2023-05-26, 21:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Smällen i huvudet i samband med fallet är inte bekräftat. Det är lika stor chans att den uppkommit under tumultet efter fallet, vilket jag själv ser som mer troligt med tanke på skadorna på T s armbågar (som man reflexmässigt tar emot sig med vid fall).

Du menar att hon fått en smäll, men inte så hård?

Hon har dock, även om inte omfattande, en blödning mellan de mjuka hjärnhinnorna.
Citera
2023-05-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, hon hade sömnunderskott och då kan djupsömnen komma snabbare.
Förutom det: akoholen.

" Kvällarna du dricker alkohol blir dynamiken för sömnstadierna ändrade och ordinarie sätt att navigera vilket gör att;

Du somnar snabbare
Djupsömnens mängd ökar
REM-sömnen minskar
"

https://www.learningtosleep.se/artiklar/sa-paverkar-alkohol-din-somn
De kom till bostaden ca 01.51

Kl 02.19 säger M att hon går på toa

Kl 02.43 säger M att hon gick på toa

Väldigt korta sömnpass

Jag förstår inte att M inte vet ingenting inte hört någonting
hon befinner sig i en liten bostad och inget enskilt sovrum finns
Senast redigerad av Anedin 2023-05-26 kl. 21:35.
Citera
2023-05-26, 21:30
Medlem
Citat:
Ja, livet kunde bara forsätta som vanligt liksom...

Ja, lite kallt att hon inte skulle få en riktig begravning, men jag kommer ändå sörja henne...eh...

A 153/1037

"J: Alltså det, jag kunde inte egentligen inte riktigt. Hela situationen har jag egentligen aldrig
kunnat greppa och absolut inte då. Jag kunde absolut inte tänka ett steg längre utan jag tänkte
att, att hon aldrig skulle hittas och att allt skulle fortsätta som vanligt liksom. Det är klart att
jag tänkte att det var väldigt hemskt men på något sätt så, så visste jag att det liksom, ja, jag
vet inte.
BF: Sa du på något sätt så visste du liksom?
J: Det kändes ju, ja det kändes ju väldigt kallt att Tove skulle, att hon inte riktigt skulle få en
riktig begravning så men jag tänkte att jag kommer ju ändå sörja henne och tänka på henne
och göra det ja så bra som möjligt även om det låter konstigt så tänkte jag att det skulle få
räcka med att vi visste var hon kunde vara. Vi kunde liksom göra det till en fin plats för Tove.
Så jag tänkte att det skulle, att livet bara skulle fortsätta som vanligt eller nåt.
"

Så kan jag också tänka att Mja inte heller säger något om Toves anhöriga (eller gör hón det?), samtidigt har hon sina diagnoser, är i en situation där hon själv är misstänkt. Kanske svårt för henne att sätta sig in i andras situationer, om om hon drag av autism?

Från Majas p7:a:

"Utredningen kunde också påvisa vissa svårigheter inom autismområdet men inte en sådan omfattning att någon sådan diagnos kunde ställas."

Jag tror att vi kan ha svårt att förstå och sätta oss in i Maja, och hur hon fungerar, eftersom vi inte riktigt vet. Jag tror inte att man kan räkna med att hon fungerar som en normalfungerande vuxen. Annars är ju diagnoser s a s överflödiga, behövs inte.

Alla människor funkar olika , både med eller utan diagnos .
Men nu får ni nog ta och släppa det där med att det skulle bero på att M har adhd dyskalkyli .
Citera
2023-05-26, 21:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Alla människor funkar olika , både med eller utan diagnos .
Men nu får ni nog ta och släppa det där med att det skulle bero på att M har adhd dyskalkyli .

Dyskalkyli?
Citera
2023-05-26, 21:35
Medlem
Citat:
Dyskalkyli?

Ja vad är det för diagnoser du refererar till då ?
Hon har adhd . Väldigt många med med npf har även några drag inom autism-spektrat . Men har man inte diagnos så har man inte heller så stora svårigheter .

Även många människor utan diagnos har vissa drag i skalan mot någon av diagnoserna .
Senast redigerad av Tezz-l 2023-05-26 kl. 21:49.
Citera
2023-05-26, 21:37
Medlem
Citat:
Du menar att hon fått en smäll, men inte så hård?

Hon har dock, även om inte omfattande, en blödning mellan de mjuka hjärnhinnorna.

Jag vet inte vad som krävs för att få blödningar mellan de mjuka hjärnhinnorna. Men dom två sårskadorna i huvudet var varken djupa eller blödde särskilt mycket. Ett handlöst fall där huvudet tar smällen borde gett upphov till betydligt större skallskador både utanpå och inuti.
Citera
2023-05-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
M kan ha varit "bortkopplad" utan att vara sovande, att hjärnan stängt ner för att den inte orkade ta in mer.

M kan ha hört men inte orkat/vågat/ velat reagera.

Allt är inte svart eller vitt.

Då borde det vara dax för henne att berätta
Hon sitter för mord
Citera
2023-05-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Hon sitter för mord

Hon är väl bortkopplad fortfarande .
Citera
2023-05-26, 21:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag vet inte vad som krävs för att få blödningar mellan de mjuka hjärnhinnorna. Men dom två sårskadorna i huvudet var varken djupa eller blödde särskilt mycket. Ett handlöst fall där huvudet tar smällen borde gett upphov till betydligt större skallskador både utanpå och inuti.

Sårskadan är inte den som är mest sammanbunden med blödningen mellan hjärnhinnorna. Har skrivit ett inlägg med citat från rapporten om det.

Att utgå från att den ytliga skadan på huvudet säger att det inte kan finnas andra skador i huvudet som kan ha påverkat medvetandet är en felaktig slutsats.

Jag har nu hört det så många gånger, att den där lilla sårskadan...
Citera
2023-05-26, 22:04
Medlem
Citat:
De kom till bostaden ca 01.51

Kl 02.19 säger M att hon går på toa

Kl 02.43 säger M att hon gick på toa

Väldigt korta sömnpass

Jag förstår inte att M inte vet ingenting inte hört någonting
hon befinner sig i en liten bostad och inget enskilt sovrum finns

Nej det är osannolikt vilket även rätten bedömer. De skriver ju även i domen att det inte heller är troligt att hon var så berusad då hon klarade av att transportera ett lik. Hade jag däckat av att ha druckit så mycket hade jag aldrig klarat det då hade jag ramlat å slått ihjäl mig i trappen ner kan jag säga.
Citera
2023-05-26, 22:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Hon sitter för mord
Det tycker vi väl att hon borde gjort direkt?
Citera
2023-05-26, 22:45
Medlem
Nu har vi i månader grottar ner oss i detaljer i vilket dom flesta handlat om att hitta felaktigheter i åklagarens påstående, felaktigheter i rättens dom eller förklaringar Majas märkliga historia, utan att egentligen väckt några större frågetecken.

Tar man ett par steg tillbaks och ser helheten så har vi två bästa kompisar som båda haft konflikt med Tove under lång tid. Minst en av dom har skrivit hatlåtar, gjort bildcollage, uttryckt sit hat gentemot T flera gånger och även tänt eld på hennes ytterdörr i ett försök att ha ihjäl henne, och detta med bådas vetskap. Ett par veckor innan mordet sker så har J googlar på bränna inne någon, så hatet finns kvar och man kan kan ju bara tänka sig hur pratet dom emellan låtit.

På Nöjet råkar bästisarna i bråk/tjafs med ärkerivalen. Både J och M blir så upprörda att dom pratar med vakter för att få T utslängd. J vill göra anmälan men får kalla handen och hatet gror säkerligen inom henne. I detta skede ses M uppröd gå in och ut på Nöjet för att leta efter T.

In i lägenheten går bästisarna och hatobjektet T, ingen av dom är märkbart berusade enligt flera vittnen. Maja har minuter innan ankomst filmat rådjur på vägen och både J och M uppmärksammar T s samtal med pojkvännen.

Maja påstår nu att hon direkt vid ankomst går och lägger sig i Johannas säng som hon aldrig tidigare fått sova i. Sängen är både obäddad och full av prylar. 15 Minuter före mordet är hennes telefon i rörelse, samt ett par minuter efter mordet. Men Maja påstår att hon varken hört eller sett någonting, trots att grannarna under upplever att taket skakade samt flera mindre dunsar. Grannen ringer på två gånger, men Maja hör ingenting. Grannpappan hör fotsteg från två personer ett par minuter efter mordet och sen öppnas dörren och J syns.

Att J skulle lämna lägenheten med en ovetande M och ett lik är inte rimligt. Att J skulle skicka ett sms med risk för att M vaknar när hon är på McD är inte rimligt. Att M s telefon går till toaletten 02:43 men inga steg registreras därifrån går inte ihop. Att M ställer upp och hjälper till att böra ut kroppen utan att ställa en enda fråga om vad som hänt är inte rimligt. Att J väntar till kvällen efter, för att instruera Maja om vad hon ska säga är inte rimligt, speciellt inte med tanke på att polisen redan börjat förhöra folk under dagen.

Att Maja ljuger i nästan två månader, och först börjar berätta efter att hon fått veta att J berättat om resan ute till skogen samt att hennes lögn är spräckt är inget normalt beteende för en oskyldig.

Att J dessutom skulle lyckas med att strypa T med sina två händer samtidigt som hon låser T s armar med sina egna ben finns inte på kartan.

Ibland ser man inte skogen för alla träd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in