Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Det är intressant att M nämner lakanet för samsittaren. Det är i sammanhanget mindre viktigt än den övriga informationen tänker jag. I sitt erkännande om gravfridsbrott inleder M sedan med att T är invirad i ett lakan. Kanske att se T i lakanet är en extra stark minnesbild?
Ja, lakanet är troligen en mycket stark minnesbild för Maja.
Märk väl att när Maja för första gången börjar berätta sanningen om den där natten, så börjar hon sin berättelse just precis där, med lakanet.
Citat:
Då är det ju såhär Maja att du har sagt att du vill prata med oss idag, och vi lämnar
ordet fritt och låter dig säga vad det är du vill säga till oss.
Yes. Eh, nämen eftersom, efter förhöret igår så eh, började jag tänka ännu mer, och, ja men,
verkligen så gå in på djupet, eh, och det klarnade då för mig liksom vad som har hänt under
lördagsnatten. Och det eh, Johanna väcker mig, jag ligger och sover i sängen, eh oh säger att
hon behöver hjälp. Eh, och då ser jag att Tove ligger inlindad i ett lakan
Hon går direkt in på lakanet. Blir väckt, ser lakanet.
Om hennes berättelse är sann, är det inte konstigt alls att lakanet är en så stark minnesbild. Det var det allra första hon såg av mordet på Tove. Det är också därför hennes berättelse börjar där, för att för henne var det där allt som handlar om mordet började.
Det är en liten, vid första anblicken obetydlig, detalj av många som tillsammans ger en relativt tydlig bild av att Maja faktiskt berättar sanningen när hon säger att hon inte var med vid mordet.