Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Med den historian hade hon haft betydligt större chans att bli trodd. Men i sin enkelhet så avskärmar hon sig helt från mordet för hon vill varken svara på frågor om detaljer eller stå till svars för sin delaktighet. Gissningsvis är det på detta sätt hon alltid ljuger. Blånekar till det uppenbara likt ett barn gör, hur dumt det än låter. Och det för att hon inte bemästrar att hålla reda på en avancerad lögn med flera detaljer som i sin tur kommer med följdfrågor som kräver ytterligare lögner. Då blir det för rörigt i Majas huvud och till slut försäger hon sig. Därför säger hon att hon sov och vet ingenting förutom det J berättat för henne.
Detta får mig att tänka på historien om hur Johanna sprayade en f.d. bästa kompis bil med orden BITCH. En vägledande historia kan man tycka: var Maja med och assisterade vid sprayningen?
Alla får dra sina egna slutsatser. Efter två års tid i Johannas bitch-skola låter det onekligen som att Maja lärt sig en del knep.
Så här säger Majas pappa om den historien. Aktbilagaa 153, sidan 880:
Görgen berättar vidare att området där Majas telefon var kvällen före vid 23.30-tiden är
väldigt nära Ellen Danlids bostad. Görgen berättade detta för Maja, men Maja sa att de hade
inget med saken att göra, inte Johanna heller. Maja förklarade att de bara åkte runt lite i Filips
bil.
Senare i veckan, Maja var i skolan, så ringde Maja till Görgen, Maja hade glömt sin hudkräm
hemma, den skulle ligga i Majas gula ryggsäck. Maja ville att Görgen skulle köra hudkrämen
till skolan. När Görgen letade efter hudkrämen i ryggsäcken så hittade Görgen en sprayburk
med färg i Majas ryggsäck. Görgen säger att det kändes inte alls bra, med tanke på vad Ellen
råkat ut för, han berättade för Caroline vad han hittat i Majas ryggsäck, de bestämde att de
skulle prata med Maja under kvällen.
På kvällen satt Görgen, Caroline och Maja ner. Görgen tog fram sprayburken och frågade
Maja vad är det här, han frågade även om Maja hade något att göra med det som hänt Ellens
bil. Både Caroline och Maja var ledsna och grät. Görgen sade till Maja att hon måste vara
ärlig och berätta sanningen.
Görgen säger att Maja "framhärdade" att hon inte hade gjort det, hon sade, även att hon inte sett Johanna göra det heller. Görgen uppger att det kändes som att Maja inte talade sanning, Görgen säger vidare att Maja försa sig lite, hon sa, gällande att Johanna inte skulle ha gjort det, att "det var fel färg", Maja menade att Johanna hade också sprayfärg, men det var inte samma färg ppå Johannas spray som färgen som fanns på Ellens bil, tydligen visste Maja både vilken färg Johanna hade på sin spray, men även vilken färg som var sprayad på Ellens bil.
Gällande händelsen med Ellens bil säger Görgen att hans uppfattning är att det var Johanna
som utförde den, Görgen vet inte om Maja var med, men Maja vet om att Johanna gjorde det
och att Maja i efterhand valde att ljuga om det för att skydda Johanna.
Förhör med Ellen, sidan 775:
Kan du berätta om när du fick din bil nedklottrad söndag 12:e september förra året?
Jag hade ingen kontakt med någon av Johanna och Maja. Jag kom ut till bilen och det stod
bitch stort över vänstersidan. Jag tänkte direkt på Johanna och Maja för jag har hört hur de kan
uttrycka sig. Jag har inte fått några direkta hot från Johanna, men när vi bråkade så kunde hon
använda sådana ord.
Jag ringde till Majas pappa och frågade vad Maja och Johanna hade gjort kvällen innan, han
berättade att de hade festat. Jag berättade att jag hade polisanmält skadegörelsen.
Hörde att
Maja lät förvånad. Jag hörde henne i bakgrunden. Jag misstänkte främst Johanna för jag hade inte haft något otalt med Maja. Jörgen sa till Maja att det var polisanmält. Johanna hörde inte av sig om det till mig efteråt.
Varför tror du att Johanna gjorde detta mot bilen?
En fyllegrej.
Eftersom Maja bor på min gata då, så är det väldigt lätt att göra det.
Har du något konkret bevis för att Johanna och alternativt Maja gjort detta?
Nej. Vi frågade grannarna, men de hade inte sett något. Förmodligen hände det sent på natten.
Mina föräldrar har fönster där mot men de har inte sett något.
Varför tror du att Maja är inblandad i skadegörelsen av din bil?
Det är för att jag visste att de umgicks. Jag ringde Majas pappa för att jag inte ville gå hem till
Johanna. Känner Jörgen lite, kändes tryggt.
Hur lät han?
Han lät förvånad över det hänt, men inte så förvånad över att jag misstänkte Johanna.
Han frågade Maja och hon sa att de inte gjort det.