2023-05-27, 12:37
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om Johanna är ansvarig för ögonskada så kan det inte ha skett samtidigt med strypningen, för det behöver hon bägge händerna till. Och att trycka in ögat på en död person verkar inte rimligt. Det borde alltså ha skett innan strypningen. Om det gav upphov till hemska smärtor, varför skrek inte Tove då?

Hon kanske hade JJ och MHs sockor i munnen? Är inte de försvunna?
Citera
2023-05-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tappar tålamodet när man drar slutsatser om att ögonskadan enbart kan ha uppkommit genom två gm.

Det är inte att se på saker objektivt.

Jag vet inte så mycket om ögonskadan men med ett övervåld som krävs för att övermanna någon så kan precis vad som helst hända tänker jag. Oavsett om Mh är med på det eller inte.

Det är ingen exakt vetenskap att spöa någon och vid mord som ingen bevittnar så blir det än knepigare att förstå.
Citera
2023-05-27, 12:43
Medlem
flashmaners avatar
Sida 42-43 i det slutgiltiga dödsfallsutlåtandet, (sida 100-101 i rättsläkarens hela rapport, aktbil 149)

Dessa utlåtanden från rättsläkaren är något som de som inbillar sig att skadorna på Tove utesluter möjligheten att Johanna har mördat Tove på egen hand bör läsa och begrunda.

Citat:
Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på
halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta
MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den av-
lidna under en tid befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av med-
vetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet.

Citat:
Skadoma på huvudet i sig har inte varit dödliga. Det kan inte uteslutas att de
gett upphov till viss medvetandepåverkan.

Avsaknaden av avvärjningsskador på misstänkt och avsaknad av DNA (från
misstänkt) i nagelskrapet hos den avlidna varken bekräftar eller utesluter att
målsäganden har (haft möjlighet) att värja sig.
Senast redigerad av flashmaner 2023-05-27 kl. 12:46.
Citera
2023-05-27, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, och detta är faktiskt inte alls ovanligt. Att förövaren ändrar grepp pga av att offret gör motstånd eller att greppet inte är tillräckligt hårt och ger önskad effekt. Finns ex på strypningar som pågått i över 15 min.

Men vid minst ett, eller flera tillfällen, alt hela förloppet har T varit vid medvetande och borde då orsakat J skador om hennes händer inte varit fasthållna. Och att J skulle lyckas låsa fast T s händer samtidigt som hon stryper henne, ser jag inte som något alternativ.

Som rättsläkaren är inne på så behöver man inte hålla i armarna för att få detta övertag. Tove har ju dragit i backen efter JJ hoppade på henne. Det var ju ett jädrans ljud i den där dunsen.
Jag har ramlat många ggr på rygg och man tappar andan och kan få revbensfraktur osv.

Även när du blir puttad på skoj så är du borta en stund innan du återfår ditt fokus att t.ex fånga upp din skojbråkarkompis armar innan hen hinner strypa i 10 sekunder. Och då är du borta.

JJ som mördare är unik på många sätt så kanske hon lyckats med, det för dig, omöjliga då.
Citera
2023-05-27, 13:02
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag håller med om att J är manipulativ och ond
men det betyder inte att M är oskyldig
Skadorna betyder kamp
Hade T varit medvetdlös så hade det inte varit en kamp med flera skador

M är också manipulativ. Hon ljuger för och manipulerar sina föräldrar.

Hon teg om vad JJ gjort tidigare och skyddade henne. Det gör henne delaktig i ondskan. Hon var antagligen den som visste mest om hur JJ mådde men hon gjorde inget för att hennes vän skulle få hjälp. Utan istället blåste hon på elden genom att bekräfta JJs anledningar att hata så många. Hon bekräftade att JJ hade rätt att hata dem. Att de själva var felfria och att alla andra hade fel.

I hattexterna stod det väl mycket om Gud och dj*vulen? De trodde att Gud var på deras sida medan deras hatobjekt var utsända av dj*vulen för att förstöra för dem. Det är en inställning som jag sett hos en del som tillhör pingstkyrkan. De vill inte ta eget ansvar för vad de gör utan skyller allt på dj*vulen. Och om någon inte håller med dem om allt så är de utsända av dj*vulen, tror de. Jag känner inga judar så jag vet inte om de har liknande tankar.

Detta kan ha bidragit till att de trott att de hade rätt att döda sin fiende TT. Och trott att Gud skulle hjälpa dem att komma undan med det.
Citera
2023-05-27, 13:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Om det var så hade rättsläkare sagt det tänker jag och det sa hon inte.

Det hon säger är att skadans uppkomst är troligen från annan person och inget man får så lätt genom att falla om man inte är påverkad eller typ sjuk.

Nu har rättsläkaren kanske inte möjlighet utifrån ögonskadan bilda sig en uppfattning om det krävs två personer för att åstadkomma den tänker jag, men hon har en hel del uppgifter att gå efter utifrån utredningen och de förhördas uppgifter.

Jag tänker också på att det har varit tre polistekniker med vid obduktionen.

Från förhöret med rättsläkaren i TR om skadan i ögat:

S= Svegfors
AL= Aleksandra Lazarevic
S:"Jag läser på sidan 99; Sårskada och mjukdelsblödning i vänstra ögat bindehinna och fettvävnaden kring den vänstra ögongloben; är det korrekt uppfattat att när ni undersöker så finns det inga ögon att undersöka på utsidan?"

AL: "Det är fel uppfattat. Det fanns ögonen att undersöka men det fanns en skada och jag är glad att du nämnde det, för den skadan har ju fallit bort av nån anledning och det är ju väldigt anmärkningsvärt och hitta en skada djupt in i mjukdelarn i bindehinnan i ögat.

Så ögonen fanns, men det fanns en skada då i mjukdelarna vid sidan av den vänstra ögongloben.
"

S: "Hur uppkommer en sån skada, för den är uppkomen i livet."

AL: "I livet, ja."

S: "Typiskt sett, hur uppkommer en sån skada?"

AL: "Sådan skada hos en fisk person, opåverkad av några narkotiska substanser eller nånting, talar starkt fö övergrepp av annan person, för det är typiskt ställe man kan inte ramla sig själv till en sådan skada om man är frisk och opåverkad."

S: "Om man tänker sig tag om huvudet, med en tumme i ögat, är det; tänker jag rätt då?"

AL: "Det skulle kunna vara ett möjligt uppkomstsätt, ja."
Citera
2023-05-27, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
M är också manipulativ. Hon ljuger för och manipulerar sina föräldrar.

Hon teg om vad JJ gjort tidigare och skyddade henne. Det gör henne delaktig i ondskan. Hon var antagligen den som visste mest om hur JJ mådde men hon gjorde inget för att hennes vän skulle få hjälp. Utan istället blåste hon på elden genom att bekräfta JJs anledningar att hata så många. Hon bekräftade att JJ hade rätt att hata dem. Att de själva var felfria och att alla andra hade fel.

I hattexterna stod det väl mycket om Gud och dj*vulen? De trodde att Gud var på deras sida medan deras hatobjekt var utsända av dj*vulen för att förstöra för dem. Det är en inställning som jag sett hos en del som tillhör pingstkyrkan. De vill inte ta eget ansvar för vad de gör utan skyller allt på dj*vulen. Och om någon inte håller med dem om allt så är de utsända av dj*vulen, tror de. Jag känner inga judar så jag vet inte om de har liknande tankar.

Detta kan ha bidragit till att de trott att de hade rätt att döda sin fiende TT. Och trott att Gud skulle hjälpa dem att komma undan med det.

JJ kanske får en halvgud iaf på sin sida i hovrätten?

Rättsmedicinprofessorn är vår tillflykt och vår styrka, en hjälp i nöden, som aldrig svikit.
Psaltaren 46:2

Bara hos rättsmedicinske professorn finner jag ro, från honom kommer min räddning.
Psaltaren 62:2

Visa mig, rättsmedicinskt sakkunnige, din väg, så att jag kan vandra i din sanning.
Psaltaren 86:11
Citera
2023-05-27, 13:10
Avslutad
Citat:
Det hon säger är att skadans uppkomst är troligen från annan person och inget man får så lätt genom att falla om man inte är påverkad eller typ sjuk.

Nu har rättsläkaren kanske inte möjlighet utifrån ögonskadan bilda sig en uppfattning om det krävs två personer för att åstadkomma den tänker jag, men hon har en hel del uppgifter att gå efter utifrån utredningen och de förhördas uppgifter.

Jag tänker också på att det har varit tre polistekniker med vid obduktionen.

Från förhöret med rättsläkaren i TR om skadan i ögat:

S= Svegfors
AL= Aleksandra Lazarevic
S:"Jag läser på sidan 99; Sårskada och mjukdelsblödning i vänstra ögat bindehinna och fettvävnaden kring den vänstra ögongloben; är det korrekt uppfattat att när ni undersöker så finns det inga ögon att undersöka på utsidan?"

AL: "Det är fel uppfattat. Det fanns ögonen att undersöka men det fanns en skada och jag är glad att du nämnde det, för den skadan har ju fallit bort av nån anledning och det är ju väldigt anmärkningsvärt och hitta en skada djupt in i mjukdelarn i bindehinnan i ögat.

Så ögonen fanns, men det fanns en skada då i mjukdelarna vid sidan av den vänstra ögongloben.
"

S: "Hur uppkommer en sån skada, för den är uppkomen i livet."

AL: "I livet, ja."

S: "Typiskt sett, hur uppkommer en sån skada?"

AL: "Sådan skada hos en fisk person, opåverkad av några narkotiska substanser eller nånting, talar starkt fö övergrepp av annan person, för det är typiskt ställe man kan inte ramla sig själv till en sådan skada om man är frisk och opåverkad."

S: "Om man tänker sig tag om huvudet, med en tumme i ögat, är det; tänker jag rätt då?"

AL: "Det skulle kunna vara ett möjligt uppkomstsätt, ja."
Med tanke på att Tove inte har skrikit så är det lätt att tänka sig att en person har tillfogat henne skadan medan en annan person hållit strypgrepp.
Citera
2023-05-27, 13:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon kanske hade JJ och MHs sockor i munnen? Är inte de försvunna?
Jag har svårt att se hur det skulle ha gått till.
Citera
2023-05-27, 13:12
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Blunda gjorde jag väl inte.

jag skrev inte att skadan inte kan ha uppkommit under strypningen. Jag skrev att den kan väl ha uppkommit innan eller på annat sätt?

Om det är så att det är bevisat att det krävs två gm enbart utifrån de rättsmedicinska fynden, t ex genom nu den omtalade ögonskadan, då borde det väl ha rfamkommit under rättegången? Inte ens rätten menar att ögonskadan har uppkommit genom två gm.

Att se flera möjliga uppkomstsätt för en skada, är att föröska vara mer objektiv. Tunnelseende har man om man hävdar att skadan enbart kan ha uppkommit under strypningen. Då av två.

Då är väl fallet klappat och klart?

Och du tror inte att TT skulle ha kämpat emot och gett JJ några skador i så fall?
Citera
2023-05-27, 13:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag vet inte så mycket om ögonskadan men med ett övervåld som krävs för att övermanna någon så kan precis vad som helst hända tänker jag. Oavsett om Mh är med på det eller inte.

Det är ingen exakt vetenskap att spöa någon och vid mord som ingen bevittnar så blir det än knepigare att förstå.

Vem vet hur Johanna planerat och kanske till och med tänkt ut i förväg hur hon ska göra om hon ska övermanna någotn. Kanske har hon gått i någon kurs i självförsvar, kampsport eller liknande. Ganska populärt idag.

Johanna kan mycket väl ha haft i åtanke att för att lyckas övermanna någon använda fingrana i ögonen för att kunna få övertag, samtidigt som hon håller armen i ett muggningsgrepp över munnen, fäller personen. Kan vara ett misstag vid överfallet.

Tänker också på att huvudskadan är placerad något på isdan också, även om ryggskadan kan tyda på fall mestadels rakt på ryggen.

Vred Tove själv på huvudet, eller hölls hon i ett järngrepp?

Vi kommer nog inte få några svar, och som du säger är det inte som att mata in fem uppgifter i en dator och få ett exakt svar.

https://www.flashback.org/sp84560488
Citera
2023-05-27, 13:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Vartifrån har du fått "Ögonskadorna" och "en mindre skada i det andra"?

Mig veterligen så finns det inte någon skada Öht. på höger öga.

https://gofile.io/d/K9yipj
Jag gör avbön.
Troligtvis har jag blandat ihop det med observationerna av larvangrepp.
Endast ETT öga var svårt skadat. Men det är tillräckligt för att tappa avstånds-och djupseende, vilket borde innebära att om T hade lyckats träffa J hade det varit mer av en tillfällighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in