är svårt att tro att grannarna inte hört. Då är det troligare att Maja på nåt sätt tillfogat Tove ögonskadan när Johanna stryper Tove, och Tove inte har möjlighet att skrika.

Får fan ont i magen när man tänker på vilken jäkla dödsångest och smärta hon upplevt sista minutrarna av sitt liv.
Citera
2023-05-27, 15:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Så du menar att de som inte har samma åsikter och teorier om det här mordet /fallet som dig och de som håller
har man rättigheten att kalla en bluff?

Jag skulle inte kalla dig för en bluff. Du och ett par andra här i tråden beter er snarare som asgamar. Det hedrar er inte. Oavsett skuld / oskuld så måste det finnas konkreta bevis eller en påtagligt stark indiciekedja för att döma någon till livstids fängelse. Det är så ett rättssamhälle skall fungera.

För Majas vidkommande pekade inte TR på varken konkreta bevis eller en stark indiciekedja. Vi får se i HR.

För J:s vidkommande finns en av dom starkaste indiciekedja jag sett i ett svenskt brottmål. Där finns ingen tvekan, förutsatt rätt brottsrubricering.
Citera
2023-05-27, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Jag har väldigt mycket förståelse och vet att andra kan vara annorlunda, men jag kan inte komma på en enda person i min omgivning som inte hade blivit helt och hållet hysterisk om de helt plötsligt såg ett lik framför sig.

Kanske var det just åsynen av TT i ett lakan som fick poletten att äntligen trilla ner för MH. Innan det verkar det som att hon har dissocierat,trängt undan det uppenbara. Vare sig hon har varit med om själva mordet eller ej.

OT: Har sett och tagit hand om 100-tals lik under alla mina år i vården utan att bli rädd eller hysterisk.

Såg även min döda mammas kropp, eller rättare sagt det skal som hennes själ hade bott i. Pussade henne på kinden. Hon var fortfarande varm. Min bror med familj stod längst bort i rummet och vågade inte närma sig sängen mamma låg i, så jag kan förstå att vissa tycker det är obehagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in