2023-05-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ok Tack kanske någon annan som vet
Det är en mycket viktig detalj i det hela när man nämner samsittarens berättelse

M hade berättat mycket för samsittaren som varken hade kommit ut i media eller fram till fhl än .
Senast redigerad av Tezz-l 2023-05-26 kl. 18:14.
Citera
2023-05-26, 18:22
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
M hade berättat mycket för samsittaren som varken hade kommit ut i media eller till fhl än .
Två veckor innan hon själv berättade för FHL, hade hon öppnat sig för sin samsittare som hon kom att känna förtroende för. Inga detaljer runt mordet, endast att T var invirad i ett lakan, strypt, svårt misshandlad och bränd. Precis detsamma som hon senare redogjorde för i förhör.

I övrigt diskuterade de J:s och M:s relation, samsittaren sade vad hon tyckte och tänkte och ställde frågor till M som fick henne att tänka efter. M avslöjade också sin rädsla för J.

Samsittaren upplevdes aldrig som ett hot, utan som en medmänniska som fanns i hennes närhet dygnet runt och som var en duktig lyssnare.
Tryggheten och insikterna fick M att ta beslutet att vilja berätta även för FHL.
Citera
2023-05-26, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
hade hon öppnat sig Inga detaljer runt mordet, endast att T var invirad i ett lakan, strypt, svårt misshandlad och bränd.
Strypt * Grovt misshandlad , dumpad och tänt eld på .
Senast redigerad av Tezz-l 2023-05-26 kl. 18:41.
Citera
2023-05-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Hon behövde bara slänga ut bilnycklarna genom fönstret. På kommando av J.

-Zzzz
-Hörru vakna, du måste slänga ut dom här genom fönstret.
-Ok det kan jag väl. Zzzzz.
Senast redigerad av .-.-.-. 2023-05-26 kl. 18:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
På vilket sätt uttrycker hon det?

Tänker du på det här från rättsintyget?

A 149/100
Min fetning:
"Den sammantagna kadebilden är förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen uppkommit på det sättet den misstänkta JJ har beskrivit, d v s att den avlidna hamnat på rygg, att hennes armar har hållits av och tryckts mot golvet av den andra misstänkta MH samtidigt som den avlidna utsatts för yttre våld mot halsen av den misstänkta JJ i form av framifrån anbringat grepp med två händer med tummarna parallellt om struphuvudet/halsen och tryckande våld mot ett hårt underlag när JJ satt sig på hennes mage/bröst. Att skadorna uppkommit initialt i förloppet innan den avlidna hamnade på golvet är lika möjligt som att de uppkommit under delar av förloppet som utspelat sig på golvet. Vidare är det lika möjligt att skadorna på huvudet uppkommit i ett och samma eller två olika skeden av förloppet.

Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna under en tid befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet.
"
Observera det sista stycket, där rättsläkaren påpekar Toves eventuella försvarlösa ställning. Något som många i den här tråden anser troligen inte är möjligt, t o m för vissa helt uteslutet.

Är rättsläkaren helt okunnig, vet inte vad hon snackar om? Det gäller ju även hennes uttalande om vid vilka tillfällen avvärjningsskador kan saknas. Vet rättsläkaren inget om statistik om vad som gäller vid strypning, avvärjningsskador, vad hennes utbildning ändå utgår från för att hon ska som rättmedicinare vt vad hon ska titta noga efter och undersöka för att kunna dra slutsatser, precis likt annan vetenskap?:

Från tingsrätten, rättsläkarens vittnesmål:

På fråga från åklagaren om avsaknad av avvärjningsskador:
Rättsläkaren AL: "I vanliga fall när förrövare och offer är ungefär av samma fysksika styrka och offret inte påverkat och frisk och kapabela att försvara sig, då ska man ju se i vanliga fall nån slags avvärjningsskador, Ifall där man har offret som är fysiskt underlägsen förrövaren, oavsett om det handlar om fysisk styrka, sjukdom eller påverkan eller vad som helst, eller när det finns överraskningsfaktor, så att offret är attackerat utan att man har möjlighet att reagera och försvara sig, då kan man ju in, behöver man inte se några avvärjningssakdor."
På fråga från Clea S.angående vilka offren är vid strypning i relation till könsfördelning hos förövaren, och att det beror på att det krävs ett visst mått av våld:
AL: "Man måste vara fysiskt överlägsen eller så ska det ja finnas antingen omständigheter där offret är på något sätt inkapaciterad och helt oförmögen att försvara sig eller så finns det ju överraskningsfaktor."
Och fortsatt från Clea, som tar upp frågan om det rättsläkaren skrivit och sänkt medvetande:
"Alexandra L: "Nej, det behöver det inte vara. Det kan vara sänkt medvetande, men offret kan vara överraskad eller på annat sätt gjorts oförmögen och försvara sig. Och vad menar jag med det? Jag menar att det finns beskrivna fall med en förrövare och ett offer, där personen har ändå bragts om livet genom strypning och då kan det ju räcka med att på nåt sätt hålla armarna eller på annat sätt inkapacitera offret."
Och sist men inte minst:

S= Svegfors
AL= rättsläkaren Alexandra Lazarevic
S: "Jag har också funderat på det här med blödningar vid armbågarna. Vi har hört misstänktes berättelse, hon satte krokben kan man säga och knuffar våldsamt Tove så att hon ramlar och slår huvudet i golvet och grannen under pratar också om att det...

Typiskt sett om man blir knuffad på det, är det möjligt då att man, eller kan man tänka sig då att man tar emot sig med armbågarna reflexmässigt?"

AL: Man kan inte utelsluta det, det är möjligt , ja.

S: Skulle dom märkena kunna uppstå?

AL: Ja, det är möjligt uppkomstsätt, ja.

S: Om Tove då, efter den här knuffen är medvetandepåverkad och ligger ner med armarna efter kroppen, och så vet vi ju att Johanna Jansson sätter sig över henne, om hon då har benen på var sin sida om överarmarna, åstadkommer man då möjligen det här trycket mot golvet även på armarna?

AL: Ja, det kan ju uppkomma också. Det kan också vara ett möjligt uppkomstsätt, ja.

S: Om du tänker den andra föreslagna modellen, att min klient skulle ha varit i samma rum och hon tar armarna och håller dom mot golvet, men jag får inte armbågarna mot golvet då. Alltså, om jag nu ligger på rygg på golvet, så.

AL: Om man har armarna i den position som du visar, så är sannolikheten för att Tove hade fått dom skadorna är liten. Det kan inte helt uteslutas, men sannolikheten är liten.

S: Den är liten alltså, ok.
Jag lyssnsr hellre på rättsläksren vilket jag
också gjort
Förhör av försvarare är bara ledande frågor efter vad de själva vill ha för svar
Och jag ser ingenting som rättsläkaren säger bevisar att inte motsatsen till att det var två
som höll fast Tove
Skador på armar betyder inte att de uppkom vid fasthållning
Inget i det som sägs är något bevis heller på hur armar hölls
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så här gick det till, övergripande.

Vid obduktionen fann man ett skum i Toves lungor, detta skum är typisk för maginnehåll som hamnat i lungorna. Därför drog man initial slutsatsen att så var fallet.
Det är dock inte helt säkert att skummet kommer av maginnehåll, det kan finnas andra anledningar till skum i lungorna. Därför måste skummet analyseras mikroskopiskt för att säkerställa att det verkligen kommer av maginnehåll. Detta tog en viss tid, och efter den analysen visade det sig att det trots allt INTE var maginnehåll som orsakat skummet, och man reviderade då den initiala, preliminära, antagandet att det fanns maginnehåll i lungorna. Det faktum att man hittat maginnehåll i struphuvudet bidrog säkert till antagandet att det även fanns i lungorna.

Ovan skrivet fritt ur minnet så med reservation för eventuella felaktigheter på detaljnivå. Men övergripande bör det vara korrekt.

Men Ja, det är detta initiala/preliminära obduktionsresultat som Clea klamrar sig fast vid och vägrar acceptera justeringen av. Vi får se vad det leder till.

Från rätten:
AL: "För vi har inga reaktiva förändringar i lungorna som skulle kunna ses även om maginnehållet varit upplöst, det finns magsyra i magsäcksinnehållet. Lungvävnad reagerar, vi måste ha sett reaktiva försändringar. det har vi inte sett."

Clea: "Om, nu ska jag fråga dig det här att, även om det saknas, men det finns det här uppvispade bubblet i luftvägarna, det finns utspända lungor, är det inte två tecken på aspiration?"

AL: Det kan ses vid aspiration, men det kan ses även vid strypingar"

Clea: " Ja, men det kan också ses vid aspiration."

AL: "Det kan ses vid båda två tillstånd."
//
Clea: "Om hämmad andningsrörelse och blodtillförseln skulle stoppas och stasat, är det så att kardinalfynd är petekier?"

AL: " Behöver inte vara kardinalfynd, vi har ju blodstasade lymfkörtlar i mellanrummet lungorna, vi har ju akut blodstockning i lungorna, vilket betyder att blodet inte har kunnat pumpas tillbaka till hjärtat. Vi har inslag av ödem i lungorna, vilket ju också är ett tecken på att blodet har stasat, det har vi ju."
Jag misstänker att man i det här läget inte säkert visste säkert dödsorsak, men att man också hade sett blödningar och svullnader runt det vikitga strukturerna i halsen vid obduktionen.

Sedan behövde man ju komplettera med de övriga analyserna och microskopiska undersökningar.

Rättsläkaren säger också att man ser vid fall där aspiration varit bidragandebetydlelse för dödsorsaken, då ser man också att man har matstupen är full av magsäcksinnehåll och även magsäcksinnehåll i näsan och munhålan. Det ser man inte hos Tove, och att man tagit höjd för att magsäcksinnehållet brutits ner under den tid då Tove legat ute.

Så jag utgår från att man i tidigt skede hade misstanke om strypningen ändå, även utifrån de macroskopiska fynd man gjorde med blotta ögat.
Citera
2023-05-26, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nej, det gör det inte. Precis lika lite som ett mord inne på min toalett mitt i natten skulle påverka sannolikheten att jag sover under tiden, eller att jag går och kissar mitt i natten.

Jag både sover på nätterna och vaknar och går upp och kissar vid behov, helt oberoende av om någon annan mördar någon tredje eller inte.

Det går helt enkelt inte att dra slutsatsen att om A mördade B så kan C inte ha sovit.

Att mordet skulle ha skett i anslutning till Majas telefons rörelseregistrering vid 0243 är för mig fullständigt orimiligt. Tidslinjen håller helt enkelt inte. Återstår då möjligheten vid 0219. Om det kan bevisas att Tove dödades vid 0219 så kanske man skulle kunna få det ställt utom rimligt tvivel att Maja närvarade, under förutsättning att man kan bevisa att det var Maja som orsakade telefonens rörelseregistreringar och att man kan bevisa att Maja bistod Johanna i mordet. Sedan finns alltid brasklappen att det räcker med att bevisen skall ställa gärningen utom rimligt tvivel. Vilket dock är mycket högre än en på 20.

Har du också tillfällig narkolepsi? Så praktiskt. Jag skulle vilja påstå att 999 av 1000 vanliga svenskar skulle vakna av ett mycket högljutt mord en vägg bort, och om man lägger till det faktum att MH är vaken minst två gånger på den timme hon påstår att hon sover så är alla rimliga tvivel röjda ur världen.

Jag vet inte vad jag ska säga annars, förutom att det är så sjukt pinsamt hur långt en del skribenter i tråden kan gå för att få ihop fantasin om JJ som ensam GM.
Citera
2023-05-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
M hade berättat mycket för samsittaren som varken hade kommit ut i media eller fram till fhl än .

Ja det är en viktig detalj när det pratas om vad samsittaren säger att M berättat
Och jag har ett svagt minne av att media gick senare ut med att M berättat sånt som hon inte kan ha hört fr media
Och hur vet M att T var misshandlad om hon inte var med?
Det är något förhörsledare borde ha pressat henne på

Tror knappast att J sagt till M
Jag misshandlade henne först
Citera
2023-05-26, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Har du också tillfällig narkolepsi? Så praktiskt. Jag skulle vilja påstå att 999 av 1000 vanliga svenskar skulle vakna av ett mycket högljutt mord en vägg bort, och om man lägger till det faktum att MH är vaken minst två gånger på den timme hon påstår att hon sover så är alla rimliga tvivel röjda ur världen.

Jag vet inte vad jag ska säga annars, förutom att det är så sjukt pinsamt hur långt en del skribenter i tråden kan gå för att få ihop fantasin om JJ som ensam GM.

Och räknar man ut tiden på de korta sovtillfällena så har hon knappast sovit någon djupsömn
Jag tror att tingdrätten har förstått det i sin bedömning
Citera
2023-05-26, 19:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag lyssnsr hellre på rättsläksren vilket jag
också gjort
Förhör av försvarare är bara ledande frågor efter vad de själva vill ha för svar
Och jag ser ingenting som rättsläkaren säger bevisar att inte motsatsen till att det var två
som höll fast Tove
Skador på armar betyder inte att de uppkom vid fasthållning
Inget i det som sägs är något bevis heller på hur armar hölls

Men det är rättsläkaren som (för)svarar sitt ställningstagande, vilket ju är direkta svar på de invändningar de har.
Det är visserligen förök att få rättläkaren att svara på de saker på det sätt de vill, man jag ser rättläkaren är mycket noga med hur hon svarar och låter sig inte "luras" in i fällor. Tvärtom ser vi klargöranden.

Det första citatet i mitt inlägg är citat fån FUP, rättsintyget., "Skadornas uppkomstssätt". Det är svart på vitt hur hon bedömer deras berättelser utifrån de skador hon finner på Tove. Och där ser man att hon inte utesluter att Tove kan blivit medvetandepåverkad. Du kan läsa själv hela beskrivningen i A 149/ 98 ff. om du inte tror mig.

Nä, rättsläkaren säger inget som bevisar motsatsen till två gm, Men inte heller riktigt det du skrev:

"Enligt rättsläkaren så är Möjligheten lika stor att Maja var med
att de var två
"
Senast redigerad av notknapparen 2023-05-26 kl. 19:57. Anledning: stavfel
Citera
2023-05-26, 19:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det kan vara så också att hon blev fasthållen av två

Ja, jag kanske skulle ha skriveít "förutom" fasthållning.

Jag personligen är ganska säker på att Tove blev påverkad av smällen.

Jag ramlade själv för något år sedan, när jag skulle gena förbi en person i höstmörkret under joggingturen. Snubblade på ett brunslock som stack upp och föll helt oförberedd i backen med huvudet först mot asfalten.

Jag blev väldigt omtumlad av smällen i huvudet, blev liggande en stund innan jag kom mig samman att känna efter vad som hade hänt. Jag svimmade inte, blev inte förvirrad, men helt klart omtöcknad. Jag kan absolut förstå att det kan påverka en om man ska försvara sig samtidigt av ett aggessivt angrepp.
Citera
2023-05-26, 19:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ja det är en viktig detalj när det pratas om vad samsittaren säger att M berättat
Och jag har ett svagt minne av att media gick senare ut med att M berättat sånt som hon inte kan ha hört fr media
Och hur vet M att T var misshandlad om hon inte var med?
Det är något förhörsledare borde ha pressat henne på

Tror knappast att J sagt till M
Jag misshandlade henne först
Har du missat att J talat om för M att hon tog tag i T och fällde henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in