2023-05-26, 22:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Instämmer i din analys; de hade riskerat M:s tillit och att hon återigen hade stängt om sig vid en konfrontation. När tiden var mogen skulle hon själv berätta även för FL, det visste de.

Ja, det kan vara så de tänkte, i vilket fall var det vad som hände och det tog inte mer än ca en vecka.
Citera
2023-05-26, 22:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
-Zzzz
-Hörru vakna, du måste slänga ut dom här genom fönstret.
-Ok det kan jag väl. Zzzzz.

Ja. Har du aldrig åkt bil i tonåren, mitt i natten, sovit, blivit väckt och gjort något, och somnat om? Verkligen inget orimligt.

Nu vet vi visserligen att Maja var lite mer vaken än så vid just det tillfället, eftersom hon beskrivit hur Johanna förklarade för henne att nycklarna skulle slängas ut på Johannas kommando och jag vill minnas att det tog en liten stund, men det kan ju iofs då röra sig om sekunder, innan Maja fick order att slänga ut nycklarna. Jag vill minnas att Maja nämnde att det var senare hon sov i bilen, men det kan ju också vara så att det var mer än jag minns.
Citera
2023-05-26, 23:15
Medlem
Är det Js pappas gård såld nu?
Citera
2023-05-26, 23:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det är intressant att M nämner lakanet för samsittaren. Det är i sammanhanget mindre viktigt än den övriga informationen tänker jag. I sitt erkännande om gravfridsbrott inleder M sedan med att T är invirad i ett lakan. Kanske att se T i lakanet är en extra stark minnesbild?

Ja, lakanet är troligen en mycket stark minnesbild för Maja.
Märk väl att när Maja för första gången börjar berätta sanningen om den där natten, så börjar hon sin berättelse just precis där, med lakanet.

Citat:
Då är det ju såhär Maja att du har sagt att du vill prata med oss idag, och vi lämnar
ordet fritt och låter dig säga vad det är du vill säga till oss.

Yes. Eh, nämen eftersom, efter förhöret igår så eh, började jag tänka ännu mer, och, ja men,
verkligen så gå in på djupet, eh, och det klarnade då för mig liksom vad som har hänt under
lördagsnatten. Och det eh, Johanna väcker mig, jag ligger och sover i sängen, eh oh säger att
hon behöver hjälp. Eh, och då ser jag att Tove ligger inlindad i ett lakan

Hon går direkt in på lakanet. Blir väckt, ser lakanet.

Om hennes berättelse är sann, är det inte konstigt alls att lakanet är en så stark minnesbild. Det var det allra första hon såg av mordet på Tove. Det är också därför hennes berättelse börjar där, för att för henne var det där allt som handlar om mordet började.

Det är en liten, vid första anblicken obetydlig, detalj av många som tillsammans ger en relativt tydlig bild av att Maja faktiskt berättar sanningen när hon säger att hon inte var med vid mordet.
Senast redigerad av flashmaner 2023-05-26 kl. 23:45.
Citera
2023-05-26, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja. Har du aldrig åkt bil i tonåren, mitt i natten, sovit, blivit väckt och gjort något, och somnat om? Verkligen inget orimligt.

Nu vet vi visserligen att Maja var lite mer vaken än så vid just det tillfället, eftersom hon beskrivit hur Johanna förklarade för henne att nycklarna skulle slängas ut på Johannas kommando och jag vill minnas att det tog en liten stund, men det kan ju iofs då röra sig om sekunder, innan Maja fick order att slänga ut nycklarna. Jag vill minnas att Maja nämnde att det var senare hon sov i bilen, men det kan ju också vara så att det var mer än jag minns.

Jag brukade då aldrig åka bil sovandes med ett lik bak men alla är vi olika
Citera
2023-05-26, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Nu har vi i månader grottar ner oss i detaljer i vilket dom flesta handlat om att hitta felaktigheter i åklagarens påstående, felaktigheter i rättens dom eller förklaringar Majas märkliga historia, utan att egentligen väckt några större frågetecken.

Tar man ett par steg tillbaks och ser helheten så har vi två bästa kompisar som båda haft konflikt med Tove under lång tid. Minst en av dom har skrivit hatlåtar, gjort bildcollage, uttryckt sit hat gentemot T flera gånger och även tänt eld på hennes ytterdörr i ett försök att ha ihjäl henne, och detta med bådas vetskap. Ett par veckor innan mordet sker så har J googlar på bränna inne någon, så hatet finns kvar och man kan kan ju bara tänka sig hur pratet dom emellan låtit.

På Nöjet råkar bästisarna i bråk/tjafs med ärkerivalen. Både J och M blir så upprörda att dom pratar med vakter för att få T utslängd. J vill göra anmälan men får kalla handen och hatet gror säkerligen inom henne. I detta skede ses M uppröd gå in och ut på Nöjet för att leta efter T.

In i lägenheten går bästisarna och hatobjektet T, ingen av dom är märkbart berusade enligt flera vittnen. Maja har minuter innan ankomst filmat rådjur på vägen och både J och M uppmärksammar T s samtal med pojkvännen.

Maja påstår nu att hon direkt vid ankomst går och lägger sig i Johannas säng som hon aldrig tidigare fått sova i. Sängen är både obäddad och full av prylar. 15 Minuter före mordet är hennes telefon i rörelse, samt ett par minuter efter mordet. Men Maja påstår att hon varken hört eller sett någonting, trots att grannarna under upplever att taket skakade samt flera mindre dunsar. Grannen ringer på två gånger, men Maja hör ingenting. Grannpappan hör fotsteg från två personer ett par minuter efter mordet och sen öppnas dörren och J syns.

Att J skulle lämna lägenheten med en ovetande M och ett lik är inte rimligt. Att J skulle skicka ett sms med risk för att M vaknar när hon är på McD är inte rimligt. Att M s telefon går till toaletten 02:43 men inga steg registreras därifrån går inte ihop. Att M ställer upp och hjälper till att böra ut kroppen utan att ställa en enda fråga om vad som hänt är inte rimligt. Att J väntar till kvällen efter, för att instruera Maja om vad hon ska säga är inte rimligt, speciellt inte med tanke på att polisen redan börjat förhöra folk under dagen.

Att Maja ljuger i nästan två månader, och först börjar berätta efter att hon fått veta att J berättat om resan ute till skogen samt att hennes lögn är spräckt är inget normalt beteende för en oskyldig.

Att J dessutom skulle lyckas med att strypa T med sina två händer samtidigt som hon låser T s armar med sina egna ben finns inte på kartan.

Ibland ser man inte skogen för alla träd!

Tycker som du att precis allt i hela kedjan visar att de båda två är skyldiga. Domen är rätt och jag skulle bli otroligt förvånad om den inte står sig i hr.
Citera
2023-05-26, 23:57
Medlem
Citat:
Ja, lakanet är troligen en mycket stark minnesbild för Maja.
Märk väl att när Maja för första gången börjar berätta sanningen om den där natten, så börjar hon sin berättelse just precis där, med lakanet.

Hon går direkt in på lakanet. Blir väckt, ser lakanet.

Om hennes berättelse är sann, är det inte konstigt alls att lakanet är en så stark minnesbild. Det var det allra första hon såg av mordet på Tove. Det är också därför hennes berättelse börjar där, för att för henne var det där allt som handlar om mordet började.

Det är en liten, vid första anblicken obetydlig, detalj av många som tillsammans ger en relativt tydlig bild av att Maja faktiskt berättar sanningen när hon säger att hon inte var med vid mordet.

Hela tråden vet nu att Maja är oskyldig som en Brud, Och alla vet också att ingen ljuger för polisen när dom sitter i ett förhör.

Den här tråden blir bara värre och värre för varje dag. Själv tror jag benhårt på att Johanna är helt oskyldig till allt. Hon erkänner enbart för att hon är rädd för Maja.
Citera
2023-05-27, 00:01
Medlem
flashmaners avatar
Det är ju så att många av inläggen från trådens flashmob, de som vill se Maja dömd till varje pris, skriver väldigt många paradoxala saker i tråden. En sådan som inte riktigt berörts ur den paradoxala kontexten är det här med "grov misshandel".

Tove var grovt misshandlad, säger de.

Samtidigt så framhåller trådens flashmob kategoriskt att den misshandel som vi vet att Tove utsattes för inte på något vis kan ha påverkat hennes medvetande, och absolut inte sänkt hennes medvetandegrad och än mindre gjort henne medvetslös.

Så hur grov var denna misshandel egentligen, och vilka skador är de som de menar är resultatet av denna grova misshandel?

Vi vet att Tove hade ett slag i bakhuvudet, som enligt rättsläkaren kan ha orsakat en medvetandesänkning, därtill vet vi att Tove hade en skada på ena ögat, men åtminstone för mig är det inte klart hur allvarlig denna skada på ögat är.

För egen del är jag beredd att acceptera att slaget i bakhuvudet utgör grov misshandel, men då får vi också acceptera vad rättsläkaren säger att ett sådant slag som utgör inte bara misshandel utan grov misshandel, också påverkar medvetandegraden.

Det blir lite paradoxalt att å ena sidan påstå att Tove var grovt misshandlad, och å andra sidan påstå att hon inte var det minsta påverkad av någon misshandel.

Det om det paradoxala kring grov misshandel.

Sedan har vi har också hört att Majas samsittare Josefin berättat att Maja sagt att Tove blivit grovt misshandlad. Men det framgår inte i vilken kontext, vilket av det våld som Tove utsatts för som omfattar det Maja avser när hon säger grov misshandel. Märk väl att Maja inte säger något om någon misshandel av Tove i förhören. Så frågan är om inte Maja, när/om hon sagt grov misshandel till Josefin, har menat allt det våld som ledde till Toves död. Från fällningen till och inkluderande strypningen. I förhören talar Maja om fällningen, att Tove slog i huvudet i fallet, och att Tove blev strypt. Något mer våld emot Tove kan jag inte påminna mig att Maja nämnt i samband med mordet. Så vad menade Maja med grov misshandel, om det var vad hon sa till Josefin, om inte det dödliga våldet?
Citera
2023-05-27, 00:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Jag brukade då aldrig åka bil sovandes med ett lik bak men alla är vi olika

Då tolkar jag det som att du mycket väl vet att man kan vakna, göra något kort, och därefter snabbt somna om.

Att det förefaller magstarkt med ett lik baksätet håller jag med om.
Att det ställer Majas skuld till mord bortom rimligt tvivel, är jag inte övertygad om.
Citera
2023-05-27, 00:06
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Hela tråden vet nu att Maja är oskyldig som en Brud, Och alla vet också att ingen ljuger för polisen när dom sitter i ett förhör.

Den här tråden blir bara värre och värre för varje dag. Själv tror jag benhårt på att Johanna är helt oskyldig till allt. Hon erkänner enbart för att hon är rädd för Maja.

Tack för bekräftelsen!
Citera
2023-05-27, 00:18
Medlem
Citat:
Det är ju så att många av inläggen från trådens flashmob, de som vill se Maja dömd till varje pris, skriver väldigt många paradoxala saker i tråden. En sådan som inte riktigt berörts ur den paradoxala kontexten är det här med "grov misshandel".

Tove var grovt säger de

De ? Ja det har M sagt till samsittaren .
Citera
2023-05-27, 00:23
Medlem
Citat:
Då tolkar jag det som att du mycket väl vet att man kan vakna, göra något kort, och därefter snabbt somna om.

Att det förefaller magstarkt med ett lik baksätet håller jag med om.
Att det ställer Majas skuld till mord bortom rimligt tvivel, är jag inte övertygad om.

Magstarkt? Ja jo det är väl nog det minsta man kan säga. Men å andra sidan hade jag aldrig satt mig ens i bilen med ett lik. Eller burit ner ett. Eller inte fått råpanik och skrikit så jag väckt alla inom en mils radie.när det mystiskt nog legat ett i ett lakan i hallen. Men alla är vi olika. Jag har inte någon diagnos så det kan väl va därför jag inte förstår beteendet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in